Har själv erfarenhet av att köpa på auktion i det aktuella fallet bodde där en familj som inte riktigt hade löst sin boendesituation ännu och ville ha ett par månaders uppskov med utflyttningen. Jag rådfrågade då en bekant som jobbar som chef på en handräckningsavdelning hos Kronofogden och min bekantes råd var att jag skulle begära handräckning omedelbart. Jag gick dock med på uppskovet mot att el och vatten stod kvar på förra ägarna och att jag fick komma dit och få lära mig det man vill veta om ett hus man just köpt. De ville betala hyra men det var aldrig aktuellt att gå med på för min del eftersom man då kan få en hyresgäst på halsen. Utflyttningen blev ändå försenad men det vara bara med ett par dagar och jag hade själv tagit höjd för en månad ifall man skulle behöva ta till handräckning ändå. Låsen bytte jag det första jag gjorde samt kontaktade VA-avdelningen på kommunen samt elnätsleverantören för att se till att abonnemangen gick över riktigt.

Min bestående erfarenhet av att köpa via fogden är att man är rätt utlämnad och att Kronofogden inte gör mycket för att underlätta övertagandet. Dock ska personen som ansvarade för försäljningen hos Kronofogden kunna ge dig tydliga svar på dina frågor så jag tycker du ska kontakta denne och inte ge dig förrän du har fått de svar du behöver.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Vet inte om någon skrivit det innan. Men hade det varit mitt hus så hade jag stängt av både vatten och el första dagen på tillträdet, om ägaren var kvar. Varför inte göra det TS?

Sen som folk varit inne på, var redan i kontakt med låsfirmor och byt låsen det första du gör när du har faktiskt tillträde.
 
  • Gilla
f_s_81 och 3 till
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Fast abonnemangen på el och vvs flyttar väl inte över sig automatiskt?
Vår BRF avhyste en lokalhyresgäst för ett antal år sedan och föreningen fick då automatiskt ett anvisningsavtal från nätägaren (i och med att hyresgästen sade upp sitt avtal utgår jag ifrån). Så elen flyttas iallafall över "halvautomatiskt".
 
  • Gilla
Linnkl och 2 till
  • Laddar…
Hej. Jag har suttit i EXAKT din sits. Det var den jävligaste tiden i hela mitt liv - Någon annan bor i mitt oförsäkrade hus. Tyvärr kan du inte göra ett smack och du är fullständigt rättslös. Du får håll tummarna att hen inte eldar upp huset eller bryter upp parketten.
- Vad händer då? frågade jag kronofogden.
- då får du stämma honom civilrättsligt. Svarade hon
- jo fast han är ju i konkurs så han har ju inte några tillgångar. Undrade jag
- ne, precis... replikerade tanten

Jag fick mitt hus en månad efter tillträdet
 
  • Gilla
fatsuG7 och 5 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har lyckats buda hem ett hus på exekutiv auktion och efter några veckors nervös och oförsäkrad väntan blev idag huset mitt efter fördelningssamanträdet.

Dessvärre verkar jag ha missförstått begreppet "tillträde" då kronofogden inte lämnar ut nyckeln till mig innan de tömt huset (har ansökt om handräckning)
Jag har viss förståelse för det eftersom den tidigare ägaren då kan anklaga mig för att ha tagit något som är hans. Men å andra sidan har han ju haft god tid på sig att plocka till sig det han vill ha.

Det som oroar mig är att jag ju får stå för t.ex. el men jag får inte gå in och kolla om det står en massa element på full värme. Den gamla ägaren har ju nyckel och kan (även om det då blir inbrott) gå in och jävlas om han vill.

Dessutom får jag olika bud beroende på vem jag pratar med på kronofogden någon sa att de tömmer allt, någon sa att jag får nyckeln på tillträdesdagen, någon har sagt att de bara tar bort "saker av värde" någon har sagt att om ägaren inte gör anspråk på sakerna så blir de mina (problem).

Är det någon som vet vad som gäller och om det finns något jag kan göra för att få komma in i mitt hus och se om elementen eller vattenkranarna är på och kanske byta lås?
Har också köpt så .Det finns ett tillträdesdatum och då tar du över.
Innan dess håller du dig utanför.
El m.m betalar du från det datumet.
Så gjorde jag.
 
