1 607 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Får inte stopp på ventil när jag fyller på vatten Thermia villa pump
Skulle fylla på vatten i Thermia men öppnade fel ventil. Öppnade den på blå på bilden och vattnet rann ut. Problemet är att ventilen verkar inte vara tät? Har stängt den men det rinner vatten som ni ser på bilden ur dess rör och trycket sjunker.
Hur tusan stänger jag ventilen? Vrider jag för långt åt något håll tömmer den ju vatten?
Hur tusan stänger jag ventilen? Vrider jag för långt åt något håll tömmer den ju vatten?
Vrid runt ratten några gånger.
Troligen har det kommit smuts mellan käglan och ventilsätet, genom att öppna ventilen flera gånger så spolas förhoppningsvis skräpet bort.
I värsta fall så har tätningen i käglan gått sönder och då är det byte av säkerhetsventil som gäller.
Troligen har det kommit smuts mellan käglan och ventilsätet, genom att öppna ventilen flera gånger så spolas förhoppningsvis skräpet bort.
I värsta fall så har tätningen i käglan gått sönder och då är det byte av säkerhetsventil som gäller.
Då vrider jag ventilen i pilens riktning några varv?Demmpa skrev:
Vridit några varv men varje gång jag fyller på tanken så rinner det ut ventilen tills den når 1.0 då stabiliseras den och det slutar rinna? Vrider, fyller på igen och den stannar på 1,0? Den har legat på 1,3 iaf så det är dit jag fyllt på.
Bry dig inte, slutar den att släppa ut vatten vid 1 bar, så räcker det gott för värmesystemet. men när det börjar bli kallt ute så kommer vattnet att bli varmare och öka i volym. Kan då bli att den öppnar och släpper ut lite till. Hur fort sjunker trycket när du öppnar på ventilen, manometern reageras snabbt vid öppning, men bara stanna på ett lägre tryck, när du fyller på så ska manometern stiga sakta. Gör den inte det så finns två fel. För lite luft i exspansionskärlet eller ingen luft alls. Blåsan i kärlet trasig. Det ska vara ca 0,5 bar i förtryck med luft och tomt kärl på vatten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ebba Busch får inte bygga brygga
Juridik -
Hyrt ut ett hus får inte betalt.
Juridik -
Får inte ut nyckel ur låset
Fönster & Dörrar -
Bromsjustering, lagret pajjade, nu får jag inte loss lagerbanan!
Bilar & andra fordon -
Får inte stopp på vattnet i framledningen, Shunt ESBE G125 .Ska byta cirkpump
Värme allmänt