5 945 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Får man göra så här?
Det är inte korrekt med den kopplingen om du sen går med PEN från den avgrenade PE-skenan. Felet kan ju ses mer eller mindre allvarligt beroende på hur det praktiskt är anordnat men formellt inte rätt.
Beroende på hur uppmärkning av skenorna för identifiering är gjord skulle man ju kunna tänka sig att det görs om till tydligt PEN för den som nu är N sen använda den för både PE/N/PEN för utgående grupper. Alternativt gå in med PEN på nuvarande PE om det är viktigt att utrustningen ses som byggd TN-S för utgående ledningar och då ligger din kabel rätt inkopplad redan.
Hur är PEN kopplad fram nu, är det skärmarna i enledarna eller är alla mjukledare? Och för nyfikenhetens skull vad är det som gör detta viktigt för dig (iofs bra att vilja veta)? Du borde kunna få det utrett av ansvarig för anläggningen.
Beroende på hur uppmärkning av skenorna för identifiering är gjord skulle man ju kunna tänka sig att det görs om till tydligt PEN för den som nu är N sen använda den för både PE/N/PEN för utgående grupper. Alternativt gå in med PEN på nuvarande PE om det är viktigt att utrustningen ses som byggd TN-S för utgående ledningar och då ligger din kabel rätt inkopplad redan.
Hur är PEN kopplad fram nu, är det skärmarna i enledarna eller är alla mjukledare? Och för nyfikenhetens skull vad är det som gör detta viktigt för dig (iofs bra att vilja veta)? Du borde kunna få det utrett av ansvarig för anläggningen.
PEN är kopplad från nollpunkt till N-skena med enkelledare.
Jag försöker lära mig. Och har svårt att släppa ngt som känns fel. Därför frågar jag.
Så här ser N- och PE-skenorna ut i distributionscentralen. Kopparvinkeln är anslutningen från trafons nollpunkt.
Jag försöker lära mig. Och har svårt att släppa ngt som känns fel. Därför frågar jag.
Så här ser N- och PE-skenorna ut i distributionscentralen. Kopparvinkeln är anslutningen från trafons nollpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du hur det ser ut på andra sidan plåten där kopparskenan kommer genom? Går det direkt till trafons N där och inget annat? Var har du hopkopplingen mellan PE-N-skenorna som syns på bilden? Var är systemjordningen ansluten, jordtag/följelina etc?
Helt klart är det tänkt som utfört med isolerad N-skena alltså TNS, är det ett platsbygge eller en typkiosk?
Helt klart är det tänkt som utfört med isolerad N-skena alltså TNS, är det ett platsbygge eller en typkiosk?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Och det har ju fungerat bra i alla år. Tills den dag man skall installera jordfelsbrytare. Då måste ju PEN sitta på rätt skena eftersom ju nollan (nollskenan) bryts i jordfelsbrytaren. Så det är den "minnesregel" jag själv använder. Det är bara med PEN på jordskenan det blir säkert om man bryter nollan.elmont skrev:Ja det nog bra, i någon tidigare utgåva av föreskrifterna stod det nått i stil med : att nollning endast får ske till jordskenan. Och jag mins att det för läääääänge sedan hos vissa rådde lite förvirring om varför det som hette INK (Inkommande) nolla skulle läggas på jordskenan. Och det händer någon gång ibland att man kommer till lite äldre anläggningar där INK nolla är felaktigt anslutet till nollskenan.
I min egen central så var iofs uppdelningen gjord på utgående plint från elmätaren, men när det kom till gruppledningar så var det ganska slumpmässigt om nollan satt på nollskenan eller jordskenan. Det var mer än en handfull där man verkade ha kopplat till "den som var närmast" eller det fanns ett ledigt överfall eller något.
Jag drar slutsatsen att det inte alltid var så noga att hålla isär begreppen på den tiden det begav sig. Och alla "fel" är ju tysta tills man separerar skenorna.
Är inget annat anslutet baktill på kopparskenan än trafonollan och systemjordningen går till undre skenan PE kan man om man vill vara oerhört formell inte ansluta utgående PEN i denna, det är utfört för ren TNS. Vanligaste utförandet för kabelskåp och nätstationer av kiosktyp är annars med bara en skena och då TNC då blir det enkelt.
I fallet du visar och med praktiskt synsätt är bästa och normalt använda metoden precis som det är gjort med utgående TNC ansluten till PE annat blir sämre och det är mest ett principiellt fel. I mer sammansatta och viktiga anläggningar får man tex om det finns alternativa källor lägga samman nollpunkterna från dem i en separat isolerad PEN. Den får sen i en punkt kopplas till fördelningens PE och med en brygga vidare till N och om man i det fallet ska gå ut med PEN sker det isf från ett skilt avsnitt på PE inte den gemensamma PEN.
Alltså får man se upp om det ska vara både tekniskt och formellt ok, i ditt fall är det kanske inte riktigt bra men det är inte ovanligt. Förhoppningsvis är den som ev skruvar med sammankopplingen medveten om vad som gäller.
I fallet du visar och med praktiskt synsätt är bästa och normalt använda metoden precis som det är gjort med utgående TNC ansluten till PE annat blir sämre och det är mest ett principiellt fel. I mer sammansatta och viktiga anläggningar får man tex om det finns alternativa källor lägga samman nollpunkterna från dem i en separat isolerad PEN. Den får sen i en punkt kopplas till fördelningens PE och med en brygga vidare till N och om man i det fallet ska gå ut med PEN sker det isf från ett skilt avsnitt på PE inte den gemensamma PEN.
Alltså får man se upp om det ska vara både tekniskt och formellt ok, i ditt fall är det kanske inte riktigt bra men det är inte ovanligt. Förhoppningsvis är den som ev skruvar med sammankopplingen medveten om vad som gäller.
Klicka här för att svara