7 047 läst ·
42 svar
7k läst
42 svar
Får man sätta ett uttag på insidan av en köksfläkt?
Fläkten var en felbeställning som såldes ut och var anpassad för både en lägre takhöjd samt utsug.
Att köpa en förlängning på cirka 20 cm med stansade hål, se bild, skulle kosta drygt 4000 kr vilket jag tycker är för mycket.
Att köpa en förlängning på cirka 20 cm med stansade hål, se bild, skulle kosta drygt 4000 kr vilket jag tycker är för mycket.
Bifogade bilder visar dels monteringsplattan på plats samt själva fläktkåpan med den något för korta fyrkantiga skorstens delen som ansluts så att den täcker monteringsplattan men inte går över träreglarna där jag tänkte sätta ett ventilationsgaller för utseendets skull.
Som jag ser det blir blir skillnaden med denna lösning jämfört med om monteringsplattan sitter direkt mot taket dels att den renade luften ska passera det runda hålet i monteringsplattan samt att det är en konstruktion av materialet trä som "utsätts" för den renade luften. Hålets diameter på 180 mm gissar jag är tillräcklig för att inte bromsa flödet på väg uppåt mot öppningarna i träramen och vad gäller materialet trä kommer ju den renade luften vid "original montage", med monteringsplattan direkt mot taket, också snabbt i kontakt med trä (taket)?
Jättetacksam för synpunkter och råd för att förhoppningsvis kunna sy ihop detta till jul!
Som jag ser det blir blir skillnaden med denna lösning jämfört med om monteringsplattan sitter direkt mot taket dels att den renade luften ska passera det runda hålet i monteringsplattan samt att det är en konstruktion av materialet trä som "utsätts" för den renade luften. Hålets diameter på 180 mm gissar jag är tillräcklig för att inte bromsa flödet på väg uppåt mot öppningarna i träramen och vad gäller materialet trä kommer ju den renade luften vid "original montage", med monteringsplattan direkt mot taket, också snabbt i kontakt med trä (taket)?
Jättetacksam för synpunkter och råd för att förhoppningsvis kunna sy ihop detta till jul!
Jag tror att luftflödet kommer räcka mellan reglarna. Det är ju inte så stora öppningar i plåten upptill heller. Skulle gjort ett uttag ovanpå träpanelen/vinden sen ett lock med kabeln igenom.
putte22: Det är den lösningen jag är inne på nu och tycker verkar vettig, en plåt mot taket som täcker hålet och bara låter kablarna smita igenom men är det tillåtet/lämpligt ha grenuttag med 2 st inkopplade kontakter liggandes så uppe i taket?
Eller måste det kopplas ihop permanent av en elektriker? Den totala arean på öppningarna blir precis som du säger lika stor som vid originalutförande.
Eller måste det kopplas ihop permanent av en elektriker? Den totala arean på öppningarna blir precis som du säger lika stor som vid originalutförande.
Sätt en plåt som ”skyddar” panelen sen typ ett sådan lock och kanske en sträng latex runt locket.. Eller en plåt med ett hål som en rotdosa passar i och lock. Du kan ju lossa på reglarna så plåten rår ut mot utsida av reglarna.I IFB skrev:putte22: Det är den lösningen jag är inne på nu och tycker verkar vettig, en plåt mot taket som täcker hålet och bara låter kablarna smita igenom men är det tillåtet/lämpligt ha grenuttag med 2 st inkopplade kontakter liggandes så uppe i taket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan jag absolut göra, men det blir ju kanske lite missvisande om du menar att vattenångan ska stiga fritt till grenuttaget?useless skrev:
Svara
Dela
Bästa svar
Tack, bra idé!putte22 skrev:
Då frångår man lösningen med stickpropp och grenuttag och kopplar istället ihop det permanent antar jag?