108 553 läst ·
827 svar
109k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Bra, detta bekräftar vad många här på forumet vetat länge.F Fredrik Sjödin skrev:Nja. Om, och endast om, det går att leda i bevis att du utfört elinstallationsarbete utan att ingå i ett egenkontrollprogram eller själv vara elinstallatör kan du, rent teoretiskt fällas för olagligt elinstallationsarbete. Men om installationen är tekniskt korrekt, säker och utförd enligt regelverket är det osannolikt att någon åklagare kommer att prioritera det ärendet.
Och vad tycker du om upplägget att bilder läggs upp, frågor ställs med oftast okänt resultat, ur elsäkerhetssynpunkt?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Du begår ett feltänk. Släpp tanken om ”laglig” eller inte. Uppfyller en elinstallation inte elinstallationsreglena eller motsvarande uppfyller den inte miniminivån vad gäller elsäkerhet. Det är det viktiga.L lars80 skrev:
Jag menar anläggningen, resultatet av mitt arbete. Inte arbetet att göra installationen. Jag förstår att jag inte få installera. Men när jag har gjort rätt och kontrollerat allt, är anläggningen ”godkänd” då?F Fredrik Sjödin skrev:Nja. Om, och endast om, det går att leda i bevis att du utfört elinstallationsarbete utan att ingå i ett egenkontrollprogram eller själv vara elinstallatör kan du, rent teoretiskt fällas för olagligt elinstallationsarbete. Men om installationen är tekniskt korrekt, säker och utförd enligt regelverket är det osannolikt att någon åklagare kommer att prioritera det ärendet.
Jag är alltså både utförare och ägare av anläggningen i mitt (teoretiska) scenario.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Behöver inte kolla upp det. Det jag skrev stämmer. Förstår inte vad du menar med andra stycket.L lars80 skrev:Kan inte du kolla upp detta så vi vet exakt, jag ser plötsligt en intressant affärside som kommer slå branschen i spillror om det du säger stämmer.
Varför skulle någon vilja besvära sig om att anlita en auktoriserad firma då isåfall, så länge ingen elinstallatör har gjort jobbet så händer inget.
Detta skulle jag vilja ha skriftligt ifrån elsäkerhetsverket.
Men hur uppfyller den elinstallationsreglerna utan att 134.2 är utförd?F Fredrik Sjödin skrev:
Inga kontroller, bara tuta och kör alltså?
Jag kan liksom inte se några större problem.useless skrev:
Vad skulle anläggningens historia ha för påverkan vad jag gör idag?
Jag brukar väl i princip inte ens fundera på ifall det är utfört av elföretag eller hempulare. Då så många elföretag/elektriker lämnar skit och felaktigheter och ibland riktiga farligheter bakom sig så spelar inte utföraren någon större roll. Jag betraktar anläggningens status helt enkelt.
Och det är mycket att ha koll på, ingen ska tro något annat.
Dels för man se upp med blandat ojordat och jordat, och fuskjordat naturligtvis. Och en klassiker är synlig FK någonstans, nästan lika vanligt efter elektriker. Man brukar finna det vid drivdon och spegelskåpen i badrummet. Felaktigt materialval, otillräckligt klamrat eller inte alls, avsaknad av dragavlastning osv. Det finns många klassiska fel som man återkommande stöter på. Och hör och häpna, en alldeles för stor andel av denna skit är utförd utav elfirmor, tyvärr. Man får skämmas för sina kollegor!
Det är ju de rena felen, som jag försöker hålla koll efter, och fixa det jag hittar för att lämna en anläggning efter mig som jag kan stå för.
Till detta tillkommer ju en mer övergripande anläggningskännedom, vid vissa åtgärder, uppsäkring, nya huvudledningar, inst av större laster, vid långa dragningar osv osv, så måste jag kolla upp säkringar, ledningsareor, TN-C vs TN-S och sånt.
Dessutom måste jag hålla koll på rummen, bara för att elen ursprungligen installerades på något visst sätt så betyder det inte att den alltid får fortsätta vara så.
Har isolerad miljö brutits, (t.ex. genom att byta trägolv till klinker,) så måste ojordat bytas till jordat. Och även om det redan är gjort långt innan jag kommer in i bilden så får jag helt enkelt kräva att kunden går med på bytet, ty när jag lämnar huset ska allt ha en någorlunda standard.
Så all förändring av utrymmen som elen är installerad i, eller om rummets/utrymmets användningsområde ändras, så måste man beakta ifall även elinstallationen måste ändras genom att nya krav inträder. Och när sånt händer så gäller dagens regler till 100%, inga av undantagen är tillämpliga, då det nu anses såsom nyinstallation.
Ja det finns mer att skriva, jag skulle kunna skriva 5 ggr mer, men stoppar här.
Alla har nog fattat att det finns en hel del att ha koll på innan man börjar med en installation, och under tiden.
Men om det tidigare arbetet är utfört av en elfirma eller en obehörig privatperson är mig helt egalt. Brottet är i så fall gjort av den som kopplade obehörigt, inte av mig.
Jag åker inte på fortkörningsböter ifall jag kör en bil som någon fortkörare innan har kört.
Ja, om du ser att det är ett olagligt elarbete som har utförts ska du anmäla det.L lars80 skrev:Saxar från elsäkerhetsverkets hemsida.
[länk]
Polisanmäl olagligt elinstallationsarbete
Om du upptäcker olagligt elinstallationsarbete ska du göra en polisanmälan för brott mot Elsäkerhetslagen (2016:732).
Det är straffbart att utföra elinstallationsarbete utan att vara auktoriserad för arbetet eller utan att omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Sådant olagligt elinstallationsarbete faller under allmänt åtal och utreds inte av Elsäkerhetsverket. Händelsen ska istället polisanmälas.
Kommentar?
Sedan gäller det att kunna bevisa vem som har gjort det olagliga elarbetet.
I praktiken så är det mer eller mindre bara när man kan filma/ta kort på ett aktivt olagligt elinstallationsarbete som det kan leda till åtal.
Men som sagt själva elanläggningen kan aldrig bli olaglig, utan bara antingen säker eller farlig.
Du tänker att elinstallationsreglerna är ett krav. I ELSÄK-FS 2008:1 förklaras begreppet god elsäkerhetsteknisk praxis. Det handlar om utförande, inte kontroll. Följer man svensk. standard, föreskrifter samt ”praxis som etablerats inom elområdet” så anses anläggningen uppfylla föreskrifterna. Det gäller dock bara utförande. Den ska såklart dokumenteras och provas men hur är svårare att säga om man t.ex. inte skrivit att elinstallationsreglerna (SS4364000) ska gälla inom kontraktet. Normalt görs det såklart i teknisk beskrivning.L lars80 skrev:Ja då behöver man alltså inte uppfylla kriterierna i 134.2 elinstallationsreglerna enligt dig eller elsäkerhetslagen?
Obehöriga kan bedriva elinstallationsarbete svart och allt blir lagligt enligt din tolkning?
Fritt fram att använda sina nya elanläggning utfört utan krav på kontroller, dokumentation eller behörig installatör?
Har jag uppfattat dig rätt då?
Bra, då ska jag säga till kunderna i fortsättningen att dom inte behöver elsäkerhetsintyg på sina installationer.F Fredrik Sjödin skrev:
Det räcker att jag kollar om dom har gjort det snyggt så är allt grönt.
Undrar om det kommer bli mycket svartjobb nu?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det finns ingen ”godkänd” elanläggning. Du som innehavare ska fortlöpande kontrollera att den är säker. No more, no less.P Pin skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Detta är givetvis felaktigt. Har dina kontroller brustit eller dina installationer ökat elfaran är det givetvis ditt ansvar som kunnig yrkesman. Tro inte lagar och paragrafer är det enda som finns.Mikael_L skrev:
Likadant att ge klartecken till att spänningssätta en okänd anläggning, det är så mycket mer än bara en kråka på ett papper, tyvärr inser inte alla detta då det brukar gå bra.
Jo det känner jag till. Varken ”godkänd” eller underkänd då? Bara handlingen som var otillåten. Som att det är OK att göra grannfrun gravid, men inte att ligga med henne.F Fredrik Sjödin skrev:
Jag har skrivit i en annan tråd tidigare att jag anser att ordet ”fortlöpande” är olyckligt. I praktiken är detta inte möjligt. Jag kan göra det årligen, regelbundet, återkommande, vid behov, när något ändrats, vid behov. Men inte fortlöpande.
https://www.synonymer.se/sv-syn/fortlöpande
MenF Fredrik Sjödin skrev:
Varför?F Fredrik Sjödin skrev:
Det räckte ju att någon obehörig hade installerat rätt, avprovning före drifttagning behövs ju inte då. Anläggningen är ju laglig i vilket fall!?
Du skrev ju att en anläggning inte kunde vara olaglig om den bara är rätt utförd!?
Nu kan den vara olaglig om kontroller inte har utförts menar du?