Nissens Nissens skrev:
Du säger att du inte har råd med åtgärderna du vill ha gjorda. Vem skall då betala för dem menar du?
Om du försöker få grannen att betala för något som du enligt dina hemmasnickrade regler vill ha gjort så förstår jag grannen ännu bättre...
OM något skall göras så får du ju komma med något som han får ut något av också. Att komma med utgifter till honom lär ju inte funka som morot...
Jag håller efter min norrsida mot min andra granne! Tycker det är självklart, hade skämts ögonen ur mig om jag dränkt henne med 20 m höga granar som även skulle kunna hamna på hennes hus. Trodde verkligen att detta var en självklar inställning men när man läser en dels svar blir man mörkrädd.

• Gilla
  • Haha
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du säger att du inte har råd med åtgärderna du vill ha gjorda. Vem skall då betala för dem menar du?
Om du försöker få grannen att betala för något som du enligt dina hemmasnickrade regler vill ha gjort så förstår jag grannen ännu bättre...

Jag håller efter min norrsida mot min andra granne! Tycker det är självklart, hade skämts ögonen ur mig om jag dränkt henne med 20 m höga granar som även skulle kunna hamna på hennes hus. Trodde verkligen att detta var en självklar inställning men när man läser en dels svar blir man mörkrädd.
OM något skall göras så får du ju komma med något som han får ut något av också. Att komma med utgifter till honom lär ju inte funka som morot...

tensiden tensiden skrev:
Så länge det inte är några granbarkborrar i grannens granar så är det ingen fara. Hade det varit så illa som du vill få det att verka hade vi behövt ta ner i princip varenda gran i landet.
Ja men om alla hade ett juridiskt ansvar för sina träd hade det skötts bättre.
Jag behöver ingen lag för jag har schysst moral. Jag håller efter min norrsida mot min andra granne! Tycker det är självklart, hade skämts ögonen ur mig om jag dränkt henne med 20 m höga granar som även skulle kunna hamna på hennes hus. Trodde verkligen att detta var en självklar inställning men när man läser en dels svar blir man mörkrädd.

• Arg
Tubes
  • Laddar…
T twoody skrev:
Du menar alltså att det ska finnas en lag mot att grannar har för höga träd.
Ja eller att man har fullt juridiskt ansvar för sina träd och får betala hela kalaset vid skada.

• Haha
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
L Lakritsianen skrev:
Ja eller att man har fullt juridiskt ansvar för sina träd och får betala hela kalaset vid skada.
Jag förstår din oro.
Det jag inte förstår är hur en sådan lag skulle skrivas för att förhindra att milliontals träd fälls i onödan, bara för att några tror något.
Det är dessutom svårt att förstå ditt verkliga dilemma med träden, eftersom du uppenbarligen tar i från tårna vid beskrivningen av trädens växthastighet, samt att du vägrar ta några bilder så vi får se hur det verkligen ser ut. Det blir inte heller bättre av att du beskriver dig själv som en mönstermedborgare.
Så om du vill ha goda svar, får du nog bjuda till lite själv också.

En bild säger mer än tusen ord.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
A
Du vill få till en lag som gör att inga höga träd alls får finnas vid tomtgränser? Oavsett vad för träd det handlar om.

L Lakritsianen skrev:
Jag behöver ingen lag för jag har schysst moral. Jag håller efter min norrsida mot min andra granne! Tycker det är självklart, hade skämts ögonen ur mig om jag dränkt henne med 20 m höga granar som även skulle kunna hamna på hennes hus. Trodde verkligen att detta var en självklar inställning men när man läser en dels svar blir man mörkrädd.
Varför inte vända på dina egna argument? Om de nu skulle ha ansvar för sina träd och enl deras schysta moral har de tagit slutsatsen att de inte behöver göra något åt sina träd - varför skulle dom då göra det bara för att du kräver det?

