9 126 läst ·
55 svar
9k läst
55 svar
"Får inte utföra jobb i gamla centraler"???
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 180 inlägg
Den delen av mitt inlägg kommenterade ett citat från din egen text ang JFB som du ser precis ovanför, och som du skrev efter mitt inlägg, det var den texten jag kommenterade.MathiasS skrev:
Det under lättar vaddå? Jag vet inte vad som underlättas, jag har inte pratat om att underlätta något. Det var flera inlägg högre upp i tråden som tog upp problematiken med att man inte ville exponera sig för risken för en efterföljande felsökning osv, som svar på det säger jag att det är enkelt att avtala detta förhållande. Ingen behöver ta en risk i detta avseende. Har jag en gammal anläggning kan man inte förvänta sig att elektrikern ger ett fast pris på ett jfb-jobb. Det är helt rimligt att ha ett fast pris på inkopplingen av jfb och löpande på ev felsökning i anläggningen. Ej heller finns det skäl att uppskatta ett pris för den rörliga delen då det bara flyttar risk till hantverkaren, helt utan anledning.
Försök tänka ur kundens synvinkel. Jag pratade inte om något fast pris, ingen offert eller prisuppgift, utan om att ge kunden ett hum om vad det kan komma att kosta. Vad ser du för fånigt med det? Behöver man skriva det på ett papper? Alla innehavare har inte kunskap för att inse dessa kostnader så de utsätts för en risk. Du verkar rädd för att utsätta elektrikern för en risk, men inte kunden?
Du snurrar till detta något oerhört.Bo.Siltberg skrev:
Den delen av mitt inlägg kommenterade ett citat från din egen text ang JFB som du ser precis ovanför, och som du skrev efter mitt inlägg, det var den texten jag kommenterade.
Försök tänka ur kundens synvinkel. Jag pratade inte om något fast pris, ingen offert eller prisuppgift, utan om att ge kunden ett hum om vad det kan komma att kosta. Vad ser du för fånigt med det? Behöver man skriva det på ett papper? Alla innehavare har inte kunskap för att inse dessa kostnader så de utsätts för en risk. Du verkar rädd för att utsätta elektrikern för en risk, men inte kunden?
1. Jag har inte svarat på ditt inlägg, jag har kommenterat specifika delar av @Fairlines inlägg.
2. Du frågar vad som underlättas och som du ser har jag inte sagt att något underlättas, sluta tjata om det.
3. Har du lämnat en uppgift om vad det kan komma att kosta är det sannolikt att räkna som ett *uppskattat pris* och därmed har du som hantverkare lämnat ett fast pris i praktiken (uppskattat pris +15%). Vad gäller riskfördelningen så resonerar du helt galet Bo. Den som säljer tjänsten har absolut inga skäl alls att exponera sig för en risk att utföra merarbete gratis vid installation av en JFB. Det är kundens anläggning och kunden som ska stå för kostnaderna att reparera den - risken att sådant arbete behöver utföras är inte något som ska fördelas lika mellan säljare och köpare. Elektrikern ska inte utsätta sig för någon ekonomiskt risk vid ett sådant litet jobb, för då kommer denne gå back vid minsta problem. Kunden äger redan det problem som eventuellt finns i anläggningen, det kan kunden inte göra något åt. Däremot ska kunden upplysas om risken för att mer arbete kan behöva utföras i samband med installationen av en JFB, att kvantifiera det jobbet ska elektrikern passa sig för, av redan nämnda skäl.
Ni bör nog gå tillbaka och läsa era egna inläggMathiasS skrev:
Du snurrar till detta något oerhört.
1. Jag har inte svarat på ditt inlägg, jag har kommenterat specifika delar av @Fairlines inlägg.
2. Du frågar vad som underlättas och som du ser har jag inte sagt att något underlättas, sluta tjata om det.
3. Har du lämnat en uppgift om vad det kan komma att kosta är det sannolikt att räkna som ett *uppskattat pris* och därmed har du som hantverkare lämnat ett fast pris i praktiken (uppskattat pris +15%). Vad gäller riskfördelningen så resonerar du helt galet Bo. Den som säljer tjänsten har absolut inga skäl alls att exponera sig för en risk att utföra merarbete gratis vid installation av en JFB. Det är kundens anläggning och kunden som ska stå för kostnaderna att reparera den - risken att sådant arbete behöver utföras är inte något som ska fördelas lika mellan säljare och köpare. Elektrikern ska inte utsätta sig för någon ekonomiskt risk vid ett sådant litet jobb, för då kommer denne gå back vid minsta problem. Kunden äger redan det problem som eventuellt finns i anläggningen, det kan kunden inte göra något åt. Däremot ska kunden upplysas om risken för att mer arbete kan behöva utföras i samband med installationen av en JFB, att kvantifiera det jobbet ska elektrikern passa sig för, av redan nämnda skäl.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Jag var inte med när elektrikern kom, men personen som äger bostaden som var på plats är säker på att han sa att han var tvungen att byta alla led i har och elcentralen eftersom hmmab i te får göra arbete i en gammal central.
Offert skulle skickas så jag får se om jag kan se den för att se om det föreligger något missförstånd.
Jag har full förståelse för att man kan upptäcka fel i befintlig anläggning när man kopplar in en jordfel och att man inte kan ge fastpris på det, men att byta centralen och ledningar från 83, nej tack.
Offert skulle skickas så jag får se om jag kan se den för att se om det föreligger något missförstånd.
Jag har full förståelse för att man kan upptäcka fel i befintlig anläggning när man kopplar in en jordfel och att man inte kan ge fastpris på det, men att byta centralen och ledningar från 83, nej tack.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 180 inlägg
Jo det gjorde du, även om du inte ämnade göra så.MathiasS skrev:
Jag har inte använt det ordet fler gånger så sluta tjata om det!MathiasS skrev:
Nej, jag har inte pratat om att lämna något definitivt pris. Jag har (hittills) inga som helst problem att få folk att förstå skillnaden mellan en prisuppgift, en ungefärlig kostnad och risken för oförutsedda kostnader, men jag verkar inte i 08... Du är harig om du inte klarar av detta själv, så försök inte lägga ord i mun på hela elektrikerkåren.MathiasS skrev:
Ja då är det som jag trodde då, även om han har fel.Fairlane skrev:
EDIT: Här har jag alltså svarat på Fairlines inlägg och inte på något som Bo har skrivit.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 180 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Nu har jag sett både huset och offerten.
Huset är mycket väl underhållet. Elen ser bra ut vid en okulärbesiktning, enligt mig, med reservation för att jag inte är elektriker. Ja, någon kabel kunde dragits snyggare, men i övrigt helt ok.
Elcentralen är tydligt uppmärkta och det verkar stämma. En diazed-central från tidigt 80-tal i fint skick (jag har inte lyft på locket).
Önskemål, utöka med två uttag och flytta lampknappar.
Offert är på byte av elcentral till en modern med dvärgbrytare, byte av samtliga kablar och jordande av alla uttag. Tack men nej tack.
Huset är mycket väl underhållet. Elen ser bra ut vid en okulärbesiktning, enligt mig, med reservation för att jag inte är elektriker. Ja, någon kabel kunde dragits snyggare, men i övrigt helt ok.
Elcentralen är tydligt uppmärkta och det verkar stämma. En diazed-central från tidigt 80-tal i fint skick (jag har inte lyft på locket).
Önskemål, utöka med två uttag och flytta lampknappar.
Offert är på byte av elcentral till en modern med dvärgbrytare, byte av samtliga kablar och jordande av alla uttag. Tack men nej tack.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Jakten på en elektriker fortsätter. Som sagt, det är inte jag som ska ha elektrikern utan en bekant men jag får kontrollera offerterna som kommer och de är minst sagt intressanta.
En firma har helt klart vettiga priser, men ger offert på jordade uttag för utökning i ett rum där alla andra uttag är ojordade, inte en rad om att det då måste jordas. Det var lite annat smått och gott, som de har fått frågor på, får se vad svaret blir.
Nästa firma kör snittpris 1100 kr/timme (räknat på 8 timmar då första timmen är dyrare). Materialpriser verkar vara tagna från listpris hos en grossist.
Tredje firman som skickar offert har följande beskrivning på ESV:
En firma har helt klart vettiga priser, men ger offert på jordade uttag för utökning i ett rum där alla andra uttag är ojordade, inte en rad om att det då måste jordas. Det var lite annat smått och gott, som de har fått frågor på, får se vad svaret blir.
Nästa firma kör snittpris 1100 kr/timme (räknat på 8 timmar då första timmen är dyrare). Materialpriser verkar vara tagna från listpris hos en grossist.
Tredje firman som skickar offert har följande beskrivning på ESV:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Vi kan väl hålla tummarna för att de bara använt en standardformulering i offerten, och när de väl är på plats, inser att det bör installeras ojordade uttag istället.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Ja, vi hoppas på det. Från beställarens sida är det också önskat att flytta ett lamputtag i taket och de har offererat ett DCL-uttag... Vi får väl se. Jag har som sagt inte träffat någon av offergivarna, men tydligen kändes detta företag rätt seriösa och jag uppskattar att materialet är prissatt högst rimligt.H hempularen skrev: