F Fredrik Sjödin skrev:
nej, det stämmer inte.
F Fredrik Sjödin skrev:
Som jag skrev i det inlägget har köparen en undersökningsplikt som är ganska långtgående. Det är reglerat i jordabalken. Ett av momenten som ingår i den undersökningsplikten är att kontrollera om en elinstallation ( utförd efter 1/7 2017 då, rimligen ) är utförd av ett elinstallationsföretag.
Om inte elektrikern/elföretaget lämnar över ”all” dokumentation till kunden, hur ska då en eventuell husköpare kunna kontrollera att all installation som är utförd efter 2017-07-01 är utförd av ett elinstallationsföretag?

Demmpa Demmpa skrev:
Om inte elektrikern/elföretaget lämnar över ”all” dokumentation till kunden, hur ska då en eventuell husköpare kunna kontrollera att all installation som är utförd efter 2017-07-01 är utförd av ett elinstallationsföretag?
elinstallationsföretaget ska lämna över all anläggningsdokumentation till kunden. Annars har de inte uppfyllt kraven i 2008:1.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jordabalken 4 kap reglerar undersökningsplikten. Det är ingen lag som tvingar dig att undersöka något överhuvudtaget. Den säger bara att du antas göra det och därmed inte kan ställa vissa typer av krav på säljaren av fastigheten.
Ja?

Nyfniken Nyfniken skrev:
"Tyvärr"?

Det går inte att tolka ovanstående som något annat än att du är enig med konsensus: Lagstiftningen är helt verklighetsfrånvänd.
Vad jag förstår finns det ingen lag som straffar den som inte vill följa reglerna, varken inom vatt en eller el. Men inom Transport blir man bestraffad om man kör itan YKB certifikat.

Jag vet inte om ni har någon föreningsjurist @Fredrik Sjödin, men har ni det rekommenderar jag en sittning med vederbörande, för det du förfäktar här är inte seriöst att hävda. Föreningen du företräder kan vilja att det ska vara så, men du har gång på annan misslyckats styrka din tes så skaffa dig mer på fötterna eller acceptera att du har fel.

• Gilla
Pen och 9 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det är mycket riktigt så att lagstiftningen inte fokusera på att anläggningen är korrekt utförd eller att den som utfört arbetet personligen har utvärderats av en oberoende instans och bedömts kvalificerad för arbetet. Istället fokuserar lagen idag enbart på att arbetet utförs inom ramen av ett kommersiella företag som själva avgör vem som får göra vad. Tack och lov har det ännu inte gått så långt att det krävs att alla anläggningar är projekterade, dokumenterade och certifierade av ett registrerad företag för att vara godkänd, utan en anläggning bedöms fortfarande oberoende och utifrån huruvida den är korrekt utfört i enlighet med god elsäkerhetsmässig praxis och svensk standard.

Ett tydligt exempel på att ditt resonemang inte håller är följande. Antag att jag anlitar ett registrerat företag. Låt oss säga att de gör en riktigt dålig installation full med livsfarliga fel. Konsekvens av ditt resonemang är att den anläggningen då är laglig eftersom installationsarbetet var lagligt. Det vet du mycket väl att det inte stämmer. Nu behöver man inte överdriva och ta ett exempel med en anläggning "full med livsfarliga fel". Detsamma gäller även med alla de små och mindre allvarliga fel i anläggningarna som registrerade och auktoriserade företag göra hela tiden. De blir inte mindre felaktiga för att de utförts lagligt.

Elinstallationsarbete och elinstallationer kommer alltid vara två olika saker. Att dagens lagstiftning bygger på tanken att en hård reglering av elinstallationsarbetet skall garantera säkra elinstallationer ser jag inte som något problem i sig. Problemet är när regleringen av elinstallationsarbetet blir det enda som räknas. Lagstiftningen är ett verktyg för att nå ett mål. När lagstiftningen tappar sikte på målet och enbart fokuserar på upprätthållandet av verktyget tappar det sin legitimitet. Att målet är uppnått måste alltid vara det viktigaste. Att en anläggning är korrekt och säkert utfört måste alltid vara viktigare än av vem och hur den upprättats. Om lagen hindrar att målet uppnås utan verktyget är lagen inte rimlig.

Om du med lekman avser en privatperson så är det där en grov och felaktig generalisering. Att de som arbeter i installationsföretag kan avgöra om en installation är en rimligt konklusion. Det omvända är dock inte nödvändigt sant. Man kan inte förutsätta att den som inte är anställd i ett installationsföretag inte kan avgöra detta.
Nej. Om ett elinstallationsföretag utför elinstallationer som är fulla av livsfarliga fel har det företaget brutit mot aktsamhetskravet i elsäkerhetslagen. De kan få ett verksamhetsförbud och en representant för företaget kan bli straffrättsligt ansvarig.

F Fredrik Sjödin skrev:
elinstallationsföretaget ska lämna över all anläggningsdokumentation till kunden. Annars har de inte uppfyllt kraven i 2008:1.
Var finns kraven att man som fastighetsägare ska spara all anläggningsdokumentation och lämna över den till köparen?

Vad händer med fastighetsägaren om fastighetsägaren inte sparar dokumentation?

Vad händer med säljaren om denne inte lämnar över all dokumentation?

• Gilla
Strontus och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är också elektroingenjör med elkraftsinriktning - I princip får jag konstruera ett kärnkraftverk, men inte byta en fastskruvad lamparmatur hemma... Jag har läst 'samma' teori som dom som läser till elektriker, så om jag hade haft lust hade jag kunnat hoppa på som lärling efter universitet och fått egen behörighet, men nu var det ju inte inte därför jag gick den utbildningen. Men jag har iallafall tillräckliga kunskaper för att förstå hur ett elsystem fungerar, hur man dimensionerar kablar utifrån last, räkna på strömmar i assymetriska flerfassystem (Ja, just det vet jag inte när jag ska ha nytta av hemma...), etc.

Däremot saknar jag i princip all praktisk utbildning, materialkännedom och uppdaterade kunskaper om vad som är praxis (Vi fick koppla lite normcentraler, motorer och enklare apparater under utbildningen), så jag skulle inte påstå att mina kunskaper är i nivå med den normala elektrikern - Installationsarbete är ju ändå till allra största del ett praktiskt yrke där handhavande och materialval är viktigast.
Men jag tycker iallafall att jag har förutsättningarna att ta till mig och förstå instruktioner och värdera riskerna med olika saker, så är det saker jag förstår och vet att jag klarar av så kommer jag att hempula... Men det hade ju varit bra om jag hade fått göra det lagligt genom att t ex bevisa mina kunskaper på något sätt.

Jag tycker förresten att jag börjar bli ganska bra på att klamra kabel om jag får säga det själv...
att du är Ingenjör eller inte säger inget om dina kunskaper om elinstallationer.
har renoverat otaliga lägenheter som ägs av ingenjörer som är mycket stolta över sina installationer, alt för ofta väljer man saker som inte är kompatibla, ej godkända att använda för de ända målet. några hade gjort det bra men dom var nästan undantag.
roligaste ingenjör el dragningen var en man som var osäker på hur vattentät underskåps armaturen skulle vara, han kom och frågade oss om den hade rätt ip klass. lång historia kort den var snodd från hans jobb och var byggd att sitta på djupvattens forskningsubåtar.

(ett företag byggde ett lägenhetskomplex i samband med att massor med ing. anställdes och nästan hela området var bara ing. efter inflyt) många är kvar 40 år senare

tommib tommib skrev:
Tänker nog inte ens läsa den artikeln, men den lär knappast stärka argumenten mot personlig behörighet.

Det är tråkigt när det händer här också, som när man klippte av en högspänningsmatning under Södermalm och stoppade all tågtrafik söderut i flera timmar. Jag hoppas verkligen att de som skadade sig klarar sig utan men, tyvärr är det ofta just yrkesmän som skadas i elolyckor. Det skulle vara intressant att veta varför man gjorde det felet man gjorde.
Det gällde rivning av en grov telefonkabel. Grov telefonkabel är svart och rund - högspänningskabel för 16 kV enfas är svart och rund med samma diameter som en grov äldre telefonkabel.

SJ,Banverket och Trafikverkets (grova) äldre kablar är inte märkta med kabelnamn och spänning.

T Triax skrev:
att du är Ingenjör eller inte säger inget om dina kunskaper om elinstallationer...
Jo, det gör faktiskt det. Ingenjörer har betydligt enklare att ta till sig den information som behövs än andra yrkesgrupper. (Det är som sagt tre gånger så svårt att bli elingenjör som elektriker. Inte två, och inte fyra. Utan just tre! ;))

I medeltal naturligtvis. Avvikelser finns. Men se, de finns med råge bland elinstallatörerna också. Jag har också sett både det ena och det andra. Men då när elinstallatörer varit i farten. (Bla när jag jobbade som elektriker.)

Och glöm inte att vi bara talar som säkerhet. Vi talar inte om vem som spikar kabel rakast och fortast. Det är en konst det med, men hör inte hit eftersom lagar, regelverk, och monopolet på elinstallationer enbart handlar om att åstadkomma en säker installation.

• Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Var finns kraven att man som fastighetsägare ska spara all anläggningsdokumentation och lämna över den till köparen?

Vad händer med fastighetsägaren om fastighetsägaren inte sparar dokumentation?

Vad händer med säljaren om denne inte lämnar över all dokumentation?
Det undrar jag med. Köpte mitt hus för några få år sedan.
Men har ingen dokumentation om el vad jag vet i huset. De sitter hyffsat ny elcentral. Men jag får väl slänga ut den och allt som är i huset ???
Jag har haft en elektriker här som tittat lite i efterhand inför framtida renovering men han sa bara att det var okej, hur skall jag dokumentera ett OK som jag inte betalt för?
Konstigt att inte försäkringsbolaget eller någon ens frågat om det då.

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Akta dig för att skriva sånt i ett publikt forum. Rätt vad det är kommer myndigheterna och förverkar anläggningen...

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Akta dig för att skriva sånt i ett publikt forum. Rätt vad det är kommer myndigheterna och förverkar anläggningen...
De är välkomna. Men de sätter inte sin fot på min tomt ;)
Men de hade ju varit bra att veta exakt hur man ska göra. Huset är byggt 1945, ska jag gå på Nisses son och få dokumentationen från när de byggde huset eller det räcker att man bara har dokumentation från något år tillbaka ?
Kan jag hävda dolt fel från förra ägaren när han renoverade badrum och kök? Kan jag hugga ägaren innan det som jag gissar bytte elcentralen? Och ska jag hugga honom för att de inte dokumenterat installationen av bergvärme eller räcker kvittot ?

Men jag har ett OK, de kan få nummer till elektrikern.

Kom på en sak. Jag har själv bytt en strömbrytare till gästtoan. Det satt en rörelsevakt som blev trött så jag satte dit en vippbrytare.
Jag kommer inte ihåg när jag satte dit den. Men de är väl ok ?

Fairlane
Vem vet, kanske har någon dragit ett rör som det går FK i, utan att vederbörande hade rätt till det. Lika bra att riva alla väggar och rör och sätta nya rör/dosor (du får inte riva rören/dosorna eller sätta nya själv, det ska elektrikern göra)
Kanske har du elektrisk golvvärme i något badrum? Lika bra att riva upp och göra om, ifall du inte med säkerhet vet att någon som får göra det har gjort det. Vid närmare eftertanke är den nog lika bra att riva ut allt och börja om från början så att det blir rätt. Det kommer självklart kosta en slant med nytt badrum, nya ytskikt etc, utöver elektrikerns faktura såklart, men tänk vad fint du får det och framförallt får du med 100% säkerhet en felfri elanläggning.

• Haha
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
:D(y)(y)
Fairlane Fairlane skrev:
Vem vet, kanske har någon dragit ett rör som det går FK i, utan att vederbörande hade rätt till det. Lika bra att riva alla väggar och rör och sätta nya rör/dosor (du får inte riva rören/dosorna eller sätta nya själv, det ska elektrikern göra)
Kanske har du elektrisk golvvärme i något badrum? Lika bra att riva upp och göra om, ifall du inte med säkerhet vet att någon som får göra det har gjort det. Vid närmare eftertanke är den nog lika bra att riva ut allt och börja om från början så att det blir rätt. Det kommer självklart kosta en slant med nytt badrum, nya ytskikt etc, utöver elektrikerns faktura såklart, men tänk vad fint du får det och framförallt får du med 100% säkerhet en felfri elanläggning.
Wow! Konstruktivt

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.