74 011 läst ·
91 svar
74k läst
91 svar
Får inte tillträde efter exekutiv auktion
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Fast det är ju sånt här man får räkna med om man köper hos fogden och det står rimligen i det finstilta nånstans.Det är ju inget fastighetsköp som hos vilken mäklare som helst och ägaren får ju hur skuldsatt den än är överklaga i evigheter om denne vill så i extremfallen kan det ju dröja väldeliga........
Så nu när tokrenoveringen är igång så starta upp en tråd. Alltid roligt att följaSmelly skrev:
För mig gick det tillslut bättre än förväntat, Fogden kom efter bara två veckor och tömde hela huset. Fick be dem lämna elementen som inte var fast monterade vilket de gjorde motvilligt. Sedan bytte jag lås och började tokrenovering så för mig gick det väldigt bra. Jobbigt med överklagan, hoppas det går fort.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Handläggningstiderna varierar en hel del mellan olika tingsrätter.
En snabb googling ger att för en tingsrätt ligger tiden på 12 månader och uppåt för tvistemål. Prioriterade mål (som brottmål där någon sitter häktad i väntan på rättegång) ligger på några månader.
Jag är osäker på om den här typen av mål ger en rättegång, eller om det bara är ett beslut som fattas av rätten utan muntlig förhandling. I så fall borde den gå snabbare. Jag har erfarenhet från en arvstvist, att rättens beslut om boutredningsman tog ett par månader, även beslut i vissa frågor där boutredningsmannen var tvungen att få specifikt tillstånd av rätten (försäljning av fast egendom) tog ett par månader i ren kötid. Men det var som sagt rena skriftliga mål, utan förhandling i rätten.
Sedan tar det längre tid för att en part skriver långa inlagor till domstolen, och begär uppskov med att svara på sina egna inlagor, vid varje ny skriftväxling så får parterna några veckor på sig för att besvara det som någon skrivit i ärendet. Mästartricket för att dra ut på tiden är att begära uppskov med svaren, utan att motivera varför man vill ha uppskov. Då ger rätten uppskov med att motivera varför man vill ha uppskov, sedan är det ett separat beslut om huruvida uppskov skall accepteras....
En snabb googling ger att för en tingsrätt ligger tiden på 12 månader och uppåt för tvistemål. Prioriterade mål (som brottmål där någon sitter häktad i väntan på rättegång) ligger på några månader.
Jag är osäker på om den här typen av mål ger en rättegång, eller om det bara är ett beslut som fattas av rätten utan muntlig förhandling. I så fall borde den gå snabbare. Jag har erfarenhet från en arvstvist, att rättens beslut om boutredningsman tog ett par månader, även beslut i vissa frågor där boutredningsmannen var tvungen att få specifikt tillstånd av rätten (försäljning av fast egendom) tog ett par månader i ren kötid. Men det var som sagt rena skriftliga mål, utan förhandling i rätten.
Sedan tar det längre tid för att en part skriver långa inlagor till domstolen, och begär uppskov med att svara på sina egna inlagor, vid varje ny skriftväxling så får parterna några veckor på sig för att besvara det som någon skrivit i ärendet. Mästartricket för att dra ut på tiden är att begära uppskov med svaren, utan att motivera varför man vill ha uppskov. Då ger rätten uppskov med att motivera varför man vill ha uppskov, sedan är det ett separat beslut om huruvida uppskov skall accepteras....
Överklagade av utöksökningsärenden brukar ta 1-6 månader är min erfarenhet.
Ja, jag tänkte kanske det, men har inte riktigt haft tid... Den här helgen har jag t.ex slipat ett tidigare fernissat furugolv, det tog 18 timmar och jag fick googla fram nya svordomar.P Pappa1986 skrev:
Ja.. upp med en tråd..Smelly skrev:
Ja, jag tänkte kanske det, men har inte riktigt haft tid... Den här helgen har jag t.ex slipat ett tidigare fernissat furugolv, det tog 18 timmar och jag fick googla fram nya svordomar.Annars har det mesta gått smärtfritt, hantverkare har tid, inga spännande överraskningar i form av angrepp eller fukt, kakelugnen är nedmonterade och inmurad så i maj/juni får jag värme
det kanske får bli en tråd trots allt.
