8 761 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Får ingen värme från mitt ventilationssystem
Östberg har en felsökningsdiagram http://se.ostberg.com/ladda-ned/e25e93f6-7805-4e10-8498-567cbbd348d1 :wow:
Jag har aldrig varit med om att det har suttit kondensator till rotormotor, men kan ha fel. Kondensatorerna är troligtvis till fläktarna. Rotormotorer brukar vara "billiga" kinamotorer för de flesta bostadsaggregat för att hålla priset nere. Och får väl räknas som en förbrukningsartikel.
Filtren ser smutsiga ut, ska väl bytas minst en gång per år för att förhindra bakterie-/mögelpåväxt.
Jag har aldrig varit med om att det har suttit kondensator till rotormotor, men kan ha fel. Kondensatorerna är troligtvis till fläktarna. Rotormotorer brukar vara "billiga" kinamotorer för de flesta bostadsaggregat för att hålla priset nere. Och får väl räknas som en förbrukningsartikel.
Filtren ser smutsiga ut, ska väl bytas minst en gång per år för att förhindra bakterie-/mögelpåväxt.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Okey
Så om motorn bara rycker till ett halvt varv så är troligaste felkällan en trasig motor?
Så om motorn bara rycker till ett halvt varv så är troligaste felkällan en trasig motor?
Jag har ett heru
Är inga problem att dra runt motorn för hand.
Din motor behöver nog bytas om den kärvar.
Min verkar ha droppat liteolja från eller nått så den skär väll ihop snart den har dock gått stort sett konstant i ett antal år.
Är inga problem att dra runt motorn för hand.
Din motor behöver nog bytas om den kärvar.
Min verkar ha droppat liteolja från eller nått så den skär väll ihop snart den har dock gått stort sett konstant i ett antal år.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Ser ut att vara en sådan motor, kolla på enventus sida, http://www.enventus.se/anvandare/reservdelar-tillbehor/reservdelar-drivsystem-/ och scrolla ner till "standard SPG motor." 3700:-
Trumman är själva värmeväxlaren. Det är den som växlar energi från frånluften till tilluften. Det är inte säkert att aggregatet är utrustat med eftervärmare. Den skall egentligen aldrig behövas. När den går inte så skenar elförbrukningen.
Divenheten till trumman kan ha gjort sitt. Tänk på att om det är en permanentmagnetmotor så kan den vara mycket tung att vrida runt för hand.
Förutom motorn så kan förstås styrkortet som matar motorn ha lagt av. Om jag gissar rätt så matas rotormotorn från högspänningssidan på styrkortet, men jag är inte säker. De flesta reservdelar är tyvärr snordyra, så man vill inte börja byta grejer på måfå. Det bästa vore om du kan testa motorn i ett i övrigt fungerande aggregat.
Divenheten till trumman kan ha gjort sitt. Tänk på att om det är en permanentmagnetmotor så kan den vara mycket tung att vrida runt för hand.
Förutom motorn så kan förstås styrkortet som matar motorn ha lagt av. Om jag gissar rätt så matas rotormotorn från högspänningssidan på styrkortet, men jag är inte säker. De flesta reservdelar är tyvärr snordyra, så man vill inte börja byta grejer på måfå. Det bästa vore om du kan testa motorn i ett i övrigt fungerande aggregat.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
]Har nu köpt mig en ny motor och monterat denna och provkört några sek och den verkar funka fint.
Har en sista fråga dock
Som ni ser på bilderna så följde denna lilla kabelhärva med motorn.
Denna satt inte på min gamla motor utan satt monterad tillsammans med kondensatorerna.
Gissar att det bara är kopplat på ett annat lätt på den gamla motorn?
Siffrorna matchar varandra
Har en sista fråga dock
Som ni ser på bilderna så följde denna lilla kabelhärva med motorn.
Denna satt inte på min gamla motor utan satt monterad tillsammans med kondensatorerna.
Gissar att det bara är kopplat på ett annat lätt på den gamla motorn?
Siffrorna matchar varandra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Ah...okey.
Antar att min bara är kopplad annorlunda då när kondensatorn satt bredvid de andra kondensatorerna istället för bredvid motorn.
Antar att min bara är kopplad annorlunda då när kondensatorn satt bredvid de andra kondensatorerna istället för bredvid motorn.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Har nu haft ventilationen igång sen i helgen och nu blåser det ut behaglig 17c luft.
Tack till alla som skrivit i tråden.
Tack till alla som skrivit i tråden.
De två första varianterna på rotormotor som jag förbrukat i mitt Heru 75 aggregat har sett annorlunda ut och har inte haft någon kondensator. Hoppas denna, minst, tredje variant du fått fungerar längre än de två jag haft.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Får ingen värme i 2 radiatorer
Värme allmänt -
Hur fyller jag på expansion kärlet? Jag får ingen värme på andra vånin
Värme allmänt -
Varför får jag ingen värme i elementen?
Värme allmänt -
FTX - luktöverföringen i roterade värmeväxlare, erfarenheter?
Ventilation -
Ingen fart på vattenburen golvvärme
Värme allmänt