11 286 läst ·
61 svar
11k läst
61 svar
Får en armatur med fast installation anslutas med stickpropp?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Din egen elanläggning ansvarar du alltid för oavsett hur den är utförd och med vad för material. Det är anläggningsinnehavarens skyldighet.HeligBirma skrev:
Jodå, tillverkaren av lampan måste följa kraven i harmoniserad standard under lågvoltsdirektivet (LVD). Detta är krav under CE-märkningen. Om användaren/installatören frångår tillverkarens installationsinstruktion hur lampan skall installeras säkert så är detta inte ok. Vid en olycka så kan det bli problem med Elsäkerhetsverket och ev. ersättning från försäkrinsbolag då användaren har "kopplar lite grann efter eget tycke". Kort sagt, om man frångår tillverkarens instruktion så är man ansvarig för det.
Fel och fel , har noterade att tillverkarens anvisningar gäller och du ville jag skulle visa utifrån att det inte anges #24Bo.Siltberg skrev:
Enligt tillverkare av Arcchio Brinja, ts lampa, är "Avsedd användning" och "Används som fast taklampa inomhus".
Med detta är tråden avslutat för min del och på ett vänligt sätt.
Det är möjligt vad gäller en anläggning. Men lampan faller under produktlagstiftningar, i detta fall är det lågvoltsdirektivet som reglerar hur lampan skall installeras. Det är tillverkaren av lampan som är skyldig att följa direktivet och se till att det finns en installationsbeskrivning. Det är bara om användare/installatör bryter mot denna instruktion som dom kan ses som ansvariga.S Stefan1972 skrev:
Nej du har fel i detta fall. Lampan är Klass I och skall därför anslutas till skyddsjord. Detta har inte med EMC att göra utan är en elsäkerhetsfråga. Enligt bilden så är lampan gjord för fast installation och skall därför inte anslutas till ett vägguttag med Schuko-kontakt.Bo.Siltberg skrev:
Du har fel. Vi har massor med trådar som dyker upp regelbundet som förklarar vad som gäller map skyddsjordning av apparater. Hur kan detta fortfarande vara en otydlig fråga???
Birgit har redan svarat dig, men för att upprepa:
- Lampan skall ha rätt typ av sladd och stickpropp, skyddsjordad Schuko i detta fall (klass I).
- Rummet ska ha rätt typ av uttag, vilken framgår inte av tråden, men det skulle kunna vara ojordade uttag ifall rummet följer gammal standard.
- Passar stickproppen i uttaget så är det ok, förutsatt att man följer de första två punkterna.
Man får under inga omständigheter skyddsjorda en klass I-lampa i ett isolerat rum! Om tillverkaren kräver jord av t.ex EMC-skäl så får man inte använda lampan i detta rum.
Man får givetvis inte heller underlåta att skyddsjorda den i rum med skyddsjordade uttag.
Det finns inget dom heter ”lågvolt” eller ”lågvoltsdirektivet” det finns ingen lågvolt lika lite som det finns en kortmeter. Du syftar på lågspänningsdirektivet.HeligBirma skrev:
Jodå, tillverkaren av lampan måste följa kraven i harmoniserad standard under lågvoltsdirektivet (LVD). Detta är krav under CE-märkningen. Om användaren/installatören frångår tillverkarens installationsinstruktion hur lampan skall installeras säkert så är detta inte ok. Vid en olycka så kan det bli problem med Elsäkerhetsverket och ev. ersättning från försäkrinsbolag då användaren har "kopplar lite grann efter eget tycke". Kort sagt, om man frångår tillverkarens instruktion så är man ansvarig för det.
På engelska är det Low Voltage Directive och vi som jobbar med det brukar referera till det som lågvoltsdirektivet eller bara LVD. Men visst lågspänningsdirektivet funkar väl bra det med.D Daniel 109 skrev:
https://single-market-economy.ec.eu...g-industries-eei/low-voltage-directive-lvd_en
Jag fattar inte hur någon som jobbar med el kan komma på att säga lågvolt. Brukar du använda kortmeter också?
Men det handlar väl om att blanda ihop svenska och engelska. Obegripligt för mig dock.
Men det handlar väl om att blanda ihop svenska och engelska. Obegripligt för mig dock.
D Daniel 109 skrev:
Tja, det är väl inte helt ovanligt att man använder en voltmeter för att mäta spänning, ohm-meter för resistans och amperemeter för ström. Men du kanske kallar det spänningsmätare, resistansmätare och strömmätareD Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Du missade ordet "om" i meningen med EMC.HeligBirma skrev:
Alltså just EMC gäller inte för TS lampa.
Alltså en apparat kan vara skyddsjordad av andra skäl än elsäkerhet, det kan vara EMC.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jösses, vilken sten bor du under? Nej jag har inte fel. Det är rummet som styr ifall en klass I-apparat ska skyddsjordas eller inte. Jag har en lång förklaring också om du är intresserad.HeligBirma skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det är inte frågan ifall man kan/får sätta en stickpropp på¨denna lampa som jag reagerade på, utan det är ditt påstående i #8 att lampan ska anslutas till skyddsjord (jordat uttag).A AndersS skrev:Fel och fel , har noterade att tillverkarens anvisningar gäller och du ville jag skulle visa utifrån att det inte anges #24
Enligt tillverkare av Arcchio Brinja, ts lampa, är "Avsedd användning" och "Används som fast taklampa inomhus".
Med detta är tråden avslutat för min del och på ett vänligt sätt.![]()
Du hade kunnat kontrollera och acceptera att Birgit hade rätt i sin invändning i #10, men istället fortsätter du att hävda din felaktiga uppfattning med yviga bortförklaringar. Jag hade inte klivit in om du stannat tidigare. Men nu är det en elsäkerhetsfråga och då kan du lita på att jag kommer att "mästra" dig så länge dom du uttrycker att du inte tagit lärdom.A AndersS skrev:
Men snälla nån. Klass I innebär att produktens skydd bygger på att den ansluts till skyddsjord. Klass II innebär att skyddet är dubbel- eller förstärkt isolation. Klass III (som inkluderar SELV och PELV) innebär att farliga spänningar inte finns i produkten. Sluta lura folk nu, detta har inte med EMC att göra!Bo.Siltberg skrev:
Bilden på lampan visar symbolen för skyddsjord på märkskylten och skall därför anslutas till skyddsjord. Den har varken symbol för en klass II eller klass III produkt vilket betyder att den är Klass I och att lampans skydd bygger på anlutning till skyddsjord.Demmpa skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jag har en lång förklaring till dig här: Allt om ojordade uttag
Kan alla vara överens om att armaturen får anslutas som fast installation utan skyddsjord om rummet är utfört enligt äldre regelverk utan skyddsjordning?