SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur hade det varit med att köra fossilbil i tätort, då? Eller det kanske inte är lika hälsofarligt eftersom du har en själv?
Ja det beräknas dö lika många i Stockholm av vedrök som av totala trafikutsläpp. Men detta var innan energikrisen. Fossilbilar fasas ut nu. Ny miljözon i Stockholm tex.

Men vedeldningen ökar tyvärr.

En ny kamin släpper ut ungefär lika mycket föroreningar som 18 körande dieselbilar. ”Trivsel”eldar du 3h i veckan ger det alltså ett större utsläpp än om du kör dieselbil i heltidstjänst. Dessutom blir detta utsläpp i en och samma plats - direkt i din och eventuella grannars boendemiljö.

D djungelkatt skrev:
Ja det beräknas dö lika många i Stockholm av vedrök som av totala trafikutsläpp. Men detta var innan energikrisen. Fossilbilar fasas ut nu. Ny miljözon i Stockholm tex.

Men vedeldningen ökar tyvärr.

En ny kamin släpper ut ungefär lika mycket föroreningar som 18 körande dieselbilar. ”Trivsel”eldar du 3h i veckan ger det alltså ett större utsläpp än om du kör dieselbil i heltidstjänst. Dessutom blir detta utsläpp i en och samma plats - direkt i din och eventuella grannars boendemiljö.
Nyckelordet är "beräknas".

Jag bor, i likhet med en majoritet av Sveriges vedeldare, inte i Stockholm. Dessutom eldar jag inte för trivsel, utan för värme, matlagning och bakning, precis som mina förfäder och förmödrar gjorde. Däremot bodde inte mina förfäder och förmödrar inte i Stockholm, och hade av naturliga skäl inte fossilbilar.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nyckelordet är "beräknas".

Jag bor, i likhet med en majoritet av Sveriges vedeldare, inte i Stockholm. Dessutom eldar jag inte för trivsel, utan för värme, matlagning och bakning, precis som mina förfäder och förmödrar gjorde. Däremot bodde inte mina förfäder och förmödrar inte i Stockholm, och hade av naturliga skäl inte fossilbilar.
Inte så avancerade beräkningar egentligen , men med ganska stor osäkerhet. Därför pratar vi om ungefär tusen och inte 1000,0.
Betydligt mer avancerade beräkningar ligger bakom att vi kan ha den här diskussionen med dator / mobil.

Ja vi har väl olika bakgrund du och jag. Jag vet inte när mina förfäder lämnade att elda i hemmet men det satt iaf inga spår / trauman som jag hört nått om. Jag ser det bara som ett av många steg i utvecklingen bland andra, tex inte röka inomhus, wc, elektriska lampor, sophantering, ej ta in gris o höns över vintern etc. Ett elektrifierat och automatuppvärmt hus är ganska najs faktiskt. Och om man har grannar så är det det mest rimliga.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Det är väl precis det den här diskussionen handlar om: att folk installerar kaminer avsedda för trivseleldning som de sedan tänker sig att använda för uppvärmning.

• Gilla
buffyin och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Tack för komplimangen!
Dags för dig att läsa och förstå alltså. Självinsikt är bra😉
Du är jobbig som en trotsig tonåring, enligt min åsikt. Väx upp är ett gott råd. Tro och tankespöken hos okunniga ställer till elände helt i onödan. Man saknar insikt och börjar gissa. Något jag inte kan beskyllas för då jag i min yrkesroll har i stort sett det mesta material på området som våra myndigheter haft och har som regeringsuppdrag. Utöver det en gedigen utbildning och många utländska konferenser i forskarkretsar, ffa inom toxikologi och medicinvetenskap. Så du kan lägga ner ditt BS. Här kommer lite lärdom.

Redan 1993 rapporterade Naturvårdsverket SNV 4270 - UTSLÄPP FRÅN SMÅSKALIG VEDELDNING, som bland annat lyder: NV anser att utgångspunkterna för energiproduktion i tätorter bör vara att individuell eldning skall begränsas genom att gemensamma uppvärmningssystem utnyttjas i största möjliga utsträckning. Individuell eldning med fasta bränslen bör inte förekomma i de tätaste områdena. NV föreslår att en "Lag om småskalig eldning med fasta bränslen" införs. Om lagförslaget antas kan utsläppskrav införas i en förordning som utfärdas med stöd av lagen. NV anser att kostnaderna för att genomföra de föreslagna åtgärderna skall belasta dem som eldar med ved. (Rättvist tycker jag.)

Som jag följt sedan 1980-talet finns ett 30-tal rapporter om de hälsoskador som ved- och pelletseldare utsätter sig för, och lagar att de hälsofarliga utsläppen från småskalig fastbränsleeldning inte får kontaminera luftrummet i tätorter och definitivt inte överföras så att de kan tränga in i näraliggande bostäder. Alltså den yttre boende miljön resp den inre. Jag tror att det sammanföll med Boverkets lagar om ventilation, frånlufts-ventilation osv som skall ta in "frisk luft" - skall inte suga in föroreningar och avgaser i friskluftsintagen. Men det har du väl koll på i din väl underbyggda argumentation?

Jag vill understryka det felaktiga påståendet om ”1000 personer som avlider av vedeldning” varje år som irrade sig in hos miljödepartementets pga bristande kompetens i svaret på regeringsuppdraget: Kartläggning och analys av utsläpp från vedeldning 2019. Om man har kompetensen är det tämligen enkelt att se bristerna. Nästan skrattretande men jag håller mig för skratt när det är allvar.

Jag vill också peka på att medelåldern ökat väsentligt i modern tid, dvs sedan vi fick el och annan uppvärmning i landet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Jag vill också peka på att medelåldern ökat väsentligt i modern tid, dvs sedan vi fick el och annan uppvärmning i landet.
Så är det, det är skönt att kunna ha ett väl uppvärmt hem och medelåldern har säkert ökat väsentligt på alla de tusentals år människan har värmt upp sina bostäder, numera är det ju nästan ingen som fryser ihjäl.
Kakelugnens konstruktion förbättrades av Cronstedt och Wrede för 256år sedan och allt sedan dess kan man med en enkel accumulerande teknik elda rent och effektivt om man har torrt bränsle och rätt lufttillförsel.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så är det, det är skönt att kunna ha ett väl uppvärmt hem och medelåldern har säkert ökat väsentligt på alla de tusentals år människan har värmt upp sina bostäder, numera är det ju nästan ingen som fryser ihjäl.
Kakelugnens konstruktion förbättrades av Cronstedt och Wrede för 256år sedan och allt sedan dess kan man med en enkel accumulerande teknik elda rent och effektivt om man har torrt bränsle och rätt lufttillförsel.
OK, vi stoppar här. För dig är det en religion och man har rätt att tro, vi har sådan frihet.

F FruNilsson skrev:
OK, vi stoppar här. För dig är det en religion och man har rätt att tro, vi har sådan frihet.
Jag tror på ditt påstående om ökad livslängd pga uppvärmning, men jag tror inte på ditt påstående om 10 000 döda årligen pga vedeldning, din trovärdighet skulle öka om du pudlade och erkände att du hade fel då du påstod det.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Och din religion heter förbud, förbud, förbud på oklara eller inga grunder alls.
Jag hoppas verkligen att du inte sitter i rådgivande eller ännu värre beslutande organ någonstans, om dina stollerier med påhittade siffror tas för sanning blåser jag till strid.
Kanske skall göra som dårarna i Palestina och börja elda däck, kanske utanför vissa personers kontor, men eftersom Palestina- dårarna finns i stort antal i vårt land numera så kanske den detaljen tas om hand ändå, dock utan mitt stöd.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Och din religion heter förbud, förbud, förbud på oklara eller inga grunder alls.
Jag hoppas verkligen att du inte sitter i rådgivande eller ännu värre beslutande organ någonstans, om dina stollerier med påhittade siffror tas för sanning blåser jag till strid.
Kanske skall göra som dårarna i Palestina och börja elda däck, kanske utanför vissa personers kontor, men eftersom Palestina- dårarna finns i stort antal i vårt land numera så kanske den detaljen tas om hand ändå, dock utan mitt stöd.
nej, det är uppenbart att du inte förstår och saknar resurser att göra det. Jag beklagar, det måste vara svårt att foga sig i ett civiliserat samhälle, och just det du nämner är exempel på sånt som startar eländen, krig osv. Vi andra som klarar av samhällets regelverk med diverse förbud har det betydligt enklare. Vi håller oss till de demokratiska reglerna. Och nej några förbud har jag aldrig medverkat till, så du kan fundera på det du kallar stollerier.

ElFredde ElFredde skrev:
I dag så är det dock så att kommunerna inte längre ger bygglov för hus om de inte har någon modernare värmekälla än vedeldning.
Är det verkligen så? Jag tror inte det krävs nån värmekälla överhuvudtaget annars skulle ju passivhus inte tillåtas.
Däremot är det ju reglerat hur mycket energi ett hus får förbruka till uppvärmning, är man intresserad kan man säkert läsa mer hos Boverket.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.