T Tornhill 2 skrev:
Inga kosäkerhetsmyndigheter, som kommer att ha till uppgift att se till att bara certifierade människor placerar kor på tak, kommer att skapas till följd av detta dödsfall.
Säker? Att vi inte ska ha en ny myndighet, det finns en fd GD från MSB som nog behöver nytt jobb före riksdagsvalet - 22

Mycket är politik och starka intresseorganisationer har ju lyckats lobba igenom att det är fullständigt livsfarligt att utöka befintlig grupp trots att den som utför arbetet kan ha gått 2-3år på El-teleteknisk gymnasium och arbetat i branschen i +10år men inte för närvarande är inskriven i nått egenkontrollprogram.
 
Elektriker förbundet tar naturligtvis chansen att säkra arbetstillfällen till medlemmarna, och våra säkerhetsnojiga myndigheter är inte svåra att övertala. Vänta bara till bilverkstäderna försöker göra det olagligt att byta bromsbelägg hemma på gården...
 
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
R Tammer skrev:
Elektriker förbundet tar naturligtvis chansen att säkra arbetstillfällen till medlemmarna, och våra säkerhetsnojiga myndigheter är inte svåra att övertala. Vänta bara till bilverkstäderna försöker göra det olagligt att byta bromsbelägg hemma på gården...
Det är bara löjligt och heldumt att tro att Elektrikerförbundet har någon makt över säkerhetsföreskrifterna.
Det som du skriver är inget annat än ett bevis på att du inte har en aning om hur det fungerar.
Skulle alla regler slopas skulle det stå varje elektriker fritt att på eget bevåg driva elinstallationsföretag UTAN att en företagare skulle tjäna pengar på deras kunnande.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skulle alla regler slopas skulle det stå varje elektriker fritt att på eget bevåg driva elinstallationsföretag UTAN att en företagare skulle tjäna pengar på deras kunnande.
Du är 'elmont' och inte företagare va? Näringsfrihet råder i Sverige och det tycker jag vi ska vara glada och tacksamma över.
 
Jag har drivit elföretag (med anställda samt på senare tid som enskildföretagare) en stor del av mitt yrkesverksamma liv ( ca 30 år) och är i dag nästan enbart pensionär.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är bara löjligt och heldumt att tro att Elektrikerförbundet har någon makt över säkerhetsföreskrifterna.
Är det? Jämför gärna med bilskolorna som bedriver samma typ av lobbyverksamhet mot myndigheterna, de skulle helst se att privat övningskörning förbjöds. Det går också att motivera av "säkerhetsskäl", och skulle på samma sätt ge bilskolorna samma suveränitet över verksamheten som elektrikerna har idag.
E elmont skrev:
Det som du skriver är inget annat än ett bevis på att du inte har en aning om hur det fungerar.
Skulle alla regler slopas skulle det stå varje elektriker fritt att på eget bevåg driva elinstallationsföretag UTAN att en företagare skulle tjäna pengar på deras kunnande.
Ja, det vore väl bra?
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
R Tammer skrev:
Är det? Jämför gärna med bilskolorna som bedriver samma typ av lobbyverksamhet mot myndigheterna, de skulle helst se att privat övningskörning förbjöds. Det går också att motivera av "säkerhetsskäl", och skulle på samma sätt ge bilskolorna samma suveränitet över verksamheten som elektrikerna har idag.

Ja, det vore väl bra?
Vem skulle det vara bra för??? Kanske dom som hellre ser att det är billigt än bra.
Få se nu hur stor del av privatisterna var det som kuggade sig vid uppkörning? Jag läste statistiken för någon månad sedan men mins inte %talen men det handlade om mycket stor skillnad.
OCH att låta specialister (elektriker) vara med vid förarbeten när det gäller typ ellagstiftning kanske inte är en så dum ide. Dom borde ju ha rätt bra koll på området, och dom som senare skriver "reglerna" torde inte vara dummare än dom ser när någon talar i egen sak. Lika väl som dom ser att/om parter med motsatta åsikter talar i egen sak.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
R Tammer skrev:
Är det? Jämför gärna med bilskolorna som bedriver samma typ av lobbyverksamhet mot myndigheterna, de skulle helst se att privat övningskörning förbjöds. Det går också att motivera av "säkerhetsskäl", och skulle på samma sätt ge bilskolorna samma suveränitet över verksamheten som elektrikerna har idag.

Ja, det vore väl bra?
Det är väl klart att elektriker lika väl som andra ska få driva företag och försöka tjäna pengar.
Men att sätta rör och dosor är knappast nått som behöver vara behörighetskrävande, där har intresseorganisationen lyckat för bra med sitt lobbyarbete.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fel.
Tycker du som elmont att vi ska avskaffa näringsfriheten i Sverige?
 
E
F fribygg skrev:
Tycker du som elmont att vi ska avskaffa näringsfriheten i Sverige?
Ja, jag tycker som elmont. Ofta.
 
F fribygg skrev:
Tycker du som elmont att vi ska avskaffa näringsfriheten i Sverige?
Nu får du förklara dig, när har jag skrivit nått om att avskaffa "näringsfrihet"?
Försök att inte tillskriva "folk" saker som är rena lögner.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Problemet är att den lilla klick människor som driver denna fråga på detta forum förmodligen skulle lösa det. Men det finns väldigt många andra och är det inte olagligt så är det lagligt och då kan vi få problem. Det är nog det våra myndigheter på goda grunder är rädda för. De flesta lekmän är nöjda om det fungerar, problemet är att funktionen, t.ex. 230V i ett uttag säger väldigt lite om skyddsfunktioner fungerar. Jag förstår er frustration, men ni har heller inte jobbat med elservice hos privatpersoner för då ser man en hel del, även fel utförda av yrkesfolk. Men att folk utan utbildning generellt skulle öka elsäkerheten tror jag inte på.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skulle alla regler slopas skulle det stå varje elektriker fritt att på eget bevåg driva elinstallationsföretag UTAN att en företagare skulle tjäna pengar på deras kunnande.
Är inte detta att vilja inskränka näringsfriheten? För mig är det självklart att elektriker fritt ska få driva företag precis som alla andra.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag tycker att dragning av slang och montage av dosor i allra högsta grad ska utföras av behöriga elinstallatörer. Personligen har jag många gånger stött på väldigt usla dragningar med undermåligt material.

Att förlägga slang korrekt kan ju för många verka väldigt enkelt men det finns olika praxis även där som gemene man inte känner till och av den anledningen är det direkt olämpligt att utföra om man inte har utbildning. Det kan vara allt från lämplig dragning avseende djup i väggar och olämpliga placeringar av apparatdosor i förhållande till miljön. Genomföringar i ångspärrar, genomspikningsskydd på särskilt utsatta konstruktioner osv. Listan kan göras lång.

När ett hus är färdigskivat och klart invändigt så är det inte så enkelt för en auktoriserad elinstallatör att kontrollera vilka potentiella felaktigheter som utförts. En väl fungerande elfirma jobbar ju efter god elsäkerhets praxis och det är en praxis som är i konstant förändring och jag är relativt bombsäker på att skulle man släppa det fritt att förlägga slang precis hur man vill så kommer elsäkerheten i landet att sjunka rejält.

Om man inte jobbar aktivt i elbranschen så är det inte lätt att hålla sig uppdaterad på vad som gäller. Precis som med VVS och förändringar kring säker vatten osv. Men man har i många länder runt om i världen insett att elektriker yrket bör vara ett reglerat yrke just av anledningen att säkerheten är så oerhört viktigt och komplex att det ska krävas utbildning för att vara verksam där. Det finns ju väldigt tydligt reglerat vart gränsen går avseende klenspänning som anses ofarlig och därmed inte är reglerad.
 
F fribygg skrev:
Är inte detta att vilja inskränka näringsfriheten? För mig är det självklart att elektriker fritt ska få driva företag precis som alla andra.
Du känner alltså inte till att för vissa yrken/företag ställs olika krav, uppfyller man inte dom kraven får man inte syssla med just det jobbet. Vilka krav som ställs är olika för dom olika verksamheterna. Och OM du menar att det är en inskränkning så naturligtvis.
Men vart skriver jag nått om inskränkning? Alla som vill och har eller "köper in" kompetensen kan driva ett elinstallationsföretag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.