41 020 läst ·
54 svar
41k läst
54 svar
Får man alltid höja marken 0,5 meter högre än marklovet?
Grannen verkar ju som sagt inte vara ute efter någon grannsämja, så släpp det ansvaret. Jag reagerar lite på att du skriver att du "inte vill bråka". Jag tänker att du faktiskt har ett ansvar för din fastighet. Just nu är det du som äger den och det är din uppgift att freda den. Det är INTE att bråka.
Det där med att han anklagar dig för att "förstöra för honom och ha åsikter om allt" måste man bemöta med: "Nej inte ska du rätta dig efter mina åsikter, följ bara reglerna så blir det inga problem." Vi har haft lite kontroverser med en granne, det har skrikits nån gång från honom, det bästa är att bara stå kvar lugnt och förmedla att "det är klart att vi alla ska utveckla våra tomter - men vi håller oss förstås till reglerna" med ett milt leende, och försöka få bort fokus från att det handlar om personliga åsikter och att fajtandet skulle ha ett egenvärde. Jag tycker att sakliga kommunbrev faktiskt kan vara det minst laddade, det är liksom fyrkantigt och enkelt och opersonligt.
Däremot är min bestämda uppfattning att man inte ska vara mild på det sättet att man ser mellan fingrarna och släppa igenom en del överträdelser, tänk på att du kommer antagligen reta dig på det i alla år, och får kanske en svårsåld fastighet. Och grannen tycker antagligen ändå att du är ett pucko.
Det där med att han anklagar dig för att "förstöra för honom och ha åsikter om allt" måste man bemöta med: "Nej inte ska du rätta dig efter mina åsikter, följ bara reglerna så blir det inga problem." Vi har haft lite kontroverser med en granne, det har skrikits nån gång från honom, det bästa är att bara stå kvar lugnt och förmedla att "det är klart att vi alla ska utveckla våra tomter - men vi håller oss förstås till reglerna" med ett milt leende, och försöka få bort fokus från att det handlar om personliga åsikter och att fajtandet skulle ha ett egenvärde. Jag tycker att sakliga kommunbrev faktiskt kan vara det minst laddade, det är liksom fyrkantigt och enkelt och opersonligt.
Däremot är min bestämda uppfattning att man inte ska vara mild på det sättet att man ser mellan fingrarna och släppa igenom en del överträdelser, tänk på att du kommer antagligen reta dig på det i alla år, och får kanske en svårsåld fastighet. Och grannen tycker antagligen ändå att du är ett pucko.
Jag känner igen mig...byggankan skrev:Kan tillägga att det känns riktigt jobbigt. Efter grannens utbrott om hur vi förstör och lägger oss i så känner jag mig utpekad som att vara den onda grannen.
Men fakta är att i läge 1 (bygglovsansökan) så höll man sig inte till detaljplanen och vi var inte den enda grannen som klagade. Och i läge 2 när man har bygglovet så håller man sig inte till det. Så vi klagar ju bara för att de bryter mot de regler som faktiskt finns. Om de hade hållit sig till detaljplanen och sedan bygglovet så skulle vi inte sagt något. Tur att våra barn inte är i riktigt samma åldrar så de inte kommer gå i samma klass i alla fall.
Vi är i en konflikt med vår granne ang ett bygglov, där de anser sig ha rätt att bygga till trots att det strider mot detaljplan. De köpte huset (för över 4mkr) utan att kolla upp om de fick bygga ut, nu när vi protesterar och försöker stoppa deras bygglov så är det vi som saboterar och förstör för dem... Trots att det är deras eget fel att de inte gjorde sitt jobb och kollade upp detaljplanen innan de köpte.
Till en början så kände vi precis som er, att det var jobbigt osv... Men så ska du inte tänka, det är grannen som gör fel inte ni och står ni inte på er kommer ni att bli totalt överköra och sedan kommer ni bara att ångra att ni inte gjorde mer för att stoppa det. När jag snackade med en annan granne i samband med att vi startade vår överklaganprocess så fick jag sitta i 2 timmar och lyssna på deras bittra klagan över alla ombyggnader runt om kring dem som förstört för dem... När det sedan väl kom till kritan så ville de inte vara med och överklaga för de ville inte bråka.
Jag tycker ni ska påpeka ALLA som inte stämmer med detaljplanen och motsätta er det. För annars kommer det här bara att fortsätta. För om det är mycket som inte stämmer så är det svårare för myndigheten att avfärda det som en mindre grej.
Precis, NU finns chansen att opponera sig.
Skulle ni ändå bli överkörda av kommunen kan ni åtminstone vila i att ni gjorde er del och sa ifrån. Jag inbillar mig att jag skulle gräma mig mindre då.
Så är det hemma hos oss, vi skickade våra synpunkter skriftligen till alla berörda, sedan blir det som det blir. Det viktiga är inte att vi får som vi vill för sakens egen skull, det viktiga är att allt blir schysst enligt reglerna.
