28 973 läst ·
130 svar
29k läst
130 svar
Får in röklukt i huset när grannen eldar i sin braskamin
Om huset har eller inte har energideklaration påverkar/påverkas inte av att man eldar i kamin, om du eldar upp din energideklaration ger den iaf lite värme så den gör nån nytta och inte bara är en skrivbordsprodukt som inte tillför nått av värde.ElFredde skrev:
Ska du fortsätta komma med såna här påståenden vore det lämpligt att du anger källa.ElFredde skrev:
Jag har ju inte sökt nått bygglov i år men normalt är det väl Boverkets regler om energiförbrukning dvs max 55kWh/m2 år som gäller för att få bygglov? Kommunen bör knappast få styra mitt val av energikälla och egen ved i lokaleldstad tex braskamin eller kakelugn lär vara betydligt bättre än importerad Tysk brunkolsel i den stilla, kalla, mörka februarinatten då sol och vind inte har förutsättningar att leverera den el som krävs för drift av tex värmepump.
Javisst är det så, åtminstone innom detaljplanerat område i kommuner som gillar att detaljstyra invånarnas vedeldning(typ Malmö som infört/ändrat reglerna nu i april) men att generellt påstå det är ju inte rätt och så vitt jag kan se gäller det väl endast trivseleldning?yonna skrev:
Med det senaste årets elpriser har det inte varit ovanligt att folk kört olika typer av vedkaminer som uppvärmning mer än den vanliga trivseleldningen. Det kan altså vara befogat för kommunen att sätta gränser.
Var har du ventilationens luftintag då?
Det korrekta och rimliga är ju ut med det gamla och rök upp på taket och in med frisk luft långt ner.
En del spar ju in på rördragning eller tänker inte... och tar in friskluften högt upp, ofta i takhöjd.
Då får man nästan skylla sig själv om man får in röklukt inomhus.
Det korrekta och rimliga är ju ut med det gamla och rök upp på taket och in med frisk luft långt ner.
En del spar ju in på rördragning eller tänker inte... och tar in friskluften högt upp, ofta i takhöjd.
Då får man nästan skylla sig själv om man får in röklukt inomhus.
Man kan bara ta sig för pannan!
Inte en enda verkar veta vad som gäller för VARJE verksamhetsutövare (fastighetsägare) som eldar att FÖLJA och UPPFYLLA miljöbalkens förebyggande krav.
Miljöbalken är väldigt tydlig med hur man INTE får lov att skada omgivningen; inga miljö- eller hälsoskadliga utsläpp till LUFT, vatten, mark osv, och det som släpps ut via skorstenar när folk eldar får INTE tränga in hos näraboende!
Miljoner människor avlider i förtid av just eldning i eller nära bostaden. I Sverige beräknas minst 10.000 personer avlida i förtid och hälsoskadorna av småskalig fastbränsleeldning fyller våra sjukhus. Samhällskostnaderna är dryga 60 miljarder av våra skattemedel som kunde gått till annat.
Att ifrågasätta ventilation osv är bara så himla korkat att man blir rädd! Det verkar vara helt okunniga medborgare som uttalar sig ovan och sannolikt också kör körkortskrävande fordon utan körkort, typ, för man bryr sig väl om trafiklagstiftningen heller.
Inte en enda verkar veta vad som gäller för VARJE verksamhetsutövare (fastighetsägare) som eldar att FÖLJA och UPPFYLLA miljöbalkens förebyggande krav.
Miljöbalken är väldigt tydlig med hur man INTE får lov att skada omgivningen; inga miljö- eller hälsoskadliga utsläpp till LUFT, vatten, mark osv, och det som släpps ut via skorstenar när folk eldar får INTE tränga in hos näraboende!
Miljoner människor avlider i förtid av just eldning i eller nära bostaden. I Sverige beräknas minst 10.000 personer avlida i förtid och hälsoskadorna av småskalig fastbränsleeldning fyller våra sjukhus. Samhällskostnaderna är dryga 60 miljarder av våra skattemedel som kunde gått till annat.
Att ifrågasätta ventilation osv är bara så himla korkat att man blir rädd! Det verkar vara helt okunniga medborgare som uttalar sig ovan och sannolikt också kör körkortskrävande fordon utan körkort, typ, för man bryr sig väl om trafiklagstiftningen heller.
Är det din egen beräkning av antalet i förtid avlidna eller har du nått som stöder detta påstående?F FruNilsson skrev:
Personligen killgissar jag att det är under 500 svenskar som dör i förtid varje år pågrund av fastbränsle eldning och då inkluderar jag allt skogsarbete, vedklyvning, torkning, travning, transport, eldning, uraskning, sotning och brandskyddskontroll samt där till tillhörande transporter och administration.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Jag utgår från att du inte jobbar yrkesmässigt med dessa frågor?F FruNilsson skrev:Man kan bara ta sig för pannan!
