Jag ska skaffa nytt skrivbord, eftersom jag ska koppla in några monitorer till till datorn. För att slippa lite sladdkaos så funderar jag på att skruva fast ett utanpåliggande vägguttag (eller två...) på skrivbordet, som man sedan pluggar in i ett vägguttag med en sladd. Naturligtvis med dragavlastning.

Är ett sådant arrangemang OK, eller blir det en härva av grenuttag igen?

B
Du har inte funderat på ett fast monterat grenuttag under bordet istället? Har det på mitt skrivbord, den sitter bara fast bata med bundband.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du har inte funderat på ett fast monterat grenuttag under bordet istället? Har det på mitt skrivbord, den sitter bara fast bata med bundband.
Jo, men är inte säker på om man får det heller.

Det hade dock varit prydligare och bättre med "riktiga" uttag.

Gör du det rätt med rätt sorts kabel och rätt sorts dragavlastning kan du nog klassa hela bordet med el som ett hembygge så kör på du. Tänk bara på materialval så du köper uttag som klarar av att du ansluter en mångledare. Eller så avslutar du den mjuka kabeln i en dosa för att från den gå med installtionskabel.
Finns annars grenuttag som går att skruva fast på ett betryggande sett i bordet.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ett 3dje tips är att skaffa eller göra bläckfiskar( en shuco till några apparatsladdar) då frigör man många uttag.

• En IEC-kontakt med flera grenuttag för anslutning av elektriska apparater, alla svarta, isolerade, ordnade diagonalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
T Troberg skrev:
Jag ska skaffa nytt skrivbord, eftersom jag ska koppla in några monitorer till till datorn. För att slippa lite sladdkaos så funderar jag på att skruva fast ett utanpåliggande vägguttag (eller två...) på skrivbordet, som man sedan pluggar in i ett vägguttag med en sladd. Naturligtvis med dragavlastning.

Finns färdiga grendosor annars.

Tex https://www.netonnet.se/art/hem-fri...Nj_SNzSuCpj8B-jRSTnLcUQkfi5Vwh2xoCxrcQAvD_BwE

Düsseldorff
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

Tex [länk]
Men vafan, det är väl klart att TS vet att det finns grendosor! Det var ju inte det som var frågan!

• Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
T Troberg skrev:

Har du hört talas om IKEAs Åskväder?
Vit förgreningskontakt med två uttag och Schuko-stickpropp på vit bakgrund.
Skapa konto

Vit vägguttaglist med tre eluttag, kablar, trägolv och en möbelfot.
Skapa konto

https://www.ikea.com/se/sv/p/askvaeder-grenuttag-med-2-hal-90466476/
De passar perfekt i ditt fall. Ingen tafflig eldragning utan Plug & Play de luxe.

• Gilla
Martin.M
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det hade dock varit prydligare och bättre med "riktiga" uttag.
Tycker du det så gör så och dragavlastningen var du ju med på så bara snuttjulles inlägg om att ledartypen passar kvar. Välj med skruvklämmor så går det bra med vilken ledartyp du än väljer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

Tex [länk]
De har bara sex uttag. Det räcker bara till monitorerna, sedan behövs det till dator, wife, switch och lite annat småplock, plus ibland en laptop eller två...

Jordat grenuttag, överspänningsskydd, 10 uttag, strömbrytare, vit färg, väggmontering möjlig, kostar 299,90.
Skapa konto

Finns på Kjell med 10 uttag. Nackdelen med denna är ju brytaren som man kanske inte vill ha. Sedan finns ju självklart nackdelen att man med vissa saker blockerar 3 uttag om man har otur.
Själv har jag en rejäl list med 12 uttag under bordet upphängd på väggen och sedan ligger det en förlängning från denna upp så jag når om jag behöver för nått tillfäligt.

Bowser
ClasseClas
Bowser Bowser skrev:
Jodå... han känner väl till dessa 😆
[länk]
Nog visste jag väl det...🙃

• Gilla
Bowser
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.