30 506 läst ·
108 svar
31k läst
108 svar
Får kommunen anlägga trottoaren precis i tomtgräns?
Idén att fastighetsägaren som gränsar till trottoaren skall sköta skottning och halkbekämpning är sprungen ur en annan tid, från 1868 års ordningsstadga. Då det krävdes arbetslag med skyfflar för att få bort snön från trottoarer.
Nu ser inte verkligheten ut så utan det är dags att skrota lagstiftningen och förmå kommunerna att sköta sina trottoarer själva. Det är inte ok med en så ensidig uppgörelse.
Vill du ha en låg kantsten eller cigarr för att köra in på din infart? Det får du som fastighetsägare betala själv.
Vill du ställa en byggställning på trottoaren för att måla huset? Då får du betala hyra för trottoaren du använder.
Vill du parkera utanför ditt hus på gatan? Sorry, du har inte mer rätt till det än nån annan.
Men skotta kommunens trottoar? Det måste du enligt lag.
idioti.
Nu ser inte verkligheten ut så utan det är dags att skrota lagstiftningen och förmå kommunerna att sköta sina trottoarer själva. Det är inte ok med en så ensidig uppgörelse.
Vill du ha en låg kantsten eller cigarr för att köra in på din infart? Det får du som fastighetsägare betala själv.
Vill du ställa en byggställning på trottoaren för att måla huset? Då får du betala hyra för trottoaren du använder.
Vill du parkera utanför ditt hus på gatan? Sorry, du har inte mer rätt till det än nån annan.
Men skotta kommunens trottoar? Det måste du enligt lag.
idioti.
Just en cigarr (eller måsvinge som det av någon anledning kallas i vår kommun) fick jag faktiskt kommunen att ordna. När jag påpekade att gatan hade så dåligt fall att allt dagvatten missar dagvattenbrunnarna längre upp på gatan och och att brunnen utanför vår nedfart varit nära att svämma över några gånger så blev det fart. Det var ju rätt mycket billigare med ett "plåster" än att åtgärda det verkliga problemet.B Biff Tannen skrev:
Om dagvatten från gatan översvämmar vår källare så är det kommunen som får stå för fiolerna...och det är de inte så sugna på.
Om nu kommunen INTE ska röja gatorna så bör ju gatorna bara få användas av de som bor där, så isåfall skulle jag faktiskt propsa på en grind, slipper vi fartdårar, ungdomar med mopeder, klottrare osv. Gick man samman skulle nog snöröjningen inte bli jättedyr. Givetvis förutsätter det att man sänker skatten för det totala vägunderhållet. Givetvis ingen fastighetsskatt. Lägre marginalskatt.A ArneTW skrev:
Jag förutsätter då även att bara europavägar och större landsvägar underhålls. Resten kan väl få snöa igen. De flesta stadsbor kan nog klara sig från att åka till sommarstugan de snöigaste veckorna på året. Landsbygden har ju mycket mer vägsträcka som de måste betala själva. Samma med sophämtning och post. Dyrare porto till landsbygden.
Varför ha större sjukhus, apotek och liknande på landsbygden där det är så glesbefolkat. Lägg ned dem. Folk där får väl ta helikopter på egen bekostnad när de blir sjuka...
Eller... så försöker man dela på kostnaderna på ett så rimligt sätt som möjligt... Som det är idag... Det verkar förresten smartare.
Så ett mer seriöst inlägg; Jag tycker det är rimligt att kommunen skottar ena sidans trottoar åtminstone och att man inte trycker upp så mycket snövall på den andra att det är omöjligt att komma ut från sitt hus. Med en stor traktor är det inte så svårt att ta det mesta av snön och placera så att den inte stänger in någon helt. Att som fastighetsägare "snygga till" och göra handskottningen kring utfarten om man inte plogat upp all snö från gatan i en vall är oftast inget problem. Snälla grannar brukar kunna hjälpa pensionärerna på gatan med just uppfarten.
Och visst finns det en orättvisa idag i hur vägars underhåll betalas. Jag tycker inte det är rimligt att kommunen betalar vissa vägar medan andra ska bekostas privat. Utom i de fall då en privat väg bara används av en handfull hushåll, speciellt om det är ett område med få eller inga fastboende. Då är det rätt rimligt att kommunen håller rent fram till detta område börjar men inte längre. Är det vägföreningar som får bidrag till underhållet då det är genomfartsvägar är det dock rimligt, om bidragen täcker den största delen av underhållet.
Att den som bygger ett nytt område betalar för anläggandet av vägen är dock fullt rimligt.
Det är väl bara att slå ihop alla fastigheter som syns på bilden Några hundra? och bilda en förening...P Paxman skrev:Som sagt...du bor inte i närheten av en storstad eller hur? Att det skulle vara "det vanliga" att det bildas vägföreningar stämmer helt enkelt inte om man bor utanför skogen.
Bor man i tätort utanför storstäder fungerar det helt enkelt inte med vägföreningar. Var skulle gränserna mellan de olika föreningarna dras? Vilka skulle driva dessa föreningar av alla hundratals hushåll som skulle ingå i dem? Omsättningen på villaägare är hög...hur skulle detta hanteras bokföringsmässigt?
Det är skillnad på landsbygd och stadsbebyggelse, vilket verkar vara väldigt svårt för vissa att förstå.
EDIT:
Arne, hur hade du lagt upp vägföreningar för detta område:
[bild]
Skärmdump av google maps över en förort söder om Stockholm.
Andelstal efter storlek etc... styrelse/årsmöte/upphanding.
Varför skulle inte ett område inte kunna sköta sina vägar?
Är de det de stackars fattiga gamlingarna igen som inte karar nåt igen?
Det skulle säkert dyka upp privata företag som skulle kunna sköta adminstrationen.
/ATW
Det läggs ju redan ner... du tror det finns kvar service/apotek/sjukvård i hela landet?J JohanLun skrev:Om nu kommunen INTE ska röja gatorna så bör ju gatorna bara få användas av de som bor där, så isåfall skulle jag faktiskt propsa på en grind, slipper vi fartdårar, ungdomar med mopeder, klottrare osv. Gick man samman skulle nog snöröjningen inte bli jättedyr. Givetvis förutsätter det att man sänker skatten för det totala vägunderhållet. Givetvis ingen fastighetsskatt. Lägre marginalskatt.
Jag förutsätter då även att bara europavägar och större landsvägar underhålls. Resten kan väl få snöa igen. De flesta stadsbor kan nog klara sig från att åka till sommarstugan de snöigaste veckorna på året. Landsbygden har ju mycket mer vägsträcka som de måste betala själva. Samma med sophämtning och post. Dyrare porto till landsbygden.
Varför ha större sjukhus, apotek och liknande på landsbygden där det är så glesbefolkat. Lägg ned dem. Folk där får väl ta helikopter på egen bekostnad när de blir sjuka...
Eller... så försöker man dela på kostnaderna på ett så rimligt sätt som möjligt... Som det är idag... Det verkar förresten smartare.
Så ett mer seriöst inlägg; Jag tycker det är rimligt att kommunen skottar ena sidans trottoar åtminstone och att man inte trycker upp så mycket snövall på den andra att det är omöjligt att komma ut från sitt hus. Med en stor traktor är det inte så svårt att ta det mesta av snön och placera så att den inte stänger in någon helt. Att som fastighetsägare "snygga till" och göra handskottningen kring utfarten om man inte plogat upp all snö från gatan i en vall är oftast inget problem. Snälla grannar brukar kunna hjälpa pensionärerna på gatan med just uppfarten.
Och visst finns det en orättvisa idag i hur vägars underhåll betalas. Jag tycker inte det är rimligt att kommunen betalar vissa vägar medan andra ska bekostas privat. Utom i de fall då en privat väg bara används av en handfull hushåll, speciellt om det är ett område med få eller inga fastboende. Då är det rätt rimligt att kommunen håller rent fram till detta område börjar men inte längre. Är det vägföreningar som får bidrag till underhållet då det är genomfartsvägar är det dock rimligt, om bidragen täcker den största delen av underhållet.
Att den som bygger ett nytt område betalar för anläggandet av vägen är dock fullt rimligt.
/ATW
/ATW
Du har fortfarande inte svarat på frågan ifall du bor i närheten av en storstad...men dina svar gör att jag drar slutsatsen att du inte gör det. Jag ställer mig till och med undrande ifall du någonsin varit i en storstad och träffat folk som bor där.A ArneTW skrev:Det är väl bara att slå ihop alla fastigheter som syns på bilden Några hundra? och bilda en förening...
Andelstal efter storlek etc... styrelse/årsmöte/upphanding.
Varför skulle inte ett område inte kunna sköta sina vägar?
Är de det de stackars fattiga gamlingarna igen som inte karar nåt igen?
Det skulle säkert dyka upp privata företag som skulle kunna sköta adminstrationen.
/ATW
Det funkar helt enkelt inte som på landsbygden där de flesta känner varandra. Vi har grannar ca 30 meter ifrån oss som vi aldrig pratat med på de sju år vi bott i kvarteret...de är helt enkelt inte intresserade av att interagera med någon av sina grannar. De är inte ens med i den grannsamverkansgrupp jag startat på Facebook. De flesta andra som bor på samma gata är med, så de har jag åtminstone hälsat på. De som bor på de övriga gatorna i området är helt okända, och då snackar vi 150 meter bort. Att få en vägförening att fungera i den typen av demografi är helt enkelt omöjligt, det är för lätt att gömma sig i mängden.
Ju mer tätbefolkat område, desto större ansvar måste hamna på kommunen. Det är ju därför vi har kommuner...att folkvalda ska sköta om den service som många har behov av. I glesbygd är det mycket lättare att få folk att ta ansvar för gemensamma intressen.
Fast har man svårt att se längre än sin egen situation, och ta in att andras situation kan vara annorlunda, är det klart att man tycker att alla borde göra som en själv.
eeh huh som om det fanns ett val.P Paxman skrev:Du har fortfarande inte svarat på frågan ifall du bor i närheten av en storstad...men dina svar gör att jag drar slutsatsen att du inte gör det. Jag ställer mig till och med undrande ifall du någonsin varit i en storstad och träffat folk som bor där.
Det funkar helt enkelt inte som på landsbygden där de flesta känner varandra. Vi har grannar ca 30 meter ifrån oss som vi aldrig pratat med på de sju år vi bott i kvarteret...de är helt enkelt inte intresserade av att interagera med någon av sina grannar. De är inte ens med i den grannsamverkansgrupp jag startat på Facebook. De flesta andra som bor på samma gata är med, så de har jag åtminstone hälsat på. De som bor på de övriga gatorna i området är helt okända, och då snackar vi 150 meter bort. Att få en vägförening att fungera i den typen av demografi är helt enkelt omöjligt, det är för lätt att gömma sig i mängden.
Ju mer tätbefolkat område, desto större ansvar måste hamna på kommunen. Det är ju därför vi har kommuner...att folkvalda ska sköta om den service som många har behov av. I glesbygd är det mycket lättare att få folk att ta ansvar för gemensamma intressen.
Fast har man svårt att se längre än sin egen situation, och ta in att andras situation kan vara annorlunda, är det klart att man tycker att alla borde göra som en själv.
Jag bor inte i en stor stad och vet inte nåt om storstaden men de som bor i storstaden vet allt om idyllen på landsbygden... jomenvisst.
i höghusområden kanske det är bättre om kommunen engagerar sig.
Men i villaområden ser jag inget hinder att fastighetsägarna tar över ansvaret.
Lagarna och reglerna finns redan och alla behöver inte vara involverade i föreningen men när räkningarna kommer är de tvingande.
undanflykter är det gott om.
Hela Sverige skulle kunna delas in i vägansvarsområden med tillhörande vägföreningar
/ ATW
Jag bor i en liten by. Men jag är inte intresserad eller har tid att hålla på att sköta kommunens uppdrag. De får gärna lägga över det på oss men då kommer vi kräva att ingen får köra på området om de inte bor här. Vilket delvis blir ganska tråkigt för alla såklart. Men då bör det synas på kontot om vi ska ta över det med, blir det dyrare så absolut nej. Betalar redan för mycket för en dålig kommun.A ArneTW skrev:eeh huh som om det fanns ett val.
Jag bor inte i en stor stad och vet inte nåt om storstaden men de som bor i storstaden vet allt om idyllen på landsbygden... jomenvisst.
i höghusområden kanske det är bättre om kommunen engagerar sig.
Men i villaområden ser jag inget hinder att fastighetsägarna tar över ansvaret.
Lagarna och reglerna finns redan och alla behöver inte vara involverade i föreningen men när räkningarna kommer är de tvingande.
undanflykter är det gott om.
Hela Sverige skulle kunna delas in i vägansvarsområden med tillhörande vägföreningar
/ ATW
Hade jag varit intresserad av att hålla på med vägunderhåll hade jag flyttat ut till glesbygd.
Vet hur de fungerar i en liten skitby i Dalarna. Det är boende som själva löser plogningen och betalar varandra där, mestadels gamla gubbar. De har dock själva valt att bosätta sig så och trivs med det.
Jag skulle aldrig påstå att jag vet allt om landsbygden...men jag kan med säkerhet säga att jag vet mer om landsbygden än de flesta som bor där vet om storstaden. Det är helt uppenbart när man läser trådar där skillnaderna diskuteras. Storstadsföraktet är enormt utbrett bland landsbygdsfolk, medan landsbygdsförakt inte är alls lika vanligt bland storstadsfolk. Snarare tvärt om skulle jag säga, då många i storstäderna dels kommer från landsbygden ursprungligen men också att många av de som är födda i stan har kopplingar via sommarställen och släkt.A ArneTW skrev:
Svaret på ovanstående är helt enkelt nej. Det finns massor av hinder för att göra som du tycker i tätbebyggda områden, men om du ser din situation på landsbygden som allenarådande för hela landet så förstår jag att du inte ser några hinder.A ArneTW skrev:...i villaområden ser jag inget hinder att fastighetsägarna tar över ansvaret. Lagarna och reglerna finns redan och alla behöver inte vara involverade i föreningen men när räkningarna kommer är de tvingande. undanflykter är det gott om. Hela Sverige skulle kunna delas in i vägansvarsområden med tillhörande vägföreningar
/ ATW
Du skriver ju själv att du inte vet något om storstaden...hur kan du då påstå att du vet bäst hur vägarna ska skötas där? Jag skulle aldrig få för mig att tala om för glesbygdens befolkning hur de ska lösa sina förehavanden, och då har jag ändå tillbringat en hel del tid på olika ställen runt om i landet.
Undanflykter finns det gott om, skriver du. Vad är det för undanflykter du syftar på? Att vi i storstäderna hellre betalar skatt för att kommunen ska ta hand om samhällsservicen, så den blir jämlik för alla kommunens invånare, ung som gammal...frisk som sjuk, är väl knappast en undanflykt? Jag skulle snarare säga att det är en undanflykt att inte vilja betala skatt för denna typ av service, och istället lösa det inom bekantskapskretsen...säkerligen dessutom utan att Magdalena Andersson får reda på det i många fall.
Det är många konstiga påståenden i tråden. Vissa saker är väldigt beroende på vilken kommun man bor i, men mycket är också ren lögn.
Men även för hyres- och bostadsrätter i stadsmiljö finns det krav på snöröjning, så att påstå att det enbart gäller för villor stämmer inte. När jag bodde i BrF hade vi relativt höga kostnader för just snöröjning vilket även inkluderade trottoarer runt kvarteret.