Skulle ni ändå bli överkörda av kommunen kan ni åtminstone vila i att ni gjorde er del och sa ifrån. Jag inbillar mig att jag skulle gräma mig mindre då.
Så är det hemma hos oss, vi skickade våra synpunkter skriftligen till alla berörda, sedan blir det som det blir. Det viktiga är inte att vi får som vi vill för sakens egen skull, det viktiga är att allt blir schysst enligt reglerna.
Jag vet att det här är mycket lättare sagt än gjort, men fråga dig själv varför du ska bära runt på otrevliga känslor bara för att din granne är dålig på att förhålla sig till regelverket?byggankan skrev:
Att grannen är dålig på detta, och tar ut sin frustration på dig - varför ska du låta det beröra dig? Försök istället se det som otur. Som att du råkat halka på en slemfläck. Eller att en mås skitit på dig på badstranden.
Det är som sagt inte lätt, men kan man utveckla en sådan teflonattityd blir sådana här saker mycket enklare att leva med.
Ja och man behöver tuffa till sig en aning och bemöta och begränsa sådana grannar, det är ett utvecklingsarbete som följer med rollen som fastighetsägare.
Kom ihåg att buffliga självsvåldiga grannar kan bara nå framgång om vi andra agerar "dörrmattor".
Kom ihåg att buffliga självsvåldiga grannar kan bara nå framgång om vi andra agerar "dörrmattor".
Ja problemet som jag ser det är väl att grannen anser att han agerar dörrmatta åt oss och liksom inte verkar inse att han faktiskt inte följer reglerna. Han verkar fullt övertygad om att bygglovsansökan ändrades "för vår skull" och inte för att den första ansökan bröt mot detaljplanen på alla möjliga sätt.Sir Duke skrev:
Och det var inte bara vi som klagade. Grannarna på den obebyggda tomten bredvid oss som också ligger lägre från början ringde mig och var alldeles förtvivlade för att de hade råkat skriva på att de inte hade något att anmärka för de hade inte kollat på marken utan bara huset. När de sedan började kolla på markhöjningarna så blev de alldeles förskräckta över vad de hade godkänt och ringde oss och frågade om vi hade sett höjningarna och skickat in anmärkning och sedan skickat ett brev till kommunen där de tog tillbaka sitt tidigare ok.
Hade han byggt huset först så kanske han hade kunnat göra precis som han ville, men om man inte är först så borde man väl räkna med att grannar klagar om det kommer en negativ påverkan som ligger utanför reglerna.
Ursäkta om det låter hårt. Men det är inte oss eller grannen du ska övertyga det är kommunen! Som någon skrev grannen har försatt sina chanser till konstruktiv förhandlande. Släpp inte på något och skit i grannen( svårt ja men hellre det än att gå och ångra sig resten av tiden man bor i huset) grannen förstår inte att ni vill han följer reglerna skriver du på flera ställen. Man varför ska ni få honom att förstå det. Kräv att kommunen byggnadsnämnden kommer ut till tomten och kolla på ett av deras möten( vägrar dom skriv ett brev till kommunen.)Berätta allt som ni anser strider mot bygglovet och gärna varför ni anser det missgynnar er. Sedan är det upp till kommunen att förklara för grannen det är inte ert problem, det är ju grannen som får dra det vidare om han är missnöjd. Det känns som om handläggaren är lite flat. Som många skrivit gå högre upp i hierarkin. Någon skrev något om att man kunde stoppa bygget genom att skriva ett brev av något slag. Kolla om det ärmöjligt tycker jag. Sedan mitt sista råd till dig, skit i grannen ta allt genom kommunen!byggankan skrev:Ja problemet som jag ser det är väl att grannen anser att han agerar dörrmatta åt oss och liksom inte verkar inse att han faktiskt inte följer reglerna. Han verkar fullt övertygad om att bygglovsansökan ändrades "för vår skull" och inte för att den första ansökan bröt mot detaljplanen på alla möjliga sätt.
Och det var inte bara vi som klagade. Grannarna på den obebyggda tomten bredvid oss som också ligger lägre från början ringde mig och var alldeles förtvivlade för att de hade råkat skriva på att de inte hade något att anmärka för de hade inte kollat på marken utan bara huset. När de sedan började kolla på markhöjningarna så blev de alldeles förskräckta över vad de hade godkänt och ringde oss och frågade om vi hade sett höjningarna och skickat in anmärkning och sedan skickat ett brev till kommunen där de tog tillbaka sitt tidigare ok.
Hade han byggt huset först så kanske han hade kunnat göra precis som han ville, men om man inte är först så borde man väl räkna med att grannar klagar om det kommer en negativ påverkan som ligger utanför reglerna.
Tror jag har skrivit detta tidigare i tråden. Skaffa professionell hjälp, jag lovar att handläggaren, grannen och byggnadsnämnden kommer lyssna då. Att ni anlitar en jurist signalerar att ni menar allvar och är inte bara ännu en gnällig granne som klagar över detaljer. Ni kanske kan få hjälp av er granne,,som missade markhöjningen, med det ekonomiska? De verkar ju ha lika mkt som er att förloraKromo skrev:Ursäkta om det låter hårt. Men det är inte oss eller grannen du ska övertyga det är kommunen! Som någon skrev grannen har försatt sina chanser till konstruktiv förhandlande. Släpp inte på något och skit i grannen( svårt ja men hellre det än att gå och ångra sig resten av tiden man bor i huset) grannen förstår inte att ni vill han följer reglerna skriver du på flera ställen. Man varför ska ni få honom att förstå det. Kräv att kommunen byggnadsnämnden kommer ut till tomten och kolla på ett av deras möten( vägrar dom skriv ett brev till kommunen.)Berätta allt som ni anser strider mot bygglovet och gärna varför ni anser det missgynnar er. Sedan är det upp till kommunen att förklara för grannen det är inte ert problem, det är ju grannen som får dra det vidare om han är missnöjd. Det känns som om handläggaren är lite flat. Som många skrivit gå högre upp i hierarkin. Någon skrev något om att man kunde stoppa bygget genom att skriva ett brev av något slag. Kolla om det ärmöjligt tycker jag. Sedan mitt sista råd till dig, skit i grannen ta allt genom kommunen!
De 10-15 tkr det kanske kostar tjänar ni in mångfaldigt jämfört med vad värdeminskningen på er fastighet kommer bli + att ni kan sova gott i framtiden med insikten att, även om ni kanske förlorar, har gjort allt ni kunnat för att hävda er rätt.
Det är nog mig själv jag försöker övertyga...Kromo skrev:Ursäkta om det låter hårt. Men det är inte oss eller grannen du ska övertyga det är kommunen! Som någon skrev grannen har försatt sina chanser till konstruktiv förhandlande. Släpp inte på något och skit i grannen( svårt ja men hellre det än att gå och ångra sig resten av tiden man bor i huset) grannen förstår inte att ni vill han följer reglerna skriver du på flera ställen. Man varför ska ni få honom att förstå det. Kräv att kommunen byggnadsnämnden kommer ut till tomten och kolla på ett av deras möten( vägrar dom skriv ett brev till kommunen.)Berätta allt som ni anser strider mot bygglovet och gärna varför ni anser det missgynnar er. Sedan är det upp till kommunen att förklara för grannen det är inte ert problem, det är ju grannen som får dra det vidare om han är missnöjd. Det känns som om handläggaren är lite flat. Som många skrivit gå högre upp i hierarkin. Någon skrev något om att man kunde stoppa bygget genom att skriva ett brev av något slag. Kolla om det ärmöjligt tycker jag. Sedan mitt sista råd till dig, skit i grannen ta allt genom kommunen!
Fick som sagt bra intryck av bygglovshandläggarna när de var här och tittade så nu ska jag vänta och se vad de säger. Vi kommer att plantera en thujahäck mot grannen (ska köpa sådana som är 2 meter höga) så vi kommer inte att se någonting i slutändan. Problemet med höjningen är att vi får plantera 25 meter thuja istället för 10. Vi hade föredragit att de 15 meter extra hade varit ett plank som vi kunda plantera blommande buskar framför istället, grannen har tidigare sagt att det är ok med plank, men vi kan ju inte bygga plank som är 3-3,5 meter högt (vill ha 1,8 meter högre än deras gångväg och gräsmatta på baksidan). För att plantera thuja så måste vi också få dit en hel del jord då det bara är ett tunt jordlager ovanpå berg nu.
Så nu när vi väl bestämt oss för Thuja hela vägen så är det största problemet att vi inte vill att de ska dränkas av vatten från deras gångväg. Eller om de skulle få för sig att salta gångarna på vintern så vill vi inte att det ska rinna ner i våra rabatter.
Angående juridisk hjälp så är faktiskt min sambo jurist men inom ett annat område. Fast det finns ju de på samma byrå som jobbar med sådant här. Förstår inte riktigt hur det blir att jag som inte kan något om juridik sköter sådant här samtidigt som han fixar allt med våra datorer fast det är jag som jobbar inom IT...noone70 skrev:Tror jag har skrivit detta tidigare i tråden. Skaffa professionell hjälp, jag lovar att handläggaren, grannen och byggnadsnämnden kommer lyssna då. Att ni anlitar en jurist signalerar att ni menar allvar och är inte bara ännu en gnällig granne som klagar över detaljer. Ni kanske kan få hjälp av er granne,,som missade markhöjningen, med det ekonomiska? De verkar ju ha lika mkt som er att förlora
De 10-15 tkr det kanske kostar tjänar ni in mångfaldigt jämfört med vad värdeminskningen på er fastighet kommer bli + att ni kan sova gott i framtiden med insikten att, även om ni kanske förlorar, har gjort allt ni kunnat för att hävda er rätt.
