Hej fina forumvänner!

Jag tänkte kolla med er som vet mer om eldning med pellets.

Sedan i början av förra sommaren så upplevde jag att det emellanåt luktade rätt äckligt när grannen eldade i sin panna. Han har den för uppvärmning samt varmvatten. När vinden ligger på åt mitt håll kände jag en rätt "stickande lukt" ungefär som om man tänker sig bränd plast. Jag vär rätt säker på att grannen eldade med någon dålig oljebrännare men nu har jag fått reda på att han eldar med pellets. (Han sa det till mig när jag frågande honom häromdagen)

Visst, det var rätt äckligt ibland när jag var ute i min trädgård och röken tog sig in. Jag stod ut med problemet då jag inte gärna vill stöta mig med grannarna. Antingen gick jag in eller gick ut någon annanstans en stund.

Sedan ett par veckor tycker jag att problemet blivit än värre. Det ryker rätt kraftigt när eldning pågår och det är den där kemiska lukten av bränd plast. Häromdagen var det inversion och jag satt inne och såg på TV. Jag har mekanisk frånluftsventilation i huset och tilluftsventiler ovanför de flesta fönster. Jag kände då hur en förfärligt äcklig och skarp doft tog sig in och fyllde mitt hus. Jag tittade ut och mycket riktigt så gick röken nedåt och rakt mot mitt hus. Det var hemskt och jag kände jag behövde ta mig hemifrån trots att klockan var nästan 22:00. Jag tänkte att jag måste ta upp problemet med grannen och visa honom hur illa det luktar av röken så jag knackade på och berättade om problemet.

Jag frågade om han ville komma ut och känna efter själv men han svarade att han inte ville göra det nu". Jag blev lite förvånad att han inte hade större intresse av att kolla upp problemet. Han sa dock att han skulle kolla upp vad det är för problem och att det kanske behövde sotas. Jag fick nöja mig med det svaret men jag kunde ju inte gå in i mitt hus än på ett tag så jag fick en vän att komma hit och lukta på röken. Han bekräftade att det luktar starkt och illa och tyckte doften var väldigt specifik... pipdoft pratade han om. En granne som bor ett par hundra meter längre bort i samma vindriktning hade också varit ute i sin trädgård och känt den elaka lukten.

För ett pa veckor sedan såg jag en tankbil som stod utanför min pelletseldande grannes hus, Tanken tippades och jag antar att det var någon form av bulkpellets som levererades då.

Min kompis är inne på att min pelletseldande granne kanske eldar med spannmål och att det är det som ger den där specifika lukten. Jag vet inte något om sådant. Kan det vara så tro och är det ens tillåtet inom tätbebyggt område?

Jag ska ge det några dagar till så att han får chansen att "kolla upp" sin panna som han lovat. Händer inget lägger jag nog en lapp i brevlådan och berättar att problemet kvarstår. Gissar att han inte kommer att höra av sig för att stämma av att lukten/röken försvunnit.

Jag läste någonstans att pelletseldning i stort sett ska vara rök- och luktfri. Ni som vet, stämmer det?

Det ska iafall inte lukta så myket att du inte kan vistas i ditt hus.

• Gilla
Bioriiseli och 7 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Eldar pellets själv och har aldrig varit med om att det luktar skarpt under dom snart 8år jag eldat.

Kan bli en viss röklukt just vid start men annars är det i princip luktfritt.

Så din granne måste ha nå fuffens på gång, har läst att om man eldar spannmål så får man sur rök som korroderar skorsten och takplåt så då antar jag att det bör vara en viss lukt förknippat med spannmålseldande.
Tycker du ska prata med grannen igen men då göra det under dagen kanske med någon annan granne så att du inte uppfattas som gnällig.

• Gilla
Ninetoes och 7 till
  • Laddar…
Jag har varit med och bytt tak på ett hus där det eldas med pellets. Lite rök kommer det i tändfasen men övergår sedan till lätt värmedaller ovanför skorstenen.
Svågern eldar oxå med pellets och där har jag knappt sett någon rök.
Kraftig rök som luktar så illa borde tyda på väldigt dålig förbränning om det nu är pellets som eldas.
Prata med grannen igen och säg att det har blivit värre och att det måste vara något fel. Han borde ha intresse av att allt står rätt till.

• Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Min granne eldade med pellets fram till i höstas, i en gammal panna från 50-talet. Visst kunde man ibland känna lite röklukt utomhus, men aldrig inomhus. Och då var det aldrig en sådan där stickande röklukt som av surved, utan mer en doft.

Det måste ju vara något fel på inställningen av din grannes panna, eller också eldar han med något annat. Spannmålspannor är ju inte gratis, och finns väl inte i villastorlek direkt? Så det borde väl inte vara det?

• Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
Ja nåt skumt är det ju och det är troligen inte pelletsen. Jag eldar också pellets och det varken ryker eller luktar nåt........

• Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Var förvarar han pelletsen? Med tanke på att det dumpades på uppfarten? Tänker om det kan vara fukt som orsakar problemet tex?

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Om det luktar spannmål kanske det är foderpellets?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack ska ni ha alla som svarat på mitt inlägg.

Ni ska veta att jag uppskattar er alla här på forumet, det är mycket värt att kunna få era synpunkter, tips och goda råd.

Sammantaget verkar det som om de flesta menar att det kan lukta något vid uppstart men sedan är det i stort sett luktfritt och det ska inte ryka tydligt.

Jag ska väl försöka att prata med han igen på dagtid om möjligt och jag kanske tar med någon annan granne som också kännt av lukten/röken.

Till @Anna_H : Nej jag förmodar att dom pumpade in det i grannens källare. Har ingen aning om hur det ser ut där eller hur dom förvarar bränslet. Det skulle inte fövåna mig om det luktar även som obränt men det är bara spekulation.

Ha en fin helg! :love:

• Gilla
joodå
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Det skulle inte fövåna mig om det luktar även som obränt
Nix, det doftar knappt inget i pelletsbehållaren, alltså där man förvarar det obrända bränslet. Svag doft av snickeri som doftar underbart!!

• Gilla
Ninetoes och 5 till
  • Laddar…
När jag bodde hemma hos mina föräldrar så eldade dom först med pellets och jag kan inte säga att det luktade speciellt mycket, om det luktade något var det snarare åt det goda hållet.
Efter pellets gick dom över till spannmål (havre) och det luktade inte lika gott.. Jag vill dock minnas att det inte luktade speciellt mycket om man stod ute på gården. Inne i pannrummet var det en annan femma, där luktade det inte så gott. Svårt att förklara doften men lite surt kanske.

Kan det vara spannmål? Men det borde du väl sett om det tippades på gården.
Träflis kanske? Finns ju några träsorter som luktar mindre trevligt när man eldar..

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Har han någon kombipanna som går att elda med ved också isåfall vet man inte vad som eldas i den?

• Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Hej fina forumvänner.
Jag läste någonstans att pelletseldning i stort sett ska vara rök- och luktfri. Ni som vet, stämmer det?
Jag har eldat med pellets i 10 år. Lite rök och ingen lukt,
MEN, jag har en kompis som för att dryga ut pelletsen blandar in gammal motorolja. Det ger lukt.

Han är bilmeck och får tag i oljan gratis.

• Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
DonPablo och 10 till
  • Laddar…
Patrik440
Anna_H Anna_H skrev:
Var förvarar han pelletsen? Tänker om det kan vara fukt som orsakar problemet tex?
Blir pelletsen fuktig trillar den isär till sågspån och blir oanvändbar.

/Patrik

• Gilla
Pyka och 7 till
  • Laddar…
Ja, pellets-eldning luktar i princip ingenting utöver lite i början när den tänder.
Kör själv med pellets sen 12 år.
Däremot så luktade grannens pelletspanna som f-n när den tände precis innan dom bytte ut den, dock var det förenat med en massa rök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.