5 799 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Får man dra lösa trådar i gulslang? (laddare till bil)
Tack för alla vettiga svar och klok argumentation.
Jag har idag 16A huvudsäkringar vilket gör allt över 2.5mm överdrivet. Jag äger heller ingen elbil och har fortfarande inte monterat solceller på taket som ska ladda bilen på sommaren. Men om 10 år är det kanske annorlunda och då vill jag inte störa mig på att jag var korkad när jag byggde garaget.
Jag bor på landet och har få hus omkring mig, så det finns kanske goda möjligheter att avsäkra högre framöver. Just nu vill jag bara dimensionera att jag kan installera precis det jag behöver, när den dagen eventuellt kommer.
Kanske stoppar jag i trådar och monterar 3-fasen direkt, kanske drar jag bara i tomma rör. Jag vet inte vad som är klokast just nu, det beror på om jag vill montera något infällt eller utanpåliggande. Vet inte riktigt än.
Tack, ni är guld!
Jag har idag 16A huvudsäkringar vilket gör allt över 2.5mm överdrivet. Jag äger heller ingen elbil och har fortfarande inte monterat solceller på taket som ska ladda bilen på sommaren. Men om 10 år är det kanske annorlunda och då vill jag inte störa mig på att jag var korkad när jag byggde garaget.
Jag bor på landet och har få hus omkring mig, så det finns kanske goda möjligheter att avsäkra högre framöver. Just nu vill jag bara dimensionera att jag kan installera precis det jag behöver, när den dagen eventuellt kommer.
Kanske stoppar jag i trådar och monterar 3-fasen direkt, kanske drar jag bara i tomma rör. Jag vet inte vad som är klokast just nu, det beror på om jag vill montera något infällt eller utanpåliggande. Vet inte riktigt än.
Tack, ni är guld!
Helt rätt tänkt!tobbew skrev:Tack för alla vettiga svar och klok argumentation.
Tack, ni är guld!
Att dra en del tomrör är bara vettigt. Oavsett elbil eller inte. Man vet aldrig!
Själv har jag dragit upp matning på ovanvåningen som finns där ifall jag vill bygga ut...
Det kostar så lite när man ändå är uppe i det hela.
(se bara till att det finns dragtråd
)
Själv har jag dragit upp matning på ovanvåningen som finns där ifall jag vill bygga ut...
Det kostar så lite när man ändå är uppe i det hela.
(se bara till att det finns dragtråd
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bör jag dränera (om?) längs min krypgrund då uppfarten görs om
Grund & Markarbeten -
Hur dra FTX ventilation 1 plansvilla med "halvfärdigt" kanalsystem?
Ventilation -
Det höjda ROT-avdraget har satt fart på renoverandet
Artikelkommentarer -
Får man dra egna 32mm avloppsrör själv
Vatten & Avlopp -
Andras erfarenheter av Bonorr
Fritidshus