118 607 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Precis, jag sitter och skriver lite gruppförteckningar 
Tar lite kaffe och forum, som avkoppling mellan varje säkringsgrupp.
Sen vet jag inte om elmont räknade rätt, själv räknade jag inte, men såg vilken tid det hade löpt mellan första och sista inlägget på en resultatsida ...
Men elmont har ändå rätt, även om det inte är exakt rätt i antal, det blir för mycket tid här, helt klart.
Jag vägrar stenhårt att bli med i något facebook, instagram, eller annat forum osv, jag är livrädd att få en till lika stor tidstjuv.
Tar lite kaffe och forum, som avkoppling mellan varje säkringsgrupp.
Sen vet jag inte om elmont räknade rätt, själv räknade jag inte, men såg vilken tid det hade löpt mellan första och sista inlägget på en resultatsida ...
Men elmont har ändå rätt, även om det inte är exakt rätt i antal, det blir för mycket tid här, helt klart.
Jag vägrar stenhårt att bli med i något facebook, instagram, eller annat forum osv, jag är livrädd att få en till lika stor tidstjuv.
Hehe...
Jag kanske kör ett litet race inatt eftersom jag jobbar och mitt jobb då mest går ut på att vänta på att något ska gå åt skogen. Synd bara att ingen annan är vaken så det blir tråkiga diskussioner.
Min fru har rätt mycket åsikter om tiden som spenderas här.
Jag kanske kör ett litet race inatt eftersom jag jobbar och mitt jobb då mest går ut på att vänta på att något ska gå åt skogen. Synd bara att ingen annan är vaken så det blir tråkiga diskussioner.
Min fru har rätt mycket åsikter om tiden som spenderas här.
Bara hon inte kommer med ultimatum att du får välja mellan henne och forumet.tommib skrev:
Då måste du ju slita dig härifrån för att hjälpa henne att packa...
Verkligt kunnande är det som behövs för att kunna planera och bygga en godkänd elanläggning och det vore önskvärt att definiera vad en godkänd anläggning är och ska vara så att vi slipper den situation vi har !E elmont skrev:Det jag menar är att bara för att man har läst till ingenjör inom nått "elområde" så betyder det inte per automatik att man har några större kunskaper om elinstallation.Lika lite som en industrielektriker har några större kunskaper om installationer.
Det handlar om helt olika arbeten.
Och jag föraktar INTE kunskap men kunskap inom ett område är inte det samma som kunskap inom ett annat område som en del tycks tro. Och jag låter mig inte imponeras av ev "titlar" varken sanna eller påhittade. Visa vad du kan och jag lyfter på hatten men vifta inte med div examen.
Och elingenjörer kan vi väl lika väl som lärlingar skicka runt på jobb bara dom arbetar under samma regler som alla andra.
Och att ha en examen eller flera betyder INTE per automatik att man besitter stor kunskap och att man har vettiga åsikter. Se er om i världen så ser ni mängder med högutbildade som beter sig som idioter. Och inom just installation har jag under resans lopp träffat elingenjörer som Varit ytterst pålästa och "förståndiga" till dom som knappt kan knyta sina skor, för även inom den här branschen är kunskapen/förståelsen mycket olika mellan olika individer.
Och jag lyfter än en gång på hatten för dom som har stora kunskaper och som förstår men för dom som likt en bandspelare bara kan upprepa vad dom läst utan att förstå ger jag inte mycket.
Svaret på det finns väl i föreskrifterna, men svaret är tyvärr som det mesta här i livet inte svart eller vitt. Det var lite enklare tidigare då det fanns en tjock bok som beskrev vad som gällde, Men då klagades det på att det var allt för stelbent.
Föreskrifter/lag anger väl bara att "anläggningen ska kontrolleras i betryggande omfattning", eller något sånt.
I standarden ss 436 40 00 finns ett kapitel ägnat åt kontroll före idrifttagning, som inte är tvingande men är en bra vägledning, där man kan plocka det som är relevant för situationen.
De egentliga problemen ligger på helt andra plan, tycker jag i alla fall.
Det finns några få saker som är ständiga "trätoämnen" bland elektrikerna, om vad som är det rätta. Men det är inte så mycket, och det rör inte saker som blir direkt farliga vilken approach man än har.
I standarden ss 436 40 00 finns ett kapitel ägnat åt kontroll före idrifttagning, som inte är tvingande men är en bra vägledning, där man kan plocka det som är relevant för situationen.
Jag anser inte att vi har något större problem att definiera vad som är en korrekt, eller godkänd, anläggning.B byggarätt skrev:
De egentliga problemen ligger på helt andra plan, tycker jag i alla fall.
Det finns några få saker som är ständiga "trätoämnen" bland elektrikerna, om vad som är det rätta. Men det är inte så mycket, och det rör inte saker som blir direkt farliga vilken approach man än har.
Nej, Någon sådan skyldighet existerar inte och det vet du mycket väl. Det lagen säger är att jag som anläggningsinnehavare är skyldig att tillse att anläggningen är säker, uppfyller god elsäkerhetsmässig praxis och följer svensk standard där applicerbart. Det kan jag göra själv och elinspektion är inte ens behörighetskrävande. Sedan finns det givetvis många andra som inte kan göra det och de tvingas då leva på presumptionen att elinstallationsföretag alltid gör rätt.F Fredrik Sjödin skrev:
Kan någon påminna mig vem det var som gick ut i en nationell kampanj och propagerade för detta? Att kontroll före idrifttagning var ett krav var en av de största missförstånden i modern elhistoria hette till och med om jag minns rätt!Mikael_L skrev:
Fast just det är det väl inget tvivel om. En elektrisk starkströmsanläggning ska på ett betryggande sätt kontrolleras före idrifttagning. Annars kan man inte veta om den är säker och därmed uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis.
Skulle tro att när du har tidsmaskinen igång kan Eltrygg, Mats Jonsson ge något där. Skriver ju lite böcker och ger ibland från sig något utspel som ska väcka diskussion åtminstone när det inte bjuds på kaffe ungefär som Fredrik S gör också.O Steamboy skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Som jag skrev i det inlägget har köparen en undersökningsplikt som är ganska långtgående. Det är reglerat i jordabalken. Ett av momenten som ingår i den undersökningsplikten är att kontrollera om en elinstallation ( utförd efter 1/7 2017 då, rimligen ) är utförd av ett elinstallationsföretag.O Steamboy skrev:Nej, Någon sådan skyldighet existerar inte och det vet du mycket väl. Det lagen säger är att jag som anläggningsinnehavare är skyldig att tillse att anläggningen är säker, uppfyller god elsäkerhetsmässig praxis och följer svensk standard där applicerbart. Det kan jag göra själv och elinspektion är inte ens behörighetskrävande. Sedan finns det givetvis många andra som inte kan göra det och de tvingas då leva på presumptionen att elinstallationsföretag alltid gör rätt.
Kan någon påminna mig vem det var som gick ut i en nationell kampanj och propagerade för detta? Att kontroll före idrifttagning var ett krav var en av de största missförstånden i modern elhistoria hette till och med om jag minns rätt!
Jordabalken 4 kap reglerar undersökningsplikten. Det är ingen lag som tvingar dig att undersöka något överhuvudtaget. Den säger bara att du antas göra det och därmed inte kan ställa vissa typer av krav på säljaren av fastigheten.F Fredrik Sjödin skrev:
