41 020 läst ·
54 svar
41k läst
54 svar
Får man alltid höja marken 0,5 meter högre än marklovet?
Nu har jag pratat med kommunen igen och enligt dem så ska man utgå från bygglovet men att det har blivit en praxis att det är ok att höja med 0,5 meter. Det gäller dock inte precis vid tomtgränsen, gångvägar och parkeringsplatser utan där är det bygglovet som gäller. Och detta är ju både precis vid tomtgräns och en gångväg.
Hon skulle i alla fall ringa till grannen och försöka få till en tid där vi kan träffas alla 3 på plats. Jag vill ju inte starta något stort bråk, men samtidigt så kan jag ju inte bara lägga mig platt på rygg och se på när de höjer marken så som de gör och dessutom så att vattenavrinningen kommer mot vår tomt när de enligt både bygglov och muntliga löften ska ha den ut mot gatan.
Hon skulle i alla fall ringa till grannen och försöka få till en tid där vi kan träffas alla 3 på plats. Jag vill ju inte starta något stort bråk, men samtidigt så kan jag ju inte bara lägga mig platt på rygg och se på när de höjer marken så som de gör och dessutom så att vattenavrinningen kommer mot vår tomt när de enligt både bygglov och muntliga löften ska ha den ut mot gatan.
Och en uppdatering. Grannen vägrar att ha med mig på möte utan tycker att enbart de 2 ska träffas. Så jag och bygglovshandläggaren får ha ett kort möte först där jag anger mina problem (för höga höjningar längst ut på kanterna och vattenavrinning mot vår tomt istället för mot gatan) och sedan så får hon träffa grannen.
Jag som hade hoppats att vi skulle kunna samtala alla 3 och hitta en lösning som passar alla så att vi sedan skulle kunna släppa det här och ha en i alla fall ok relation.
Mina önskemål på modifieringar av grannen är verkligen inte stora om det är så att vi skulle kunna få forsla jord till vår tomt via deras tomt. För då skulle vi lätt kunna bygga upp en höjning på vår sida av tomtgränsen som gjorde att det smälte ihop bättre. Om vi gick på den lösningen så skulle jag också behöva få godkänt av kommunen att på ett ställe höja mer än 50cm för att det ska matcha.
Jag som hade hoppats att vi skulle kunna samtala alla 3 och hitta en lösning som passar alla så att vi sedan skulle kunna släppa det här och ha en i alla fall ok relation.
Mina önskemål på modifieringar av grannen är verkligen inte stora om det är så att vi skulle kunna få forsla jord till vår tomt via deras tomt. För då skulle vi lätt kunna bygga upp en höjning på vår sida av tomtgränsen som gjorde att det smälte ihop bättre. Om vi gick på den lösningen så skulle jag också behöva få godkänt av kommunen att på ett ställe höja mer än 50cm för att det ska matcha.
Tråkigt att höra...detta kommer nog tyvärr bli början på en lååååång och tråkig osämja med grannen......
Det visar tycker jag att det är kört med grannsämjan, så släng alla försök till förlikning överbord, nu gäller krav ,krav och åter krav. Det finns bygglov ,marklov det är bara för grannen att följa dessa någon praxis finns det förmodligen inte om det inte finns domslut som säger att man kan strunta i gällande regelverk. Allt över de gränsvärden för höjder som finns angivna är svartbygge.
Jag kommer att göra mitt bästa för att få det så bra som möjligt för alla. Mina "krav" är inte speciellt stora. Jag skulle vilja att sluttningen på baksidan påbörjades 1-2 meter tidigare på de första metrarna mot vår tomt och att marken där gångvägen är har en tydlig lutning mot gatan och ingen lutning mot vår tomt. Tråkigt att det inte kunde lösas direkt, det hade varit så enkelt om grannen hade kommit förbi i lördags när alla grävmaskiner var på plats (de togs bort idag).
Jag tänker inte börja bråka bara för att. För mig är det viktigt att jag vet att jag i alla fall har gjort vad jag har kunnat för att få till en lösning som alla gillar. Är lite orolig att bygglovshandläggaren (som verkar vara en ung tjej) är en sådan som lyssnar mer på en 10 år äldre man än på en jämnårig kvinna. Bara genom ett telefonsamtal så fick han henne att avboka vårt gemensamma möte och inte ens vilja träffa mig på plats utan att jag skulle skicka in mina synpunkter via mail. Jag fick verkligen tjata för att hon alls skulle ha tid att träffa mig också innan deras möte.