En enskild vedeldare i privatbostad behöver inte söka miljötillstånd.
Verksamheter som ger upphov till utsläpp får i de flesta fall visst göra utsläpp till luft, mark och vatten, men det är reglerat i deras miljötillstånd hur mycket verksamheten får släppa ut och hur detta ska kontrolleras under tillståndsperioden.
Jag har inte läst hela tråden, men funderar också på detta. Om huset från början värmts av bara kakelugnar, kan kommunen då kräva att man bara "trivseleldar" ett par dar i veckan max? (vi har en sådan bestämmelse) Om jag har kakelugnar och sen kompletterar med tex luftvärmepump, eller bergvärme -. får jag då inte längre elda i kakelugnarna dagligen? (mitt hus har från början bara haft eldstäder, men har gått vägen kockspanna - oljepanna - bergvärme... så när jag köpte var det bergvärme. Men trots allt så är det ju från början byggt med eldstäder i varje rum).
Vi har en på gatan som tills för några månader sen eldade med olja. Vad är då skillnaden isåfall? Får man elda med olja varje dag. Men inte med ved?
Sen ska man givetvis se till att man eldar med "bra" ved, inte blöt och sur ved.
Ur ett CO2 perspektiv är ju ved faktiskt en del i kretsloppet och torde över tid vara klimatneutralt, medan tex olja inte är det. Ur ett lokalt perspektiv så är förstås vedeldning sämre. Om man köper el som tillverkas av oljebrännaren i karlshamn så är det ju bättre att elda med ved.
Vad är bäst, köra elbil och elda i kakelugn... eller köra fossilbil och värma huset med direktverkande el? Eller kanske dieselbil och oljepanna?
Vi har en på gatan som tills för några månader sen eldade med olja. Vad är då skillnaden isåfall? Får man elda med olja varje dag. Men inte med ved?
Sen ska man givetvis se till att man eldar med "bra" ved, inte blöt och sur ved.
Ur ett CO2 perspektiv är ju ved faktiskt en del i kretsloppet och torde över tid vara klimatneutralt, medan tex olja inte är det. Ur ett lokalt perspektiv så är förstås vedeldning sämre. Om man köper el som tillverkas av oljebrännaren i karlshamn så är det ju bättre att elda med ved.
Vad är bäst, köra elbil och elda i kakelugn... eller köra fossilbil och värma huset med direktverkande el? Eller kanske dieselbil och oljepanna?
Ska de som har oljepanna då frysa vid "lågt väder"?Isakare skrev:
Redigerat:
Just medlemmen "Fru Nilsson" går till storms i alla trådar som rör vedeldning, kanske att hon varit eller är utsatt för en granne som inte kan elda på rätt sätt och där det inte är så kul med tjock gulsvart rök som stör omgivningen.
Men att gå så långt som till det jag citerar från hennes inlägg:
I Sverige beräknas minst 10.000 personer avlida i förtid och hälsoskadorna av småskalig fastbränsleeldning fyller våra sjukhus. Samhällskostnaderna är dryga 60 miljarder av våra skattemedel som kunde gått till annat.
är fullständigt absurt och saknar all relevans överhuvudtaget!
Med den hittepå-bevisföringen bör vi akta oss för att gå till majbrasan då många av oss kommer att dö förtid pga den.
Skogsbranden i Västmanland 2014 icke att förglömma, där röken låg tät över stora delar av landet under många dagar och den var omöjlig att komma undan.
Enbart den borde ha fyllt alla tillgängliga sängplatser på våra sjukhus, liksom skogsbränderna 2018.
Internet är i många stycken en välsignelse, men lika ofta eller mer en förbannelse där allsköns idioti som sprids blir en sanning, som asbestens omedelbara dödlighet, möglets likaså, alla vacciner dödar, chemtrails, 9/11, och jag kan fortsätta i all evighet.
Ja, nog tar man sig för pannan alltid...
Men att gå så långt som till det jag citerar från hennes inlägg:
I Sverige beräknas minst 10.000 personer avlida i förtid och hälsoskadorna av småskalig fastbränsleeldning fyller våra sjukhus. Samhällskostnaderna är dryga 60 miljarder av våra skattemedel som kunde gått till annat.
är fullständigt absurt och saknar all relevans överhuvudtaget!
Med den hittepå-bevisföringen bör vi akta oss för att gå till majbrasan då många av oss kommer att dö förtid pga den.
Skogsbranden i Västmanland 2014 icke att förglömma, där röken låg tät över stora delar av landet under många dagar och den var omöjlig att komma undan.
Enbart den borde ha fyllt alla tillgängliga sängplatser på våra sjukhus, liksom skogsbränderna 2018.
Internet är i många stycken en välsignelse, men lika ofta eller mer en förbannelse där allsköns idioti som sprids blir en sanning, som asbestens omedelbara dödlighet, möglets likaså, alla vacciner dödar, chemtrails, 9/11, och jag kan fortsätta i all evighet.
Ja, nog tar man sig för pannan alltid...
Om du orkar så börja läsa på det finns massor:
Utsläpps negativa hälsoeffekter, alla studier som bevisar negativa hälsoeffekter av dessa utsläpp bl a MMI, NV, Fohm, utländska källor m fl. Dessa studier utgör objektiva grunder.
Det finns inga tröskelvärden under vilka utsläppen är oskadliga för människors hälsa vare sig de orsakar akuta besvär eller inte. Alltså är inga utsläpp försumbara om inte verksamhetsutövaren kan bevisa motsatsen.
Forskning pågår hela tiden och nya rön om skador från luftföroreningar påvisas hela tiden. Detta är fullt tillgängligt för alla och lite dumt att kanske inte sätta sig in i innan man ifrågasätter. Det är alltså inte mina uppgifter. Sen kanske någon hört om klimathotet och sotet från utsläppen som smälter isarna på Arktis etc.
Jag tycker som sagt du kan läsa på hos miljödepartementet, NV, FOHM som bland annat tar upp samhällskostnaderna.
Utsläpps negativa hälsoeffekter, alla studier som bevisar negativa hälsoeffekter av dessa utsläpp bl a MMI, NV, Fohm, utländska källor m fl. Dessa studier utgör objektiva grunder.
Det finns inga tröskelvärden under vilka utsläppen är oskadliga för människors hälsa vare sig de orsakar akuta besvär eller inte. Alltså är inga utsläpp försumbara om inte verksamhetsutövaren kan bevisa motsatsen.
Forskning pågår hela tiden och nya rön om skador från luftföroreningar påvisas hela tiden. Detta är fullt tillgängligt för alla och lite dumt att kanske inte sätta sig in i innan man ifrågasätter. Det är alltså inte mina uppgifter. Sen kanske någon hört om klimathotet och sotet från utsläppen som smälter isarna på Arktis etc.
Jag tycker som sagt du kan läsa på hos miljödepartementet, NV, FOHM som bland annat tar upp samhällskostnaderna.
Man ser det man vill se, och man lägger också in sina egna värderingar av det.
Jag antar att Fru Nilsson är renlevnadsmänniska som inte äter socker, kött, eller livsmedel som är processade utan endast från egen täppa odlat med naturgödsel från djur uppfödda på grödor som ej är konstgödda.
Samt att hon inte använder smink eller kläder av bomull, aldrig är i närheten av trafik eller tätorter med de partiklar som det medför (och då menar jag inte avgaser) och som är vida värre än det mesta annat du kan andas in utan att stå över en skorsten eller bakom en startande jumbojet.
Det finns grader i helvetet för allt, och med hjälp av cherrypicking och egna hemgjort dragna slutsatser kan jag bevisa i stort sett vad jag vill för att slå blå dunster i ögonen för dem som vill tro på det, och tro mig, det finns alltid folk som gör det!
Jag antar att Fru Nilsson är renlevnadsmänniska som inte äter socker, kött, eller livsmedel som är processade utan endast från egen täppa odlat med naturgödsel från djur uppfödda på grödor som ej är konstgödda.
Samt att hon inte använder smink eller kläder av bomull, aldrig är i närheten av trafik eller tätorter med de partiklar som det medför (och då menar jag inte avgaser) och som är vida värre än det mesta annat du kan andas in utan att stå över en skorsten eller bakom en startande jumbojet.
Det finns grader i helvetet för allt, och med hjälp av cherrypicking och egna hemgjort dragna slutsatser kan jag bevisa i stort sett vad jag vill för att slå blå dunster i ögonen för dem som vill tro på det, och tro mig, det finns alltid folk som gör det!
Varje dag lär man sig någonting nytt! Det är ärligt talat lite pinsamt för mig som bor i sthlm, känner mig som en riktig 08:a nu! Här i Stockholm med kranskommuner är det förstås lite andra vindar som blåser. Får man även bygga nytt utan andra uppvärmningssystem eller är det bara fritt fram att inte använda sig av dom till förmån för lokaleldstad?F fribygg skrev: