20 455 läst ·
40 svar
20k läst
40 svar
Får man byta bottenkontakt?
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Jag säkrade om för ca 1 månad sedan. Så dyrt är det inte. Lokala elektrikern tog 250 kr för jobbet och ändringsanmälan till elbolaget. Knappast värt att trilskas med att hitta en "kompis kompis bror" för det.Klon skrev:
Ansvarsbiten med PK är intressant.
Privatperson får inte byta dessa, men har ansvar för att de sitter ordentligt åtskruvade.
Det var inte länge sedan det var uppe i TV senast där en löst sittande PK orsakat elbrand och skador på hus, installation och elektronik.
Summan av det hela var att en gammal tant brustit i ansvar för sin elanläggning eftersom hon inte sett till att alla PK var ordentligt åtskruvade.
Privatperson får inte byta dessa, men har ansvar för att de sitter ordentligt åtskruvade.
Det var inte länge sedan det var uppe i TV senast där en löst sittande PK orsakat elbrand och skador på hus, installation och elektronik.
Summan av det hela var att en gammal tant brustit i ansvar för sin elanläggning eftersom hon inte sett till att alla PK var ordentligt åtskruvade.
Vill man inte överlåta den kontrollen till en elektriker så finns det mej veterligt inget förbud mot att köpa en passdelsnyckel och kontrollera att passdelarna sitter som de ska.
Lämpligen kan man känna på säkringshuvarna då och då för att kontrollera om de är hetare än normalt. I så fall bör man nog se till att få saken kontrollerad.
Lämpligen kan man känna på säkringshuvarna då och då för att kontrollera om de är hetare än normalt. I så fall bör man nog se till att få saken kontrollerad.
Du som ägare har alltid ansvar för din elanläggning! MEN de betyder ju inte att du får åtgärda felen själv! Du ska anlita lämplig fackman..davidnordin skrev:Ansvarsbiten med PK är intressant.
exakt, och detta gäller i de flesta fall elolyckor inträffar
Bara om det sker i tjänsten....Rrrrr skrev:
(Om åkerier skulle fungera som en elfirma räckte det med att en ansvarig på åkeriet har CE-körkort, förarna skulle sedan få köra alla lastbilar med släp utan eget körkort ....eller kanske bara B-kort)
Faktiskt en gaska skrämmande jämförelse, och inte helt inkorrekt heller.
Alla kan väl lära sig det mesta med övning, men inte "få" göra det ändå.
Alla kan väl lära sig det mesta med övning, men inte "få" göra det ändå.
PST skrev:
Redigerat:
Att byta passdel är ju hyfsat säkert att utföra om man har rätt verktyg (PK-nyckel). Men den byråkratiska biten är inte min kopp med te. Om man är elektriker som jag men gör PK-jobbet på "fritiden" och skriver under pappret som ska in till elleverantören. Är det tillåtet eller måste jag ha en arbetsorder från firman så att säga? Min kompetens är ju likvärdig oavsett tid på dygnet.. ;P
Nätägaren brukar inte nöja sig med en underskrift vilken elektriker som helst, utan det ska vara den behörige som skriver under och behörighetsnummret ska vara med på papperer.
Och det är inte faran med själva bytet av PK som kan vålla besvär, utan den fara som kan uppstå om man skruvar i fel PK.
Och det är inte faran med själva bytet av PK som kan vålla besvär, utan den fara som kan uppstå om man skruvar i fel PK.
Byt bara det är ju olagligt att köra 91 på 90 väg också å eljobb e ju inte raketforskning direkt som experterna här brukar säga.... Nej kör på bara det går säkert bra denna gången också.... Jag förstår inte varför folk har blivit så blyga på slutet det är väl bara att köra på så farligt e det ju inte......
Redigerat:
Smile>Kruxet är ju att man skall säkra ner för att nätägaren krävt detta, det kräver då givetvis godkännande från nätägaren. Nätägaren lär knappast godkänna annat än att en behörig skriver på.
/Kent
/Kent