Patrik440 Patrik440 skrev:
Blir pelletsen fuktig trillar den isär till sågspån och blir oanvändbar.

/Patrik
Precis vad jag tänkte skriva. Pellets som utsätts för fult sväller upp och trillar isär till en hög med sågspån.

vi har eldat med pellets i elva år och aldrig upplevt ovanstående problem. Pellets är ju pressat spån så pelletsen i sig luktar svagt trä och när man eldar luktar det möjligen lite vedbrasa. och då har vi en panna som är tjuriga är en gammal gubbe och ibland vid uppstart få för sig att avge en rejäl rökpuff in i huset. Det luktar mest som man hamnar mitt i röken från vedbrasan när du grillar korv

låter väldigt mysko måste jag säga. Jag bor på landet och här eldas ju allt möjligt men har aldrig upplevt en stank som ts beskriver

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Hej kan det vara kutterspån som din granne använder bara en tanke.

Köper han halmpellets, som egentligen ska användas som stallströ?
Halm ger en gulaktig stickande rök som dessutom fräter på pannan. Det brukar vara speciella pannor som klarar halm.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hej

Har kört pellets i 10 år och lärt mig av alla misstagen. Låter mer som att denna granne har ej justerat in systemet. För mycket pellets och för lite luft ger en tjärliknade förbränning som har en stickade lukt. Enklast är att dra ner på pelletsdosen och justera luften tills lågan är vit och ej röd, dessutom får man bättre värmeekonomi. Har man som granne ett centralt ventilationssystem för inkommande luft så kanske man kan flytta intaget till ett bättre läge. Givetvis ger uppstart på pannan lite rök även vid rätt injustering. Men kör man med acc tankar kopplade till pelletspanna så bör den inte starta så ofta så att problem uppstår.

• Gilla
Gert57 och 1 till
  • Laddar…
P
All småskalig fastbränsleeldning är miljöfarlig verksamhet och eldaren är skyldig att följa Miljöbalken.

Balkens lägsta krav i 2 kap måste uppfyllas. Framför klagomål till kommunens miljöavdelning som är tillsynsmyndighet och har ansvar att se till att miljöbalkens syfte säkerställs.

Särskilt det dom gäller hälsoskydd är mycket viktigt, eftersom det kostar 64 miljarder per år och minst 1000 personer avlider i förtid. Att jämföra med trafikens offer som är ca 350 per år. Uppgifterna kommer från myndigheterna; Naturvårdsverket mfl och miljödepartementet, så ni behöver inte skjuta budbäraren.

Det är inte heller ofarligt inne hos eldaren själv, siffrorna ingår i de nämnda. Just saying...

kramfors kramfors skrev:
Hej fina forumvänner!

Jag tänkte kolla med er som vet mer om eldning med pellets.

Sedan i början av förra sommaren så upplevde jag att det emellanåt luktade rätt äckligt när grannen eldade i sin panna. Han har den för uppvärmning samt varmvatten. När vinden ligger på åt mitt håll kände jag en rätt "stickande lukt" ungefär som om man tänker sig bränd plast. Jag vär rätt säker på att grannen eldade med någon dålig oljebrännare men nu har jag fått reda på att han eldar med pellets. (Han sa det till mig när jag frågande honom häromdagen)

Visst, det var rätt äckligt ibland när jag var ute i min trädgård och röken tog sig in. Jag stod ut med problemet då jag inte gärna vill stöta mig med grannarna. Antingen gick jag in eller gick ut någon annanstans en stund.

Sedan ett par veckor tycker jag att problemet blivit än värre. Det ryker rätt kraftigt när eldning pågår och det är den där kemiska lukten av bränd plast. Häromdagen var det inversion och jag satt inne och såg på TV. Jag har mekanisk frånluftsventilation i huset och tilluftsventiler ovanför de flesta fönster. Jag kände då hur en förfärligt äcklig och skarp doft tog sig in och fyllde mitt hus. Jag tittade ut och mycket riktigt så gick röken nedåt och rakt mot mitt hus. Det var hemskt och jag kände jag behövde ta mig hemifrån trots att klockan var nästan 22:00. Jag tänkte att jag måste ta upp problemet med grannen och visa honom hur illa det luktar av röken så jag knackade på och berättade om problemet.

Jag frågade om han ville komma ut och känna efter själv men han svarade att han inte ville göra det nu". Jag blev lite förvånad att han inte hade större intresse av att kolla upp problemet. Han sa dock att han skulle kolla upp vad det är för problem och att det kanske behövde sotas. Jag fick nöja mig med det svaret men jag kunde ju inte gå in i mitt hus än på ett tag så jag fick en vän att komma hit och lukta på röken. Han bekräftade att det luktar starkt och illa och tyckte doften var väldigt specifik... pipdoft pratade han om. En granne som bor ett par hundra meter längre bort i samma vindriktning hade också varit ute i sin trädgård och känt den elaka lukten.

För ett pa veckor sedan såg jag en tankbil som stod utanför min pelletseldande grannes hus, Tanken tippades och jag antar att det var någon form av bulkpellets som levererades då.

Min kompis är inne på att min pelletseldande granne kanske eldar med spannmål och att det är det som ger den där specifika lukten. Jag vet inte något om sådant. Kan det vara så tro och är det ens tillåtet inom tätbebyggt område?

Jag ska ge det några dagar till så att han får chansen att "kolla upp" sin panna som han lovat. Händer inget lägger jag nog en lapp i brevlådan och berättar att problemet kvarstår. Gissar att han inte kommer att höra av sig för att stämma av att lukten/röken försvunnit.

Jag läste någonstans att pelletseldning i stort sett ska vara rök- och luktfri. Ni som vet, stämmer det?

• Gilla
  • Haha
Incitament och 13 till
  • Laddar…
Tombrittberg
U Urban R skrev:
Hej kan det vara kutterspån som din granne använder bara en tanke.
Brukar inte lukta illa från spån och fliseldningar. Inte ens från flisförugnarna (typ Ivabo m.fl.) där man eldade rå flis. Tror att det eldas något olämpligt i pannan.

Tombrittberg
FruNilsson skrev:
All småskalig fastbränsleeldning är miljöfarlig verksamhet och eldaren är skyldig att följa Miljöbalken.

Balkens lägsta krav i 2 kap måste uppfyllas. Framför klagomål till kommunens miljöavdelning som är tillsynsmyndighet och har ansvar att se till att miljöbalkens syfte säkerställs.

Särskilt det dom gäller hälsoskydd är mycket viktigt, eftersom det kostar 64 miljarder per år och minst 1000 personer avlider i förtid. Att jämföra med trafikens offer som är ca 350 per år. Uppgifterna kommer från myndigheterna; Naturvårdsverket mfl och miljödepartementet, så ni behöver inte skjuta budbäraren.

Det är inte heller ofarligt inne hos eldaren själv, siffrorna ingår i de nämnda. Just saying...
Fru Nilsson det är konstigt att vi över huvud taget lever eftersom vi har så mycket gift omkring oss. Läste på någon tråd att man Absolut inte fick elda upp sina dammsugarpåsar för att dom innehöll tungmetaller, dom måste ju komma från våra hem.
Läste också om en svensk EU parlamentariker som hade gått igenom en test för att se vad hens kropp innehöll, den innehöll 20 ämnen som inte skulle finnas där.
Tror att vårt moderna liv är det som är allra farligast.

• Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Om grannen inte är tillmötesgående kan du anmäla till byggnadsnämnden att du får röklukt in i ditt hus. Han kan föreläggas med eldningsförbud mellan vissa klockslag eller att han måste åtgärda sin panna för den inte ska avge lukt in i ditt hus, t ex genom att höja sin skorsten som kanske är för låg för att förbränningen ska hinna ske ordentligt? Så det finns stöd i lagen om han inte är tillmötesgående när du pratar med honom, kan vara skönt att veta.

Men du nämnde att det var inversion ute vilket leder till att röken verkligen inte stiger, är det samma när det inte är inversion ute?

• Gilla
Nybyggarens och 3 till
  • Laddar…
Blir det svart rök är ju brännaren inte riktigt inställd

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
” Med tanke på att det dumpades på uppfarten” är inte en fråga.
Hon skrev "Med tanke på att det dumpades på uppfarten?". ? = fråga.

• Gilla
Raimo T och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att spannmål ät billigare än träpellets. OM man eldar tex havre så behöver det en högre förbränningstemperatur annars ryker och sotar det.
Oavsett vad grannen eldar så låter det onekligen som att pannan behöver en översyn.
Är problemet nytt? Hur längre har han eldat pellets?

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Det kan bli så vid uppstarten innan pannan kommit upp i temp. Vid uppstart är tempen för låg för att hinna förbränna alla kolväten och då luktar det illa.
Grannen behöver justera in luften alt minska mängden pellets vid uppstart.

• Gilla
Jonascia och 1 till
  • Laddar…
Hej Kramfors,
Jag har eldat med ved och därefter med pellets i många år. Veden i en förung som rykte förfärligt i 30 minuter när man startade den för säsongen. Därefter slocknade den inte till våren och var lukt och rök fri under hela vintern. Gick över till pellets och eldade i 15 år. Ingen rök eller lukt under den perioden. Jag tror att det måste vara något annat han eldar, kanske intermittent. Att förorenar pellets med gammal bil eller mat olja ger ökat energiutbyte men förmodligen hemskt lukt. Det kan vara en förklaring. En annan sak, som jag gjorde själv en gång - och skämdes för - var at elda något helt annat i pannan. Nu minns jag inte riktigt så du få tar detta för vad det är. Jag hade en vän som numer är avliden annars skulle jag fråga honom. Han borde i Söråker (alltså inte så himla långt från dig). På hans arbetsplats (inge detaljer tyvärr) tillverkade man en typ av bränsle för fjärrvärmeverk. Produkten såg ut som briketter 8x4x2 cm. Det var pressade tråder av returpapp med lite returplast på kanterna. Plasten höll ihop briketterna. Man kunde elda på en enda och det skulle brinna - men gav en stickande rök. Han eldade dessa i sin förugn och kom upp i temperaturer som orsakade "fullständigt" förbränning och då blev det rök och lukt fri. Han övertalade mig att prova, då det var så billigt. Han körde hem ett släp lastade med dessa briketter hem till mig och jag provade. Hursomhelst kom jag inte upp i samma temperaturer som honom i min anläggning och grannarna undrade vad det var jag eldade. Jag minns att vi stod (3 grannar och jag) i min pannrum och försökte få till rätt luftblandning men inte lyckades. Alla tyckte att det var ett bra idé att elda returmaterial men det gick inte att få till det i en liten anläggning. Grannarna o jag var överens att jag skulle hålla mig till pelletsen framöver- vilket jag gjorde tills vi flyttade därifrån.
Kortfattad tror jag att din granne antigen lägger till något (olika eller plast) i sin pellets eller att han eldar med något annat fast bränsle avsedd för annan anläggning.

• Gilla
Ninetoes och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.