HeligBirma HeligBirma skrev:
Men snälla nån. Klass I innebär att produktens skydd bygger på att den ansluts till skyddsjord. Klass II innebär att skyddet är dubbel- eller förstärkt isolation. Klass III (som inkluderar SELV och PELV) innebär att farliga spänningar inte finns i produkten. Sluta lura folk nu, detta har inte med EMC att göra!
Bilden på lampan visar symbolen för skyddsjord på märkskylten och skall därför anslutas till skyddsjord. Den har varken symbol för en klass II eller klass III produkt vilket betyder att den är Klass I och att lampans skydd bygger på anlutning till skyddsjord.
Ja, själva armaturen ska anslutas till skyddsjord OM rummet är skyddsjordat.
MEN om rummet är utförd enligt "isolerad miljö", alltså alla vägguttag, lamputtag mm är ojordade, då får inte armaturen anslutas till skyddsjord.

Nästan alla rum i en bostad fram till början/mitten av 1994 är utförda enligt klassningen "isolerad miljö".

Edit: rättstavning.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Så att dragavlasta kabeln i lampan, koppla den med jord till en jordad stickkontakt, och se'n ansluta den i ett ojordat vägguttag är OK då? Tolkar jag det rätt?

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Jag tror jag förstår varför Heligbirma använder ”lågvolt”….

• Gilla
Millox
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
MEN om rummet är utförd enligt "isolerad miljö", alltså alla vägguttag, lamputtag mm är ojordade, då får inte armaturen anslutas till skyddsjord.

Nästan alla rum i en bostad fram till början/mitten av 1994 är utförda enligt klassningen "isolerad miljö".

Vad som gäller för lampan i "isolerad miljö" som inte längre är tillåtet vet jag inte annat än att man inte får använda skyddsjord i sådan miljö. Det borde rimligtvis diskvalificera denna lampa i en sådan miljö då tillverkaren specificerar skyddsjord.
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så att dragavlasta kabeln i lampan, koppla den med jord till en jordad stickkontakt, och se'n ansluta den i ett ojordat vägguttag är OK då? Tolkar jag det rätt?
Nej, det är en fulkoppling.

Demmpa Demmpa skrev:

Det hör även till saken att TS skrev att han ville strunta i jorden för att kunna använda en tunnare kabel för installation mellan akustikplattor, dvs. ett estetiskt skäl. Det är alltså inte fråga om någon "isolerad miljö".

Vad som gäller för lampan i "isolerad miljö" som inte längre är tillåtet vet jag inte annat än att man inte får använda skyddsjord i sådan miljö. Det borde rimligtvis diskvalificera denna lampa i en sådan miljö då tillverkaren specificerar skyddsjord.
Nej, det gör den inte. Det är väldigt grundläggande inom svensk elstandard.

H HenrikHuslöse skrev:
Nej, det gör den inte. Det är väldigt grundläggande inom svensk elstandard.
Ja, du verkar ha rätt men som sagt så handlar inte frågan o "isolerad miljö".

TS får väl sätta en transformator och sätta i en 12V lampa eller nåt. Då kan en liten tunn kabel användas.

Isolerad miljö är fortfarande tillåtet att ha, däremot så får det inte skapas/byggas nya rum med standarden "isolerad miljö".
Man får till och med göra utökning av ojordade uttag mm i isolerad miljö.

Apparater som är byggda för jordade uttag gör inte att "isolerad miljö" diskvalificeras.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Det vet vi väl inte? Det kan det mycket väl vara.
Felet med den lösningen är ju att man inte får sätta dit en ojordad kabel/kontakt för det blir väldigt fel när lampan flyttas till en annan miljö.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det hör även till saken att TS skrev att han ville strunta i jorden för att kunna använda en tunnare kabel för installation mellan akustikplattor, dvs. ett estetiskt skäl. Det är alltså inte fråga om någon "isolerad miljö".
Vi vet inte om TS har jordade eller ojordad uttag i rummet där armaturen ska monteras & anslutas.
Men så fort TS fick reda på att själva anslutningssladden och stickkontakten måste vara av jordat utförande så skrev TS att det ska bli så.

Vi vet alltså inte om det är isolerad miljö eller inte.

Det ver vi inget om, TS har inte skrivit någonting om vad det är för uttag mm i rummet där armaturerna ska monteras, det kan vara isolerad miljö.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har jordade uttag, huset är nybyggt. Rummet är ett hemmakontor.
Estetiska skäl gav jag som anledning för att få en tunnare kabel som syns mindre men viktigast för mig är att jag inte gör något som utsätter min familj för fara eller riskerar huset på något sätt.

Jag uppskattar verkligen att det diskuteras så flitigt men jag blir lite osäker på vad jag ska dra för slutsatser av denna tråd :)
Någon skrev att 12 V-lampa kan vara ett alternativ, tyvärr "villhöver" jag ha en smartlampa så det går inte.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L Lund skrev:
Jag har jordade uttag, huset är nybyggt. Rummet är ett hemmakontor.
Estetiska skäl gav jag som anledning för att få en tunnare kabel som syns mindre men viktigast för mig är att jag inte gör något som utsätter min familj för fara eller riskerar huset på något sätt.

Jag uppskattar verkligen att det diskuteras så flitigt men jag blir lite osäker på vad jag ska dra för slutsatser av denna tråd :)
Någon skrev att 12 V-lampa kan vara ett alternativ, tyvärr "villhöver" jag ha en smartlampa så det går inte.
Lampan kräver fast installation med ansluten skyddsjord för att vara säker.

Nej, i ett isolerat utrymme ska den inte jordas.
Den är lika säker även om det sitter en kontakt på sladden.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.