Vad skulle du säga ifall din granne på norrsidan knackar på i morgon och kräver att du ska ta ner allting på din norrsida och dessutom borde betala allting? Skulle du då säga nej med hänvisning till att du håller efter enl din schysta moral?

• Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Eller så kan det vara tvärtom. Vi har tagit ner träd som vi trodde var dåliga men som var hur friska som helst i stammen.
Samma här. Vi hade fyra arborister som tittade på ett av våra träd, där alla fyra sa att det fanns risk och att trädet borde fällas. När det väl var fällt visade sig att ingen av de olika riskpunkterna stämde, så vi fällde ett fint träd i onödan med den fällande arboristens ord att det hade varit ett fint träd som säkert hade kunnat stå minst 50-60 år till innan det hade varit någon egentlig risk.
I Sverige kan väl den som ger ett professionellt råd som visar sig vara fel, hållas ansvarig? Så på en direkt fråga om det finns en risk kan de inte svara något annat än ja. Så tror vi det var i vårt fall i alla fall.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
J jpelle skrev:
Så på en direkt fråga om det finns en risk kan de inte svara något annat än ja. Så tror vi det var i vårt fall i alla fall.
Naturligtvis!
Vad skulle de annars säga? "Vi är helt säkra på att trädet inte kommer att falla på åtminstone 60år"?

Staffan

L
useless useless skrev:
I princip finns det väl redan en sån lag? Enligt jordabalken får inte inträngande grenar eller rötter orsaka olägenheter, så ett stort träd som står precis vid gränsen kan vara 'olagligt' om det inte går att kapa grenar och rötter utan att trädet tar skada.
Men något generellt förbud mot träd finns inte.

Grannen får ha höga träd vid tomtgränsen. Men har oxå skyldighet att ta hänsyn och se till att träden är ok. Till den grannen som inte vill ha skugga o stora granar som två våningshus två st som sitter i hop. Precis vid tomtgränsen. Samt rötter som är tjocka som två mäns överarmar. Jag kan inte klippa gräset.. inget växer där. Samt 75% mossa på tomten. OCH ena granen står från hennes eget hus ca10 m. Samt lutar både mot hennes och min tomt , med uthus.Det är deras skyldighet att se till så att träd och annat inte skadar andras fastigheter eller tomter. Jag kan informera om att om dom inte tar bort rötterna på min tomt. Så kommer jag att göra det. Och kommer inte stå för följderna. Sen så finns det oxå lagar paragrafer att man ska ta hänsyn till grannar. Men denna granne är uppvuxen på landet och har en annan syn på trädgårdar mm. Sen så går det inte heller att få prata med henne hon är dels 80 år samt en man som bor där (fast har lägenhet på annnat ställe) som isolerar henne. Men hon har släkt som kan ta ner granarna. För den ena lutar. Och det är inte frågan om den kommer falla... utan när. Och det är hon som blir skadestånds skyldig. Och enligt en advokat så bara jag meddelar om dom inte tar den rötterna så gör jag det.Samt att jag tänker inte stå för följderna. Dom har fått över en månad på sig. Så sågar jag så troligen välter den. Men vad ska jag göra ?? Jag älskar min tgård Men bara mossa o kottar samt inget som växer bredvid granarna. Så några förslag?? Och jag tänker heller inte kosta på en arborist eller dyligt för att titta på granarna. Det lägger jag inte ut pengar på. Och granar har inte pålrot som tallen har. Granar har ytliga rötter. Det som är kvar är kontakta kommunen. Men dom litar jag inte på kan inget! Eller är det länsstyrelsen? Någon som vet? Och har något råd / Lowley

Jag vet inte hur det ser ut på grannens tomt men tycker att TS trots lite kantig attityd har en poäng om hänsyn. Oavsett lagar så är hänsyn en förutsättning för att trivas som grannar. Grillrök, studsmatta vid tomtgräns, gräsklippning mär grannen äter ute, höga träd som skuggar/lövar/låter, trädgårdsprydnader, ogräs, skräphögar. Listan över allt som är lagligt men ofta inte uppskattat av grannar kan göras lång. Allt fångas i en grannkultur som inte regleras av lag utan sociala, oskrivna spelregler. Extremfall på fullt reglerad värld är vissa gated communities i USA. Mardröm för de flesta här tror jag.

