19 327 läst ·
36 svar
19k läst
36 svar
Får man parkera här? Kommunen vet inte..
Det kan ju vara att skyltningen är fel också men du kan inte parkera var du vill på det lila strecket i kartan utan det bör vara vad som anges på skyltarna som gäller.Systray skrev:
Det syns tydligt på kartan ja. Men rent tekniskt så avslutar pilen på bild 3 "Huvud P-skylten" sen tidigare. Detta är hur reglerna funkar. Det skulle nog egentligen vara så att bild 2 + 3 var EN skylt var och inte en "Lös" P-skylt överst då övriga skyltar blir tilläggsskyltar. Hoppas du förstår hur jag menar?
Var vänder man sig med såna "juridiska" frågor annars? De kontakter jag fått från kommunen varken vet eller kan svara och hänvisar bara till "rättslig instans"
Som jag förstår det på dig så menar du att man får parkera även efter skyltarna med pilen nedåt, detta är också fullt möjligt att detta gäller utan skylt men det behöver du kolla upp först i så fall.
Brukar det stå bilar där?
Det du frågar är exakt det jag undrar.. Tvetydigt, vem avgör? Ingen kan svara som jag pratat med.E El-Löken66 skrev:Det kan ju vara att skyltningen är fel också men du kan inte parkera var du vill på det lila strecket i kartan utan det bör vara vad som anges på skyltarna som gäller.
Som jag förstår det på dig så menar du att man får parkera även efter skyltarna med pilen nedåt, detta är också fullt möjligt att detta gäller utan skylt men det behöver du kolla upp först i så fall.
Brukar det stå bilar där?
Det står väldigt sällan bilar där, enligt grannen för att man blir bötfäld där och första svaret jag fick av kommunen var att "Finns det ingen skylt ska man inte stå där". Sen blev kommundamen osäker när jag bifogade föreskriften och ville inte längre uttala sig.
Fury
Teoretisk byggare
· Yttre skärgården
· 183 inlägg
Fury
Teoretisk byggare
- Yttre skärgården
- 183 inlägg
Din tolkning av skyltningen på stolpe 3 får stå för dig. Den skyltningen upphäver stolpe 2, inget annat.Systray skrev:
Det syns tydligt på kartan ja. Men rent tekniskt så avslutar pilen på bild 3 "Huvud P-skylten" sen tidigare. Detta är hur reglerna funkar. Det skulle nog egentligen vara så att bild 2 + 3 var EN skylt var och inte en "Lös" P-skylt överst då övriga skyltar blir tilläggsskyltar. Hoppas du förstår hur jag menar?
Var vänder man sig med såna "juridiska" frågor annars? De kontakter jag fått från kommunen varken vet eller kan svara och hänvisar bara till "rättslig instans"
Parkering är enligt den lokala föreskriften tillåten på området som är markerat på kartan i föreskriften. Det står även i texten vad som gäller. Det finns även en lokal föreskrift om 15-minutersområdet mellan skylt 2 och 3.
Det juridiska finns att hämta här: https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1
"Är märket uppsatt vid en väg anger det att tillåtelsen börjar där märket har satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där en annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut eller i annat fall till nästa korsning med en annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen. Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas."
Det är alltså korrekt skyltat enligt föreskriften. Parkering är tillåten mot avgift (enl. skylt 1) efter skylt 3 fram till nästa korsning.
Problemet verkar vara att p-vakterna i Norrköping inte behärskar trafikförordningen.
Det är alltså korrekt skyltat enligt föreskriften. Parkering är tillåten mot avgift (enl. skylt 1) efter skylt 3 fram till nästa korsning.
Problemet verkar vara att p-vakterna i Norrköping inte behärskar trafikförordningen.
Ja men pilen som avser att parkering upphör på skylt 3, VAR hittar jag att det enbart gäller DEN skylten och inte "samtliga tidigare P-skyltar" om du förstår hur jag menar? Parkering gäller som du skriver fram till nästa korsning eller "annan bestämmelse om stannande eller parkering". Pilen är ju just det, en annan bestämmelse om parkering.K kindvall skrev:"Är märket uppsatt vid en väg anger det att tillåtelsen börjar där märket har satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där en annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut eller i annat fall till nästa korsning med en annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen. Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas."
Tilläggsskyltar inskränker ju generellt huvudskylten oavsett antal tilläggsskyltar, om inte tilläggsskyltarna "sitter på samma skylt".
Likaså det är parkeringsförbud mellan skylt 2 och 3 övriga tider än de som är specade på skylten, vilket också är underligt.
Ps. Jag kommer parkera efter skylt 3 framöver och se vad som händer. Jag tror på er och jag tror att föreskriften är gällande vid ev överklagan.
Du får skilja på förbud och anvisning. Pilen på skylt 3 betyder inte att parkering upphör, bara att just den anvisning som fanns på skylt 2 upphör.
Återigen: "Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas."
Återigen: "Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas."
Fury
Teoretisk byggare
· Yttre skärgården
· 183 inlägg
Fury
Teoretisk byggare
- Yttre skärgården
- 183 inlägg
De tre skyltarna ovanför pilen på stolpe 3 visar att pilen upphäver de tre skyltarna på stolpe 2.Systray skrev:
Ja men pilen som avser att parkering upphör på skylt 3, VAR hittar jag att det enbart gäller DEN skylten och inte "samtliga tidigare P-skyltar" om du förstår hur jag menar? Parkering gäller som du skriver fram till nästa korsning eller "annan bestämmelse om stannande eller parkering". Pilen är ju just det, en annan bestämmelse om parkering.
Tilläggsskyltar inskränker ju generellt huvudskylten oavsett antal tilläggsskyltar, om inte tilläggsskyltarna "sitter på samma skylt".
Likaså det är parkeringsförbud mellan skylt 2 och 3 övriga tider än de som är specade på skylten, vilket också är underligt.
Ps. Jag kommer parkera efter skylt 3 framöver och se vad som händer. Jag tror på er och jag tror att föreskriften är gällande vid ev överklagan.
Och det som avgör om/hur du får parkera är de lokala trafikföreskrifterna, inte gatukontoret eller någon kvinna i telefon på kommunen.
Här är de lokala föreskrifter som gäller Storsvängen:
0581 2012:00424 Norrköpings kommuns lokala trafikföreskrifter om parkering 15 minuter på Storsvängen;
0581 2016:00016 Norrköpings kommuns lokala trafikföreskrifter om parkering på Storsvängen;
0581 2016:00017 Norrköpings kommuns lokala trafikföreskrifter om parkering på Storsvängen;
Klicka här för att svara