223 384 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
L Lakritsianen skrev:Har du länk på paragraf och hänsyn?
Tänk att vissa behöver få det upptryckt i ansiktet och tvingas vara snäll mot sina medmänniskor!
Som det är nu ska utsatta bara finna sig i att folk beter sig egoistiskt som skiter fullständigt om deras träd kan skada andra. I en skog är väl en sak men på villatomter är det oförskämt
Tydligen läser du inte hela tråden!J jpelle skrev:Varför inte vända på dina egna argument? Om de nu skulle ha ansvar för sina träd och enl deras schysta moral har de tagit slutsatsen att de inte behöver göra något åt sina träd - varför skulle dom då göra det bara för att du kräver det?
Vad skulle du säga ifall din granne på norrsidan knackar på i morgon och kräver att du ska ta ner allting på din norrsida och dessutom borde betala allting? Skulle du då säga nej med hänvisning till att du håller efter enl din schysta moral?
Vi har en dialog och jag håller efter varje år och tar bort träd så att det aldrig blir några för höga träd. Anledningen till att det inte finns en lag som reglerar detta är att för att man förväntar sig att folk ska visa hänsyn och samarbete, men personer som fungerar som du gör visar tydligt att en lag krävs för att skydda folk mot egoister som skiter i andra.
Hänsyn är något även du skalll visa, istället för att tala om för andra vad som är rätt och vad som är fel. Din drömlag finns inte, sannolikt för att den skulle vara omöjlig att såväl skriva som efterleva. När och var skulle den gälla? Vilket straffvärde skulle den ha? Sammhälstjänst, böter, fängelse, antal år?L Lakritsianen skrev:
Som sagts förut. Bilder på de extremt snabbväckande granarna!
Staffan
Tycker du ja...om någon skulle fråga dina grannar så skulle de kanske säga du är egoist som kräver att de ska ta bort sina älskade granar och att det är de som är utsatta för en jobbig granne.L Lakritsianen skrev:
Som du bemöter folk i den här tråden så förstår jag faktiskt att dina grannar inte är tillmötesgående. Du svingar hit och dit med kraftuttryck och attackerar folk för att de inte tycker som du (jag förutser att du kommer göra likadant mot mig efter det här inlägget), och även om folk ofta är en person vid tangenterna och en annan IRL, så finns det alltid en orsak till den osympatiska personligheten som visas på nätet.
Mitt råd till dig är att tagga ned lite och försök se situationen från dina grannars håll. Har du verkligen gjort allt rätt i kontakten med dem, både gällande granarna men även andra grejer? Om du kommer fram till att du verkligen inte gjort några fel och att grannarna på riktigt är egoistiska idioter, så kanske du bör överväga att flytta.
En sak jag lärt mig i livet är att det inte går att påverka idioter till att inte vara idioter längre...och det är dessvärre inte brottsligt att vara idiot. Ställ dig frågan om vill du verkligen bo granne med idioter, även om du lyckas få ned granarna på något sätt.
Trädägaren ska minsann ha skadestånd om någon tar ner deras träd men åt andra hållet har de tydligen inget ansvar! Är inte det konstigt? Även levande existerande träd kan göra skada! Men den utsatta grannen kan inte kräva skadestånd för det!Staffan2000 skrev:
Hänsyn är något även du skalll visa, istället för att tala om för andra vad som är rätt och vad som är fel. Din drömlag finns inte, sannolikt för att den skulle vara omöjlig att såväl skriva som efterleva. När och var skulle den gälla? Vilket straffvärde skulle den ha? Sammhälstjänst, böter, fängelse, antal år?
Som sagts förut. Bilder på de extremt snabbväckande granarna!
Staffan
Nä jag har absolut ingen lust att stångas med envisa tjurar som bara ser om sitt egna hus, tror ingen vill det därför är det så viktigt med en lag som ser till att alla tar sitt ansvar för sina träd, en lag som reglerar höjd och placering så det blir slut tjafsat!
"På grannens tomt står en 15 m hög klippa. Den fanns där när jag köpte mitt hus men jag har kommit på att den blockerar ljuset på kvällen. Varför finns det ingen lag som tvingar grannen att ta bort den?"
För det första har jag vänligt frågat grannen för flera år sedan och inte alls med någon kaxig attityd men jag inte fått något gehör alls. Tror de flesta i min situation startar diskussionen vänligt men många gånger spelar det ingen roll.P Paxman skrev:Tycker du ja...om någon skulle fråga dina grannar så skulle de kanske säga du är egoist som kräver att de ska ta bort sina älskade granar och att det är de som är utsatta för en jobbig granne.
