Mikael_L
V vbk skrev:
Och tokstopp är det i röret, har försökt dra från bägge håll.
Var det tokstopp direkt, dvs du kunde bara röra ledarna typ en cm innan det blev tvärnit, eller gick det att först dra de typ 4-10 cm innan det tog stopp.
För om det var det senare så tyder det på att du har en dold dosa någonstans mellan, du inte har hittat.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
V
Det var tokstopp från början...
(Men det kan ju vara någon som dragit i sladdarna sedan tidigare...)
Har dock rätt bra koll på var alla dosorna sitter då jag renoverat hela huset.
Men det räcker ju att man missat en enda dosa...

Du har två alternativ, antingen hämta yxa och motorsåg och letar upp var stoppet är eller så kanske du kan sätt ett uttag för Europroppar, klass II likt detta så länge: 303UC_866_W4.jpgSka väl egentligen vara jord draget dit också men det verkar ju inte gå för stunden, beror ju på vad du ska ansluta också.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Hm, om det verkligen går att vara helt säker på att det är samma kabel som går i ett rör och det är helt hopplöst stopp (men isolationsprov ok) och jag inte ser någon hyfsat enkel (=ej skitful) möjlighet att ta el nån annanstans hade jag markerat kabeln med gulgrön tejp i båda ändar, skrivit ut varningskyltar med märkmaskinen och satt dessa bakom locket så den kommer fram om man tar bort fronten.
Sen hade jag även noterat det tydligt i gruppförteckningen och sedan skitit högaktningsfullt i att det egentligen inte alls är OK. ;)

Detta hade jag endast gjort i min egen fastighet. Sen innebär inte det att det kan göras slentrianmässigt. Uppstår behovet ytterligare en gång är det en gång för mycket och dags att ta fram sågen.

• Gilla
Leatch och 1 till
  • Laddar…
C
L Leif i Skåne skrev:
I bland får man ta upp ett hål i väggen, men det är inte roligt att återställa ytskikt.
Ett tips kan vara att om möjligt göra håltagningen så att man kan trycka dit ett vanligt doslock efteråt.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Staffans2000
Nyfiken fråga från novisen.
Finns det någon annan användning av den gulgröna, blå eller bruna tejp, än att märka om kablar?

Staffan

C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Finns det någon annan användning av den gulgröna, blå eller bruna tejp, än att märka om kablar?
Tejpen används väl för att isolera och märka upp skärmledaren på t.ex. EKKJ eller golvvärmekabel.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Hm, om det verkligen går att vara helt säker på att det är samma kabel som går i ett rör och det är helt hopplöst stopp (men isolationsprov ok) och jag inte ser någon hyfsat enkel (=ej skitful) möjlighet att ta el nån annanstans hade jag markerat kabeln med gulgrön tejp i båda ändar, skrivit ut varningskyltar med märkmaskinen och satt dessa bakom locket så den kommer fram om man tar bort fronten.
Sen hade jag även noterat det tydligt i gruppförteckningen och sedan skitit högaktningsfullt i att det egentligen inte alls är OK. ;)

Detta hade jag endast gjort i min egen fastighet. Sen innebär inte det att det kan göras slentrianmässigt. Uppstår behovet ytterligare en gång är det en gång för mycket och dags att ta fram sågen.
Det är lite som att köra mot rött. Man kan säkert finna motiv i form av fri sikt, noll trafik och tid på dygnet, men man gör ändå inte så. Det är en gräns man inte passerar för då tar man ett rejält kliv mot ytterligare fördärv.

En mycket trolig orsak till stoppet är att det finns en kopplingsdosa någonstans. Det kan gå illa den dag nye ägaren hittar denna vid en renovering.

• Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Med anmärkning i gruppförteckningen och tydliga varningsskyltar under locket blir det snarast skyll-dig-själv faktor om man trots det klantar till det.

Jag såg en lastbilschaufför stå mer än tio minuter vid ett rödljus där alla andra ljus i korsningen körde flera cykler men inte hans.Till slut sket han i det och körde mot rött...

Fixa en dragfjäder i metall, dom har väldigt litet huvud och borde gå att få i med lite glid till hjälp. Du kommer antagligen hamna i en dosa nånstans som nån stjärna byggt in någon gång.

"Varningslappar", gruppscheman har med åren en stark tendens att försvinna så det är inte en speciellt bra lösning, men naturligtvis än inget alls. Den enda acceptabla lösningen är att göra allt korrekt även om det ibland kan kännas jobbigt. Slår man ut "besväret" att göra rätt på husets livstid så brukar det inte vara så stora ingrepp som behövs, ofta handlar det om några timmar. När det handlar om "rörstopp" brukar det alltid att gå och hitta, men där är erfarenheter ett överlägset redskap.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Med anmärkning i gruppförteckningen och tydliga varningsskyltar under locket blir det snarast skyll-dig-själv faktor om man trots det klantar till det.

Jag såg en lastbilschaufför stå mer än tio minuter vid ett rödljus där alla andra ljus i korsningen körde flera cykler men inte hans.Till slut sket han i det och körde mot rött...
Det har jag också gjort en gång mitt i natten, ingen trafik överhuvudtaget. Jag hade kört den korsningen ofta, senaste veckan hade den börjat bete sig så, gav grönt i tur och odning från alla håll utom mitt. Förrän efter typ 5 minuter. Så en natt "orkade jag inte" utan körde.

Mitt i korsningen blev det jätteljust av en blixt. Så jag antog att jag blivit plåtad, polisen har medvetet satt funktionen ur spel för att provocera rödljuskörning och så en kamera. Jag höll på i 5 minuter och formulerade mitt försvar inför den oundvikliga bötessumman. Då bröt resten av åskvädret ut, blixtar över allt och regn... Det är då man tänker "gud ser dig"...

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Som sagt så gör man inte. Och jag tycker inte detta forum ska uppmuntra till sådant.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Martin 43, det du skriver stämmer överhuvudtaget inte och jag blir irriterad när du försöker pracka på forumet dina felaktiga åsikter som någon gång i framtiden kan leda till en elolycka!

Tänk genom allt igen och återkom gärna när du har belägg för det du skriver.

• Gilla
johangeorg och 3 till
  • Laddar…
Trots att Slugge är hård och ortogonal här måste jag hålla med. Det är just i såna perifera fall där man inte har full koll på helheten farorna med el lurar. Det är min övertygelse grundad på mer än för de flesta människor nyttiga intresse och aktivitet i elrelaterade området. Och som elmont skrev är det summerat helt försumbart merarbete att göra vettigt och rätt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.