P
Fairlane Fairlane skrev:
Vem vet, kanske har någon dragit ett rör som det går FK i, utan att vederbörande hade rätt till det. Lika bra att riva alla väggar och rör och sätta nya rör/dosor (du får inte riva rören/dosorna eller sätta nya själv, det ska elektrikern göra)
Kanske har du elektrisk golvvärme i något badrum? Lika bra att riva upp och göra om, ifall du inte med säkerhet vet att någon som får göra det har gjort det. Vid närmare eftertanke är den nog lika bra att riva ut allt och börja om från början så att det blir rätt. Det kommer självklart kosta en slant med nytt badrum, nya ytskikt etc, utöver elektrikerns faktura såklart, men tänk vad fint du får det och framförallt får du med 100% säkerhet en felfri elanläggning.
Jag har vattenburen golvvärme i badrummet.
Men jag ger fan i handtorken på sommaren, för då måste jag sätta i sladden i väggen.

Men jag är nyfiken på om någon som vet mer, hur långt tillbaka skall man ha dokumentation? Gäller det från nybygget så tror jag att mer än 95% av alla hus byggda före 90 är körda helt och hållet.
Jag har beställt en dagbok och skall skriva upp allt som jag gör med huset (lejer in elektriker och vvs) för att det skulle varit kul =)

Man behöver ingen dokumentation alls.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
P
Papperskatt Papperskatt skrev:
Man behöver ingen dokumentation alls.
Demmpa Demmpa skrev:
Så länge som inte @Fredrik Sjödin kan lägga fram adekvata dokument och svar på mina frågar i inlägg #637 så finns det inga krav.
[länk]

Tackar =) Då är allt lugnt igen.

Det är väl så att blir det nått fel och man har papper på vem som gjort felet så kan man leda ansvaret till den som felat, har man inte "papper" så är det ingen tvekan om att det är fastighetsägaren som får stå för smällen.

• Gilla
Hochiha och 2 till
  • Laddar…
Ja, men det är inte samma sak som att anläggningen blir olaglig.

• Gilla
Hochiha och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Det är väl så att blir det nått fel och man har papper på vem som gjort felet så kan man leda ansvaret till den som felat,
Tror du själv på det där?

Det har väl aldrig än så länge hänt?
(Alltså inom elinstallation, i en del andra branscher fungerar det...)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vad är det som inte hänt? Att elfirmor inte ställts till ansvar om dom gör uppenbara fel? eller att "okända" klarat sig?
Man kan ju ställas till ansvar även om det inte går till domstol

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kan ju ställas till ansvar även om det inte går till domstol
OK, låt oss anta det då. Vad är det som händer då? Eller mera intressant, vad är det som har hänt?

Att elektriker har åkt dit för att ta livet av folk vet vi. Att någon annan som formellt skulle vara ansvarig för anläggningen har gjort det har jag aldrig hört talas om. Jag har tom svårt att tro att en domstol skulle resonera så. (Med den vanliga brasklappen att det inte går att förutse hur domstolar dömer i förhand.)

Jag är inte medveten om något annat än att man sett det som olyckshändelse, oavsett hur ruttet och gammalt det varit. Har du? (Vi bortser här från rent farligt hemmapul. Men även där så är jag inte varse något fall där det skulle drabbat en senare ägare i betydelsen att den hölls ansvarig.)

En anställd bröt vid en ombyggnation en grupp där det fanns en frysbox inkopplad och efter några dagar upptäcktes fadäsen. Naturligtvis blev företaget ansvarigt och fick betala för den skada dom vållat. Det finns ju även skador som inte handlar om liv och eldsvådor. I det här fallet var det enkelt att utreda vart ansvaret var då den anställde utan tvekan erkände sitt misstag. Hade han däremot nekat hade det troligen varit svårt att lägga ansvaret på företaget.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
OK, då var det väl tur för kunden att han hade fått lite papper då ... :)
E elmont skrev:
att blir det nått fel och man har papper på vem som gjort felet så kan man leda ansvaret till den som felat,

E elmont skrev:
En anställd bröt vid en ombyggnation en grupp där det fanns en frysbox inkopplad och efter några dagar upptäcktes fadäsen. Naturligtvis blev företaget ansvarigt och fick betala för den skada dom vållat. Det finns ju även skador som inte handlar om liv och eldsvådor. I det här fallet var det enkelt att utreda vart ansvaret var då den anställde utan tvekan erkände sitt misstag. Hade han däremot nekat hade det troligen varit svårt att lägga ansvaret på företaget.
Visst OK. Men det har väl inte mycket med det vi pratar om här att göra? Eller? Jag skulle ju kunna skruva ur fel säkring själv och pajja frysboxen, utan att det för den sakens skulle har med anläggningens "laglighet" , eller skick, att göra. Och utan att någon annan skulle säga mer än "skyll dig själv".

E elmont skrev:
Tragiskt, för hur svårt kan det vara
[länk]
Att fem personer har dött av elfel i Turkiet, som har en befolkning på 80M, är inget samhällsproblem.
Det är sorgligt för de inblandade och deras familjer, men det är inget sammhällsproblem.

Joao Maria de Souza blev 2013 dödad av en ko som föll genom taket (källa : http://gurragillar.se/bisarra-dodsfall/) det är sorgligt för den döde och för familjen (kanske också för kon, det står inte hur det gick för den), men det är inget samhällsproblem.
Inga kosäkerhetsmyndigheter, som kommer att ha till uppgift att se till att bara certifierade människor placerar kor på tak, kommer att skapas till följd av detta dödsfall.

Ur ett samhällperspektiv är kor som faller genom tak och dödar folk inget problem, på samma sätt som att det inte är ett problem att folk dödas av flygande gräsklippare (samma källa).

Faktum är att antal döda i elolyckor (som inte inträffar på byggarbetsplatser, i elställverk, på tågtak och liknande, utan i hemmet) som är orsakade av hempuleri är väldigt få i Europa och har varit det i minst femtio år, Huvudsakligen (påstår jag) eftersom det är relativt riskfritt att hempula med el om man har någon form av förståelse för vad det handlar om.

Sedan är jag absolut för att enbart kvalificerade människor skall koppla 400kV ledningar, men att sätta upp ett nytt eluttag och dra sladd till det från ett existerande några meter bort, är faktiskt något som en normalhändig person klarar tillräckligt ofta för att misstagen inte skall bli ett sammhällsproblem och rättfärdiga ett elsäkerhetsverk.

/ Fredrik

• Gilla
Peter787 och 10 till
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Att fem personer har dött av elfel i Turkiet, som har en befolkning på 80M, är inget samhällsproblem.
Det är sorgligt för de inblandade och deras familjer, men det är inget sammhällsproblem.
Ja det är ju spännande att kryssa sig fram i dödsorsaksregistret och se vad man hittar som är liknande nivåer som hemmapulare. Min favorit är masksjukdomar som ligger på sex stycken de senaste knappt tjugo åren. Det är ju i samma härad.

Det vet ju alla att maskar som bygger bo i kroppen är så farligt i Sverige att vi behöver en omfattande kontrollapparat bara för att hantera dessa... (OBS, kan innehålla spår av ironi.)

(Ja, ja, vi har trikiner här med, men det är ju faktiskt upp till var och en jägare att hantera det. Vilket fungerar bra.)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K KumlaEkeby skrev:
Läste på forumet att någon sa att man inte får dra tomrör och sätta upp dosor själv som lekman.
Utan även detta måste göras av behörig elektriker.
Nån som kan tala om vart detta står ordagrant?
Menar om du har väggarna öppna och allt är 100% inspekterbart och elektriker går med på att man gör dessa delar själv är det ändå en olaglig installation bara för han inte dragit rören?
Numera kör man ju mest på färdigdragen koppar i rören också.
Det innebär ju i så fall att alla som har ett gammalt hus utan papper på elinstallationen måste riva väggarna och dra nya tomrör och sätta upp nya dosor eftersom man inte vet om det är en behörig elektriker som gjort jobbet.

Å var inte oroliga för har elektriker här som håller på och drar elen utan min inblandning :).
Var mest bara en undran och framför allt om det stämmer får nån gärna länka till källan.
Inga nya regler gäller väl retroaktivt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.