Får inte tillträde efter exekutiv auktion

23k läst  53 svar

Nästa tråd i Juridik
  1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Jag har lyckats buda hem ett hus på exekutiv auktion och efter några veckors nervös och oförsäkrad väntan blev idag huset mitt efter fördelningssamanträdet.

Dessvärre verkar jag ha missförstått begreppet "tillträde" då kronofogden inte lämnar ut nyckeln till mig innan de tömt huset (har ansökt om handräckning)
    Jag har viss förståelse för det eftersom den tidigare ägaren då kan anklaga mig för att ha tagit något som är hans. Men å andra sidan har han ju haft god tid på sig att plocka till sig det han vill ha.

Det som oroar mig är att jag ju får stå för t.ex. el men jag får inte gå in och kolla om det står en massa element på full värme. Den gamla ägaren har ju nyckel och kan (även om det då blir inbrott) gå in och jävlas om han vill.

Dessutom får jag olika bud beroende på vem jag pratar med på kronofogden någon sa att de tömmer allt, någon sa att jag får nyckeln på tillträdesdagen, någon har sagt att de bara tar bort "saker av värde" någon har sagt att om ägaren inte gör anspråk på sakerna så blir de mina (problem).

Är det någon som vet vad som gäller och om det finns något jag kan göra för att få komma in i mitt hus och se om elementen eller vattenkranarna är på och kanske byta lås?

2. M
    Medlem · Nivå 7
    Det är ju en väldigt tydlig risk vid köp av kronofogden att tidigare ägare inte håller med om behovet att sälja. Du sitter ju även i dålig sits om skador uppstår på boendet, förhoppningsvis fick du ett bättre pris.

Det är väldigt tydligt när man äger en hyresrätt och vill bli av med olovlig inneboende så har man INTE rätt att stänga av el och vatten.

Har du fått datum för handräckning?
    Prata med kronofogden om tidshorisonten för när de kan göra handräckning och vad de kan göra för att snabba på den.

3. Q
    Medlem Nivå 2
    Har du pratat med förra ägaren? Det kanske går att hitta en lösning som är billigare och smidigare än handräckning av kronkalle.

• Laddar…
  4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Som köpare är det nog smidigt att låta fogden vräka ändå. Då tar de ju med allt lösöre och magasinerar åt den vräkte, och det eventuella skräp som blir kvar är då TS. Det är klart att frivillighet skulle kunna gå fortare och förmodligen vara bättre för säljaren, men om denne då inte gör som utlovat hat TS inte rätt att förfoga över lösöret hur som helst.

Det är förstås sorgligt med utmätningar i allmänhet och vräkningar i synnerhet, men har man ändå valt att köpa på de premisserna är det nog bra att vara både känslomässigt distanserad och acceptera att det tar sin tid och kräver mer arbete än ett vanligt köp.

5. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag kan bara hålla med.

Om nu säljaren bor kvar i huset har denne antagligen ett ont öga till kronofogden pga tvångsförsäljning.

Om möjligt är det bättre att hålla sig undan och få säljarens irritation att fortsätta fokusera på kronofogden istället för på TS.

Eventuellt kan du informera både elbolag och vattenbolag att tillträde inte skett, handräckning pågår och att du eventuellt kommer bestrida räkningar tills du officiellt fått ägandeskap (kronofogden ger fig tillgång). Sen om de bryr sig är en annan fråga..

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Alldeles oavsett så bör du byta alla lås för att vara säker på att förra ägaren inte hittar på något.

7. S
    Medlem Nivå 3
    Tackar för kloka svar och synpunkter. Jag har köpt huset från ett dödsbo så ingen bor där eller blir utsatt för vräkning och hamnar på gatan. Sonen som förvaltar dödsboet verkar dock vara puts väck.

Det som irriterar mig är att fogden ger så många olika bud att jag faktiskt inte vet vad som gäller. Handräckningen kommer ske inom 3-5 veckor. Men om de tömmer, tar med sig saker av värde eller bara konstaterar att det är inget av värde här och lämnar det till mig vet jag inte.

Jag tänkte ringa dem idag och be dem att byta lås i allafall så får vi se om jag får klarhet.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag kan ha fel, men jag tror att du i nuläget äger huset, med en ”hyresgäst”. Dvs. du är ansvarig för el o vatten. Jag skulle även kolla med ditt förs. bolag om du behöver ngn. tilläggsförsäkring. Vad händer ex. om din ”hyresgäst” bränner ned huset.

Det ör också möjligt att du har rött till skadestånd från den som vägrar flytta, och efter en exekutiv försäljning finns det ofta ett överskott att ta av.

9. A
    Medlem Nivå 2
    Ägaren har ju även rätt att överklaga beslutet om försäljning några veckor efter sammanträdet. Då hamnar det hos tingsrätten och överklagas tingsrättens beslut så går det till hovrätten osv.

10. S
    Medlem · Nivå 10
    Fast abonnemangen på el och vvs flyttar väl inte över sig automatiskt? Det ligger väl isåfall i el och vvs bolagens intresse att flytta över dem om det är så att de inte betalats tidigare och då lär de väl kontakta köparen.

11. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Betalar du el innan tillträdet?

12. A
    Medlem Nivå 2
    El och sånt flyttas inte över automatiskt. Köpte själv hus av kronofogden och då hade ägaren rätt att plocka grejjor fram till tillträdesdagen. Han har sedan överklagat och det är inte klart än.

13. hsd
    Medlem · Nivå 10
    El och vatten mätare ska ju avläsas

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har "erfarenhet" av två exekutiva auktioner, de gällde visserligen bostadsrätter. I båda fallen bars allt som fanns i lägenheterna ut vid handräckningen. Den ena lägenheten hade använts som knarkarkvart under väntetiden till handräckningen, det enda som fanns där var 4 osannolikt skitiga madrasser, som 4 flyttgubbar bar ut under överinseende av kronofogde, två polispatruller, låssmed och vår förvaltare (föreningen där jag var ordf.). Måste vara historiens dyraste skumgummibitar.

Det var också ett dödsbo, enda arvingen var heroinmissbrukare, bostadsrätten utmättes för en avgiftsskuld på mindre än 5000 kr. Heroinisten fick ut drygt 400 000 efter försäljningen. Undrar ibland om det blev en överdos av det....

• Laddar…
  15. T
    Medlem Nivå 10
    Det första du gör när du får tillträde är att byta lås...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: