P
G Grävling15 skrev:
Jag håller med. Förstår helt att de inte vill riskera att vi tar besiktningsklausulen som ett lätt sätt att backa om de ställt i flera visningar. Men samtidigt vill vi ju känna oss trygga med köpet.

I detta fallet är huset i fint skick och har i princip inga anmärkningar förutom krypgrunden, så jag har ingen orsak att tro att den är felaktigt gjord. Det finns inga noteringar om att det krävs vidare undersökning, om konstiga lukter eller dyl. som besiktningsmannen kan gömma sig bakom.
Vi är nog ;) många som är intressesde av protokollet. Du får gärna lägga upp det
 
Här är besiktningsprotokollet.
 
  • Bild på en sida av ett besiktningsprotokoll överst och en bild av en person som mäter fukt i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett besiktningsprotokoll från Anticimex, omfattar bedömningar av fuktskador och funktionskontroll av eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida av ett besiktningsprotokoll med kontrollpunkter och kommentarer om ett hus tillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida från ett besiktningsprotokoll med information om värme, fönster, fasad, och besiktningsutlåtande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Hur gammalt är huset och när la man om taket?

Besiktningsmannen har ju friskrivit båda badrummen och åldern på badrummen gör att ni bör Ha en plan på att åtgärda dem.

Krypgrunden bör åtgärdas och räkna med cirka 50tkr för detta med sanering, tätning och installation av avfuktare (detta är pris mellan tummen och stortån).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Hur gammalt är huset och när la man om taket?

Besiktningsmannen har ju friskrivit båda badrummen och åldern på badrummen gör att ni bör Ha en plan på att åtgärda dem.
Vi skall göra om båda badrummen de närmsta två åren. Huset är byggt -94 och taket är från dess gissar jag.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P
Du bör nog ta dit en ventilationskille som rengör och ställer in ventilationen också om säljaren aldrig gjort det.


Utöver detta har jag inga råd, hoppas det blir av med egna besiktningen (y)(y)
 
S Stuff skrev:
Sen ska man skilja på telefonsamtal och telefonsamtal också.
Ett trevligt telefonsamtal med en besiktningsman kan ju vara lärorikt men ingenting man kan dra nytta av om det senare blir en tvist. Vissa besiktningsfirmor erbjuder tjänsten att besiktningen överlåts till köparen mot en mindre summa och att då också att besiktningsmannen blir ansvarig gentemot köparen om något i besiktningsprotokollet verkar felaktigt.

Jag ser inga konstigheter med att köpa en genomgång av redan gjort besiktning om det är ett förtroendeingivande protokoll OCH att besiktningsmannens skyldigheter gentemot kunden förs över till dig som köpare.

Att bara ta en genomgång utan att överlåta besiktningsmannens ansvar kan som sagt vara lärorikt men om man då i efterhand vill klaga på besiktningen så skulle besiktningsmannen bara kunna säga "FU, du är inte min kund".
Fast just tjänsten "varudeklarerat" har ett lite annat upplägg. Den ger köparen rätt att få ersättning för dolda fel OCH för fel som besiktningsmannen kan ha gjort, från försäkringsbolaget som står bakom tjänsten. Köparen har alltså per automatik fått rätt att kräva ersättning även för en dålig besiktning.

Däremot så har den, precis som alla andra doldafelsförsäkringar friskrivningar så att tjänsten inte ersätter fel på delar som inte har besiktigats, av olika anledningar. Och där finns (troligen) en del av de andra standardfriskrivningarna också.

Jag har aldrig detaljstuderat vad som ingår eller inte. Men på pappret så ser den bättre ut än många andra upplägg för doldafelsförsäkringar.

En sak man skall vara uppmärksam på som köpare är ev. generella friskrivningar. Vissa doldafelsförsäkringar innehåller en del som köparen förväntas skriva på, som gör att köparen avsäger sig rätten att klaga på allt som försäkringsbolaget inte täcker i försäkringen. Så har då bes. mannen skrivit att han inte orkade gå upp på taket. Så ersätter inte försäkringen, och säljaren är med en sådan formulering också fri från allt ansvar som gäller taket. På samma sätt brukar aldrig el o vvs ingå vare sig i överlåtelsbesiktningar eller försäkringar. Med den typen av generella friskrivningar så blir säljaren helt fri från ansvar, och bolaget tar inte heller ansvar.

