Om inte grannen gör något eller visar totalt ointresse efter dokumenterat trevlig korrespondens, skulle jag inte ha några problem att anmäla till kommunen.
Sura gnälliga drygskåp till grannar kan få ha det lite jobbigt om de inte vill interagera som vettigt folk!

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Har kört med pelletsbrännare och pellets i 15 år.... det kommer lite rök ur skorsten och lukten är väldigt svag ...
ryker och luktar mindre än grannarna som eldar med ved ialf

Har en bekant som eldar spillolja i engaragelokal
Men det varken ryker eller luktar alls
Det kan bero på vilken olja eller vilken brännare man ha

anmäl till kommun

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Ta kort på röken. Gjorde jag på min grannes rök varje dag han eldade. Hela framsidan av mitt hus var fullt av grå rök. Barnen kunde inte ens sova ute i vagn. Grannen besvärades inte av det utan röken kom till mig. Kunde känna direkt inomhus när han tänt upp. Pratade med honom blev ingen skillnad. Tog kontakt med miljö på kommunen som ringde till honom. Blev ingen skillnad då han trodde vi besvärades av en annan rök på ett annat ställe där han tydligen eldade skräp. När han fick veta att det var från skorstenen har det inte varit något att klaga på under flera år nu. Så ta kontakt med miljö på kommunen så får dom ta över ärendet :-)

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Tack ska ni ha alla som svarat på mitt inlägg.

Ni ska veta att jag uppskattar er alla här på forumet, det är mycket värt att kunna få era synpunkter, tips och goda råd.

Sammantaget verkar det som om de flesta menar att det kan lukta något vid uppstart men sedan är det i stort sett luktfritt och det ska inte ryka tydligt.

Jag ska väl försöka att prata med han igen på dagtid om möjligt och jag kanske tar med någon annan granne som också kännt av lukten/röken.

Till @Anna_H : Nej jag förmodar att dom pumpade in det i grannens källare. Har ingen aning om hur det ser ut där eller hur dom förvarar bränslet. Det skulle inte fövåna mig om det luktar även som obränt men det är bara spekulation.

Ha en fin helg! :love:
Bulkbilar trycker ut lasten. Dvs blåser till hans minisilo

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En feljusterad pelletspanna kan ryka otroligt mycket och lukta väldigt skarpt. För att det skall brinna i pannan behövs tre komponenter, syre, värme och bränsle, är blandningen rätt så luktar det inte särskilt mycket. En pelletspanna kräver också regelbunden rengöring för att vara effektiv. När jag jobbade med pannor mätte vi bl.a rökgastemperaturer, nyhetsflöden m.m. för att göra dem så effektiva som möjligt, det kunde sänka kundens driftskostnader men upp till 40% så de som snålar på service får sämre värme, dyrare drift och grinigare grannar.

• Gilla
Nils-Orvar och 4 till
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Det är inte ovanligt att spannmål ät billigare än träpellets. OM man eldar tex havre så behöver det en högre förbränningstemperatur annars ryker och sotar det.
Oavsett vad grannen eldar så låter det onekligen som att pannan behöver en översyn.
Är problemet nytt? Hur längre har han eldat pellets?
Jag har bott här ett antal år men jag kan inte minnas att jag började besvära mig på röken/lukten förrän någon gång i somras, möjligen på våren. Detta då i samband med att jag var i min trädgård. Jag trodde att han eldade i sin öppna spis (som han nog inte har) och valde då att lämna min trädgård en stund.

Även om det ryker och stinker så blir jag ju bara besvärad av det ifall vinden ligger på åt mitt håll. Det händer ju bara då och då. (sydvästlig vind vilket iofs inte är så ovanlligt här) Skulle det vara inversion så blir det ju än värre. Det är inte så vanligt att röken ligger tät runt mitt hus likt slaget vid Lützen 1632 men det har hänt och det kommer att hända igen förr eller senare såvida min granne inte gör något åt problemet.

Jag ska ta bilder när det ryker och spara dessa som någon tipsade om. :D

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Tänkte precis som dig, det måste vara bränsle/luft blandningen som är fel. Lågan skall vara precis som du säger, vit med en mycket svag dragning åt orange. Motivera grannen med att det ger mycket bättre bränsleekonomi.
Hjälper inte det så är det kanske något konstigt bränsle.
Försök att ta det från den hjälpsamma och vänliga sidan, så att du får behålla grannvänskapen.
Jag har själv eldat med pellets i 20 år, min panna ryker max 1 - 3 minuter vid uppstart.
H håbbe1961 skrev:
Hej

Har kört pellets i 10 år och lärt mig av alla misstagen. Låter mer som att denna granne har ej justerat in systemet. För mycket pellets och för lite luft ger en tjärliknade förbränning som har en stickade lukt. Enklast är att dra ner på pelletsdosen och justera luften tills lågan är vit och ej röd, dessutom får man bättre värmeekonomi. Har man som granne ett centralt ventilationssystem för inkommande luft så kanske man kan flytta intaget till ett bättre läge. Givetvis ger uppstart på pannan lite rök även vid rätt injustering. Men kör man med acc tankar kopplade till pelletspanna så bör den inte starta så ofta så att problem uppstår.

kramfors kramfors skrev:
Hej fina forumvänner!

Jag tänkte kolla med er som vet mer om eldning med pellets.

Sedan i början av förra sommaren så upplevde jag att det emellanåt luktade rätt äckligt när grannen eldade i sin panna. Han har den för uppvärmning samt varmvatten. När vinden ligger på åt mitt håll kände jag en rätt "stickande lukt" ungefär som om man tänker sig bränd plast. Jag vär rätt säker på att grannen eldade med någon dålig oljebrännare men nu har jag fått reda på att han eldar med pellets. (Han sa det till mig när jag frågande honom häromdagen)

Visst, det var rätt äckligt ibland när jag var ute i min trädgård och röken tog sig in. Jag stod ut med problemet då jag inte gärna vill stöta mig med grannarna. Antingen gick jag in eller gick ut någon annanstans en stund.

Sedan ett par veckor tycker jag att problemet blivit än värre. Det ryker rätt kraftigt när eldning pågår och det är den där kemiska lukten av bränd plast. Häromdagen var det inversion och jag satt inne och såg på TV. Jag har mekanisk frånluftsventilation i huset och tilluftsventiler ovanför de flesta fönster. Jag kände då hur en förfärligt äcklig och skarp doft tog sig in och fyllde mitt hus. Jag tittade ut och mycket riktigt så gick röken nedåt och rakt mot mitt hus. Det var hemskt och jag kände jag behövde ta mig hemifrån trots att klockan var nästan 22:00. Jag tänkte att jag måste ta upp problemet med grannen och visa honom hur illa det luktar av röken så jag knackade på och berättade om problemet.

Jag frågade om han ville komma ut och känna efter själv men han svarade att han inte ville göra det nu". Jag blev lite förvånad att han inte hade större intresse av att kolla upp problemet. Han sa dock att han skulle kolla upp vad det är för problem och att det kanske behövde sotas. Jag fick nöja mig med det svaret men jag kunde ju inte gå in i mitt hus än på ett tag så jag fick en vän att komma hit och lukta på röken. Han bekräftade att det luktar starkt och illa och tyckte doften var väldigt specifik... pipdoft pratade han om. En granne som bor ett par hundra meter längre bort i samma vindriktning hade också varit ute i sin trädgård och känt den elaka lukten.

För ett pa veckor sedan såg jag en tankbil som stod utanför min pelletseldande grannes hus, Tanken tippades och jag antar att det var någon form av bulkpellets som levererades då.

Min kompis är inne på att min pelletseldande granne kanske eldar med spannmål och att det är det som ger den där specifika lukten. Jag vet inte något om sådant. Kan det vara så tro och är det ens tillåtet inom tätbebyggt område?

Jag ska ge det några dagar till så att han får chansen att "kolla upp" sin panna som han lovat. Händer inget lägger jag nog en lapp i brevlådan och berättar att problemet kvarstår. Gissar att han inte kommer att höra av sig för att stämma av att lukten/röken försvunnit.

Jag läste någonstans att pelletseldning i stort sett ska vara rök- och luktfri. Ni som vet, stämmer det?
Hej!

Jag skulle nog tro att detta fenomen beror på tjära..
Jag antar utan att veta vad din granne har för system att hans effektuttag är förlitet kontra mineffekten som pannan kan leverera på den inställningen, denna milda vintern gör ju att "normala" inställningar kan vara fel i förhållande till givande väderfenomen...

P
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Fru Nilsson det är konstigt att vi över huvud taget lever eftersom vi har så mycket gift omkring oss. Läste på någon tråd att man Absolut inte fick elda upp sina dammsugarpåsar för att dom innehöll tungmetaller, dom måste ju komma från våra hem.
Läste också om en svensk EU parlamentariker som hade gått igenom en test för att se vad hens kropp innehöll, den innehöll 20 ämnen som inte skulle finnas där.
Tror att vårt moderna liv är det som är allra farligast.
Tack, jag förväntade mig den kommentaren. Eftersom det vanligaste misstaget är att folk i allmänhet saknar elementära baskunskaper om lagstiftningen, hälsoskadande ämnen, orsakssamband med sjukdomar osv.

Det du faktiskt säger är att Arseknik inte är ett dödligt gift, och att man därför kan ta lite varje dag. Eller att man kan lägga ett barn bakom avgasröret på en bil med motorn igång.

För att återgå till kritiska röster, idag vet man att vedeldning och vedutsläpp orsakar demens. Visst är det mysigt att elda, billigt osv. Men hur mysigt är det att bli dement? Är det lågt pris?

Eller, att utsläpp från fastbränsleeldning ansamlas i moderkakan hos gravida? Är det ok att små barn därför föds med skador, eller utvecklar tumörsjukdomar (cancer) i späd ålder? Tyck vad du vill, men jag tycker det är grymt.

Miljöbalken infördes 1998 och hälsoskyddet blev starkare. Men detta vet inte eldare. Man eldar utan kunskap. Blir arg på grannar som klagar att barnen inte kan leka i sin trädgård, eller att intrången gör att de måste fly bostaden; SOM tråden faktiskt inleddes med.

Boverkets Byggregler BBR har en lag som säger att föroreningar; rökgaser och avgaser ska släppas ut via skorstenar som är tillräckligt höga för att förhindra att olägenheter uppstår kring byggnaden eller i dess omgivning. Att skorstenar ska placeras så att rökgaser och avgaser inte förs tillbaka till luftintag, öppningsbara fönster, dörrar, balkonger och dylikt i byggnaden eller överförs till närliggande byggnader. Regelverket säger att ”olägenhet” är ett betydligt mildare stadie än hälsoskadande, som innebär att rättsreglerna reagerar vid ett tidigare stadie, alltså långt innan hälsoskadande utsläpp har uppstått”. Man vill ju tro att det är självklarheter… Men det tycker inte du?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Ninetoes och 14 till
  • Laddar…
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Fru Nilsson det är konstigt att vi över huvud taget lever eftersom vi har så mycket gift omkring oss. Läste på någon tråd att man Absolut inte fick elda upp sina dammsugarpåsar för att dom innehöll tungmetaller, dom måste ju komma från våra hem.
Läste också om en svensk EU parlamentariker som hade gått igenom en test för att se vad hens kropp innehöll, den innehöll 20 ämnen som inte skulle finnas där.
Tror att vårt moderna liv är det som är allra farligast.
Som teflon som vissa använder som beläggning i stekpannor och kastruller. Såg nåt på tv där de gjorde test på en bebis. Hen hade teflon i kroppen. Inte bra. Gjutjärn och rostfritt ska det va.

• Gilla
  • Ledsen
Piskfinne och 3 till
  • Laddar…
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
....En pelletspanna kräver också regelbunden rengöring för att vara effektiv. När jag jobbade med pannor mätte vi bl.a rökgastemperaturer, nyhetsflöden m.m. .....
Jag gillar också att effektivisera min pannan, men vad är ”nyhetsflöden”? Kanske ett skrivfel pga ”autorättat” inlägg?