På samma linje finns det mycket i samhället som är tillåtet men oartigt/otrevligt/osocialt, och alltså låter de flesta bli att uppföra sig så.

Man behöver inte göra som en granne vill men gör klokt i att vara lyhörd.

Till TS: var lösningsfokuserad och generös om du vill få grannen att gå med på något hen inte vill göra. De måste se dig som sympatisk och vilja hjälp dig, och att vara grinig eller arg ger bara rekyl.

Jag tycker du ska flytta till en hyresrätt så snart som möjligt

• Gilla
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Skadestånd är något man betalar utöver kostnaderna.
Den som begår ett brott är i regel skyldig att ersätta de skador som brottet orsakar - detta kallas skadestånd.

Jag tror du tänker på t.ex. ersättning för sveda och värk och det är inte skadestånd.

L Lakritsianen skrev:
Men var skall man dra gränsen för hur mycket lagen skall bestämma vad du gör på din egen mark?
L Lowley skrev:
Grannen får ha höga träd vid tomtgränsen. Men har oxå skyldighet att ta hänsyn och se till att träden är ok. Till den grannen som inte vill ha skugga o stora granar som två våningshus två st som sitter i hop. Precis vid tomtgränsen. Samt rötter som är tjocka som två mäns överarmar. Jag kan inte klippa gräset.. inget växer där. Samt 75% mossa på tomten. OCH ena granen står från hennes eget hus ca10 m. Samt lutar både mot hennes och min tomt , med uthus.Det är deras skyldighet att se till så att träd och annat inte skadar andras fastigheter eller tomter. Jag kan informera om att om dom inte tar bort rötterna på min tomt. Så kommer jag att göra det. Och kommer inte stå för följderna. Sen så finns det oxå lagar paragrafer att man ska ta hänsyn till grannar. Men denna granne är uppvuxen på landet och har en annan syn på trädgårdar mm. Sen så går det inte heller att få prata med henne hon är dels 80 år samt en man som bor där (fast har lägenhet på annnat ställe) som isolerar henne. Men hon har släkt som kan ta ner granarna. För den ena lutar. Och det är inte frågan om den kommer falla... utan när. Och det är hon som blir skadestånds skyldig. Och enligt en advokat så bara jag meddelar om dom inte tar den rötterna så gör jag det.Samt att jag tänker inte stå för följderna. Dom har fått över en månad på sig. Så sågar jag så troligen välter den. Men vad ska jag göra ?? Jag älskar min tgård Men bara mossa o kottar samt inget som växer bredvid granarna. Så några förslag?? Och jag tänker heller inte kosta på en arborist eller dyligt för att titta på granarna. Det lägger jag inte ut pengar på. Och granar har inte pålrot som tallen har. Granar har ytliga rötter. Det som är kvar är kontakta kommunen. Men dom litar jag inte på kan inget! Eller är det länsstyrelsen? Någon som vet? Och har något råd / Lowley
Jag vill hävda att om du kapar rötterna på din sida och det får granen att falla, så är det du som får stå för skadeståndet.

• Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Men var skall man dra gränsen för hur mycket lagen skall bestämma vad du gör på din egen mark?

Jag vill hävda att om du kapar rötterna på din sida och det får granen att falla, så är det du som får stå för skadeståndet.
Har du länk paragraf och hänsyn?

Tänk att vissa behöver få det upptryckt i ansiktet och tvingas vara snäll mot sina medmänniskor!

Som det är nu ska utsatta bara finna sig i att folk beter sig egoistiskt och skiter fullständigt om deras träd kan skada andra. I en skog är väl en sak men på villatomter är det oförskämt

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.