Hej, finns det någon här som tidigare haft slamfärg på sitt hus men som har målat över med annan typ av färg? Känner inte att slamfärgen blir så svart som jag önskar!

Har den nya färgen fäst?, sitter den kvar? Glad över all input jag kan få, tack!
Gärna om ni har bilder att visa

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Hej

Om du ska måla om med en annan sorts färg behöver du arbeta på ordentligt för att slipa bort den nuvarande slamfärgen från virket innan det.ä4 värt att måla med något annat.

https://www.byggahus.se/forum/threa...slamfarg-med-oljefarg-eller-lasyrfarg.153314/

https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-over-falurodfarg-med-annan-farg.239162/

Hur många gånger är det målat med svart slamfärg nu? Tänker att det blir mer svart för varje målning.
Alternativt målaed en slamfärged av bra kvalitet med mer svart pigment i.

• Gilla
Sara Hempel
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Om du ska måla om med en annan sorts färg behöver du arbeta på ordentligt för att slipa bort den nuvarande slamfärgen från virket innan det.ä4 värt att måla med något annat.

[länk]

[länk]

Hur många gånger är det målat med svart slamfärg nu? Tänker att det blir mer svart för varje målning.
Alternativt målaed en slamfärged av bra kvalitet med mer svart pigment i.
Tack för ditt svar! Huset är ca 14 år gammalt och målat med slamfärg när det byggdes. Upplevde den som riktigt svart i början men bleknade fort och blev mer brunsvart. Alltid målat med bra produkter. Man blir ju alltid avrådd från att måla om med annan färg ovanpå slamfärg men undrar om någon kanske har vågat prova med rejäl rengöring innan?

Såhär ser det ut hos mig, annan färg ovanpå slamfärg. Min plan är att slipa och använda slamfärg igen.. Flagad och avflagnad färg på en vägg med flera lager som skalar av, vilket visar tecken på åldrande och behov av renovering eller nytt måleri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sara Hempel
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Min plan är att slipa och använda slamfärg igen.. [bild]
Prova om det räcker att skrapa.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Såhär ser det ut hos mig, annan färg ovanpå slamfärg. Min plan är att slipa och använda slamfärg igen.. [bild]
Ok tack! Ditt verkar ramla av i flagor medan mitt blir mer som prickar av färgavfall. Konstigt..

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Prova om det räcker att skrapa.
På vissa ställen kommer det räcka att blåsa 😃

• Gilla
Sara Hempel
  • Laddar…
Det måste testat på något annat än en hel fasad men borstar du som vid en vanlig ommålning och sen kör linoljefärg inklusive en grundning med linolja blandat med färgen så verkar det funka.
Sen anges falu fasad som kompatibel med tidigare slamfärgade ytor men jag har inte testat.

• Gilla
Duxxor och 1 till
  • Laddar…
Är fasaden målad för 14 år sedan så är det dags att måla igen även om du behåller slamfärgen. En strykning ny färg så kommer det se ut som nytt.

• Gilla
Sara Hempel
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det måste testat på något annat än en hel fasad men borstar du som vid en vanlig ommålning och sen kör linoljefärg inklusive en grundning med linolja blandat med färgen så verkar det funka.
Sen anges falu fasad som kompatibel med tidigare slamfärgade ytor men jag har inte testat.
Tack! 🙏🏻

Z z_bumbi skrev:
Tack! 🙏🏻
R RiKr skrev:
Är fasaden målad för 14 år sedan så är det dags att måla igen även om du behåller slamfärgen. En strykning ny färg så kommer det se ut som nytt.
Nej den är målad en gång till emellan detta men tycker färgen snabbt blir trist. Tack för ditt svar!

Hade ett falurödfärgsgarage som behövdes målas. Körde med borrmaskin och stålborste. Gjorde av med 2 maskiner och 3 borstar. Målade med linoljefärg. Inget flagnar.

• Gilla
Sara Hempel
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hade ett falurödfärgsgarage som behövdes målas. Körde med borrmaskin och stålborste. Gjorde av med 2 maskiner och 3 borstar. Målade med linoljefärg. Inget flagnar.
Ok intressant! Hur länge är det sedan du målade? Tack för ditt svar!

S Sara Hempel skrev:
Ok intressant! Hur länge är det sedan du målade? Tack för ditt svar!
Minst 5 år sedan.

• Gilla
Sara Hempel
  • Laddar…
S Sara Hempel skrev:
Hej, finns det någon här som tidigare haft slamfärg på sitt hus men som har målat över med annan typ av färg? Känner inte att slamfärgen blir så svart som jag önskar!

Har den nya färgen fäst?, sitter den kvar? Glad över all input jag kan få, tack!
Gärna om ni har bilder att visa
Jag slipade mitt trärent från slamfärg, har målat med oljefärg. Sitter jätte bra. Var inga problem.

• Gilla
Sara Hempel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.