• Gilla
Embee och 1 till
  • Laddar…
Luktar det bränd plast kan du väl tipsa grannen om att ta ur pelletsen ur plastpåsarna innan han eldar. Har själv eldat pellets och det luktar ingenting, absolut inte kemiskt.

• Gilla
  • Haha
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Hej fina forumvänner!

Sedan i början av förra sommaren så upplevde jag att det emellanåt luktade rätt äckligt när grannen eldade i sin panna. Han har den för uppvärmning samt varmvatten. När vinden ligger på åt mitt håll kände jag en rätt "stickande lukt" ungefär som om man tänker sig bränd plast. Jag vär rätt säker på att grannen eldade med någon dålig oljebrännare men nu har jag fått reda på att han eldar med pellets. (Han sa det till mig när jag frågande honom häromdagen)

Visst, det var rätt äckligt ibland när jag var ute i min trädgård och röken tog sig in. Jag stod ut med problemet då jag inte gärna vill stöta mig med grannarna. Antingen gick jag in eller gick ut någon annanstans en stund.

Sedan ett par veckor tycker jag att problemet blivit än värre. Det ryker rätt kraftigt när eldning pågår och det är den där kemiska lukten av bränd plast. Häromdagen var det inversion och jag satt inne och såg på TV. Jag har mekanisk frånluftsventilation i huset och tilluftsventiler ovanför de flesta fönster. Jag kände då hur en förfärligt äcklig och skarp doft tog sig in och fyllde mitt hus. Jag tittade ut och mycket riktigt så gick röken nedåt och rakt mot mitt hus. Det var hemskt och jag kände jag behövde ta mig hemifrån trots att klockan var nästan 22:00. Jag tänkte att jag måste ta upp problemet med grannen och visa honom hur illa det luktar av röken så jag knackade på och berättade om problemet.

Jag frågade om han ville komma ut och känna efter själv men han svarade att han inte ville göra det nu". Jag blev lite förvånad att han inte hade större intresse av att kolla upp problemet. Han sa dock att han skulle kolla upp vad det är för problem och att det kanske behövde sotas. Jag fick nöja mig med det svaret men jag kunde ju inte gå in i mitt hus än på ett tag så jag fick en vän att komma hit och lukta på röken. Han bekräftade att det luktar starkt och illa och tyckte doften var väldigt specifik... pipdoft pratade han om. En granne som bor ett par hundra meter längre bort i samma vindriktning hade också varit ute i sin trädgård och känt den elaka lukten.

För ett pa veckor sedan såg jag en tankbil som stod utanför min pelletseldande grannes hus, Tanken tippades och jag antar att det var någon form av bulkpellets som levererades då.

Min kompis är inne på att min pelletseldande granne kanske eldar med spannmål och att det är det som ger den där specifika lukten. Jag vet inte något om sådant. Kan det vara så tro och är det ens tillåtet inom tätbebyggt område?

Jag ska ge det några dagar till så att han får chansen att "kolla upp" sin panna som han lovat. Händer inget lägger jag nog en lapp i brevlådan och berättar att problemet kvarstår. Gissar att han inte kommer att höra av sig för att stämma av att lukten/röken försvunnit.

Jag läste någonstans att pelletseldning i stort sett ska vara rök- och luktfri. Ni som vet, stämmer det?
Svar jag eldar med pellets har aldrig känt någon röklukt det syns ingen rök heller.Det måste ju vara något annat fel.Kolla med sotarn han vet säkert.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Hej fina forumvänner!

Dåligt av grannen.

• Gilla
Plupp 270527 och 1 till
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Hej fina forumvänner!

Jag har en modern pelletspanna som eldas mot accumulatortank. Den kan ryka ytterst lite vid upptändning men ingen besvärande lukt.

jag jobbade på en gård där vi hade två spannmålspannor som eldades med havre. Det luktade ibland apa om det var lågt effektuttag då dessa pannor höll fyr även om det inte behövdes. Det ledde till att det bara pyrde i pannan och rök och stank från skorstenen.

• Gilla
skalman85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.