  • Gilla
Great och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle du inte kunna försäkra ditt hus bara för att någon annan bor där?
 
  • Gilla
javlaandersson och 6 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har lyckats buda hem ett hus på exekutiv auktion och efter några veckors nervös och oförsäkrad väntan blev idag huset mitt efter fördelningssamanträdet.

Dessvärre verkar jag ha missförstått begreppet "tillträde" då kronofogden inte lämnar ut nyckeln till mig innan de tömt huset (har ansökt om handräckning)
Jag har viss förståelse för det eftersom den tidigare ägaren då kan anklaga mig för att ha tagit något som är hans. Men å andra sidan har han ju haft god tid på sig att plocka till sig det han vill ha.

Det som oroar mig är att jag ju får stå för t.ex. el men jag får inte gå in och kolla om det står en massa element på full värme. Den gamla ägaren har ju nyckel och kan (även om det då blir inbrott) gå in och jävlas om han vill.

Dessutom får jag olika bud beroende på vem jag pratar med på kronofogden någon sa att de tömmer allt, någon sa att jag får nyckeln på tillträdesdagen, någon har sagt att de bara tar bort "saker av värde" någon har sagt att om ägaren inte gör anspråk på sakerna så blir de mina (problem).

Är det någon som vet vad som gäller och om det finns något jag kan göra för att få komma in i mitt hus och se om elementen eller vattenkranarna är på och kanske byta lås?
Du kan begära att få förtida vård
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Försäkra huset är ju bara att göra, det är ditt oaktat vem som bor eller inte bor där.
Begär handräckning, det kan verkställas inom ett par veckor som bäst. Handräckningen ska delges men det kan spikas, krånglet blir att alla dödsbodelägare måste delges, även om det görs genom spikning, det kan ta tid. Efter delgivningen är klar får det verkställas efter 1 vecka, då byts låsen ut, sedan återkommer man ofta lite senare med en flyttfirma för att tömma. Låsbyte och tömning kan göras på samma gång också. Det beror på arbetssätt.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
F Fransroland skrev:
Varför skulle du inte kunna försäkra ditt hus bara för att någon annan bor där?
Vem skulle vilja försäkra mot att tredje man, som har besittning över huset, med flit förstör det?
 
  • Gilla
Stugrenoverare och 1 till
  • Laddar…
Att åka och byta lås själv är att själv verkställa en vräkning så det bör man undvika.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vem skulle vilja försäkra mot att tredje man, som har besittning över huset, med flit förstör det?
Försäkringsbolag brukar försäkra hus.
Dödsbon brukar generellt inte förstöra saker med flit, det är oftare frågan om att dbdelägarna är oense om något.
Det är inte så vanligt att egendom förstörs efter exekutiv auktion för övrigt
 
  • Gilla
Nicke-85 och 1 till
  • Laddar…
Kronofogdens hemsida:
"När får jag tillträda fastigheten jag köpt?

Den som köpt fastigheten får i regel tillträda den dag fördelningssammanträdet hålls. Oftast är det fyra veckor efter auktionen. Om fastigheten säljs genom fastighetsmäklare kan tiden för tillträde bestämmas till högst 10 veckor efter försäljningsdagen.
Vad händer om den tidigare fastighetsägaren inte flyttar?

Då kan du som köpare vända dig till oss och ansöka om handräckning för att få tillgång till det du köpt. Det kallas för handräckning 8:18. Har du frågor om det är du välkommen att ringa vår kundservice."


Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har lyckats buda hem ett hus på exekutiv auktion och efter några veckors nervös och oförsäkrad väntan blev idag huset mitt efter fördelningssamanträdet.

Dessvärre verkar jag ha missförstått begreppet "tillträde" då kronofogden inte lämnar ut nyckeln till mig innan de tömt huset (har ansökt om handräckning)
Jag har viss förståelse för det eftersom den tidigare ägaren då kan anklaga mig för att ha tagit något som är hans. Men å andra sidan har han ju haft god tid på sig att plocka till sig det han vill ha.

Det som oroar mig är att jag ju får stå för t.ex. el men jag får inte gå in och kolla om det står en massa element på full värme. Den gamla ägaren har ju nyckel och kan (även om det då blir inbrott) gå in och jävlas om han vill.

Dessutom får jag olika bud beroende på vem jag pratar med på kronofogden någon sa att de tömmer allt, någon sa att jag får nyckeln på tillträdesdagen, någon har sagt att de bara tar bort "saker av värde" någon har sagt att om ägaren inte gör anspråk på sakerna så blir de mina (problem).

Är det någon som vet vad som gäller och om det finns något jag kan göra för att få komma in i mitt hus och se om elementen eller vattenkranarna är på och kanske byta lås?
 
Har släktingar som varit med om detsamma, förre husägaren satte sig på tvären, och mina släktingar stod där med två små barn och en uppsagd hyresrätt. De undersökte hur "dyrt" det var att slänga ut förre ägaren själv.
Det var förhållandevis låg strafftaxa för detta. Nu slapp de göra det för gubben insåg att det var kört och flyttade frivilligt efter sansade samtal med mina släktingar som tom hjälpte honom rent praktiskt att flytta.
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Det är ju en väldigt tydlig risk vid köp av kronofogden att tidigare ägare inte håller med om behovet att sälja. Du sitter ju även i dålig sits om skador uppstår på boendet, förhoppningsvis fick du ett bättre pris.

Det är väldigt tydligt när man äger en hyresrätt och vill bli av med olovlig inneboende så har man INTE rätt att stänga av el och vatten.

mathiash77 skrev:
Det är ju en väldigt tydlig risk vid köp av kronofogden att tidigare ägare inte håller med om behovet att sälja. Du sitter ju även i dålig sits om skador uppstår på boendet, förhoppningsvis fick du ett bättre pris.

Det är väldigt tydligt när man äger en hyresrätt och vill bli av med olovlig inneboende så har man INTE rätt att stänga av el och vatten.


Har du fått datum för handräckning?
Prata med kronofogden om tidshorisonten för när de kan göra handräckning och vad de kan göra för att snabba på den.
v
Har du fått datum för handräckning?
Prata med kronofogden om tidshorisonten för när de kan göra handräckning och vad de kan göra för att snabba på den.
Du skriver: "Det är väldigt tydligt när man äger en hyresrätt och vill bli av med olovlig inneboende så har man INTE rätt att stänga av el och vatten."
Är det alltså så att om du äger en fastighet och någon bor där olovligen och utan att betala så skulle du inte ha rätt att stänga av el och vatten. Jag kan förstå att det är så om det handlar om en hyresgäst som i avvaktan på vräkning bor kvar men om det handlar om exempelvis en ockupant så kan det väl inte vara så? Det skulle vara intressant om du kunde utveckla detta litet mer. Jag tänker exempelvis på det sk "rysshuset" på Lidingö där ryssarna bor kvar utan giltiga hyreskontrakt och utan att betala någon hyra till den nuvarande fastighetsägaren. Hur detta kan fortgå år efter år utan att någon myndighet griper in är för mig helt obegripligt.
 
  • Gilla
Hellmans och 5 till
  • Laddar…
Jag ropade också hem ett hus i våras.
Lagstiftningen kring allt verkar ålderdomlig, krånglig och vidöppen för tolkningar. Jag tog det säkra före det osäkra. Jag ringde ägaren och bjöd in mig. Vi blev "goda vänner" under den timmen och förstod varandra väl i slutänden. Det ledde till samverkan oss emellan, och jag erbjöd mig att hjälpa honom att frakta lite möbler och köra till tippen. Han var och hälsade på mig (min inbjudan) förra veckan för att se hur hans gamla hus hade förändrats under sommarens renovering. Solskenshistoria! säger nog de flesta, men om man försöker få en bra relation med den gamla ägaren, så kan det ju i bästa fall leda till att denne -i sin ilska mot fogden- inte förstör huset. När han får ett ansikte på vem som kommer att drabbas om han går bärsärkagång i huset och förstår att det är fel person som han straffar, då kanske det kan dämpa känslorna lite.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.