E elmont skrev:
När jobbar du :thinking: 25 inlägg på 5 timmar ;)
Betald kundtid? ;)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
Precis, jag sitter och skriver lite gruppförteckningar :)
Tar lite kaffe och forum, som avkoppling mellan varje säkringsgrupp. :cool:

Sen vet jag inte om elmont räknade rätt, själv räknade jag inte, men såg vilken tid det hade löpt mellan första och sista inlägget på en resultatsida ...
Men elmont har ändå rätt, även om det inte är exakt rätt i antal, det blir för mycket tid här, helt klart.

Jag vägrar stenhårt att bli med i något facebook, instagram, eller annat forum osv, jag är livrädd att få en till lika stor tidstjuv. :sweat:
 
  • Gilla
  • Haha
Pen och 3 till
  • Laddar…
tommib
Hehe...

Jag kanske kör ett litet race inatt eftersom jag jobbar och mitt jobb då mest går ut på att vänta på att något ska gå åt skogen. Synd bara att ingen annan är vaken så det blir tråkiga diskussioner.

Min fru har rätt mycket åsikter om tiden som spenderas här.
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hehe...

Jag kanske kör ett litet race inatt eftersom jag jobbar och mitt jobb då mest går ut på att vänta på att något ska gå åt skogen. Synd bara att ingen annan är vaken så det blir tråkiga diskussioner.

Min fru har rätt mycket åsikter om tiden som spenderas här.
Bara hon inte kommer med ultimatum att du får välja mellan henne och forumet.
Då måste du ju slita dig härifrån för att hjälpa henne att packa... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Andreas_kalmar och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det jag menar är att bara för att man har läst till ingenjör inom nått "elområde" så betyder det inte per automatik att man har några större kunskaper om elinstallation.Lika lite som en industrielektriker har några större kunskaper om installationer.
Det handlar om helt olika arbeten.
Och jag föraktar INTE kunskap men kunskap inom ett område är inte det samma som kunskap inom ett annat område som en del tycks tro. Och jag låter mig inte imponeras av ev "titlar" varken sanna eller påhittade. Visa vad du kan och jag lyfter på hatten men vifta inte med div examen.
Och elingenjörer kan vi väl lika väl som lärlingar skicka runt på jobb bara dom arbetar under samma regler som alla andra.
Och att ha en examen eller flera betyder INTE per automatik att man besitter stor kunskap och att man har vettiga åsikter. Se er om i världen så ser ni mängder med högutbildade som beter sig som idioter. Och inom just installation har jag under resans lopp träffat elingenjörer som Varit ytterst pålästa och "förståndiga" till dom som knappt kan knyta sina skor, för även inom den här branschen är kunskapen/förståelsen mycket olika mellan olika individer.
Och jag lyfter än en gång på hatten för dom som har stora kunskaper och som förstår men för dom som likt en bandspelare bara kan upprepa vad dom läst utan att förstå ger jag inte mycket.
Verkligt kunnande är det som behövs för att kunna planera och bygga en godkänd elanläggning och det vore önskvärt att definiera vad en godkänd anläggning är och ska vara så att vi slipper den situation vi har !
 
Svaret på det finns väl i föreskrifterna, men svaret är tyvärr som det mesta här i livet inte svart eller vitt. Det var lite enklare tidigare då det fanns en tjock bok som beskrev vad som gällde, Men då klagades det på att det var allt för stelbent.
 
Föreskrifterna säger väl inte ett ord om hur man i efterhand kan kontrollera att en anläggning är godkänd?
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Mikael_L
Föreskrifter/lag anger väl bara att "anläggningen ska kontrolleras i betryggande omfattning", eller något sånt.
I standarden ss 436 40 00 finns ett kapitel ägnat åt kontroll före idrifttagning, som inte är tvingande men är en bra vägledning, där man kan plocka det som är relevant för situationen.


B byggarätt skrev:
Verkligt kunnande är det som behövs för att kunna planera och bygga en godkänd elanläggning och det vore önskvärt att definiera vad en godkänd anläggning är och ska vara så att vi slipper den situation vi har !
Jag anser inte att vi har något större problem att definiera vad som är en korrekt, eller godkänd, anläggning.
De egentliga problemen ligger på helt andra plan, tycker jag i alla fall.

Det finns några få saker som är ständiga "trätoämnen" bland elektrikerna, om vad som är det rätta. Men det är inte så mycket, och det rör inte saker som blir direkt farliga vilken approach man än har.
 
O
F Fredrik Sjödin skrev:
Som köpare ska du kontrollera att anläggningen är utförd av ett ( eller flera ) elinstallationsföretag.
Nej, Någon sådan skyldighet existerar inte och det vet du mycket väl. Det lagen säger är att jag som anläggningsinnehavare är skyldig att tillse att anläggningen är säker, uppfyller god elsäkerhetsmässig praxis och följer svensk standard där applicerbart. Det kan jag göra själv och elinspektion är inte ens behörighetskrävande. Sedan finns det givetvis många andra som inte kan göra det och de tvingas då leva på presumptionen att elinstallationsföretag alltid gör rätt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
I standarden ss 436 40 00 finns ett kapitel ägnat åt kontroll före idrifttagning, som inte är tvingande men är en bra vägledning, där man kan plocka det som är relevant för situationen.
Kan någon påminna mig vem det var som gick ut i en nationell kampanj och propagerade för detta? Att kontroll före idrifttagning var ett krav var en av de största missförstånden i modern elhistoria hette till och med om jag minns rätt!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Fast just det är det väl inget tvivel om. En elektrisk starkströmsanläggning ska på ett betryggande sätt kontrolleras före idrifttagning. Annars kan man inte veta om den är säker och därmed uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Kan någon påminna mig vem det var som gick ut i en nationell kampanj och propagerade för detta? Att kontroll före idrifttagning var ett krav var en av de största missförstånden i modern elhistoria hette till och med om jag minns rätt!
Skulle tro att när du har tidsmaskinen igång kan Eltrygg, Mats Jonsson ge något där. Skriver ju lite böcker och ger ibland från sig något utspel som ska väcka diskussion åtminstone när det inte bjuds på kaffe ungefär som Fredrik S gör också.
 
O
Jag tänkte på den här filmen
som Fredrik gjort.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det får man ju inte. Om inte den auktoriserade installatören lämnar över all dokumentation så är anläggningen tydligen olaglig.
nej, det stämmer inte.
 
O Steamboy skrev:
Nej, Någon sådan skyldighet existerar inte och det vet du mycket väl. Det lagen säger är att jag som anläggningsinnehavare är skyldig att tillse att anläggningen är säker, uppfyller god elsäkerhetsmässig praxis och följer svensk standard där applicerbart. Det kan jag göra själv och elinspektion är inte ens behörighetskrävande. Sedan finns det givetvis många andra som inte kan göra det och de tvingas då leva på presumptionen att elinstallationsföretag alltid gör rätt.


Kan någon påminna mig vem det var som gick ut i en nationell kampanj och propagerade för detta? Att kontroll före idrifttagning var ett krav var en av de största missförstånden i modern elhistoria hette till och med om jag minns rätt!
Som jag skrev i det inlägget har köparen en undersökningsplikt som är ganska långtgående. Det är reglerat i jordabalken. Ett av momenten som ingår i den undersökningsplikten är att kontrollera om en elinstallation ( utförd efter 1/7 2017 då, rimligen ) är utförd av ett elinstallationsföretag.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Fredrik Sjödin skrev:
Som jag skrev i det inlägget har köparen en undersökningsplikt som är ganska långtgående. Det är reglerat i jordabalken. Ett av momenten som ingår i den undersökningsplikten är att kontrollera om en elinstallation ( utförd efter 1/7 2017 då, rimligen ) är utförd av ett elinstallationsföretag.
Jordabalken 4 kap reglerar undersökningsplikten. Det är ingen lag som tvingar dig att undersöka något överhuvudtaget. Den säger bara att du antas göra det och därmed inte kan ställa vissa typer av krav på säljaren av fastigheten.
 
  • Gilla
Pen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.