tommib tommib skrev:
Märkligt för övrigt att fläkttillverkaren inte har tänkt på detta redan.
Men TS galler i toppen är ju en hemmasnickrad lösning? Fläkten måste ju ha ett befintligt utlopp någon annanstans där det är tänkt att luften ska komma ut. @IFB har du blockerat de hålen?

Fläkten var en felbeställning som såldes ut och var anpassad för både en lägre takhöjd samt utsug.
Att köpa en förlängning på cirka 20 cm med stansade hål, se bild, skulle kosta drygt 4000 kr vilket jag tycker är för mycket.

• Ventilationsspalter på en vit strukturerad vägg, inomhusmiljö, filnamn synligt i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsanvisning och delar av en produkt på papper, roterad 90 grader moturs, från företaget Tovenco.
    Skapa konto
  • Ett uppslaget papper med text, liggande åt fel håll, på en blå bakgrund med ett mönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Bifogade bilder visar dels monteringsplattan på plats samt själva fläktkåpan med den något för korta fyrkantiga skorstens delen som ansluts så att den täcker monteringsplattan men inte går över träreglarna där jag tänkte sätta ett ventilationsgaller för utseendets skull.
Som jag ser det blir blir skillnaden med denna lösning jämfört med om monteringsplattan sitter direkt mot taket dels att den renade luften ska passera det runda hålet i monteringsplattan samt att det är en konstruktion av materialet trä som "utsätts" för den renade luften. Hålets diameter på 180 mm gissar jag är tillräcklig för att inte bromsa flödet på väg uppåt mot öppningarna i träramen och vad gäller materialet trä kommer ju den renade luften vid "original montage", med monteringsplattan direkt mot taket, också snabbt i kontakt med trä (taket)?
Jättetacksam för synpunkter och råd för att förhoppningsvis kunna sy ihop detta till jul!

• Osäker takmontering av trä och metall med avskalad elektrisk ledning hängande ner.
    Skapa konto
  • Metalltorn eller behållare på vit plattform i ett rörigt garage.
    Skapa konto
Jag tror att luftflödet kommer räcka mellan reglarna. Det är ju inte så stora öppningar i plåten upptill heller. Skulle gjort ett uttag ovanpå träpanelen/vinden sen ett lock med kabeln igenom.

Problemet är ju att luften innehåller stora mängder fukt. Hur tänkte du hindra den från att tränga upp i bjälklaget?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
putte22: Det är den lösningen jag är inne på nu och tycker verkar vettig, en plåt mot taket som täcker hålet och bara låter kablarna smita igenom men är det tillåtet/lämpligt ha grenuttag med 2 st inkopplade kontakter liggandes så uppe i taket?
Eller måste det kopplas ihop permanent av en elektriker? Den totala arean på öppningarna blir precis som du säger lika stor som vid originalutförande.

useless: Menar du då med tanke på hålet?
Det tänkte jag täcka med en plåt som även täcker resten av trätaket innan för ramen.
Eller menar du efter att luften passerat ut från konstruktionen?

Det kommer nog bli bra. Testa att hänga en grendosa ovanför en kastrull med kokande vatten så ska du se att ingenting händer.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
I IFB skrev:
putte22: Det är den lösningen jag är inne på nu och tycker verkar vettig, en plåt mot taket som täcker hålet och bara låter kablarna smita igenom men är det tillåtet/lämpligt ha grenuttag med 2 st inkopplade kontakter liggandes så uppe i taket?
Eller måste det kopplas ihop permanent av en elektriker? Den totala arean på öppningarna blir precis som du säger lika stor som vid originalutförande.
Sätt en plåt som ”skyddar” panelen sen typ ett sådan lock och kanske en sträng latex runt locket.. Eller en plåt med ett hål som en rotdosa passar i och lock. Du kan ju lossa på reglarna så plåten rår ut mot utsida av reglarna.
Vit brandvarnare eller rökdetektor med två skruvar på vit bakgrund.
Skapa konto

useless useless skrev:
Det kommer nog bli bra. Testa att hänga en grendosa ovanför en kastrull med kokande vatten så ska du se att ingenting händer.
Det kan jag absolut göra, men det blir ju kanske lite missvisande om du menar att vattenångan ska stiga fritt till grenuttaget?

Svara
Dela
Bästa svar

putte22 putte22 skrev:
Sätt en plåt som ”skyddar” panelen sen typ ett sådan lock och kanske en sträng latex runt locket.. Eller en plåt med ett hål som en rotdosa passar i och lock. Du kan ju lossa på reglarna så plåten rår ut mot utsida av reglarna.
[bild]
Tack, bra idé!
Då frångår man lösningen med stickpropp och grenuttag och kopplar istället ihop det permanent antar jag?

I IFB skrev:
Tack, bra idé!
Då frångår man lösningen med stickpropp och grenuttag och kopplar istället ihop det permanent antar jag?
Eller så sätter du stickpropp på kabeln ovan panelen

Antar att du menar ett 2-vägsuttag på kabeln som kommer från taket som de 2 stickpropparna från filter och fläkt ska sitta i?

I IFB skrev:
Antar att du menar ett 2-vägsuttag på kabeln som kommer från taket som de 2 stickpropparna från filter och fläkt ska sitta i?
Typ ja. Sätter du en rotdosa i plåten så kan du dra fast locket oxå.sen kabeln genom dosan och 2-vägguttag ovanpå..

Stort tack för råden!
Kom nu att tänka på att de 2 sladdarna från filter och fläkt kommer att löpa inne i kåpan i luftflödet, bör kanske skyddas med någon typ av rör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.