Jag vill bara säga att jag har stor sympati! Det är den här typen av historier som gör att jag tvekar att köpa av fogden, även om det varit nära flera gången. Hoppas det löser sig snart.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fran-exekutiv-auktion-till-lantlig-idyll.329148/P Pappa1986 skrev:
Smelly skrev:
För mig gick det tillslut bättre än förväntat, Fogden kom efter bara två veckor och tömde hela huset. Fick be dem lämna elementen som inte var fast monterade vilket de gjorde motvilligt. Sedan bytte jag lås och började tokrenovering så för mig gick det väldigt bra. Jobbigt med överklagan, hoppas det går fort.
Kostnaden för själva tömningen/vräkningen. Det sågs ju att man riskerar stå för dessa kostnader.
Någon som vet hur stora dom är eller har egen erfarenhet?
Det beror helt på vad som finns på fastigheten, jag tömde en mindre gård för nått år sedan och det kostade mig ca 40 000:-. Av den summan kostade "farligt avfall" ungefär hälften.
Ps
Jag och en inhyrd pluss traktor och växlflak tot ca 80 m3 ihop pressat
Ps
Jag och en inhyrd pluss traktor och växlflak tot ca 80 m3 ihop pressat
Hör inte riktigt till frågan men kanske är värt att veta för någon.
Ett problem med hus som säljs på exekutiv auktion kan vara att elbolag etc. stängt av elleveranserna på grund av obetalda räkningar och långt innan KFM säljer objektet. Det kan ju leda till frysskador i fastigheten med konsekvenserna av att det blir vattenskada när det tinar eller då värmen kopplas på igen.
Ett annat problem är att i många fall så bor "säljaren" kvar i bostaden fram till tillträdet. Om hen inte avflyttat på tillträdesdagen så måste du som köpare begära handräckning om avhysning hos KFM för att få ut hen från din köpta fastighet.
Ytterligare ett problem är att det förmodligen skulle vara extremt svårt att driva en rättsprocess med skadeståndstalan i det fall att dolda fel upptäcks. KFM tar inget ansvar och gäldenären har i många fall en belastad ekonomi som omöjliggör möjligheten att kunna driva in eventuellt skadestånd.
Ett problem med hus som säljs på exekutiv auktion kan vara att elbolag etc. stängt av elleveranserna på grund av obetalda räkningar och långt innan KFM säljer objektet. Det kan ju leda till frysskador i fastigheten med konsekvenserna av att det blir vattenskada när det tinar eller då värmen kopplas på igen.
Ett annat problem är att i många fall så bor "säljaren" kvar i bostaden fram till tillträdet. Om hen inte avflyttat på tillträdesdagen så måste du som köpare begära handräckning om avhysning hos KFM för att få ut hen från din köpta fastighet.
Ytterligare ett problem är att det förmodligen skulle vara extremt svårt att driva en rättsprocess med skadeståndstalan i det fall att dolda fel upptäcks. KFM tar inget ansvar och gäldenären har i många fall en belastad ekonomi som omöjliggör möjligheten att kunna driva in eventuellt skadestånd.
Vid exekutiv försäljning är grundregeln att ”fastigheten säljs i det skick den befinner sig i vid auktionstillfället”, se 12 kap 15 § 2 st utsökningsförordningen (1981:981). Köparen har därför ännu större anledning att noggrant undersöka fastigheten vid visningen och läsa beskrivningen och värderingen om denna. Chanserna att framgångsrikt åberopa dolda fel är tämligen små. Dock är det så att det är den förre fastighetsägaren som ansvarar men troligen finns det inte mycket ersättning man kan få från denne gäldenär som utsatts för utmätning eller konkurs. Istället kan köparen ha en möjlighet att få ersättning från kronofogdemyndigheten ifall det går att visa att myndigheten har begått något fel, t.ex. i beskrivningen. Att helt häva köpet efter att auktionen har vunnit laga kraft (efter tre veckor) går endast med resning. Då krävs det dock synnerliga skäl, se 18:20 3 st UB.harry73 skrev:
