15 330 läst ·
72 svar
15k läst
72 svar
Får inte bygga sovbod utan "brandkonsult"?
Det står även följande:
Beslut
Byggnadsnämnden beviljar bygglov för en åtgärd som avviker från gällande
detaljplan med stöd av 9 kap. 30 § samt 31 b eller 31 c §§ plan- och bygglagen
(2010:900), PBL.
Byggnadsnämnden beviljar startbesked med stöd av 10 kap 23 § plan- och
bygglagen (2010:900), PBL. Byggnadsnämnden godkänner genom detta
startbesked att ni kan påbörja projektet fyra veckor efter att det har kungjorts i
post-och inrikes tidningar. Ni bygger på egen risk innan lovet har vunnit laga
kraft.
Vi kräver inte någon kontrollansvarig i projektet. Byggherren ansvarar själv för
kontrollen av genomförandet
Tekniskt samråd
I detta ärende kräver inte vi något tekniskt samråd.
Ska man tolka detta som att jag redan fått startbesked from 4 veckor efter att det varit i tidningen?
Jag skrev i ansökan att jag själv är byggherre.
Beslut
Byggnadsnämnden beviljar bygglov för en åtgärd som avviker från gällande
detaljplan med stöd av 9 kap. 30 § samt 31 b eller 31 c §§ plan- och bygglagen
(2010:900), PBL.
Byggnadsnämnden beviljar startbesked med stöd av 10 kap 23 § plan- och
bygglagen (2010:900), PBL. Byggnadsnämnden godkänner genom detta
startbesked att ni kan påbörja projektet fyra veckor efter att det har kungjorts i
post-och inrikes tidningar. Ni bygger på egen risk innan lovet har vunnit laga
kraft.
Vi kräver inte någon kontrollansvarig i projektet. Byggherren ansvarar själv för
kontrollen av genomförandet
Tekniskt samråd
I detta ärende kräver inte vi något tekniskt samråd.
Ska man tolka detta som att jag redan fått startbesked from 4 veckor efter att det varit i tidningen?
Jag skrev i ansökan att jag själv är byggherre.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ja, som det står skrivet så kan du börja 4v efter att blev anlaget i PoIT. Utstakning kan du beställa innan så det är klart när du får starta, om du vill börja nu i vinter.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Det har du redan fått. Så det är inget att fylla i.
Men vad gäller utstakning/geodata så ska de ju komma ut och se att jag bygger på rätt ställe så detta måste göras innan man börjar bygga som jag tolkar det. Detta ska också beställas separat redan nu antar jag om jag placerat ut ett par plintar på marken?
Om jag tolkar allt rätt har du fått både lov och startbesked. Vad gäller utstakning ska detta framgå av beslutet(någonstans i belsutsdokumentet). Du får även börga använda buggnaden innan du har fått slutbeskedet. Det som behövs för slutbeskedet är den kontrollplan du använder ska vara undertecknad samt att du anmäler att du vill ha slutbeskedet.
De ville komma ut när gjort klart grunden, dvs lagt ut lecablocken utefter deras utstakning.
Ska de komma ut nån mer gång om jag själv skickar in slutbesked? Ibland kanske de inte på pricken som man fått bygglov på, typ 10cm för högt eller nått
Ska de komma ut nån mer gång om jag själv skickar in slutbesked? Ibland kanske de inte på pricken som man fått bygglov på, typ 10cm för högt eller nått
Klicka här för att svara