Det borde ju, som många påpekar, räcka med krav på hur installationen ska utföras. Sen är det upp till den som bygger att ansvara för detta. Såna regler finns säkert när det gäller huskonstruktion öht, krav på hållfasthet och bärighet. Sen kan man ju, som också påpekats tidigare, göra jämförelser med fordon, Jag får laga bromsarna på min bil, och sedan sälja den till en intet ont anande spekulant. Finns där några tvingande lagar och regler?
Vad jag vet behöver man inte ens vara bilmekaniker för att öppna en bilverkstad, men med elektriker är det annat...

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, om jag får tillåta mig att sila en mygga
Är du på Njae-humör så kan jag sila mindre saker än vad du kan ;)

522.8.6
I ledningssystem där avsikten är att kunna dra in respektive ut ledare ska kanalisationen, t ex rör och kabelkanaler, vara dimensionerade så att ledare och kablar lätt kan dras in respektive ut.

Jag har ojordat i hela stugan, och ingen jordfelsbrytare. Var det tillåtet på 80-talet men inte idag så har i alla fall den regeln ändrats. Däremot så tror jag att det inte var tillåtet med eluttag i våtrum, det verkar vara ok idag.

Mikael_L
Regeln som har ändrats är att en skyddsmetod som heter "isolerad miljö", inte längre är godkänd.
Det var nog lika bra. I teorin gick den skyddsmetoden ut på tanken att det inte var farligt att få kontakt med strömförande ledare och föremål ifall man själv var såpass isolerad från jord att det inte gick farlig ström genom en. På samma vis som fåglar kan sitta på kraftledningar.

Så man tillät helt enkelt att både bruksföremål och ledningssystem ha bristfällig isolering och litade på att den isolerade miljön skulle rädda livet. Nu fungerade inte detta något vidare i praktiken.
Den "isolerade miljön" fördärvades utav att folk drog in jordade skarvsladdar och anslöt jordade elapparater, utav att lokaler byggdes om, bytte golvbeläggning, utav att det installerades vattenradiatorer osv.
Det blev inte bättre heller för att många elektriker faktiskt inte heller förstod sig på denna skyddsmetod, och gjorde installationer i strid mot tanken samt aldrig kontrollmätte något rum ifall det höll isolationen ifråga.

Det dog folk helt enkelt, så sedan 1/1 1994 blev denna skyddsmetod förbjuden . Men gamla anläggningar behöver naturligtvis inte byggas om. Inte förrän de görs om i väsentlig omfattning.
Och numera är denna skyddsmetod inte längre så farlig heller, men det av en helt annan anledning. Anledningen är att det mesta vi kopplar in idag är av klass2, dubbelisolerad elmaterial, där skyddet istället sitter i att det är nästan omöjligt att något man kommer åt blir spänningssatt.

Uttag i badrum är precis som du skriver tillåtet idag. Man bör väl poängtera att de är tillåtna vid rätt förutsättningar.
Det måste finnas JFB. Metalldelar i badrummet ska vara korrekt skyddsutjämnade (detta är det lite si och så med, däremot). Man måste ta hänsyn till badrummets områdesregler samt allmänna IP-klasser.
Men det är korrekt, förut var 230V-uttag totalförbjudna i badrum, men numera går det ofta att få dit ett, helt enligt regelboken.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
De har ganska säkert tillfört en hel del mervärden.
T.ex. att i grunden är våra elanläggningar ganska schyssta och friska, och inte minst att det mesta är utfört enligt vissa "tänk" som elektriker har (fått genom lärlingssystemet) som gör att det mesta ser ungefär lika ut, vilket både ökar säkerheten och snabbar på när kompletteringsjobb ska utföras.
Ja, missförstå mig inte. Det är klart att utbildning, skrå, tradition, kultur, mognad i branschen osv. är viktiga. Men jag är inte övertygad om att just behörighetssystemet har gjort så mycket därtill.

Se exv. på bilreparationer. Har vi stora problem där med att bilreparatörer reparerar bilar på ett trafikfarligt sätt? Och ändå så har de inga lagstadgade behörighetssystem osv. Utan det sköter branschen/marknaden själva på olika sätt och det fungerar bra. Det är få bilar som underkänns pga bristande svetsning el dyl. (iaf vad jag vet).

Ja att just behörighetssystemet inte gjort så mycket för elsäkerheten åtminstone de senaste 50 åren är säkert sant. Kanske lite indirekt genom att det gynnar det LSA radar upp ovan i andra meningen, men om det verkligen vore något man behöver jobba på bör det finnas bättre och enklare raka metoder.

Mikael_L
Det stora felet med behörighetssystemet är att fokus ligger på vem som utför jobbet .
Inte på hur jobbet utförs.

Det är i princip reglerat så att det är viktigare att det görs av rätt person än att det görs korrekt och säkert.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Tammer, eftersom elinstallationen är en liten del av ett husbygge ( en traditionell installation kosta ca 5% av totalkostnaden för ett nytt hus varav ca hälften är materialkostnad) kostar så handlar det om några få % att spara. Så att tro att man i någon avgörande mening kan spara pengar på att göra egna installationer kanske är lite önsketänkande.

Pengarna man sparar är destu större vid mindre renoveringar där det blir många besök

Har sett så mycket farligt under 30 år som elektriker,är glad att det finns normer och regler

S stefan57 skrev:
Har sett så mycket farligt under 30 år som elektriker,är glad att det finns normer och regler
Hur tänkte du där? En annan slutsats av samma påstående skulle ju kunna vara att dagens (eller gårdagens om vi ska vara sådana) system inte fungerat som tänkt.

S stefan57 skrev:
Du kan kanske ge lite exempel och samtidigt vad som genom regler, lagar, behörighetssystem skulle gjort dem bättre.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det stora felet med behörighetssystemet är att fokus ligger på vem som utför jobbet .
Inte på hur jobbet utförs.

Det är i princip reglerat så att det är viktigare att det görs av rätt person än att det görs korrekt och säkert.
Om man håller på med kvalitétssystem är det känt att man inte kan lösa kvalitétsproblem med kontroll, utan man måste lösa det genom processförändringar.

Eller annorlunda uttryckt, för att göra ett jobb korrekt och säkert så måste man även (när det är komplexa system) styra förutsättningarna för utförandet. Att styra detta till rätt personer genom ett behörighetssystem är ett (av flera) sätt att göra detta, och jag ser det inte som helt enkelt att ersätta. Att bara ta bort det utan att ersätta ger garanterat problem..

Sedan kan man alltid diskutera var gränsdragningen ska ske, men jag har sett alldeles för många högutbildade, elektronikkunniga, personer som har gjort farliga fel utan att förstå att de brister i insikt om problematiken, detta för att det är så mycket mera saker att tänka på än bara att det ska fungera och man inte ska få en stöt från det som det är kopplat för tillfället. Dessutom underskattas ofta faran av att få en stöt och man tror att det är är ofarligt bara för att man har en jordfelsbrytare i kretsen.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja regelverket är långtgående när det gäller elinstallation men det är ju inte riktigt så enkelt som du beskriver att bygga ett totalt bristfälligt hus som rasar ihop vid första vindpust. Även denna del av bygget är ju reglerad exempelvis genom bygglov med kontrollplan.

Däremot så kan jag ju skicka ut min treåring i verkstan för att byta alla bromsslangar på bilen innan hela familjen drar iväg i 110 km/h. Där tycker jag att obalansen jämfört med elarbete är större.
Visst om du kan låta din treåring byta bromsslangar på bilen och tycker det är OK så förstår jag att du tycker det är OK att alla utan kunskap kan ge sig på behörighetskrävande elarbeten.
Men varför inte låta din treåring göra detta så vet du att det är ok.
Jag jobbar som utbildare på elprogrammet så jag vet vad som kan hända när oerfarna människor och ibland totalt olämmpliga sådana försöker sig på en installation.
Kanske det är fel på regelverket vad gäller fordon....?
Hoppas jag inte missförstod ditt inlägg :)

tommib
U Uffe A skrev:
Visst om du kan låta din treåring byta bromsslangar på bilen och tycker det är OK så förstår jag att du tycker det är OK att alla utan kunskap kan ge sig på behörighetskrävande elarbeten.
Men varför inte låta din treåring göra detta så vet du att det är ok.
Jag jobbar som utbildare på elprogrammet så jag vet vad som kan hända när oerfarna människor och ibland totalt olämmpliga sådana försöker sig på en installation.
Kanske det är fel på regelverket vad gäller fordon....?
Hoppas jag inte missförstod ditt inlägg :)
Men har du träffat på några erfarna och lämpliga personer någon gång? Som inte är elektriker?
Har du faktiskt sett var en påläst hempulare åstadkommer?

Igen, vad är viktigast? Hur det är gjort eller vem som gör det?
Problemet i alla dessa diskussioner är nästan alltid att de flesta elektriker i grunden är praktiker som lärt sig sitt yrke genom att gå bredvid och titta för att därefter göra själv. Man har ringa förståelse för att en teoretiker kan ta till sig samma information från en bok och sedan på betydligt kortare tid lära sig de praktiska momenten.

Med detta vill jag på inget sätt nedvärdera praktiker, alla sorter behövs. Det är bara att jag tröttnar på detta förakt för teoretiska kunskaper och inlärningsförmåga som finns hos många hantverkare.

• Gilla
caanol och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.