15 330 läst ·
72 svar
15k läst
72 svar
Får inte bygga sovbod utan "brandkonsult"?
En liten uppdatering i detta ämne. Jag fick nu e-mail om att grannarna inte hade några synpunkter och därmed väljer man att ge mig "bifall I bygglovet". Tolkar detta som att jag får bygglov!
Nu till min fråga, vad gör jag nu? Ska tjänstemän från stadsbyggnadskontoret komma ut och mäta upp var jag ska bygga eller kommer de ut när jag är färdig med huset?
Jag mailade tillbaka men de skrev att de inte visste....?!
Nu till min fråga, vad gör jag nu? Ska tjänstemän från stadsbyggnadskontoret komma ut och mäta upp var jag ska bygga eller kommer de ut när jag är färdig med huset?
Jag mailade tillbaka men de skrev att de inte visste....?!
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Du behöver få ett startbesked. I samband med det så beslutas om kontrollplan. I kontrollplanen kan det blandannat finnas beslut om att lägeskontroll skall göras.
När du har fått startbesked får du börja bygga. Du kan självklart gräva innan dess, köpa in grejor osv men du får inte börja bygga något INNAN startbesked är beviljat, då utgår vite..R Rolle85 skrev:
Alla aktiviteter du gör innan startbeskedet är på egen risk, men ibland måste man tex gräva ut för grunden innan tjälen sätter in.
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/guider/guide-for-bygglov-och-byggprocessen/
Läs denna!
Exempel- jag rev ett lovpliktigt uterum , det krävdes rivningslov. Enklare åtgärd, jag var byggherre, kontrollabsvarig och därför kom startbeskedet tillsammans med rivningslovet(och fakturan föe ärendet), då inget samråd behövdes.
Du bör redan nu kontakta någon lämplig kontrollansvarig om du inte känner att du själv kan upprätta förslag på kontrollplan för just din ombyggnad så du är förberedd till det tekniska samrådet och därmed kan skynda på processen mot startbesked.
Har du fått skriftligt besked? Står det att bygglov medges? Står det att du har startbesked? Står det något om samråd/kontroller?
Känner du att du absolut vill ha ut kommunfolket, eller vill du helst bara få din bod färdig? Ett tips är att inte fråga och be kommunen om alltför mycket...
Känner du att du absolut vill ha ut kommunfolket, eller vill du helst bara få din bod färdig? Ett tips är att inte fråga och be kommunen om alltför mycket...
Ja men du måste ju få ett startbesked. Jag vägrar tro att kommunen svarar ”vi vet inte” på den nästan mest centrala aspekten i bygglovsprocessen för vilken de ansvarar. Det är som de skulle säga till dig ”vi vet inte vad bygglov är”. Det låter som att du inte fått ditt skriftliga bygglov i posten ännu utan bara detta e-post där de säger att du kommer få bygglov? I ditt skriftliga brev kommer denna information finnas.R Rolle85 skrev:
Men du skrev ju att du mejlat dem och frågat om de vill komma ut och mäta... och om de vill komma ut efteråt och kontrollera dvs de kommer upptäcka dina genvägar, anpassningar och kreativa lösningar... Undvik allt sådant! "Väck inte den björn som sover"R Rolle85 skrev:
Hej!
- Bygglovet verkar vara beviljat, jag tolkar det som att jag får startbesked 4 veckor efter att det hela har visats i lokala tidningar per automatik? Jag behöver inte begära startbesked?
- Vad ska ingå i ett slutbesked? Bilder eller ska de komma ut och titta på stugan?
- Ska jag beställa nån slags geodata? Ska detta göras innan man börjar bygga?
Slutbesked
När projektet är färdigt ska ni anmäla det till stadsbyggnadskontoret. Därefter
ska byggnadsnämnden godkänna det som är byggt och ge ett slutbesked.
I det här projektet får ni ta byggnaden i bruk innan ni har fått ett slutbesked.
Ni ska skicka följande handlingar till oss så att vi kan pröva ett slutbesked:
• Blankett Begäran om slutbesked
• Signerad kontrollplan
Utstakning och lägeskontroll
En utstakning ska göras innan byggnadsarbetena påbörjas. Utstakning ska
beställas hos geodataavdelningen på stadsbyggnadskontoret med blanketten
Beställning utstakning om inte annan av byggnadsnämnden godkänd person ska
utföra utstakningen.
Ni ska beställa en lägeskontroll från oss med blanketten Beställning
lägeskontroll när ni har byggt klart grunden. Vi kontrollerar att ni har placerat
det som är byggt enligt ritningar som är fastställda i bygglovet.
Kostnad för utstakning och lägeskontroll kommer i separat faktura.
Läs under rubriken Blanketter och e-tjänster hur du beställer tjänsterna.
Giltighetstid för beslutet
Lovet upphör att gälla om åtgärden inte påbörjas inom två år och avslutas inom
fem år från det datum beslutet vann laga kraft.
Ett lovbeslut kan utnyttjas först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes
i Post- och Inrikes Tidningar (PoIT). Detta gäller även om det finns ett
startbesked för åtgärden. Fyra veckor efter kungörelse kan man påbörja
åtgärden, även om beslutet inte har vunnit laga kraft. Den som startar fyra
veckor efter kungörelsedagen, men innan lovet har vunnit laga kraft, bygger
dock på egen risk.
Avgift
Ni kommer att få en faktura för vårt beslut om bygglov. Vi beräknar avgiften
enligt en taxa som är fastställd av kommunfullmäktige.
- Bygglovet verkar vara beviljat, jag tolkar det som att jag får startbesked 4 veckor efter att det hela har visats i lokala tidningar per automatik? Jag behöver inte begära startbesked?
- Vad ska ingå i ett slutbesked? Bilder eller ska de komma ut och titta på stugan?
- Ska jag beställa nån slags geodata? Ska detta göras innan man börjar bygga?
Slutbesked
När projektet är färdigt ska ni anmäla det till stadsbyggnadskontoret. Därefter
ska byggnadsnämnden godkänna det som är byggt och ge ett slutbesked.
I det här projektet får ni ta byggnaden i bruk innan ni har fått ett slutbesked.
Ni ska skicka följande handlingar till oss så att vi kan pröva ett slutbesked:
• Blankett Begäran om slutbesked
• Signerad kontrollplan
Utstakning och lägeskontroll
En utstakning ska göras innan byggnadsarbetena påbörjas. Utstakning ska
beställas hos geodataavdelningen på stadsbyggnadskontoret med blanketten
Beställning utstakning om inte annan av byggnadsnämnden godkänd person ska
utföra utstakningen.
Ni ska beställa en lägeskontroll från oss med blanketten Beställning
lägeskontroll när ni har byggt klart grunden. Vi kontrollerar att ni har placerat
det som är byggt enligt ritningar som är fastställda i bygglovet.
Kostnad för utstakning och lägeskontroll kommer i separat faktura.
Läs under rubriken Blanketter och e-tjänster hur du beställer tjänsterna.
Giltighetstid för beslutet
Lovet upphör att gälla om åtgärden inte påbörjas inom två år och avslutas inom
fem år från det datum beslutet vann laga kraft.
Ett lovbeslut kan utnyttjas först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes
startbesked för åtgärden. Fyra veckor efter kungörelse kan man påbörja
åtgärden, även om beslutet inte har vunnit laga kraft. Den som startar fyra
veckor efter kungörelsedagen, men innan lovet har vunnit laga kraft, bygger
dock på egen risk.
Avgift
Ni kommer att få en faktura för vårt beslut om bygglov. Vi beräknar avgiften
enligt en taxa som är fastställd av kommunfullmäktige.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Du måste begära startbesked från kommunen och om du inte har byggare som är godkänd av kommunen att utföra utstakning, även en utstakning. När plintar / form för grunden är på plats vill de att du beställer lägeskontroll.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Det kan du göra nu. Du får dock inte börja bygga förrän 4v efter att det publicerats i PoIT.
"Ett lovbeslut kan utnyttjas först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes
startbesked för åtgärden."
Vet inte om de villkorat startmöte. Ifs måste du ha konstruktionsritningar och kontrollplan klar till startmötet. De kanske är nöjda med att du skickar in det till dem.
"Ett lovbeslut kan utnyttjas först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes
startbesked för åtgärden."
Vet inte om de villkorat startmöte. Ifs måste du ha konstruktionsritningar och kontrollplan klar till startmötet. De kanske är nöjda med att du skickar in det till dem.