Jag har hört olika bud ang. om varudeklarerat kombineras med generell friskrivning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Angående krypgrunden verkar detta vara Anticimex standardskrivning när det gäller krypgrunder. Och som av en händelse säljer de själva krypgrundsavfuktare...

Angående isolerglasen har jag också sett att just Anticimex använder denna standardskrivning i sina besiktningar. Kanske är det så som de skriver, kanske inte. Har inte hört talas om det som ett problem i alla fall.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Som sagt krypgrunden är nog bra att ge sig på med en avfuktare. I det här fallet verkar det motiverat. Annars vet jag att det förekommer bes. protokoll där Anticimex försöker sälja på dem en krypgrundsavfuktare till betongplatta på mark... Eller våra grannar som lurades på en avfuktare inför försäljning. De hade lite förhöjd fuktighet i sin betonggrund... Alltså krypgrund av betongbjälklag.

Fönstren, kan ju vara bra att veta. Där kanske kommer en kostnad. I praktiken håller de flesta glaskassetter betydligt mer än 20 år. Och OM de blir otäta så är det inget som huset rasar av. Man kan lägga upp en längre renoveringsplan, när det börjar visa sig.
 
P
Jämför också priser och bolag.

Anticimex hade 2 års garanti på sin avfuktare. Väldigt dåligt med tanke på hur länge den behöver hålla....
 
H hempularen skrev:
Som sagt krypgrunden är nog bra att ge sig på med en avfuktare. I det här fallet verkar det motiverat. Annars vet jag att det förekommer bes. protokoll där Anticimex försöker sälja på dem en krypgrundsavfuktare till betongplatta på mark... Eller våra grannar som lurades på en avfuktare inför försäljning. De hade lite förhöjd fuktighet i sin betonggrund... Alltså krypgrund av betongbjälklag.

Fönstren, kan ju vara bra att veta. Där kanske kommer en kostnad. I praktiken håller de flesta glaskassetter betydligt mer än 20 år. Och OM de blir otäta så är det inget som huset rasar av. Man kan lägga upp en längre renoveringsplan, när det börjar visa sig.
Ja jag funderar kring det där med krypgrunden... därav mitt andra inlägg om att installera avfuktare redan nu..

Gällande fönstren tror jag MÅNGA hus sitter med fönster som är äldre än -94. Med det sagt så kommer vi göra om nästan alla rum de närmsta åren så jag tänker att vi tar fönstren samtidigt lite rum för rum.
 
M Myckling skrev:
Angående krypgrunden verkar detta vara Anticimex standardskrivning när det gäller krypgrunder. Och som av en händelse säljer de själva krypgrundsavfuktare...

Angående isolerglasen har jag också sett att just Anticimex använder denna standardskrivning i sina besiktningar. Kanske är det så som de skriver, kanske inte. Har inte hört talas om det som ett problem i alla fall.
Ang. fönstren så har jag gamla "två-glas" som är missfärgade mellan glasen. De är dock närmare 45 år. Det ser ut som en utfällning av kalk eller salt på insidan. Dock säger min lokala glasmästare att isoleringsförmågan inte påverkas i så stor grad att det är värt att byta dem ...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
harry73
Är värmepumpen från 94, kan man förvänta sig problem med den (t ex kompressorn). Det kan även så att den byttes för mer än 10 år sen och att även den går på sista verserna.
 
harry73 harry73 skrev:
Är värmepumpen från 94, kan man förvänta sig problem med den (t ex kompressorn). Det kan även så att den byttes för mer än 10 år sen och att även den går på sista verserna.
Den byttes 2005. Hur länge brukar de hålla?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ang. fönstren så har jag gamla "två-glas" som är missfärgade mellan glasen. De är dock närmare 45 år. Det ser ut som en utfällning av kalk eller salt på insidan. Dock säger min lokala glasmästare att isoleringsförmågan inte påverkas i så stor grad att det är värt att byta dem ...
Vi har treglas isolerfönster som idag är 28 år gamla. De enda missfärgningar som finns på dem är bristen på fönsterputs.:)
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.