Vad står det i kontraktet? Ska det inte vara städat? Det kanske är möjligt att anlita en firma på säljarens bekostnad på något sätt...?
 
Nej, när man köper via kronofogden är det som det är. De som har en förhoppning att få styr på sin ekonomi säljer i allmänhet via mäklare även då kronofogden kräver en försäljning. Det ger bättre betalt. Då de som går via kronofogden är i allmänhet de som inte är helt sammarbetsvilliga.
 
hsd
Flyttloppis
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, när man köper via kronofogden är det som det är. De som har en förhoppning att få styr på sin ekonomi säljer i allmänhet via mäklare även då kronofogden kräver en försäljning. Det ger bättre betalt. Då de som går via kronofogden är i allmänhet de som inte är helt sammarbetsvilliga.
Det där avgör sökandena om det godkänns, standardförfarandet är att kfm säljer.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Vad anser han är skräp? Bered dig på ett antal dagar att åka till soptippen...
Det är kfm som avgör vad som är skräp, men mat, disk och smutstvätt och småskräp brukar anses vara skräp.. det är sånt som man inte gärna magasinerar
 
C Centermonterad_tumme skrev:
Det där avgör sökandena om det godkänns, standardförfarandet är att kfm säljer.
Den sökande har väldigt lite att säga till om i processen. Men efter som det ger mer pengar så finns det ingen anledning attvara emot en spdan lösning.
 
D Daniel 109 skrev:
Den sökande har väldigt lite att säga till om i processen. Men efter som det ger mer pengar så finns det ingen anledning attvara emot en spdan lösning.
Det beror nog på vad man anser är väldigt lite.
Det är sökande som avgör om man vill tillåta att det säljs via tex mäklare.
I själva auktionen har sökande inget att sägs till om dock, utom om det är en panthavare och auktionen beror på att fadtigheten är dömd i mät
 
Den sökande har inget att säga till om hur utmätningen ska genomföras. Det är kronofogdens bord.
 
D Daniel 109 skrev:
Den sökande har inget att säga till om hur utmätningen ska genomföras. Det är kronofogdens bord.
När det kommer till fastigheter avgör sökande (efter kfm konstaterat att fastogheten går att utmäta vilket är långt ifrån alla) om man vill ha den utmätt eller ej. Vill ingen sökande vara med så utmäts den inte.
 
Också köpt hus på exekutiv auktion och ägarna kommer överklaga till tingsrätten. Hur lång tid tog det för er innan tingsrätten avgjorde??
 
För mig gick det tillslut bättre än förväntat, Fogden kom efter bara två veckor och tömde hela huset. Fick be dem lämna elementen som inte var fast monterade vilket de gjorde motvilligt. Sedan bytte jag lås och började tokrenovering så för mig gick det väldigt bra. Jobbigt med överklagan, hoppas det går fort.
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
B Broggan1 skrev:
Också köpt hus på exekutiv auktion och ägarna kommer överklaga till tingsrätten. Hur lång tid tog det för er innan tingsrätten avgjorde??
Vad är det som har överklagats?
 
För våran del tog det nästan 4 månader. Försäljningen var ända upp till högsta domstolen. Det som överklagades var försäljningspriset.
 
Fick ni huset tillslut? Kan tänka mig att det är priset dom kommer överklaga men vet bara att dom överklagat
 
B Broggan1 skrev:
Fick ni huset tillslut? Kan tänka mig att det är priset dom kommer överklaga men vet bara att dom överklagat
Ja det blev vårat till slut, tingsrätten tog längst tid på sig sen gick det ganska fort hos hovrätten och HD, dom fick inte prövningstillstånd i nått av dom sistnämnda. Det som drar ut på tiden är ju överklagningstiden på 3 veckor mellan varje instans och överklagan kom givetvis in sista dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.