11 286 läst ·
61 svar
11k läst
61 svar
Får en armatur med fast installation anslutas med stickpropp?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det är fullt tillåtet att installera apparater som har en jordad kontakt i ojordade vägguttag om rummet är en isolerad miljö, dvs. inget i rummet har kontakt med jord. Det är ju därför som jordade kontakter passar i ojordade vägguttag.A AndersS skrev:
Själv skulle jag inte bry mig om jag har en lampa som har jordad kontakt och inte hade jordade uttag i rummet. Min bärbara dator har t.ex. jordad kontakt, men jag använder den så gott som alltid i ett rum utan jordat uttag. Endast köket har jordade uttag. Ett portabelt elelement t.ex. har också jordat uttag, det hade varit rätt onödigt om jag bara kunde använda det i köket.A AndersS skrev:
Finns det någon lag (som kan leda till åtal) som jag använder en jordad kontakt i ett ojordat uttag? Jag tvivlar..
Som jag inledningsvis skrev så är det konstruktion och vad tillverkaren anger som styr vad som får anslutas om man ska följa regelverk.
Men du kan ju bygga en egen lampa i plåt utan jord och anluta i ett jordat uttag finns inget som hindrar.
Ev. lag som träder in är vid olycka som personskada, brand, etc.
Men du kan ju bygga en egen lampa i plåt utan jord och anluta i ett jordat uttag finns inget som hindrar.
Ev. lag som träder in är vid olycka som personskada, brand, etc.
Ska kanske tillägga att jord kan också vara för att skydda utrustning, dvs ur personskydd är det inga problem.
Datorer är exempel för att undvika störningar i datorn och att den kan ha anslutning till annat trådsystem t.ex. via ethernetanslutning med jordanslutning.
Datorer är exempel för att undvika störningar i datorn och att den kan ha anslutning till annat trådsystem t.ex. via ethernetanslutning med jordanslutning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
A AndersS skrev:
Du har fel. Vi har massor med trådar som dyker upp regelbundet som förklarar vad som gäller map skyddsjordning av apparater. Hur kan detta fortfarande vara en otydlig fråga???A AndersS skrev:
Birgit har redan svarat dig, men för att upprepa:
- Lampan skall ha rätt typ av sladd och stickpropp, skyddsjordad Schuko i detta fall (klass I).
- Rummet ska ha rätt typ av uttag, vilken framgår inte av tråden, men det skulle kunna vara ojordade uttag ifall rummet följer gammal standard.
- Passar stickproppen i uttaget så är det ok, förutsatt att man följer de första två punkterna.
Man får under inga omständigheter skyddsjorda en klass I-lampa i ett isolerat rum! Om tillverkaren kräver jord av t.ex EMC-skäl så får man inte använda lampan i detta rum.
Man får givetvis inte heller underlåta att skyddsjorda den i rum med skyddsjordade uttag.
Tack alla för ert engagemang!
Anledningen till att jag ville ha en ojordad kabel är att kabeln ska gå antingen bakom akustikpabelen eller i en springa mellan träribborna. Det blir snyggare med en tunn kabel då. Att dra den bakom panelen kanske inte är helt korrekt då den inte går i plaströr?
Så för att summera: Jag väljer en kabel med jord och kopplar bara in tåtarna i respektive kabel från lampan. Dragavlastar på något kreativt sätt (kan skruva fast kabeln i panelen bakom lampan). Gör jag enligt ovan så följer jag de regler och "best practise" som finns?
Anledningen till att jag ville ha en ojordad kabel är att kabeln ska gå antingen bakom akustikpabelen eller i en springa mellan träribborna. Det blir snyggare med en tunn kabel då. Att dra den bakom panelen kanske inte är helt korrekt då den inte går i plaströr?
Så för att summera: Jag väljer en kabel med jord och kopplar bara in tåtarna i respektive kabel från lampan. Dragavlastar på något kreativt sätt (kan skruva fast kabeln i panelen bakom lampan). Gör jag enligt ovan så följer jag de regler och "best practise" som finns?
Nja, beror på tillverkaren skriver, om den ska fast anslutning. Det vet vi inte.Bo.Siltberg skrev:
Du har fel. Vi har massor med trådar som dyker upp regelbundet som förklarar vad som gäller map skyddsjordning av apparater. Hur kan detta fortfarande vara en otydlig fråga???
Birgit har redan svarat dig, men för att upprepa:
- Lampan skall ha rätt typ av sladd och stickpropp, skyddsjordad Schuko i detta fall (klass I).
- Rummet ska ha rätt typ av uttag, vilken framgår inte av tråden, men det skulle kunna vara ojordade uttag ifall rummet följer gammal standard.
- Passar stickproppen i uttaget så är det ok, förutsatt att man följer de första två punkterna.
Man får under inga omständigheter skyddsjorda en klass I-lampa i ett isolerat rum! Om tillverkaren kräver jord av t.ex EMC-skäl så får man inte använda lampan i detta rum.
Man får givetvis inte heller underlåta att skyddsjorda den i rum med skyddsjordade uttag.
Och jag har ockdå skrivit att det är hur jag gör
Du får läsa hela tråden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Visa mig vilken tillverkare som föreskriver fast anslutning eller stickpropp för en ljusarmatur! Du vinglar i tråden med direkt felaktiga påståenden och jag önskar att du tänker dig för och är noga med att uttrycka vad du vet och vad du tror och vad du tycker. Försök inte slingra dig ifrån vad du faktiskt skrivit.
Du får be ts skicka dig produktfakta så du inte vinglar också och tror.Bo.Siltberg skrev:
Visa mig vilken tillverkare som föreskriver fast anslutning eller stickpropp för en ljusarmatur! Du vinglar i tråden med direkt felaktiga påståenden och jag önskar att du tänker dig för och är noga med att uttrycka vad du vet och vad du tror och vad du tycker. Försök inte slingra dig ifrån vad du faktiskt skrivit.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Nej, inte i panelen bakom lampan.L Lund skrev:
Anslutningssladden ska dragavlastas i själva armaturen, (ej i själva väggfästet).
Dragavlastningen ska vara varaktig och funktionell.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jodå, tillverkaren av lampan måste följa kraven i harmoniserad standard under lågvoltsdirektivet (LVD). Detta är krav under CE-märkningen. Om användaren/installatören frångår tillverkarens installationsinstruktion hur lampan skall installeras säkert så är detta inte ok. Vid en olycka så kan det bli problem med Elsäkerhetsverket och ev. ersättning från försäkrinsbolag då användaren har "kopplar lite grann efter eget tycke". Kort sagt, om man frångår tillverkarens instruktion så är man ansvarig för det.L lbgu skrev: