F FruNilsson skrev:
OM man har så fel i sak som du nu visar så finns ett utmärkt ordspråk: God, help me keep my big mouth shut until I know what I’m talking about.
Med det menar jag att det är du som borde sluta; mig lär du inte tysta då det råder yttrandefrihet. Jag gör det för barnen, att inga ska behöva hamna på barnonkologen få barndiabetes etc eller få sådana skador som kan förhindras med kunskap, god vilja och enkla medel.

Jag har inget emot vedeldning i sig, inte heller tobaksrökning, bara det inte drabbar andra.
Det råder delade meningar om vem som har fel i sak.
Du hävdar alltså att vedeldning är en allvarlig riskfaktor för att barn ska drabbas av cancer eller diabetes, är det en korrekt tolkning? Ett tämligen magstarkt argument, i så fall.
---------

Den andra plåten frallor är snart klar att plocka ur ugnen på vedspisen. Frallorna från den första ligger och svalnar under en bakhandduk från någon äldre anmoder. Tonåringen i huset gick precis förbi och konstaterade "Det doftar gott här!"

• Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Bra, gör så. Jag har drygt 30 års forskning bakom mig och ett gediget nätverk ww. Vad har du, sa du?
Men snälla du, nu bevisar du ju bara ännu mer att du inte begriper frågan över huvud taget. Vad har forskning och ditt nätverk med lagstiftning att göra över huvud taget?

Det är inte en miljöfarlig verksamhet att elda i kamin i lagens mening. Det finns ju gratis sajter som lawline till exempel där du kan ställa en fråga och få detta förklarat för dig av en riktig jurist om du bara hade orken. Men du vill ju inte lära dig ett dugg.

Det enda jag har att komma med är egentligen det du saknar; Jag har rätt enligt gällande regler i det här landet, och jag har även lite vett ibland också.

• Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det råder delade meningar om vem som har fel i sak.
Du hävdar alltså att vedeldning är en allvarlig riskfaktor för att barn ska drabbas av cancer eller diabetes, är det en korrekt tolkning? Ett tämligen magstarkt argument, i så fall.
---------

Den andra plåten frallor är snart klar att plocka ur ugnen på vedspisen. Frallorna från den första ligger och svalnar under en bakhandduk från någon äldre anmoder. Tonåringen i huset gick precis förbi och konstaterade "Det doftar gott här!"
Nja, inte riktigt. Kärnfrågan gäller någonting så trivialt som att jag påpekade att det inte är att klassa som en miljöfarlig verksamhet när en privatperson eldar i sin kamin. Då gick FruNilsson till omedelbart personangrepp, och sedan gjorde jag samma sak tillbaks. Men då tyckte FruNilsson helt plötsligt inte längre att man skulle bete sig så, fråga mig inte varför.

Men huvudfrågan är alltså bara att FruNilsson har lite svårt att förstå det där med miljöfarliga verksamheter. Sen så skriver hon ju om en massa ovidkommande saker som cancer och forskning och allt vad det heter vilket förvirrar diskussionen en aning.,

Redigerat:
ElFredde ElFredde skrev:
Nja, inte riktigt. Kärnfrågan gäller någonting så trivialt som att jag påpekade att det inte är att klassa som en miljöfarlig verksamhet när en privatperson eldar i sin kamin. Då gick FruNilsson till omedelbart personangrepp, och sedan gjorde jag samma sak tillbaks. Men då tyckte FruNilsson helt plötsligt inte längre att man skulle bete sig så, fråga mig inte varför.

Men huvudfrågan är alltså bara att FruNilsson har lite svårt att förstå det där med miljöfarliga verksamheter. Sen så skriver hon ju om en massa ovidkommande saker som cancer och forskning och allt vad det heter vilket förvirrar diskussionen en aning.,
Jag försökte uttrycka mig med en blandning av diplomati och ironi, uppenbarligen var det inte tydligt. Vill du ha en fralla :D?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag försökte uttrycka mig med en blandning av diplomati och ironi, uppenbarligen var det inte tydligt. Vill du ha en fralla :D?
Vet du, du var nog ganska tydlig ändå om man bara tar av sig idiot-glasögonen innan man läser det du skriver, men nu glömde jag det! :sweat: Har låtit mig ryckas med alldeles för mycket nu av någon som jag börjar inse förmodligen är ett troll-konto, dags för en stärkande promenad ute i verkligheten!

• Tyvärr kan jag inte hjälpa till eftersom det inte finns någon bild att beskriva. Om du kan, ladda upp en bild igen.
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:

https://www.lansstyrelsen.se/stockh...7c8c0330a8e0f156c80727676390027bc7b46a49ad045

Det där vedeldningshatet handlar troligen om någonting mer än bara sakfrågan.
Avundsjuka?
Försök att göra alla människor beroende av energislag och företag i monopolställning?
Försök att göra vissa länder politiskt beroende av vissa andra länder som har exportenergi?
Försök att monopolisera skogsråvaran för massaindustrin?
Försök att slå undan lönsamheten för småskogsägare för att kunna köpa upp skogen?
Försök att skapa klassklyftor mellan de med uppvärmda bostäder och de utan värme i bostaden (det är jäkligt att leva med 25 minusgrader inomhus men det går).

Jag vet inte vad det kommer ifrån men det är till stor del rena dumheter och påhitt.

Här eldar vi i vedpanna och har någon någonting att klaga på är de välkomna att värma huset åt oss på något annat vis. På sin egen bekostnad givetvis.
För mig är det viktigare att ha så pass mycket värme inomhus så man orkar sköta vardagen och ett arbete än att vara laglydig enligt varenda paragraf.

• Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FruNilsson skrev:
[länk]
Varför länkar du till en sida hos Länsstyrelsen i Stockholm när ordet vedelning inte nämns?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Tror ett bekymmer i tråden av det jag skummat igenom är att FruNilsson fastnar i vad som gäller verksamheter och inte vad som gäller privatperson i villa och sedan via vissa domar i MÖD där fastighetsägare ansetts vara verksamhetsutövare får det till att vara så att även en privatperson i sin villa likställs med pappersmassaindustrier... Men rätta mig gärna om jag tolkar det hela fel.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tror ett bekymmer i tråden av det jag skummat igenom är att FruNilsson fastnar i vad som gäller verksamheter och inte vad som gäller privatperson i villa och sedan via vissa domar i MÖD där fastighetsägare ansetts vara verksamhetsutövare får det till att vara så att även en privatperson i sin villa likställs med pappersmassaindustrier... Men rätta mig gärna om jag tolkar det hela fel.
Som jag tidigare skrivit så tror jag att medlemmen Fru Nilsson lider av ett trauma sedan tidigare, hon kanske haft (eller har) en granne som sureldar och röker in grannar och som inte lyssnar på goda råd eller klagomål.
Då kanske det sätter sig på hjärnan och blir ett så oöverstigligt problem att det överskuggar allt annat.

Och då måste naturligtvis all vedeldning förbjudas...:rolleyes:

J
F fribygg skrev:
Då tror kommunen tydligen att de kan kräva det, jag hävdar att en kommun kan begränsa trivseleldning i detaljplanerat område men inte utomplan och inte eldning för uppvärmning.
Begär ett beslut om kommunen står på sej och vill förbjuda eldning i kakelugn, det vore lämpligt att överklaga det då eldning för uppvärmning med lämplig accumulerande eldstad med torr ved kan ju rimligtvis inte regleras av kommun utan det är upp till dig som fastighetsägare att värma ditt hus ocih eldning hela uppvärmningssäsongen med torrt förnybart lokal odlat biobränsle i en tung accumulerande eldstad som din kakelugn är ett av de bästa sätten att värma en bostad.
Vad jag vet har ingen i området fått någon tillsägelse att sluta elda, så väck inte den björn som sover tänker jag.

Men eftersom många hus i området är +100 år gamla så är det nog inte osannolikt att många både har höga elräkningar och möjlighet att värma med ved så att eldning kommer öka.

Tyvärr har jag fn ingen fungerande kakelugn, men jag vill fixa det för att kunna stödelda. Har en öppen spis med kassett jag eldar I kalla dagar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
tensiden tensiden skrev:
Är det inte den vanliga hispigheten som dyker upp i en massa trådar, att definitionen i 9 kap. miljöbalken av lagens "miljöfarlig verksamhet" är så bred att väldigt vardaglig saker faller in under den. Men det betyder inte att all sådan verksamhet av samhället i stort anses vara ett så pass stort problem att det finns krav på t ex anmälan eller tillstånd. Och det är ju den delen som vi som småhusägare eller grannar som inte inte gillar vedröken är intresserade av, hur mycket kan myndigheterna, t ex kommunens miljönämnd, jävlas med oss (eller grannen).

Det hade nog av pedagogiska skäl varit bättre om miljöbalkens "miljöfarlig verksamhet" hade döps till "möjlig miljöpåverkande verksamhet" för det är en bättre beskrivning av vad som omfattas av lagens breda definition. Men det hade ju inte tillfredsställt de politiska krafter som drev fram lagstiftningen.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J Janne82 skrev:
Hej!

Vi bor på en gata där jag skulle säga att över hälften har en braskamin, inklusive vi själva. Har kännt innan att vi fått in lite röklukt från grannarna mitt emot när dom eldar och man kan känna röklukten om man går ut. Har inte varit så farligt innan utan bara lite småstörigt. Men igår luktade det på hela nedervåningen och jag fick gå och stänga tilluftsventiler. Stack man ut näsan så luktade det rejält med rök. Det var väldigt blött och regnigt igår vet inte om det kan ha gjort det värre? Det är ju inte så man ser att det bolmar en massa rök ur skorstenen eller något sånt så tror inte dom eldar med något konstigt.

Är det bara att vänja sig eller gör dom något galet? Hur mycket lukt blir det när man eldar i braskamin?

Mvh J
Din tråd har tyvärr spårat ur. Låt mig återge praxis: alla vedeldare är verksamhetsutövare som ska följa och uppfylla miljöbalkens förebyggande krav. Den gäller alla, alltid, utan undantag. Praxis säger att verksamhetsutövaren skall göra egenkontroll inför varje eldningstillfälle och det innebär bl a att skriva ner i sin Eldningsdagbok; att man har kontrollerat att det som släpps ut genom skorstenen inte orsakar störning eller olägenhet i närområdet. Det inkl att man gått ut och tittat på röken och beskriver hur den ser ut, väder osv. Det är helt och hållet eldarens skyldighet och vid klagomål till kommunen skall tillsynsmyndigheten kontrollera tillsynsobjektet och att verksamheten följer lagstiftningen och uppfyller lagens krav.

Resten i tråden kan du lämna därhän. Detta är enligt domstolspraxis, och som kommunerna har ansvar för att kontrollera; det vi bl a betalar skatt för.

• Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Din tråd har tyvärr spårat ur.
Sant, den spårade ur när du hoppade in.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
mikethebik mikethebik skrev:
Faktaresistens är så övertydligt bland vedeldade. Du kanske är en av dem som skickade vedklabbe till regering och myndigheter när de ville begränsa hälsoskadorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.