Att jag inte pressar på mer är för min egen skull. För mig är det viktigt att känna att jag inte gör saker bara för att utan att om jag gör något som blir jobbigt för någon annan så är det för att det är ännu jobbigare för mig om det blir tvärtom. Så jag står på mig om det viktiga och har empati för grannen och kan släppa det som inte gör någon skillnad för oss när vi väl fått upp vår häck.
Sedan kommer väl han aldrig förstå att jag faktiskt är väldigt snäll, men jag kommer i alla fall veta det och slipper ha dåligt samvete för alla extra kostnader som kommit på grund av att vi påtalar vilka regler som faktiskt finns.
Släpp allt som har att göra med att du och grannen ska vara vänner eller att han ska förstå att du är snäll - du kan helt enkelt kontrollera vad andra ska tycka om dig så det blir ett omöjligt arbete.
Om det börjar koka ner till att du kan acceptera att ni måste köpa 25 thujaplantor i stället för 10, så kan du ju göra det aktiva valet att släppa igenom grannens vidlyftigheter, och därefter stå för att du tog det beslutet.
Om det börjar koka ner till att du kan acceptera att ni måste köpa 25 thujaplantor i stället för 10, så kan du ju göra det aktiva valet att släppa igenom grannens vidlyftigheter, och därefter stå för att du tog det beslutet.
Jo jag har släppt det med grannen och insett att jag alltid kommer vara mostret i den här historien för honom.Sir Duke skrev:Släpp allt som har att göra med att du och grannen ska vara vänner eller att han ska förstå att du är snäll - du kan helt enkelt kontrollera vad andra ska tycka om dig så det blir ett omöjligt arbete.
Angående thujorna så är det så att det finns inte tillräckligt med jord för att plantera thujor så 25 meter istället för 10 kräver en hel del. Med 10 meter thujor så hade vi kunnat klara oss med spade och skottkärra och omfördela lite jord. Med 25 meter så måste vi skaffa in jord utifrån och hyra en minidumper för att få den till rätt ställe. Det blir också en annan karaktär på baksidan med thuja längst hela tomtgränsen istället för ca 10 meter thuja och sedan 15 meter plank med friväxande syrener och häggmisplar växande framför.
Men så som läget blivit nu så vill vi ha thuja hela vägen för att skärma av oss från grannen så mycket som möjligt och det är då det blir lite löjligt att fortsätta tjafsa om saker som i slutändan inte kommer påverka oss då det ändå är gömt bakom thujorna.
Så det som verkligen är viktigt nu och som vi inte kommer släppa är det med vattenavrinningen som nu är mot vår tomt och inte mot gatan. Vi vill inte att våra thujor ska bli dränkta av vatten från deras tomt. Då det dessutom kommer vara en gångväg så blir man orolig att det kan finnas en hel del skit med i vattnet. Om de t.ex. får för sig att salta vägen på vintern vill inte vi ha saltvatten till våra rabatter.
Jag uppdaterar igen när kommunen har hört av sig.
Tack så mycket för alla kommentarer. Det gör att man känner sig mindre ensam och hjälper till att hålla tankarna rätt när man börjar tvivla på att det man gör verkligen är rätt och börjar tro att man kanske är precis en sådan stor idiot som grannen påstår att jag är.
Genom att dela med dig av ditt problem kan du hjälpa andra, så tack själv!
Skulle vara bra om din granne läste denna tråd, då förstår han att ni inte är ute efter deras skalp utan bara vill att man följer reglerna. Och att ni, precis som de, har önskemål och drömmar om ert boende, dessutom var ni först på plats. Som du skrev behöver de kanske läsa på om reglerna, hoppas nu att er bygglovshandläggare nu står upp för vad som gäller. Om grannen följer reglerna finns inget att vara arg för. Har de kallat dig för idiot är det illa, även om de skulle ha rätt och ni fel. Respekt, hänsyn, hyfs och fason är alltid trevligt.
Skulle vara bra om din granne läste denna tråd, då förstår han att ni inte är ute efter deras skalp utan bara vill att man följer reglerna. Och att ni, precis som de, har önskemål och drömmar om ert boende, dessutom var ni först på plats. Som du skrev behöver de kanske läsa på om reglerna, hoppas nu att er bygglovshandläggare nu står upp för vad som gäller. Om grannen följer reglerna finns inget att vara arg för. Har de kallat dig för idiot är det illa, även om de skulle ha rätt och ni fel. Respekt, hänsyn, hyfs och fason är alltid trevligt.