223 358 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Man måste inte kompromissa om det inte finns något problem. Du måste dels bekosta all trädfällning du vill ha gjord på någon annans mark, och dessutom måste du sannolikt erbjuda ytterligare något för att få din granne att göra något han absolut inte behöver göra om han inte känner för det...L Lakritsianen skrev:
Du kan ju börja med att ta ned trädet på din egna tomt som hotar ditt hus...
Sedan är det så att om de tar ner varannan gran så ökar risken för att de återstående granarna får problem eftersom de blir mer oskyddade för vindar.
Oavsett, så måste du respektera de lagar som finns. De finns av en anledning, och i detta fallet finns problemet endast mellan dina öron.
Redigerat:
Ja självklart. Men synd att kalla det tomt. Växer bara sly där nu. Så snart igenväxt. Han klipper bara framsidanJ jpelle skrev:
Lowley
Den sköts inte alls. Och det är det ju någon lag om att man ska iaf.J jpelle skrev:
Lowley
Och vad innebär "sköta"? Vill du ha maxhöjd på gräset, minimiavstånd mellan växtlighet och var går gränsen mellan sly och träd?L Lowley skrev:
Är det samma granne som har fräckheten att mata fåglar utan din tillåtelse, som inte "sköter" sin trädgård?
Staffan
L Lowley skrev:
PBLen ställer krav på att tomten ska hållas i vårdat skick.Nissens skrev:
Men exakt vad som är vårdat skick framgår inte.
”I plan- och bygglagstiftningen ställs krav på att tomter ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer. Anordningar på tomter ska i skälig utsträckning hållas i sådant skick att de fyller sitt ändamål.”
”Vad gäller krav på skötsel av tomter för att begränsa risken för olyckor så har det vad Boverket känner till inte inneburit några större tillämpningsproblem för byggnadsnämnderna, när det gäller växtlighet. Skyldigheten att sköta tomten så att risk för olycksfall begränsas kan till exempel aktualiseras i de fall större träd riskerar att falla ner på egendom eller personer i omgivningen.
Vad som utgör betydande olägenhet ska bedömas med urskiljning och utifrån de förhållanden som råder på den aktuella platsen. Vegetation får inte tillåtas växa så högt att den i oacceptabel grad skuggar grannens tomt. Vid bedömningen av vad som i det enskilda fallet är att betrakta som en betydande olägenhet för omgivningen måste även beaktas områdets karaktär och förhållandena på orten. Toleransnivån kan alltså variera mellan olika platser. De olägenheter som är vanligast förekommande när det gäller växtlighet är skuggning, försämrad utsikt och nedskräpning.”
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/ovardad-tomt/
Låter fruktansvärt. Söndag är ju dagen då både jag och alla grannar lever om som mest för då bryr sig ingen om oljud.F Freddan#1 skrev:
Exakt, det finns ingenting som säger hur man skall sköta träd. Denna tråden beskriver bara ett påhittat problem. Är träden friska så finns det inget problem. Försäkringen tar ev. Skador om det osannolika skulle ske.Demmpa skrev:
PBLen ställer krav på att tomten ska hållas i vårdat skick.
Men exakt vad som är vårdat skick framgår inte.
”I plan- och bygglagstiftningen ställs krav på att tomter ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer. Anordningar på tomter ska i skälig utsträckning hållas i sådant skick att de fyller sitt ändamål.”
”Vad gäller krav på skötsel av tomter för att begränsa risken för olyckor så har det vad Boverket känner till inte inneburit några större tillämpningsproblem för byggnadsnämnderna, när det gäller växtlighet. Skyldigheten att sköta tomten så att risk för olycksfall begränsas kan till exempel aktualiseras i de fall större träd riskerar att falla ner på egendom eller personer i omgivningen.
Vad som utgör betydande olägenhet ska bedömas med urskiljning och utifrån de förhållanden som råder på den aktuella platsen. Vegetation får inte tillåtas växa så högt att den i oacceptabel grad skuggar grannens tomt. Vid bedömningen av vad som i det enskilda fallet är att betrakta som en betydande olägenhet för omgivningen måste även beaktas områdets karaktär och förhållandena på orten. Toleransnivån kan alltså variera mellan olika platser. De olägenheter som är vanligast förekommande när det gäller växtlighet är skuggning, försämrad utsikt och nedskräpning.”
[länk]
TS vill inte ens ta ner sitt egna träd som hotar att ramla över hans hus. Detta eftersom han anser att det trädet är friskt. Men grannens träd är också friska...
Det är ju inte sant.L Lowley skrev:
Du kan ha rena djungeln i din trädgård. Enda kravet man har är att det får inte kunna skada någon. Dvs har du fullt med skrot i trädgården ska det tas hand om.
