20 455 läst ·
40 svar
20k läst
40 svar
Får man byta bottenkontakt?
Hmm.. verkar som om verkar som svaren du fått inte är helt klara...men du måste i vilket fall som helst få en elinstallatör (behörig elektriker) som dessutom är registrerad hos nätägaren att administrera denna blankett.chamme skrev:
Jag ringde nätägaren och frågade om registreringen, De sa att jag bara skulle skicka med en kopia på min behörighet och skriva på blanketten, Tänkte inte just då på att jag kanske inte får byta PD.
Jag kan ju byta och skicka in pappret så får vi se hur det går
Jag kan ju byta och skicka in pappret så får vi se hur det går
Egentligen är ju systemet med varierande avgift för säkringsstorlek rätt överspelad i och med de nya fjärravlästa mätarna. Nätägarna kan ju tämligen enkelt få fram maxbelastning och debitera efter det. Säkringsstorleken blir därmed mera en elsäkerhetsmässig fråga, dvs skall fungera som kabelskydd och i och med detta så behövs en dimensioneringskunnig behörig person. Tom elbolagen borde tycka att mindre administration är ett plus! 
Såvitt jag har förstått så ska elcentralen vara så dimensionerad att man kan montera största passdel som passar utan fara, dvs i en DII-central går det alltid sätta i 25A säkringar utan att något blir överhettat, dessutom är ju servisledningen avsäkrad i matande ände.
Däremot kan det vara så att pga klena matande ledningar eller transformator så kan inte nätägaren leverera mer än tex 16A pga spänningsfall - därav att man ska kontakta nätägaren i förväg.
Däremot kan det vara så att pga klena matande ledningar eller transformator så kan inte nätägaren leverera mer än tex 16A pga spänningsfall - därav att man ska kontakta nätägaren i förväg.
Naturligtvis innebär dimensionering att man tar hänsyn till uppsidan också! Det innebär att den dimensioneringskunnige elektrikern också tar kontakt med elbolaget.mrfrenzy skrev:
jag har sett kåkar som har en EKKJ 3x2.5/2.5 från mätarskåp till huset.. ja det var godkänt förr.... men de kan ju inte ha mer än 16A h-säkr...
Byggveteran
· Filipstad
· 64 inlägg
BB1: Gäller för följande elinstallationsarbete på
lågspänningsanläggningar.
Uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning
av ljusarmaturer, elkopplare och
uttag med tillhörande kablar.
Fast anslutning och losskoppling av en
anordning med tillhörande don samt förläggning
och anslutning av kablar som
tillhör donen.
Då måste ju (PK)bottenpassdelar vara en typ av don som tillhör anordningen.
Vilket borde ge en BB1:a laglig rätt att byta säkring o bottenpassdel.
tillhör donen.
Vilken av ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar anser du att passkontakten är? Elkopplare? De andra två kvalar den definitivt inte in som...Morgan Jacobsson skrev:BB1: Gäller för följande elinstallationsarbete på
tillhör donen.
Klicka här för att svara