Jag tror inte att städningen var tvingande, men vi la också en rejäl slant varje år på att städa både inne mellan våra hus och på trottoarer och liknande runtom - förmodligen för att vi ville ha rent och snyggt. Och ja, kommunen städade minst 2-3 gånger i veckan, men det behövs helt enkelt oftare!
Cigarrer och sänkta stenkanter är i min kommun alldeles gratis, i samband med att gator asfalteras om tas cigarrer bort och ersätts av sänkta stenkanter. Om man som villaägare på egen hand tar upp en ny infart/parkering bekostar man givetvis detta, vilket känns självklart.
Men även för hyres- och bostadsrätter i stadsmiljö finns det krav på snöröjning, så att påstå att det enbart gäller för villor stämmer inte. När jag bodde i BrF hade vi relativt höga kostnader för just snöröjning vilket även inkluderade trottoarer runt kvarteret.
Jag tror inte att städningen var tvingande, men vi la också en rejäl slant varje år på att städa både inne mellan våra hus och på trottoarer och liknande runtom - förmodligen för att vi ville ha rent och snyggt. Och ja, kommunen städade minst 2-3 gånger i veckan, men det behövs helt enkelt oftare!
Cigarrer och sänkta stenkanter är i min kommun alldeles gratis, i samband med att gator asfalteras om tas cigarrer bort och ersätts av sänkta stenkanter. Om man som villaägare på egen hand tar upp en ny infart/parkering bekostar man givetvis detta, vilket känns självklart.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Nu blev det mycket gatuhållningspolitik och väldigt lite som har koppling till juridik eller relaterar till TS frågeställning.
En ytterligare kommentar kring gaturenhållningen som gäller där jag bor, stad i mellan sverige med drygt 100 000 innevånare.
Vissa av gatorna är A-klassade vilket innebär att trottoaren sköts av fastighetsägaren. Finns undantag.
Det kommunen gör är att erbjuda oss fastighetsägare att administrera anlitande av en entreprenör som utför sandning och skottning.
Det innebär att vissa betalar för den tjänsten och andra löser det på annat sätt eller inte alls.
Konsekvensen för de som går är då ojämn standard på snöröjning och skottning.
Vi som sköter det själva får finna oss i att entreprenören kör förbi vår del av trottoaren med uppdraget snöblad och istället trycker fast snön i hjulspåren efter sig om man inte hunnit före.
Så kan det alltså se ut med denna ålderdomliga hantering.
Vissa av gatorna är A-klassade vilket innebär att trottoaren sköts av fastighetsägaren. Finns undantag.
Det kommunen gör är att erbjuda oss fastighetsägare att administrera anlitande av en entreprenör som utför sandning och skottning.
Det innebär att vissa betalar för den tjänsten och andra löser det på annat sätt eller inte alls.
Konsekvensen för de som går är då ojämn standard på snöröjning och skottning.
Vi som sköter det själva får finna oss i att entreprenören kör förbi vår del av trottoaren med uppdraget snöblad och istället trycker fast snön i hjulspåren efter sig om man inte hunnit före.
Så kan det alltså se ut med denna ålderdomliga hantering.
Här har du tyvärr fel. Nu kanske du inte räknar Vällingby som en del av en större stad men i mitt bostadsområde är det "vägföreningar", eller enskilda fastighetsägare, som ansvarar för merparten av vägarna.P Paxman skrev:
Kommunen strävar efter just sådana lösningar då nya bostadsområden etableras.
Vilket är rätt underligt med tanke på att huvudregeln i PBL och därmed lagstiftarens intention är att gatuhållningen som en allmän plats ska ligga under kommunens (allmänt) huvudmannaskap. Enbart om det finns särskilda skäl ska planen ha allmänna platser - som gator - som ligger under enskilt huvudmannaskap.Mats Engquist skrev:
Men kommunerna trixar och följer inte lagen och planerna överklagas inte så de "särskilda skälen" testas inte. Resultatet blir balkanisering av de allmänna platserna.