Jag tänker inte börja bråka bara för att. För mig är det viktigt att jag vet att jag i alla fall har gjort vad jag har kunnat för att få till en lösning som alla gillar. Är lite orolig att bygglovshandläggaren (som verkar vara en ung tjej) är en sådan som lyssnar mer på en 10 år äldre man än på en jämnårig kvinna. Bara genom ett telefonsamtal så fick han henne att avboka vårt gemensamma möte och inte ens vilja träffa mig på plats utan att jag skulle skicka in mina synpunkter via mail. Jag fick verkligen tjata för att hon alls skulle ha tid att träffa mig också innan deras möte.
Redigerat:
Du, ring henne och be att någon annan mer erfaren handläggare med skinn på näsan tar över.byggankan skrev:Är lite orolig att bygglovshandläggaren (som verkar vara en ung tjej) är en sådan som lyssnar mer på en 10 år äldre man än på en jämnårig kvinna. Bara genom ett telefonsamtal så fick han henne att avboka vårt gemensamma möte och inte ens vilja träffa mig på plats utan att jag skulle skicka in mina synpunkter via mail. Jag fick verkligen tjata för att hon alls skulle ha tid att träffa mig också innan deras möte.
Och att denne ser till att det blir möte med alla tre.
Och annars kör du över henne och vänder dig direkt till chefen/stadsarkitekten.
Och konstrar alla så kan du alltid fråga vad dom tror att tidningen kommer tycka om en märklig historia att den ena grannen kan få diktera villkoren för kommunens handläggning.
edit:
quote "mig själv" "Du, ring henne och be att någon annan mer erfaren handläggare med skinn på näsan tar över."
Eller ännu bättre är kanske att hon kör racet själv, men ser till att ha med en erfaren handläggare med som stöd, hon ska ju lära sig detta.
Så ni blir kanske 4 pers då, som står där och tittar och diskuterar vid era tomtgränser.
Redigerat:
Min personliga bittra erfarenhet är att har man väl börjat backa och låta någon köra över en så kommer de bara att fortsätta.
Det jag skulle gjort om jag var i din situation är att öka kraven. Jag skulle kräva att grannen ska inte avvika en millimeter från sitt bygglov. Varför ska du vara schysst när han bara utnyttjar det.
Börja med att lämna in (om det är möjligt i det här fallet) en ansökan inhibitation så att du stoppar hans bygge tills det allt är klarlagt. Det kommet tvinga han till förhandlingsbordet.
Sedan skulle jag skaffat juridisk hjälp. Har man proffs bakom sig så brukar myndigheter lyssna.
Det jag skulle gjort om jag var i din situation är att öka kraven. Jag skulle kräva att grannen ska inte avvika en millimeter från sitt bygglov. Varför ska du vara schysst när han bara utnyttjar det.
Börja med att lämna in (om det är möjligt i det här fallet) en ansökan inhibitation så att du stoppar hans bygge tills det allt är klarlagt. Det kommet tvinga han till förhandlingsbordet.
Sedan skulle jag skaffat juridisk hjälp. Har man proffs bakom sig så brukar myndigheter lyssna.
Verkar som om din granne bara bestämt sig hur han vill göra och tyvärr inte värdesätter god grannsämja eller respekterar era rättigheter. I er situation skulle jag genast beskriva situationen i ett brev + mail och skicka dessa till Byggnadsnämnden i er kommun. Det är kanske inte "rätt" väg att gå, men ert problem kommer att uppmärksammas även om ni hänvisas till annan instans. Jag skulle också göra ett personligt besök på kommunen, snarast, be att få tala med någon överställd vanlig bygglovshandläggare.
Vill tillägga att du är strong och duktig som orkar hävda er rätt. De flesta orkar inte det, och det vet de som tar sig rättigheter...
Vill tillägga att du är strong och duktig som orkar hävda er rätt. De flesta orkar inte det, och det vet de som tar sig rättigheter...
Tyvärr så tror jag att det är så som grannen tänker. Han lämnade in en bygglovsansökan som båda jag och en annan granne lämnade väldigt negativa yttranden om. Efter det så pratade han med oss och lämnade in en ny ansökan med vissa modifikationer på husets placering och en markplanering med mindre höjningar. Han tycker nog att han i och med det redan har vikt sig och att det är dags för honom att stå på sig.noone70 skrev:Min personliga bittra erfarenhet är att har man väl börjat backa och låta någon köra över en så kommer de bara att fortsätta.
Men den första bygglovsansökan stred mot detaljplanen på så många sätt att han nog inte skulle ha fått bygglov även om vi inte hade yttrat oss och de markhöjningar han gör nu är i stort sett likadana som de var på den första ritningen som vi yttrade oss negativt om.
Jag vill inte bråka och kommer fortsätta att inte bråka men ändå stå på mig och föreslå den lösning som jag skulle ha föreslagit i lördags om de hade tagit sig tid att komma och prata med oss istället för att bara fortsätta fylla på med minst 3 lastbilslass till.
Jag ska också fråga handläggaren hur det egentligen gick till när hon och jag bestämde ett möte som grannen också skulle vara med på till att hon efter ett telefonsamtal med grannen plötsligt bestämde sig att för att jag inte skulle få vara med på det mötet vi bokat och att det räckte om jag skickade in mina synpunkter på mail så att hon och grannen kunde ha möte om det.
Borde väl snarare vara tvärtom att det viktiga är att jag på plats får visa vilka felaktigheter som vi motsätter oss (många av sakerna brys vi oss inte om) så att hon sedan kan meddela grannen vilka saker det är som behöver åtgärdas.
Du beskrev att grannen höjt så att det blivit en "jordvägg" mot er. Oavsett höjd så måste de slänta på sin sida tomtgräns mot er. Det skall ske en anpassning till grannfastighet. Detta är praxis.
Vi hade för några år sedan problemet att grannen anlade sin tomt, som låg högre än vår, och lade slänten på vår sida tomtgräns. Vi var tvungna att protestera mot det, det var jobbigt och kanske finns en tagg kvar hos dem. Men något annat skulle varit fel. V fick rätt i sak från kommunen. Tänk på den dag ni ev. vill sälja ert hus. Då är det negativt om ni fått ta hand om höjd anpassningen på er sida tomtgräns. Det är alltid den högre liggande tomten, när de höjdförändrar, som skall slänta på sin sida. Säg inte att du inte vill bråka, er granne verkar tåla en hel del. Att hålla sig till regler är ett minimum. Hänsyn är ett plus. Ni måste faktiskt stå på er här. Klarar inte er bygglovshandläggare trycket så gå vidare uppåt.
Vi hade för några år sedan problemet att grannen anlade sin tomt, som låg högre än vår, och lade slänten på vår sida tomtgräns. Vi var tvungna att protestera mot det, det var jobbigt och kanske finns en tagg kvar hos dem. Men något annat skulle varit fel. V fick rätt i sak från kommunen. Tänk på den dag ni ev. vill sälja ert hus. Då är det negativt om ni fått ta hand om höjd anpassningen på er sida tomtgräns. Det är alltid den högre liggande tomten, när de höjdförändrar, som skall slänta på sin sida. Säg inte att du inte vill bråka, er granne verkar tåla en hel del. Att hålla sig till regler är ett minimum. Hänsyn är ett plus. Ni måste faktiskt stå på er här. Klarar inte er bygglovshandläggare trycket så gå vidare uppåt.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nej, det är inte den högre belägna som skall ha slänt, det är den som ändrar höjden som är ansvarig fr att det inte rasar in (eller ut) på granntomten.
I vissa fall specificeras det i detaljplan hur det skall vara, ex. den högre belägna tomten. Det gäller ju då framförallt vid exploateringar, där man kanske någorlunda samtidigt skapar båda tomterna.
I vissa fall specificeras det i detaljplan hur det skall vara, ex. den högre belägna tomten. Det gäller ju då framförallt vid exploateringar, där man kanske någorlunda samtidigt skapar båda tomterna.
Ja men i detta fall är det ju den högst belägna som ändrar markhöjden.
F.ö beklagar jag min uppfodrande ton gentemot Byggankan, "ni måste stå på er..". Jag vet att det inte är så lätt...
F.ö beklagar jag min uppfodrande ton gentemot Byggankan, "ni måste stå på er..". Jag vet att det inte är så lätt...
Nu så har bygglovshandläggaren varit här. Hon hade med sig en kollega och jag fick ett bra intryck av båda. Jag visade vad det var som var fel och vad det var som jag tyckte var viktigt. Vi tittade först på bugglovskartorna och sedan en runda vid tomtgränsen.
Det var bra att det var 2 för grannen kom sedan och var väldigt arg. Jag försökte att prata med honom men fick bara en utskällning om hur mycket vi förstörde för dem i och med att vi hade så mycket åsikter om allt. Och jag förstår absolut att han är arg och less när vi först har kommit med anmärkningar på bygglovet och sedan på själva bygget.
