G-83 G-83 skrev:
Jag har en modern pelletspanna som eldas mot accumulatortank. Den kan ryka ytterst lite vid upptändning men ingen besvärande lukt.

jag jobbade på en gård där vi hade två spannmålspannor som eldades med havre. Det luktade ibland apa om det var lågt effektuttag då dessa pannor höll fyr även om det inte behövdes. Det ledde till att det bara pyrde i pannan och rök och stank från skorstenen.

Så kan det vara. Grannen kan elda med spannmål.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Mats Carlsson. Mats: Gårdsägare skrev:
Så kan det vara. Grannen kan elda med spannmål.
Skulle inte tro att det beror på spannmål utan det låga effektuttaget...

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
S skalman85 skrev:
Skulle inte tro att det beror på spannmål utan det låga effektuttaget...
nu har jag förvisso bara haft två olika pelletsbrännare så jag har inte jättebra koll.
Men på mina har inte effektuttaget spelat någon roll då de har brassat på för fullt tills önskad temperatur är uppnådd och sen stannat. Har inte alla brännare automatisk tändning?

G-83 G-83 skrev:
nu har jag förvisso bara haft två olika pelletsbrännare så jag har inte jättebra koll.
Men på mina har inte effektuttaget spelat någon roll då de har brassat på för fullt tills önskad temperatur är uppnådd och sen stannat. Har inte alla brännare automatisk tändning?
Nu kanske vi börjar närma oss svaret...
Nej! Vissa pannor har inte denna funktion med släckning och tändning utan går bara ner på lågeffekt och det är då röken/lukten kommer och det kommer av tjärabildning i skorsten är min erfarenhet.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Då kan vi ha orsaken där. Då skulle jag gå över till grannen och rekommendera en investering i en ny panna eller brännare för det där låter inte alls ekonomiskt. Framförallt inte under den varmare delen av året.

När man eldar med spannmål och det är rätt inställning av brännare och panna så luktar det som lukten kommer från ett bageri har eldat med havre i över 10år och har aldrig upplevt att det luktar surt eller bränd plast även om pannan varit fel inställd så spannmål tror jag inte det är han eldar med.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Hej fina forumvänner!

Jag tänkte kolla med er som vet mer om eldning med pellets.

Sedan i början av förra sommaren så upplevde jag att det emellanåt luktade rätt äckligt när grannen eldade i sin panna. Han har den för uppvärmning samt varmvatten. När vinden ligger på åt mitt håll kände jag en rätt "stickande lukt" ungefär som om man tänker sig bränd plast. Jag vär rätt säker på att grannen eldade med någon dålig oljebrännare men nu har jag fått reda på att han eldar med pellets. (Han sa det till mig när jag frågande honom häromdagen)

Visst, det var rätt äckligt ibland när jag var ute i min trädgård och röken tog sig in. Jag stod ut med problemet då jag inte gärna vill stöta mig med grannarna. Antingen gick jag in eller gick ut någon annanstans en stund.

Sedan ett par veckor tycker jag att problemet blivit än värre. Det ryker rätt kraftigt när eldning pågår och det är den där kemiska lukten av bränd plast. Häromdagen var det inversion och jag satt inne och såg på TV. Jag har mekanisk frånluftsventilation i huset och tilluftsventiler ovanför de flesta fönster. Jag kände då hur en förfärligt äcklig och skarp doft tog sig in och fyllde mitt hus. Jag tittade ut och mycket riktigt så gick röken nedåt och rakt mot mitt hus. Det var hemskt och jag kände jag behövde ta mig hemifrån trots att klockan var nästan 22:00. Jag tänkte att jag måste ta upp problemet med grannen och visa honom hur illa det luktar av röken så jag knackade på och berättade om problemet.

Jag frågade om han ville komma ut och känna efter själv men han svarade att han inte ville göra det nu". Jag blev lite förvånad att han inte hade större intresse av att kolla upp problemet. Han sa dock att han skulle kolla upp vad det är för problem och att det kanske behövde sotas. Jag fick nöja mig med det svaret men jag kunde ju inte gå in i mitt hus än på ett tag så jag fick en vän att komma hit och lukta på röken. Han bekräftade att det luktar starkt och illa och tyckte doften var väldigt specifik... pipdoft pratade han om. En granne som bor ett par hundra meter längre bort i samma vindriktning hade också varit ute i sin trädgård och känt den elaka lukten.

För ett pa veckor sedan såg jag en tankbil som stod utanför min pelletseldande grannes hus, Tanken tippades och jag antar att det var någon form av bulkpellets som levererades då.

Min kompis är inne på att min pelletseldande granne kanske eldar med spannmål och att det är det som ger den där specifika lukten. Jag vet inte något om sådant. Kan det vara så tro och är det ens tillåtet inom tätbebyggt område?

Jag ska ge det några dagar till så att han får chansen att "kolla upp" sin panna som han lovat. Händer inget lägger jag nog en lapp i brevlådan och berättar att problemet kvarstår. Gissar att han inte kommer att höra av sig för att stämma av att lukten/röken försvunnit.

Jag läste någonstans att pelletseldning i stort sett ska vara rök- och luktfri. Ni som vet, stämmer det?
Han har nog tömt papperskorgen med plast i in i pannan.

M -MH- skrev:
7600 dör i förtid per år av luftföroreningar, mest från föroreningar i städer. Dubbdäck sägs vara en stor bov.
Dubbdäckspartiklar är väl mer eller en myt, dom partiklar som rivs loss av dubbarna är så tunga att dom inte bidrar särskilt till luftföroreningarna, även om vissa korkade politiker gärna hävdar det för att slippa göra nåt åt de verkliga problemen.

Avgaser från diselbilar och damm från sandning är betydligt värre.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Då kan vi ha orsaken där. Då skulle jag gå över till grannen och rekommendera en investering i en ny panna eller brännare för det där låter inte alls ekonomiskt. Framförallt inte under den varmare delen av året.
Det största problemet är under varmare förhållanden då man ligger och smygkör, dock kan man öka rökgastempen=elda för kråkorna för att komma runt detta fenomen,
Skulle påstå att om man har detta fenomen med mycket rök, lågt effektuttag och inte gör något åt det, då har man ingen koll på sig anläggningen eller så vet man inte hur den funkar...
Det finns många ute i vårt land som inte har kunskap om sina anläggningar, många är nog konverterade olje eller vedpannor fast innehavaren tror det funkar som bergvärme..

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
S skalman85 skrev:
Det största problemet är under varmare förhållanden då man ligger och smygkör, dock kan man öka rökgastempen=elda för kråkorna för att komma runt detta fenomen,
Skulle påstå att om man har detta fenomen med mycket rök, lågt effektuttag och inte gör något åt det, då har man ingen koll på sig anläggningen eller så vet man inte hur den funkar...
Det finns många ute i vårt land som inte har kunskap om sina anläggningar, många är nog konverterade olje eller vedpannor fast innehavaren tror det funkar som bergvärme..
Tror du har helt rätt i att kunskapen är för liten. I förra huset hade vi en gammal vedpanna som det satt pelletsbrännare i. Det funkade bra men jag anade att verkningsgraden inte var den bästa.
När vi köpte detta satte vi in en ny pelletspanna med lambdastyrning som går mot accumulatortank och det är någonting helt annat. Vi förbrukar lika mycket pellets per år men i förra huset eldade vi över 10m3 ved i braskamin också.
Husen är fullt jämförbara i storlek. Det nuvarande är, om möjligt, ännu sämre isolerat så största skillnaden är en effektiv anläggning.

För att knyta detta till ämnet i tråden så måste man ha kunskap om sin anläggning och serva den regelbundet för bästa effekt. Om TS inte får gehör tycker jag också att det ska anmälas till kommunen.

• Gilla
skalman85
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Tror du har helt rätt i att kunskapen är för liten. I förra huset hade vi en gammal vedpanna som det satt pelletsbrännare i. Det funkade bra men jag anade att verkningsgraden inte var den bästa.
När vi köpte detta satte vi in en ny pelletspanna med lambdastyrning som går mot accumulatortank och det är någonting helt annat. Vi förbrukar lika mycket pellets per år men i förra huset eldade vi över 10m3 ved i braskamin också.
Husen är fullt jämförbara i storlek. Det nuvarande är, om möjligt, ännu sämre isolerat så största skillnaden är en effektiv anläggning.

För att knyta detta till ämnet i tråden så måste man ha kunskap om sin anläggning och serva den regelbundet för bästa effekt. Om TS inte får gehör tycker jag också att det ska anmälas till kommunen.
Jag instämmer till fullo!
Tyvärr så kan man även bli lurad av företag som installerar pannor/pumpar/uppvärmning som inte bryr sig om hur huset är konstruerat utan bara till sälja sina produkter..
Vissa tror att effekten som huset behöver för allt hållas varmt/behagligt är oberoende av fördelningen av effekten..

Tombrittberg
G-83 G-83 skrev:
Finns äldre modeller av fliseldningar och pelletsbrännare som har en fyrhållningsautomatik (man tänder manuellt och sedan när drifttermostaten bryter så matas lite pellets / flis och luft blåses på för att hålla liv i glöden).

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Tombrittberg
FruNilsson skrev:
Tack, jag förväntade mig den kommentaren. Eftersom det vanligaste misstaget är att folk i allmänhet saknar elementära baskunskaper om lagstiftningen, hälsoskadande ämnen, orsakssamband med sjukdomar osv.

Det du faktiskt säger är att Arseknik inte är ett dödligt gift, och att man därför kan ta lite varje dag. Eller att man kan lägga ett barn bakom avgasröret på en bil med motorn igång.

För att återgå till kritiska röster, idag vet man att vedeldning och vedutsläpp orsakar demens. Visst är det mysigt att elda, billigt osv. Men hur mysigt är det att bli dement? Är det lågt pris?

Eller, att utsläpp från fastbränsleeldning ansamlas i moderkakan hos gravida? Är det ok att små barn därför föds med skador, eller utvecklar tumörsjukdomar (cancer) i späd ålder? Tyck vad du vill, men jag tycker det är grymt.

Miljöbalken infördes 1998 och hälsoskyddet blev starkare. Men detta vet inte eldare. Man eldar utan kunskap. Blir arg på grannar som klagar att barnen inte kan leka i sin trädgård, eller att intrången gör att de måste fly bostaden; SOM tråden faktiskt inleddes med.

Boverkets Byggregler BBR har en lag som säger att föroreningar; rökgaser och avgaser ska släppas ut via skorstenar som är tillräckligt höga för att förhindra att olägenheter uppstår kring byggnaden eller i dess omgivning. Att skorstenar ska placeras så att rökgaser och avgaser inte förs tillbaka till luftintag, öppningsbara fönster, dörrar, balkonger och dylikt i byggnaden eller överförs till närliggande byggnader. Regelverket säger att ”olägenhet” är ett betydligt mildare stadie än hälsoskadande, som innebär att rättsreglerna reagerar vid ett tidigare stadie, alltså långt innan hälsoskadande utsläpp har uppstått”. Man vill ju tro att det är självklarheter… Men det tycker inte du?
Tycker att du lägger till mycket som jag inte har skrivit, måste kännas bra för dig att det snart bara är stora fjärrvärmeverk och värmepumpar som värmer våra bostäder. Och ändå ökar cancersjukdomarna hela tiden,
läste att snart får varannan svensk räkna med att få sjukdomen. Känns som att mänskligheten har målat in sig i ett hörn. Trots alla regelverk och miljöbalkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.