118 606 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Vi kanske inte ska jämföra äpplen och päron? Det säger väl sig själv att man kan vara en ingenjör av högsta rang inom el utan att man vet hur man installerar för det? En emissionstekniker hos ett bilföretag kan vara en klippa på hur en motor beter sig men det är ju inget som säger att han vet hur man byter en toppackning för det.
Av den anledningen bör man ju knappast få arbeta med allt inom el bara för att man har det och det betyget. Rimligt är ju att utbildningen täcker det man ska pyssla med iallafall.
Av den anledningen bör man ju knappast få arbeta med allt inom el bara för att man har det och det betyget. Rimligt är ju att utbildningen täcker det man ska pyssla med iallafall.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Det vi oftast vill mena på är att människor har olika lätt att tillskansa sig information, en elektroingenjör borde ha förhållandevis lätt att ta till sig hur man installerar el korrekt.
Det är återkommande ifrån elmont att anse att man inte har något att komma med bara för att man har en lång och gedigen utbildning bakom sig. Detta är ett generaliserande påstående från elmont.S Stefan1972 skrev:Vi kanske inte ska jämföra äpplen och päron? Det säger väl sig själv att man kan vara en ingenjör av högsta rang inom el utan att man vet hur man installerar för det? En emissionstekniker hos ett bilföretag kan vara en klippa på hur en motor beter sig men det är ju inget som säger att han vet hur man byter en toppackning för det.
Av den anledningen bör man ju knappast få arbeta med allt inom el bara för att man har det och det betyget. Rimligt är ju att utbildningen täcker det man ska pyssla med iallafall.
Själv försöker jag att inte förakta någon slags kunskap, jag är ofta väldigt fascinerad av handens och den långa praktikens kunskap, som man hittar i allt från smeder till målare. De gör som regel underverk hela tiden och det är ofta en lång praktik och stor yrkesstolthet som står bakom detta.
Och bland elektrikerna är det snygga installationer, snabbt jobb, snabba bra beslut som man ser som är frukten av samma sak. (edit: och materialkännedom, som också till stor del är förvärvat av praktik)
Men hur man än vrider och vänder på det, så är det troligen ingen större statistisk skillnad på vad en random elektrikerlärling kan utföra jämfört med en random elingenjör inom detta mer praktiska området.
Däremot har elingenjören troligen lättare att förstå/lära sig de mer teoretiska delarna av elen (rent generellt då, tittar vi individuellt finner vi förstås alla slags folk i båda grupperna).
Och lärlingarna skickar vi glatt runt att koppla allt möjligt, varför ska inte elingenjörerna kunna göra samma sak, med lagstiftarens goda minne?
Redigerat:
Nej elbranchen skapar bara frågetecken....Nötegårdsgubben skrev:
Om man inte kan ha en laglig anläggning och försäkringsbolag kan göra som med badrum vägra ersättning vid skador... så har vi ju godtycke kaos med situationen att kunder måste anlita icke godkända personer
Det jag menar är att bara för att man har läst till ingenjör inom nått "elområde" så betyder det inte per automatik att man har några större kunskaper om elinstallation.Lika lite som en industrielektriker har några större kunskaper om installationer.
Det handlar om helt olika arbeten.
Och jag föraktar INTE kunskap men kunskap inom ett område är inte det samma som kunskap inom ett annat område som en del tycks tro. Och jag låter mig inte imponeras av ev "titlar" varken sanna eller påhittade. Visa vad du kan och jag lyfter på hatten men vifta inte med div examen.
Och elingenjörer kan vi väl lika väl som lärlingar skicka runt på jobb bara dom arbetar under samma regler som alla andra.
Och att ha en examen eller flera betyder INTE per automatik att man besitter stor kunskap och att man har vettiga åsikter. Se er om i världen så ser ni mängder med högutbildade som beter sig som idioter. Och inom just installation har jag under resans lopp träffat elingenjörer som Varit ytterst pålästa och "förståndiga" till dom som knappt kan knyta sina skor, för även inom den här branschen är kunskapen/förståelsen mycket olika mellan olika individer.
Och jag lyfter än en gång på hatten för dom som har stora kunskaper och som förstår men för dom som likt en bandspelare bara kan upprepa vad dom läst utan att förstå ger jag inte mycket.
Det handlar om helt olika arbeten.
Och jag föraktar INTE kunskap men kunskap inom ett område är inte det samma som kunskap inom ett annat område som en del tycks tro. Och jag låter mig inte imponeras av ev "titlar" varken sanna eller påhittade. Visa vad du kan och jag lyfter på hatten men vifta inte med div examen.
Och elingenjörer kan vi väl lika väl som lärlingar skicka runt på jobb bara dom arbetar under samma regler som alla andra.
Och att ha en examen eller flera betyder INTE per automatik att man besitter stor kunskap och att man har vettiga åsikter. Se er om i världen så ser ni mängder med högutbildade som beter sig som idioter. Och inom just installation har jag under resans lopp träffat elingenjörer som Varit ytterst pålästa och "förståndiga" till dom som knappt kan knyta sina skor, för även inom den här branschen är kunskapen/förståelsen mycket olika mellan olika individer.
Och jag lyfter än en gång på hatten för dom som har stora kunskaper och som förstår men för dom som likt en bandspelare bara kan upprepa vad dom läst utan att förstå ger jag inte mycket.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Men hur? Huset kan vara ägt av många personer som i sin tur inte vet något. Hur skall du få tag i original elritning (som kanske inte följts till punkt och pricka) så att du sedan kan gå igenom precis 100% alla installationer och kolla att de motsvarar original alternativt har modifierats av behörigt företag?F Fredrik Sjödin skrev:
Om nu företaget finns kvar för det händer ju att företag läggs ned och man sparar inte papper i all oändlighet.
Och flera ägare på vägen kommer inte ihåg vem som varit inne och pulat för de är numera senila.
Det enda som fungerar är att kolla hur det ser ut idag och att det uppfyller kraven, det är ointressant vem som gjort arbetet.
Hur tror du verkligheten ser ut egentligen när det gäller äldre hus?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Visst finns det dom som kan mycket rent generellt men det finns lika många som bara kan det dom är utbildade på.......Min sambos bror är flygtekniker på sas. En mycket bra sådan och har gått otaliga utbildningar utomlands. Nån sommar vi var ner nämnde han en elektrisk motorsåg som hade slutat att fungera och som han hade rivit isär och inte begrep varför den inte fungerade och han frågade vad det var för brun klump i den. Ingen aning sa jag nån konding kanske. När vi väl var på besök så ville han ju att jag skulle titta och mycket riktigt, den var trasig och den bruna klumpen han for efter var alltså rotorn i elmotorn........(hoppas han inte läser det här nu bara)
Och bara för att man läst gymnasieskolans elprogram och gått lärlingstiden så betyder det inte per automatik att man har några större kunskaper om elinstallation.E elmont skrev:
Jag var efter en 1-års-montör som inte fick sin installation i ett garage att fungera, JFB löste så fort han slog på strömmen. Tyvärr en 5 mils resa från stan dessutom.
5 sekunder efter jag lyft på kåpan var felet hittat, han hade dragit faserna, men inte nollan genom JFB.
Tur dock att det inte var tvärtom, nollan, men inte faserna, då hade vi säkert fått köpa ut nya lysrörsarmaturer också.
Men det är inte säkert att duktig el eller elektronikingenjör heller hade fixat detta, nästan garanterat inte alla i alla fall.
Men det är precis det här jag menar.
Det är i praktiken faktiskt rätt outbildat folk som går omkring och rotar i elinstallationer här i landet (lite generaliserat).
Och då blir det så märkligt att lagstiftaren inte tar tag i detta utan tror att det blir bättre för att det skrivs egenkontrollprogram som ligger i en pärm på kontoret samt tar bort den sista lilla rest av personligt ansvar som funnits.
Och att du elmont menar att högre utbildning inte säkert betyder att man är bättre på elinstallation, så kanske du kan tänka dig att det åtminstone inte gör en sämre heller.
Och då kvarstår frågan fortfarande, varför ska folk med dåliga kunskaper alls få installera el.
Egentligen borde det vara endast högskoleingenjörer inom elkraft som var tillåtna att installera el, ty de är de enda som har dokumenterad och validerad kunskap.
[QUOTE="Mikael_L, post: 3438583, member:tycker inte att Elmonts inlägg tyder på förakt för utbildning av den högre skolan.
Men bara för att man har en högsskole examen inom något elrelaterat innebär det inte per automatik att denne kan utföra en installation i praktiken.
Däremot så tycker jag att det finns inlägg som förringar de som har genomgått en yrkesutbildning.
Men det är kanske ok att förringa den skaran.
Elmont har många års erfarenhet inom yrket och besitter stor kunskap.
Är säker på att han vet hur verkligheten ser ut.
Men bara för att man har en högsskole examen inom något elrelaterat innebär det inte per automatik att denne kan utföra en installation i praktiken.
Däremot så tycker jag att det finns inlägg som förringar de som har genomgått en yrkesutbildning.
Men det är kanske ok att förringa den skaran.
Elmont har många års erfarenhet inom yrket och besitter stor kunskap.
Är säker på att han vet hur verkligheten ser ut.
Ingen av oss förringar de som gått en yrkesutbildning. Kunskap är kunskap och en skicklig hantverkare är lika viktig som en duktig teoretiker.
Problemet är att systemet inte har något sätt att testa kunskapen hos installatörerna och det berättas hela tiden om folk som inte förstår det de håller på med. Ett av L_S_As exempel är installatörer som inte kan redogöra för ohms lag. Man har helt enkelt lärt sig att mekaniskt upprepa vissa moment. Då kan man inte anpassa sig när man stöter på nya situationer.
Frågan kvarstår också, varför är det ok med i princip inga kunskaper om el så länge man är inom ramen för ett EKP? Om det är möjligt att skriva ett så detaljerat EKP att det täcker upp för detta så är det rimligen också möjligt att skriva så detaljerade instruktioner att en normalbegåvad kan göra installationer själv i sitt hus.
Problemet är att systemet inte har något sätt att testa kunskapen hos installatörerna och det berättas hela tiden om folk som inte förstår det de håller på med. Ett av L_S_As exempel är installatörer som inte kan redogöra för ohms lag. Man har helt enkelt lärt sig att mekaniskt upprepa vissa moment. Då kan man inte anpassa sig när man stöter på nya situationer.
Frågan kvarstår också, varför är det ok med i princip inga kunskaper om el så länge man är inom ramen för ett EKP? Om det är möjligt att skriva ett så detaljerat EKP att det täcker upp för detta så är det rimligen också möjligt att skriva så detaljerade instruktioner att en normalbegåvad kan göra installationer själv i sitt hus.
Jag är också elektroingenjör med elkraftsinriktning - I princip får jag konstruera ett kärnkraftverk, men inte byta en fastskruvad lamparmatur hemma... Jag har läst 'samma' teori som dom som läser till elektriker, så om jag hade haft lust hade jag kunnat hoppa på som lärling efter universitet och fått egen behörighet, men nu var det ju inte inte därför jag gick den utbildningen. Men jag har iallafall tillräckliga kunskaper för att förstå hur ett elsystem fungerar, hur man dimensionerar kablar utifrån last, räkna på strömmar i assymetriska flerfassystem (Ja, just det vet jag inte när jag ska ha nytta av hemma...), etc.
Däremot saknar jag i princip all praktisk utbildning, materialkännedom och uppdaterade kunskaper om vad som är praxis (Vi fick koppla lite normcentraler, motorer och enklare apparater under utbildningen), så jag skulle inte påstå att mina kunskaper är i nivå med den normala elektrikern - Installationsarbete är ju ändå till allra största del ett praktiskt yrke där handhavande och materialval är viktigast.
Men jag tycker iallafall att jag har förutsättningarna att ta till mig och förstå instruktioner och värdera riskerna med olika saker, så är det saker jag förstår och vet att jag klarar av så kommer jag att hempula... Men det hade ju varit bra om jag hade fått göra det lagligt genom att t ex bevisa mina kunskaper på något sätt.
Jag tycker förresten att jag börjar bli ganska bra på att klamra kabel om jag får säga det själv...
Däremot saknar jag i princip all praktisk utbildning, materialkännedom och uppdaterade kunskaper om vad som är praxis (Vi fick koppla lite normcentraler, motorer och enklare apparater under utbildningen), så jag skulle inte påstå att mina kunskaper är i nivå med den normala elektrikern - Installationsarbete är ju ändå till allra största del ett praktiskt yrke där handhavande och materialval är viktigast.
Men jag tycker iallafall att jag har förutsättningarna att ta till mig och förstå instruktioner och värdera riskerna med olika saker, så är det saker jag förstår och vet att jag klarar av så kommer jag att hempula... Men det hade ju varit bra om jag hade fått göra det lagligt genom att t ex bevisa mina kunskaper på något sätt.
Jag tycker förresten att jag börjar bli ganska bra på att klamra kabel om jag får säga det själv...
Och påtal om ingenjörer.
En kompis till mig är elektronikingenjör, en rätt duktig sådan också.
Han håller på och renoverar hemma och bygger ut och sånt (som många andra och är väl inne på 4-5 året nu ...
), och när jag var där på besök i somras så undrade han om jag hade något råd över vad som var bäst att göra med något elrör som var i vägen. Och sen blev nästa fråga, "Varför mäter det så konstigt, när jag kollar om jag har ström här?", så satte han multimetern mellan jordstiftet i en skarvkabel och mot det han ville kolla och det var ca 115V.
Så då frågade jag "Är skarvsladden ansluten i andra änden? och är det ett jordat uttag?"
Så då insåg han genast sin blunder, den gick ju till ett ojordat uttag ...

Så detta bevisade två saker.
Bara för att man är duktig och välutbildad elektronikingenjör så kan man missa väl så enkla saker när det kommer till elinstallation och närliggande verksamhet.
Och man kan vara duktig på att mycket snabb dra rätt slutsatser när man väl börjar tänka i rätt spår, om man har någon slags gedigen kunskap i botten.
Jag tror nämligen att rätt många hade kunnat replikera mig när jag nämnde det där med ojordat "Vadå? spelar det någon roll?"
En kompis till mig är elektronikingenjör, en rätt duktig sådan också.
Han håller på och renoverar hemma och bygger ut och sånt (som många andra och är väl inne på 4-5 året nu ...
Så då frågade jag "Är skarvsladden ansluten i andra änden? och är det ett jordat uttag?"
Så då insåg han genast sin blunder, den gick ju till ett ojordat uttag ...
Så detta bevisade två saker.
Bara för att man är duktig och välutbildad elektronikingenjör så kan man missa väl så enkla saker när det kommer till elinstallation och närliggande verksamhet.
Och man kan vara duktig på att mycket snabb dra rätt slutsatser när man väl börjar tänka i rätt spår, om man har någon slags gedigen kunskap i botten.
Jag tror nämligen att rätt många hade kunnat replikera mig när jag nämnde det där med ojordat "Vadå? spelar det någon roll?"
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