Problemet är väl att jag och min sambo läste detaljplanen väldigt noga just vad gällde markändringar innan vi köpte tomten för att försäkra oss om att vi inte skulle kunna bli omringade i en grop när grannarnas byggen senare skulle komma igång. Om de inte har läst den biten av detaljplanen lika noga eller inte tagit den på allvar så har väl våra protester kommit som en stor överaskning och förstört deras nybyggarglädje.
Hur som helst så har jag inte påpekat varenda fel utan jag håller på det som jag tycker är viktigt. Däremot så påpekade jag andra fel de gjort men sa att jag inte brydde mig om det, lite sådär för att visa att vi faktiskt inte är ute efter att bråka om varje mm. T.ex. så har de lagt slänten på vår tomt till viss del, vilket jag påpekade men också sa att vi faktiskt inte tyckte det var en så stor grej.
Anledningen till att vi inte tycker det är en speciellt stor grej är att vi själva hur som helst måste forsla dit jord för att få tillräckligt med jord för att kunna plantera en thujahäck som skydd. Och då känns det ju lite löjligt att kräva att de ska ta bort sin jord för att vi ska lägga dit vår.
Det som är viktigt för oss är dels dagvattenavrinningen, att den ska ske mot gatan och inte mot vår tomt och dels att det allra längst ut i hörnen av deras höjningar där det blir väldigt stora höjdskillnader mot oss inte är fullt så stora skillnader.
Det var bra att det var 2 för grannen kom sedan och var väldigt arg. Jag försökte att prata med honom men fick bara en utskällning om hur mycket vi förstörde för dem i och med att vi hade så mycket åsikter om allt. Och jag förstår absolut att han är arg och less när vi först har kommit med anmärkningar på bygglovet och sedan på själva bygget.
Problemet är väl att jag och min sambo läste detaljplanen väldigt noga just vad gällde markändringar innan vi köpte tomten för att försäkra oss om att vi inte skulle kunna bli omringade i en grop när grannarnas byggen senare skulle komma igång. Om de inte har läst den biten av detaljplanen lika noga eller inte tagit den på allvar så har väl våra protester kommit som en stor överaskning och förstört deras nybyggarglädje.
Hur som helst så har jag inte påpekat varenda fel utan jag håller på det som jag tycker är viktigt. Däremot så påpekade jag andra fel de gjort men sa att jag inte brydde mig om det, lite sådär för att visa att vi faktiskt inte är ute efter att bråka om varje mm. T.ex. så har de lagt slänten på vår tomt till viss del, vilket jag påpekade men också sa att vi faktiskt inte tyckte det var en så stor grej.
Anledningen till att vi inte tycker det är en speciellt stor grej är att vi själva hur som helst måste forsla dit jord för att få tillräckligt med jord för att kunna plantera en thujahäck som skydd. Och då känns det ju lite löjligt att kräva att de ska ta bort sin jord för att vi ska lägga dit vår.
Det som är viktigt för oss är dels dagvattenavrinningen, att den ska ske mot gatan och inte mot vår tomt och dels att det allra längst ut i hörnen av deras höjningar där det blir väldigt stora höjdskillnader mot oss inte är fullt så stora skillnader.
Produkter som diskuteras: "dagvattenavrinningen"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Kan tillägga att det känns riktigt jobbigt. Efter grannens utbrott om hur vi förstör och lägger oss i så känner jag mig utpekad som att vara den onda grannen.
Men fakta är att i läge 1 (bygglovsansökan) så höll man sig inte till detaljplanen och vi var inte den enda grannen som klagade. Och i läge 2 när man har bygglovet så håller man sig inte till det. Så vi klagar ju bara för att de bryter mot de regler som faktiskt finns. Om de hade hållit sig till detaljplanen och sedan bygglovet så skulle vi inte sagt något. Tur att våra barn inte är i riktigt samma åldrar så de inte kommer gå i samma klass i alla fall.
Men fakta är att i läge 1 (bygglovsansökan) så höll man sig inte till detaljplanen och vi var inte den enda grannen som klagade. Och i läge 2 när man har bygglovet så håller man sig inte till det. Så vi klagar ju bara för att de bryter mot de regler som faktiskt finns. Om de hade hållit sig till detaljplanen och sedan bygglovet så skulle vi inte sagt något. Tur att våra barn inte är i riktigt samma åldrar så de inte kommer gå i samma klass i alla fall.