J
L Lane skrev:
De vi köpte av hade 300' i lån, vi gav runt 3'' även efter skatt kunde de bo i sin nya hyresrätt som kostade 10' i månaden i 10 år.
Ponera det är en pigg 65 åring, vad händer efter 75? Att tänka att ett hus som sparats till och amorterats ska förbrukas för 10 års boende känns inte rimligt... Tycker jag... Om de kunde köpa en bostadsrätt i närområdet som kostade lite mindre men hade högre avgift än driften på villan kan jag förstå. Verkligheten för många (tror jag) är att de kan inte få nya lån från banken. Huset "kostar" några få tusenlappar i månaden. Vid flytt så får man bo mindre, dyrare och därmed mindre kvar att leva på. Jag tycker inte synd om pensionärer i villa, de har det nog bättre än vad jag kommer få som pensionär... Men jag tycker ändå inte det är rimligt att pungslå dem på allt de har om de vill flytta till något mindre. Många KOMMER bo kvar och KOMMER inte att orka skotta mm. Men trots allt kommer det ändå vara billigast och bäst för dem...

• Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
P Paxman skrev:
Hur stort avstånd ut från tomtgräns var det man skulle hålla rent sa ni?

Vår gata är runt sex meter bred, asfalt fram till tomtgränserna och det är drygt 150 meter sträcka utan tvärgator. Var ska all snö ta vägen om alla tretton fastighetsägare på denna sträcka ska skotta utanför sin egen tomt? Som det är nu får inte ens snösvängen bort snön, utan det händer att det blir enfiligt om det kommer mycket snö på en gång. Känns ju väldigt säkert om det skulle krävas utryckning under sådana förhållanden.

En snabb räkning ger att det 180 m3 som ska skottas om det faller två decimeter snö. Den som bor i mitten måste skyffla snön över 75 meter för att ens ha en chans att bli av med den om den inte ska läggas på någon annan grannes "ansvarsområde".

Det faller ju på sin egen orimlighet att detta ansvar ska ligga på husägarna. Vi betalar skatt i det här landet för att samhället ska stå för vissa tjänster. Väghållning är en av dessa tjänster. Ska villaägarna även asfaltera om gatan ifall det blir tjälskott eller andra skador? Ska vi klättra i lyktstolparna ifall lampan brunnit ut? Måla övergångsställen om färgen slitits bort?

Jag har märkt att det är orimligt att felanmäla brister till vår kommun.
Färg i gatan fylls det i? Har massvis med platser som inte fylls i alls även hål.

Men gatbelysning kommer vi till.
Har felanmält ett par stolpar i 3 års tid och över 75 st anmälningar, både till kommun, underentreprenören och cheferna.
Satsar på att gå över 100 denna vintern.
Vissa kanske tycker det är löjligt men det är verkligen ett stråk som mycket människor rör sig och det kan ligga grenar och skit i mörkret på ca 60 meter.

P Paxman skrev:
Hur stort avstånd ut från tomtgräns var det man skulle hålla rent sa ni?

Vår gata är runt sex meter bred, asfalt fram till tomtgränserna och det är drygt 150 meter sträcka utan tvärgator. Var ska all snö ta vägen om alla tretton fastighetsägare på denna sträcka ska skotta utanför sin egen tomt? Som det är nu får inte ens snösvängen bort snön, utan det händer att det blir enfiligt om det kommer mycket snö på en gång. Känns ju väldigt säkert om det skulle krävas utryckning under sådana förhållanden.

En snabb räkning ger att det 180 m3 som ska skottas om det faller två decimeter snö. Den som bor i mitten måste skyffla snön över 75 meter för att ens ha en chans att bli av med den om den inte ska läggas på någon annan grannes "ansvarsområde".

Det faller ju på sin egen orimlighet att detta ansvar ska ligga på husägarna. Vi betalar skatt i det här landet för att samhället ska stå för vissa tjänster. Väghållning är en av dessa tjänster. Ska villaägarna även asfaltera om gatan ifall det blir tjälskott eller andra skador? Ska vi klättra i lyktstolparna ifall lampan brunnit ut? Måla övergångsställen om färgen slitits bort?
Ja. Samhället ska stå för större vägar och genomfarter som används av en bred allmänhet. mindre vägar och villagator borde skötas av fastighetsägarna med en del kommunala bidrag som det redan görs i stora delar av landet.

/ATW

P
A ArneTW skrev:
Ja. Samhället ska stå för större vägar och genomfarter som används av en bred allmänhet. mindre vägar och villagator borde skötas av fastighetsägarna med en del kommunala bidrag som det redan görs i stora delar av landet.

/ATW
Så du menar att kommungubbarna ska bli arbetslösa på vinterhalvåret? Vi betalar ändå skatt för den tjänsten. Vilket betyder här att största hyresvärden får sluta skotta snö med då det är kommunalt och alla gamla tanter och gubbar får ut och skotta själva.

Jag sköter trottoaren, kommunen villagatan. Simpelt.

A ArneTW skrev:
mindre vägar och villagator borde skötas av fastighetsägarna med en del kommunala bidrag som det redan görs i stora delar av landet.

/ATW
Du bor inte i närheten en storstad va?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Varför ska man göra skillnad på trottoar och villagatan? Varför ska en trottoar, som ligger utanför fastighetsägarens ägor skötas av densamma? Visst, har man ett fruktträd på sin tomt som släpper fallfrukt, grenar och löv på trottoaren/vägen är det ju självklart att man måste ta hand om den nedskräpningen...men snö som faller från himlen?

P
P Paxman skrev:
Varför ska man göra skillnad på trottoar och villagatan? Varför ska en trottoar, som ligger utanför fastighetsägarens ägor skötas av densamma? Visst, har man ett fruktträd på sin tomt som släpper fallfrukt, grenar och löv på trottoaren/vägen är det ju självklart att man måste ta hand om den nedskräpningen...men snö som faller från himlen?
Som jag skrev, jag har inga problem att ta trottoaren. Men jag förstår att min farmor som är 94 år och blind på ena ögat och ser knappt något med andra, har hjärtproblem inte gör det och behöver hjälp. Det är ju bara löjligt att säga åt en så gammal människa att den måste ta och röja.
Sen tror jag knappast kostnaden blir så mycket högre om de fixar något aggregat som tar trottoarer samtidigt som de ändå kör.

Rkarlsson skrev:
Så du menar att kommungubbarna ska bli arbetslösa på vinterhalvåret? Vi betalar ändå skatt för den tjänsten. Vilket betyder här att största hyresvärden får sluta skotta snö med då det är kommunalt och alla gamla tanter och gubbar får ut och skotta själva.

Det vanliga är att det bildas vägföreningar som köper upp skötseln av vägarna.

Men visst de stackars kommunisterna som tycker att det allmänna ska sköta allt behöver hjälp.

/ATW

P
A ArneTW skrev:

Men visst de stackars kommunisterna som tycker att det allmänna ska sköta allt behöver hjälp.

/ATW
Haha du är en skojfrisk gubbe.
Om de slutar med väghållningen här så kommer grannskapet att stänga av hela kvarteret och skapa gated community och hålla alla borta =) Jag köper gärna traktor.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:

Varför ska man gå omvägen kring kommunen vid upphandling av vägunderhåll/snöröjning?

/ATW

P
A ArneTW skrev:
Varför ska man gå omvägen kring kommunen vid upphandling av vägunderhåll/snöröjning?

/ATW
Det behöver vi inte då kommunen har ansvaret över röjning och underhåll.

Rkarlsson skrev:
Som jag skrev, jag har inga problem att ta trottoaren. Men jag förstår att min farmor som är 94 år och blind på ena ögat och ser knappt något med andra, har hjärtproblem inte gör det och behöver hjälp. Det är ju bara löjligt att säga åt en så gammal människa att den måste ta och röja.
Sen tror jag knappast kostnaden blir så mycket högre om de fixar något aggregat som tar trottoarer samtidigt som de ändå kör.
Jag menade inte att du har något problem att ta trottoaren, det skulle jag också kunna göra ifall det fanns någon utanför min tomt...jag ser bara inte logiken i att vissa kommuner överlämnar just trottoaren till villaägaren men tar vägen. Om kommunens entreprenör ändå är ute och kör med sina stora maskiner kan de väl lika gärna ta trottoarerna? Precis som du skriver, det finns många villaägare som kanske inte klarar att göra det...eller som i vårt fall att det inte finns någon möjlighet att bli av med snön såvida man inte har en hjullastare. Ska alla villaägare ha en sådan, samt certifikat att framföra en?

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Haha du är en skojfrisk gubbe.
Om de slutar med väghållningen här så kommer grannskapet att stänga av hela kvarteret och skapa gated community och hålla alla borta =) Jag köper gärna traktor.
sköter de underhållet utan bidrag får de gärna sätta upp en bom. Så är ju reglerna redan idag.

/ATW

Rkarlsson skrev:
Det behöver vi inte då kommunen har ansvaret över röjning och underhåll.
Kommunen borde ha ansvaret för mycket färre gator och vägar...

Det borde bildas större vägföreningar.

/ATW

A ArneTW skrev:

/ATW
Som sagt...du bor inte i närheten av en storstad eller hur? Att det skulle vara "det vanliga" att det bildas vägföreningar stämmer helt enkelt inte om man bor utanför skogen.

Bor man i tätort utanför storstäder fungerar det helt enkelt inte med vägföreningar. Var skulle gränserna mellan de olika föreningarna dras? Vilka skulle driva dessa föreningar av alla hundratals hushåll som skulle ingå i dem? Omsättningen på villaägare är hög...hur skulle detta hanteras bokföringsmässigt?

Det är skillnad på landsbygd och stadsbebyggelse, vilket verkar vara väldigt svårt för vissa att förstå.

EDIT:

Arne, hur hade du lagt upp vägföreningar för detta område:

Satellitbild över en tätort med detaljerad stadsplanering, vägar och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av google maps över en förort söder om Stockholm.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.