Det fallet har tagits upp i vår kommun då någon feg jävel anonymt anmälde en i byn åtskilliga gånger.
Han satte upp stora skyltar att de var välkomna på kommunens besiktning av trädgårde, inte kom där någon som anmälde.
Kommunen satte "INGA ANMÄRKNINGAR"
Över en halmeter högt gräs och vildvuxet.
Förbud mot klippa gräs? Kom in i matchen nu!F Freddan#1 skrev:
Har bott i Norge i 23år men har aldrig hört om det du skriver. Inte heller min familj/vänner som bott här hela livet.
Tror du är lite av en mytoman, tvivlade redan på Foppainläggen men här får jag det bevisat.
Det jag TROR du syftar på är en gammal lag om helligdagsfred
På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.
Utilbörlig larm kan vara att köra typ vinkelslip/motorsåg i tätbebyggt område men gräsklippning räknas definitivt inte som otilbörligt...
Skall rätt mycket till innan polisen griper in och stopppar verksamheten, de gånger det skett har det varit vid större byggarbetsplatser.
Redigerat:
Vänta ett tag nu här, du tycker alltså på fullt allvar att man INTE ska få gå klädd som man vill på sin tomt ?F Freddan#1 skrev:
Är det en brun uniform som ska vara kravet när man är utomhus eller går det bra med vanlig vårdad klädsel ?
..Eller så hade han mått skit för att han lät sina grannar bestämma över hans liv.. vad fanken, jag ser inte ner på folk som är religiösa men jag har extremt svårt för dom som försöker tvinga på sin tro på andra, och att tvinga folk att gå i kyrkan är en del av det. (Så var det ju faktiskt förr i sverige med, men vi har kommit en bit efter det.)Men det blev direkt åthutningar från grannarna och nu är det ingen av grannarna som talar med familjen. Stackars Foppa känner sig inte så bekväm med det. Inte går han i kyrkan heller i Schweiz, vilket de flesta gör. Hade han kollat upp innan vad som gällde i området innan de flyttade in och kanske gått till kyrkan med familjen någon enstaka gång skulle han kanske haft ett guldliv där nu.
Om han bodde där ÄR det väl hemma för honom ?
Själv uppfostrar jag mina barn till att respektera andra, delvis går det ut på "sköt dej själv och skit i vad andra gör"
Och det gäller inte grannarna då menar du ?
Jag känner inte till nån osämja i området jag bor i, men förr eller senare flyttar det väl in nån IDIOT som tror han eller hon ska kunna bestämma över hur andra ska leva sitt liv, och då är det ju klippt.
Jaha min granne har fullt med skrot under sina granar, det syntes inte förut men nu finns inga grenar längst ned. Men ni ska väl fortfarande skydda denna stackars granne som inte behöver visa någon hänsyn av den enkla anledningen att det finns inget krav från högre instans.Rkarlsson skrev:Det är ju inte sant.
Du kan ha rena djungeln i din trädgård. Enda kravet man har är att det får inte kunna skada någon. Dvs har du fullt med skrot i trädgården ska det tas hand om.
Det fallet har tagits upp i vår kommun då någon feg jävel anonymt anmälde en i byn åtskilliga gånger.
Han satte upp stora skyltar att de var välkomna på kommunens besiktning av trädgårde, inte kom där någon som anmälde.
Kommunen satte "INGA ANMÄRKNINGAR"
Över en halmeter högt gräs och vildvuxet.
Har inga träd som hotar mitt hus! Har en frisk ek och lind som har stadiga stammar. Granarna är lååånga och gängliga och finns i västläge där det blåser värst!Nissens skrev:
Man måste inte kompromissa om det inte finns något problem. Du måste dels bekosta all trädfällning du vill ha gjord på någon annans mark, och dessutom måste du sannolikt erbjuda ytterligare något för att få din granne att göra något han absolut inte behöver göra om han inte känner för det...
Du kan ju börja med att ta ned trädet på din egna tomt som hotar ditt hus...
Sedan är det så att om de tar ner varannan gran så ökar risken för att de återstående granarna får problem eftersom de blir mer oskyddade för vindar.
Oavsett, så måste du respektera de lagar som finns. De finns av en anledning, och i detta fallet finns problemet endast mellan dina öron.
Nya saker hela tiden tydligen. Nu har grannen fyllt upp med skrot under granarna som du inte har sett förut.L Lakritsianen skrev:
Men här finns det regler om att man inte får ha skrot som kan vara fara för andra i trädgården. Så länge det nu inte behövs en storm eller något annat naturfenomen för att detta skrot ska vara farligt.