Jobbar hos en kund, med snickeri, och ser denna lösning.
Se bild. Första bilden visar en dosa utomhus där den vita kabeln är från centralen. 1,5 mm². Den svarta är en 2,5 mm² vidare till en bod. En behörig elektriker (?) har nydligen kopplat in en kabel till en ny avloppsanläggning, röd/svart, i denna dosa. Rätta mig om jag har fel men visst måste en elektriker tillse att det är rätt och riktigt från central och även byta dosan när denna uppenbarligen är helt slut. .
Se bild. Första bilden visar en dosa utomhus där den vita kabeln är från centralen. 1,5 mm². Den svarta är en 2,5 mm² vidare till en bod. En behörig elektriker (?) har nydligen kopplat in en kabel till en ny avloppsanläggning, röd/svart, i denna dosa. Rätta mig om jag har fel men visst måste en elektriker tillse att det är rätt och riktigt från central och även byta dosan när denna uppenbarligen är helt slut. .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte att dosan som sitter ute på en fasad, inte är tät på ovansidan således stämmer inte ip-klassningen. Vid regn kan det flöda in vatten. Det sitter en 10A i skåpet. Och frågan jag ställer är vad elektrikern har för ansvar.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Är du snickare så har du säkert en tub fog i bilen, lägg en klick ovanpå dosan och dra av med fingret så är saken biff. 
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Formellt så beror det lite på hur dosan sitter, höjdled och hur skyddad den är uppifrån. Vilken IP klass den måste hålla.
Nu ser det ut som det är rätt stora hål öppna. Då tveksamt om den ens är petsäker.
Nu ser det ut som det är rätt stora hål öppna. Då tveksamt om den ens är petsäker.
Ansvaret för att anläggning uppfyller sk. God elsäkerhetsteknisk praxis åligger ytterst anläggningsinnehavaren. Om en elinstallatör noterar en brist är det lämpligt att upplysa anläggningsinnehavaren om det. Däremot har elinstallatören inget juridiskt ansvar i detta.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Elektrikern ska naturligtvis påpeka felaktigheter men det formella ansvaret har ändå husägaren. Det är dennes skyldighet att kontrollera och se till att anläggningen är okej.
När man ser sånt här så känner man sig trygg i att om man bara anlitar en riktig elektriker så kan man sova lugnt om nätterna 
Dosan borde bytts ut, eller borde elektrikern inte gjort installationen. Hör vi inte hela tiden att det inte ens går att dra en kabel i ett nygrävt rör för att elektrikern inte kan garantera att allt är ok. Här är det ju tvärtom uppenbart att det finns allvarliga fel med nuvarande installation.
Dessutom ser det inte ens ut som om den nya kabeln är klamrad på rätt sätt utan enbart är fastklämd mellan de befintliga kablarna.
Dosan borde bytts ut, eller borde elektrikern inte gjort installationen. Hör vi inte hela tiden att det inte ens går att dra en kabel i ett nygrävt rör för att elektrikern inte kan garantera att allt är ok. Här är det ju tvärtom uppenbart att det finns allvarliga fel med nuvarande installation.
Dessutom ser det inte ens ut som om den nya kabeln är klamrad på rätt sätt utan enbart är fastklämd mellan de befintliga kablarna.
Kul att elektrikern som har monopol på att kunna installera starkström inte har något ansvar alls, utan innehavaren som inte ens får skruva av locket på dosan har det fulla ansvaret för hur det ser ut på insidan.
Inom vilken annan bransch funkar det på samma sätt?
Inom vilken annan bransch funkar det på samma sätt?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Njaaa. Om hålet i dosan är så illa som det ser ut, eller värre. Så är elektrikern ansvarig. Han borde antingen bytt ut dosan eller vägrat koppla i dosan.
Men det är inte säkert att dosan skall ses som felaktig. Sitter den tillräckligt högt och skyddad av tak. Då behöver den inte vara mer vattentät än om det vore i vardagsrummet. Men om hålet så stort som det ser ut på bilden så är dosan inte petsäker. Och då får man inte ha den ens i vardagsrummet.
Men det är inte säkert att dosan skall ses som felaktig. Sitter den tillräckligt högt och skyddad av tak. Då behöver den inte vara mer vattentät än om det vore i vardagsrummet. Men om hålet så stort som det ser ut på bilden så är dosan inte petsäker. Och då får man inte ha den ens i vardagsrummet.
Tack för alla svar och goda råd. Trodde det var ett solklart läge. Dosan sitter på 1,5 m och slagregn letar sig lätt in.
Om det är någon som bestämt vet vad reglerna säger så får den gärna svara. Detta är på en ö och det kostade kunden en bra slant att bara få hit elektrikern, vilket är helt ok, men min tanke var att då detta är så fult gjort så borde denne åka hit gratis och bara ta betalt för material och tiden det tar att göra det snyggt och säkert. Om det, för mig uppenbara fula jobbet, strider mot reglerna så kan man argumentera för den lösningen.
Om det är någon som bestämt vet vad reglerna säger så får den gärna svara. Detta är på en ö och det kostade kunden en bra slant att bara få hit elektrikern, vilket är helt ok, men min tanke var att då detta är så fult gjort så borde denne åka hit gratis och bara ta betalt för material och tiden det tar att göra det snyggt och säkert. Om det, för mig uppenbara fula jobbet, strider mot reglerna så kan man argumentera för den lösningen.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Fast även klamringen av kabeln ser ut att vara fel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Elfirman ska kontrollera den del som arbetet omfattar. Jag set det som solklart att de inte kan ansluta en ny kabel i denna dosa utan att se till att deras inkoppling är korrekt, vilken den bara är om den bl.a är vederbörligt skyddad. Så detta tycker jag de bör åtgärda utan kostnad.
Sedan verkar det som att de kopplat in en flexibel anslutningskabel mot installationskabel i dosan. Det vore intressant att se under locket hur det är gjort och om alla ledare sitter bra.
Sedan verkar det som att de kopplat in en flexibel anslutningskabel mot installationskabel i dosan. Det vore intressant att se under locket hur det är gjort och om alla ledare sitter bra.
Mina 2 xus:
Hade du meddelat elektrikern att dosan behövde bytas, gillrade du en fälla eller du upptäckte det plötsligt?
En dylik dosa är ingen ovanlig syn i elektrikerns servicebil förvisso.
Men den sista kanske precis gick åt.
Jag kan inte se att det med dosan förvärrats elsäkerhet en för att en sladd är inkopplad där.
Att sen sladden är felaktigt monterad förvånar mig inte det minsta.
Att elektrikern skulle ta båten till Clas & Company tror jag inte heller TS väntar sig.
Oavsett vad paragrafer säger finns det något som kallas hederlig gammal yrkesstolthet.
När allt är klart ska installationen kunna uppvisas på Louvren så hela världen kan beskåda och inse att det allra yttersta gjorts för att få till det hela på ett säkert, ekonomiskt samt estetiskt tilltalande sätt.
Uppfyller denna installation dessa kriterier?
Får medge att jag inte kikat så noga på bilderna men spontana känslan är nej.
Nu kan ju elektrikern och trådskaparen stå och peka finger på varandra en hel dag, detta får mig att inse att det finns två ansvariga parter i detta.
Men kan elektrikern inte installera är det heller ingen elektriker.
Vi behöver få in mycket mera information för att kunna döma korrekt i detta.
Hade du meddelat elektrikern att dosan behövde bytas, gillrade du en fälla eller du upptäckte det plötsligt?
En dylik dosa är ingen ovanlig syn i elektrikerns servicebil förvisso.
Men den sista kanske precis gick åt.
Jag kan inte se att det med dosan förvärrats elsäkerhet en för att en sladd är inkopplad där.
Att sen sladden är felaktigt monterad förvånar mig inte det minsta.
Att elektrikern skulle ta båten till Clas & Company tror jag inte heller TS väntar sig.
Oavsett vad paragrafer säger finns det något som kallas hederlig gammal yrkesstolthet.
När allt är klart ska installationen kunna uppvisas på Louvren så hela världen kan beskåda och inse att det allra yttersta gjorts för att få till det hela på ett säkert, ekonomiskt samt estetiskt tilltalande sätt.
Uppfyller denna installation dessa kriterier?
Får medge att jag inte kikat så noga på bilderna men spontana känslan är nej.
Nu kan ju elektrikern och trådskaparen stå och peka finger på varandra en hel dag, detta får mig att inse att det finns två ansvariga parter i detta.
Men kan elektrikern inte installera är det heller ingen elektriker.
Vi behöver få in mycket mera information för att kunna döma korrekt i detta.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Kanske enklare att börja anta att det inte är nån elektriker som kopplat. Kanske husägaren bara ville få det att låta att denne anlitat nån.....