Som du bemöter folk i den här tråden så förstår jag faktiskt att dina grannar inte är tillmötesgående. Du svingar hit och dit med kraftuttryck och attackerar folk för att de inte tycker som du (jag förutser att du kommer göra likadant mot mig efter det här inlägget), och även om folk ofta är en person vid tangenterna och en annan IRL, så finns det alltid en orsak till den osympatiska personligheten som visas på nätet.
Mitt råd till dig är att tagga ned lite och försök se situationen från dina grannars håll. Har du verkligen gjort allt rätt i kontakten med dem, både gällande granarna men även andra grejer? Om du kommer fram till att du verkligen inte gjort några fel och att grannarna på riktigt är egoistiska idioter, så kanske du bör överväga att flytta.
En sak jag lärt mig i livet är att det inte går att påverka idioter till att inte vara idioter längre...och det är dessvärre inte brottsligt att vara idiot. Ställ dig frågan om vill du verkligen bo granne med idioter, även om du lyckas få ned granarna på något sätt.
Det som gör mig med flera förbannad är denna trångsynthet och rädsla för en lag som skulle kunna få slut på sådana här tvister som t om går så långt att folk tar ned grannars träd. Helt galet! Vem vill ha det så?
Är det inte bättre med en lag? Och vore det inte bättre att du svarar med motförslag på lag istället för att stå och stampa på samma ruta.
Du kanske själv ska läsa hur du skriver till mig, vilken härskarteknik använder inte du själv.
Antagligen har du själv höja träd mot grannen som du inte vill ta ned och då blir både mitt inlägg och lagförslag mycket besvärligt.
"Först ignorerar de dig. Sedan skrattar de åt dig. Sedan krigar de mot dig. Sedan vinner du."
Mahatma Ghandi
Hur skall den vara utformad? Gäller den även när ny bebyggelse uppförs nära redan etablerad? Etc etc...
Det är svårt att göra sig en uppfattning om ditt dilemma, när du inte lägger upp några bilder. Själv får jag en känsla av att det inte är så stor fallrisk, utan att du helt enkelt förstorar risken för att du är förbannad för att grannen inte gör som du vill. Men jag kan lika gärna ha fel. Det vet vi inte.
Staffan
Det är svårt att göra sig en uppfattning om ditt dilemma, när du inte lägger upp några bilder. Själv får jag en känsla av att det inte är så stor fallrisk, utan att du helt enkelt förstorar risken för att du är förbannad för att grannen inte gör som du vill. Men jag kan lika gärna ha fel. Det vet vi inte.
Staffan
I rest my case...L Lakritsianen skrev:För det första har jag vänligt frågat grannen för flera år sedan och inte alls med någon kaxig attityd men jag inte fått något gehör alls. Tror de flesta i min situation startar diskussionen vänligt men många gånger spelar det ingen roll.
Det som gör mig med flera förbannad är denna trångsynthet och rädsla för en lag som skulle kunna få slut på sådana här tvister som t om går så långt att folk tar ned grannars träd. Helt galet! Vem vill ha det så?
Är det inte bättre med en lag? Och vore det inte bättre att du svarar med motförslag på lag istället för att stå och stampa på samma ruta.
Du kanske själv ska läsa hur du skriver till mig, vilken härskarteknik använder inte du själv.
Antagligen har du själv höja träd mot grannen som du inte vill ta ned och då blir både mitt inlägg och lagförslag mycket besvärligt.
"Först ignorerar de dig. Sedan skrattar de åt dig. Sedan krigar de mot dig. Sedan vinner du."
Mahatma Ghandi
Dessa tvister skulle lösas på exakt samma sätt exakt lika bra med en lag som tvingar folk att ha minst tre 20 meter höga träd på tomten.L Lakritsianen skrev:
Har du tänkt på det?
Nej, svarar jag på det påståendet.L Lakritsianen skrev:
Jag tycker inte det är bättre med lagar, i alla fall inte när det gäller ”vardagliga” situationer som tex träd i gräns eller andra på det stora hela taget obetydliga saker.
Att lagstifta om allt är inget någon vill, utan när det uppstår situationer så skall de kunna lösas utan att alltid hänvisa till lagar o paragrafer. Sunt förnuft kallas det och det fungerar faktiskt i de absolut flesta fall. Sedan händer det att en konflikt eller meningsskiljaktighet inte löser sig, men då finns det andra vägar att gå. O oftast finns det i slutändan alltid någon paragraf att luta sig mot, precis som här.
Man måste bara acceptera att inte alltid ha/få rätt eller inte alltid kunna få sin vilja igenom. Bara för att det inte går som man vill kan man inte börja tänka att det måste finnas en lag.