Undrar om en lampa som ser ut enligt nedan får anslutas med en sladd direkt till ett vägguttag eller måste den installeras av elektriker på en eldosa?

Har en vägg med akustigpanel där jag vill sätta upp en spot.

• Vit elektrisk motor med kabel och fästelement, isolerad på reflekterande vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lund skrev:
Undrar om en lampa som ser ut enligt nedan får anslutas med en sladd direkt till ett vägguttag eller måste den installeras av elektriker på en eldosa?

Har en vägg med akustigpanel där jag vill sätta upp en spot.
Nej, lampan skall anslutas enligt tillverkarens instruktion och en sladd med väggkontakt är inte ok i detta fall då lampan bla. saknar dragavlastning.

• Gilla
mattoys
  • Laddar…
Ser inga problem att ansluta en kabel med stickkontakt. Dragavlasta kabeln under bef. bygel.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser inga problem att ansluta en kabel med stickkontakt. Dragavlasta kabeln under bef. bygel.
Hur skulle du hantera jorden i detta läge? Blir ju en vanlig stickpropp (ojordad) som ansluts.

L Lund skrev:
Hur skulle du hantera jorden i detta läge? Blir ju en vanlig stickpropp (ojordad) som ansluts.
Varför det?

L Lund skrev:
Är det bara ojordade uttag i rummet?

BirgitS
L Lund skrev:
En lampkontakt ska väljas så att den matchar lampan, dvs. en lampa som är gjord för att skyddsjordas (som din) ska ha en propp som innehåller jord. Annars kan farliga situationer uppstå.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Lampan ska anslutas med de trådar tillverkaren anger.
I din lampa ska det vara anslutet med jordtråd. Och vill du göra avsteg från fast till sladd med stickpropp, se då till att använda jord och även jordat uttag.
Vad sedan regelverk säger vet jag inte, men hur jag skulle gjort.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finns väl knappast några lagar som reglerar detta.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
A AndersS skrev:
se då till att använda jord och även jordat uttag.
Vad uttaget ska vara beror ju på om rummet är en isolerad miljö eller inte.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Finns väl knappast några lagar som reglerar detta.
Spelar det någon roll för dig om TS får en farlig elstöt?

BirgitS BirgitS skrev:
Spelar det någon roll för dig om TS får en farlig elstöt?
Varför skulle TS få en farlig elstöt om han kopplar in lampan via ett uttag istället för en fast installation?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad uttaget ska vara beror ju på om rummet är en isolerad miljö eller inte.
Om lampan är konstruerad för jordad anslutning, vilket bilden tyder på, ska jordad anslutning användas. Det utgår jag alltid från

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Varför skulle TS få en farlig elstöt om han kopplar in lampan via ett uttag istället för en fast installation?
Ts frågade om jordanslutningen som saknas i det ojordade vägguttaget.;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.