13 851 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
Får man inte fälla träd på sin egen tomt? ( Huset ligger i Nacka kommun)
Sida 1 av 2
Hej.
Vi är spekulanter på ett hus som ligger i Nacka kommun, enligt grannar till huset så får man inte fälla träd som är över 15cm i diameter även om trädet står på den egna tomten?
Stämmer verkligen detta...?
Måste man förgifta träden för att få ta ner dom lagligt...
Jag trodde att allt som står på mi tomt får jag göra vad jag vill med...
Vi är spekulanter på ett hus som ligger i Nacka kommun, enligt grannar till huset så får man inte fälla träd som är över 15cm i diameter även om trädet står på den egna tomten?
Stämmer verkligen detta...?
Måste man förgifta träden för att få ta ner dom lagligt...
Jag trodde att allt som står på mi tomt får jag göra vad jag vill med...
Du har säkert kollat in ett hus i de gamla fritidshusområdena. Där lät Nacka kommun de boende att komma med synpunkter när det skulle detaljplaneras. I vissa områden får inte tomterna styckas under X tusen kvadratmeter. I andra områden har man krav på vegetationen.
Anledningen till just träden är att de boende vid detaljplaneringen var rädda att fritidshus/skogs-känslan skulle försvinna iochmed detaljplanen. Således lät Nacka kommun skriva in lovplikt på fällning av större träd.
Du får fälla trädet om du har goda argument för det, men jag tror det kommer behandlas av kommunen som en bygglovansökan - dvs det kostar pengar att få lov.
Anledningen till just träden är att de boende vid detaljplaneringen var rädda att fritidshus/skogs-känslan skulle försvinna iochmed detaljplanen. Således lät Nacka kommun skriva in lovplikt på fällning av större träd.
Du får fälla trädet om du har goda argument för det, men jag tror det kommer behandlas av kommunen som en bygglovansökan - dvs det kostar pengar att få lov.
Nja de här husen är byggda 1983 på en från början privat mark som avstyckades 1983, och ligger inte i de områden du nämner..Fasting65 skrev:Du har säkert kollat in ett hus i de gamla fritidshusområdena. Där lät Nacka kommun de boende att komma med synpunkter när det skulle detaljplaneras. I vissa områden får inte tomterna styckas under X tusen kvadratmeter. I andra områden har man krav på vegetationen.
Du får ursäkta men jag kan i detta skede tyvärr inte ange närmare adress än S-boo.
På tomten står inga "stora" träd (alltså inga 50-100år gamla) utan endast lövträd som kanske är 20-30 cm i diameter, låt säga att dom är 15-20 år gamla.
Mvh L
Tack för ditt svar...
Ok, ja det är väl inte otroligt att man redan på 80-talet ville ha en viss (skogs-)karaktär på det aktuella området - med tanke på "15-centimetersregeln". Åk in till kommunkontoret och kolla detaljplanen.
Hmm får göra det om det blir aktuellt med köp...Fasting65 skrev:
Har hört att RuondUp ampuller funkar bra...
tallmilan skrev:
Nej då, här har du en produkt som är till för att ta dö på träden när dom står upp.
http://www.ecoplug.com/
Ska funka klockrent.
/L
holmertz skrev:
Hoppas det var sagt med någon form av ironi?
På sin egen tomt anser åtminstone jag att man får plantera vad man vill och hugga vad man vill. Någon måtta på storebrors-samhället får det väl ändå vara?
Har man dessutom betalt ett par miljoner bara för en sketen liten tomt så vore det väl själva "censur" om man inte får bestämma själv över ett träd eller ej.
Cheesus: Jag förstår hur du tänker. Jag är lite kluven till såna här regler. Exempel: Hade inte dessa regler funnits så hade exvis Södra Ängby i Stockholm inte haft det värde som enhetlig bebyggelse betraktat. Jag tror det finns fler områden i Stockholm (och Sverige) där träden är en del av karaktären på området och något som staden vill vårda.
Samtidigt förstår jag de boende som blir frustrerade och förbannade. Svärfarsan bor i ett sådant område. Han kämpade länge med en ombyggnad av huset vilket stadsbyggnadskontoret hårdnackat nekade. Då utbrast han "ska det va så här får ni fan köpa loss kåken och köra upp den på Skansen!"
Samtidigt förstår jag de boende som blir frustrerade och förbannade. Svärfarsan bor i ett sådant område. Han kämpade länge med en ombyggnad av huset vilket stadsbyggnadskontoret hårdnackat nekade. Då utbrast han "ska det va så här får ni fan köpa loss kåken och köra upp den på Skansen!"
mmmm, precis dom vi pratar om.lello skrev:
Uppenbarligen har du inte använt dem själv, men efter att ha sett närmare tusen "ecopluggar" i stubbar hos olika kunder (jobbar med stubbfräsning) så kan jag intyga att effekten är helt beroende på antal ( står även på förpackningen). De slår man i STUBBEN för att inte skotten ska skjuta upp, effekten räcker knappast för att döda ett helt träd - jag lovar
En sanning med modifikation tycker jag. I alla fall i områden där husen står rätt tätt. Ett träd på en tomt kan ju skugga hela tomten för grannen i det läget. Om folk inte förstår det själva, så kan det nog vara bra med någon form av "storebror" som bestämmer lite.Cheesus skrev:
Björken på bilden här var säkert ganska liten och söt för 70 år sedan när den planterades. Det tog tre dagar för dem att ta ner den. (Den gick ju inte precis att fälla åt något håll, eftersom det står hus överallt.) Ägaren lade sedan om sitt tak, för björken hade flyttat runt takpannorna och planteras småbjörkar i hängrännan.
De två närmaste husen slipper nu också städa sina tak och tomter från björklöv varje år. I det här läget känns det som att en "storebror" som t.ex bestämmer att träd som blir högre än husen inte får planteras kanske hade varit till viss nytta.
Redigerat: