223 458 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Jag har tyvärr inte råd därför vore ett lagstöd bra så att aldrig sådana situationer ska behöva uppstå, jag är långt ifrån ensam!A AndersS skrev:Känns som ts fått alla de svar som behövs x gånger om och utifrån vad som gäller legalt, men även också förslag på hur man kan lösa situationen. Det är grannen som ts ska övertyga inte oss i forumet, så ts lägg inget krut på att svara/argumentera mot många inlägg. Fokusera på hur du kan använda de råd du fått här och om det kan lösa dina problem med träden.
Om sedan lagarna är felaktiga, grannen miljonär med Tesla, nedlåtande, etc, får du acceptera då du inte kan påverka.
Om jag varit din granne som du beskriver grannen, så är det mig du ska övertyga att granarna ska tas bort. Du måste sälja in det med argument och kanske ta vissa kostnader för att få bort granarna. Skulle du börja blanda in ovidkommande saker, kanske uppfattas påstridig, etc, så är sannolikheten att jag inte är så intresserad av fortsatt dialog med dig och träden får stå kvar då de inte är till problem för mig, bara merarbete att ta bort dem och göra något av området där träden stått. Att t.ex. ta bort 10 stubbar är inte gratis, är du villig att erbjuda grannen det?
Nu kan jag bara " önska" en kraftig storm från norr ( vilket är ovanligt i dessa trakter) som faktiskt gör att ett träd faller 1 m från hans egna hus så han fattar galoppen och tar ned träden själv.
Det hände mig när jag var liten. Kommunens träd som de skulle plocka ner, men när de var halvvägs in i trädet så var det ju ruttet och trädet gick inte åt det hållet som de ville.L Lakritsianen skrev:
De tog mig i hälarna.
Gick över en av våra bodar. Full ersättning för det som gick sönder på boden och present till mig från kommungubbarna.
Men om din grannes träd är sjuka så får du ju ta in en arborist och få det klarlagt. Om de är för dåliga för att klara en storm så får du ju ta ner det.
? Jag vill inte ha ett träd över mitt hus!Staffan2000 skrev:
Det är här skon klämmer!
För det är sällan svårt att ge bort det man inte behöver eller bryr sig om. Grangrannen däremot, tycker tydligen, av vilken anledning som helst, om sina granar och vill därför ha dom kvar. Något vår lagstiftningsivrande trådskapare inte kan acceptera. Ibland för att grannen är rik. Ibland för att granarna käkar Ryssfemmor och växer som bambu. Och ibland för att grannens grannes granar fällts. Räcker inte det ena argumentet, hittas snart ett annat.
Land skall med lag byggas.
Staffan XV
Sedan 2 år har vi fått 2 kalhyggen på två sidor om oss så nästa storm sydväst kommer garanterat ett eller flera granar falla!
De är inte sjuka men de är höga, 5 m från huset och står utsatta med tanke på 2 nytillkomna kalhyggen, nutidens extrema väder regn/torka och stormar som inte endast kommer på hösten. Och genom att vi har granbarksborrar i skogen bredvid så vore det förnuftigt att ta ned dem.Rkarlsson skrev:Det hände mig när jag var liten. Kommunens träd som de skulle plocka ner, men när de var halvvägs in i trädet så var det ju ruttet och trädet gick inte åt det hållet som de ville.
De tog mig i hälarna.
Gick över en av våra bodar. Full ersättning för det som gick sönder på boden och present till mig från kommungubbarna.
Men om din grannes träd är sjuka så får du ju ta in en arborist och få det klarlagt. Om de är för dåliga för att klara en storm så får du ju ta ner det.
Du får ha koll på dem.L Lakritsianen skrev:
Om grannen vill ha de kvar har du tyvärr inte mycket att göra åt det.
Jag går alltid och kollar mina träd så de ser friska ut och inte har skadats av stormar och oväder. De står som berg i backen =)
Men innan jag flytta in här så stod det ett riktigt högt träd sa grannen både på min och hans tomt (två träd) som var dåliga och de tog ju såklart ner dem då.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 713 inlägg
Nej, då krävs det också att olyckan beror på att trädet är rutten.Anna_H skrev:
Skulle jag säga till grannen och säga att han ska fälla sina träd för att de ör sjuka och skulle trädet en månad senare blåsa omkull i en extrem storm där massor av andra träd o jså gick omkull, är det inte grannens ansvar. Går samma träd omkull i en svag sommarbris, då är det en annan sak.
Skulle jag vara försäkringsbolaget, skulle jag säga att om träden är så dåliga ska du ta bort dom på egen bekostnad innan de faller på huset annars är du försumligt och får du själv betala skadanStefan Bengtsson skrev:
Granarna är inte sjuka men de är 20 m höga, 5 m från huset och står utsatta med tanke på 2 nytillkomna kalhyggen, nutidens extrema väder regn/torka och stormar som inte endast kommer på hösten. Och genom att vi har granbarksborrar i skogen bredvid så vore det förnuftigt att ta ned dem.harry73 skrev:
Hochiha skrev ett väldigt bra, roligt och balanserat svar. Tycker du att svaret är otrevligt så har du uppenbart enorma problem med mänskliga kontakter. Du verkar inte veta mycket om mobbning.L Lakritsianen skrev: