12 648 läst ·
52 svar
13k läst
52 svar
får annan färg än blå användas som nolla
Tidernas trådlyft?
Men det är ju ändå jul, så...
Jag har i dagarna funderat på ett dilemma som jag står inför efter det att julstressen har upphört, och alla besökare har lämnat.
Jag bytte spis hos min farbror igår, och huset är byggt i mitten av 70-talet.
Då var ofta spisarna trefasiga "på riktigt", men saknade behovet av en nolla.
Det finns ett perilexuttag, men där finns det bara tre faser och en jord, nolla är alltså inte framdragen.
Elcentralen sitter ganska långt bort från köket, och kablarna är dragna i plaströr.
Min lösning för att få detta att fungera inför julens matlagning var att göra om en av fastrådarna till nolla i centralen.
Sedan har jag använt den gamla anslutningssladden (från den spisen som byttes ut) för att bibehålla möjligheten att koppla loss den enkelt, och kunna städa under/bakom den.
Kontakten har dock bara tre stift (samt jorden i mitten), och således fyra ledare med jorden inräknad.
Har märkt upp nollan tydligt i båda ändarna (i centralen och i uttaget) med dymotejp, samt markerat vilket "hål" som är nollan i perilexuttaget.
Så nu har jag alltså skapat två avvikelser i installationen, och detta skulle jag behöva rådgivning angående från er som har mer kunskaper.
Det ena är nollan och dess märkning.
Är det helt 100% säkert att det inte är tillåtet att göra på det sätt som det är just nu?
Det vill säga att märka om en ledare med annan färg än blå?
Det andra är perilexuttaget, som nu inte följer standarden längre med placering av faser och nolla.
Där var min första tanke att byta ut kontakten (stickproppen) till en med fyra stift, så att jag får nollan på rätt ställe, vilket är enkelt.
Men då kommer jag fortfarande att sakna en fas i själva uttaget.
Är det dumt att göra på det sättet, eller ska jag göra en fast installation i stället?
Jag vet att det bästa naturligvis är att dra fram en ny nolla från centralen, men jag är osäker på om jag kommer att kunna nå framgång med det.
Det ser trångt ut i rören, och jag måste kanske dra ut alla kablar, för att dra in ett helt "knippe" om jag ska lyckas.
Så, helst önskar jag att man kunde undvika detta, men är det ett krav, då får det bli så, och ta dit en elfirma, eftersom låspänningsinstallationer inte är min yrkesprofession.
Men det är ju ändå jul, så...
Jag har i dagarna funderat på ett dilemma som jag står inför efter det att julstressen har upphört, och alla besökare har lämnat.
Jag bytte spis hos min farbror igår, och huset är byggt i mitten av 70-talet.
Då var ofta spisarna trefasiga "på riktigt", men saknade behovet av en nolla.
Det finns ett perilexuttag, men där finns det bara tre faser och en jord, nolla är alltså inte framdragen.
Elcentralen sitter ganska långt bort från köket, och kablarna är dragna i plaströr.
Min lösning för att få detta att fungera inför julens matlagning var att göra om en av fastrådarna till nolla i centralen.
Sedan har jag använt den gamla anslutningssladden (från den spisen som byttes ut) för att bibehålla möjligheten att koppla loss den enkelt, och kunna städa under/bakom den.
Kontakten har dock bara tre stift (samt jorden i mitten), och således fyra ledare med jorden inräknad.
Har märkt upp nollan tydligt i båda ändarna (i centralen och i uttaget) med dymotejp, samt markerat vilket "hål" som är nollan i perilexuttaget.
Så nu har jag alltså skapat två avvikelser i installationen, och detta skulle jag behöva rådgivning angående från er som har mer kunskaper.
Det ena är nollan och dess märkning.
Är det helt 100% säkert att det inte är tillåtet att göra på det sätt som det är just nu?
Det vill säga att märka om en ledare med annan färg än blå?
Det andra är perilexuttaget, som nu inte följer standarden längre med placering av faser och nolla.
Där var min första tanke att byta ut kontakten (stickproppen) till en med fyra stift, så att jag får nollan på rätt ställe, vilket är enkelt.
Men då kommer jag fortfarande att sakna en fas i själva uttaget.
Är det dumt att göra på det sättet, eller ska jag göra en fast installation i stället?
Jag vet att det bästa naturligvis är att dra fram en ny nolla från centralen, men jag är osäker på om jag kommer att kunna nå framgång med det.
Det ser trångt ut i rören, och jag måste kanske dra ut alla kablar, för att dra in ett helt "knippe" om jag ska lyckas.
Så, helst önskar jag att man kunde undvika detta, men är det ett krav, då får det bli så, och ta dit en elfirma, eftersom låspänningsinstallationer inte är min yrkesprofession.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ja, jag tycker att det är väldigt dumt. Det du gör gör en anledning till att jag skrivit spisbibeln och den direkta anledningen till att vi alltid tvingas råda till att
1. kontrollera spisuttaget,
2. kontrollera spisuttaget,
3. kontrollera spisuttaget,
4. kontrollera spisuttaget,
5. kontrollera spisuttaget,
6. plugga i stickproppen.
Om du behöver göra en snabbfix, så montera i så fall bort perilexuttaget och gör en fast anslutning.
Och med lite hjälp och lätt våld trår jag nog det går att få ledarna i röret att röra på sig, så länge inte röret är genomspikat.
1. kontrollera spisuttaget,
2. kontrollera spisuttaget,
3. kontrollera spisuttaget,
4. kontrollera spisuttaget,
5. kontrollera spisuttaget,
6. plugga i stickproppen.
Om du behöver göra en snabbfix, så montera i så fall bort perilexuttaget och gör en fast anslutning.
Och med lite hjälp och lätt våld trår jag nog det går att få ledarna i röret att röra på sig, så länge inte röret är genomspikat.
Redigerat:
Att inte koppla in alla tre faser i ett perilex-uttag ser jag själv som relativt harmlöst. Jag har för mig att jag gjort så själv ibland i de fall jag delar upp en spismatning till ugn + häll.
Att använda en av fastrådarna till nolla (och märka upp det ordentligt) är åtminstone mycket mindre allvarligt än att fulnolla mot jordledaren eller skippa jord och använda till nolla istället.
Det är helt klart en bit ut på det sluttande planet, men kanske en möjlig lösning i väntan på ett permanent fix.
Skulle jag göra det själv hos kund ... hmm, nej troligen inte ...
Det står ju trots allt såhär i reglerna:
514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
Att använda en av fastrådarna till nolla (och märka upp det ordentligt) är åtminstone mycket mindre allvarligt än att fulnolla mot jordledaren eller skippa jord och använda till nolla istället.
Det är helt klart en bit ut på det sluttande planet, men kanske en möjlig lösning i väntan på ett permanent fix.
Skulle jag göra det själv hos kund ... hmm, nej troligen inte ...
Det står ju trots allt såhär i reglerna:
514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag tolkar Hannuse som att befintlig trefasstickpropp ska användas, vilket innebär att nollan i uttaget flyttas från sin rätta plats till en av faserna.
Har nog sagt det förr men det tål att upprepas:G Greger_08 skrev:
Silkonbaserade smörjmedel är förbjudna i elsammanhang!
(Krypförmågan gör att det lätt tar sig vidare där det inte ska vara, t.ex. kontaktytor, silicon/kisel är som bekant en halvledare vilket säger sig självt att det inte bra att använda här)
Använd för ändamålet anpassade produkter t.ex:
https://www.elbutik.se/product.html...m-4NupVMoTI--YFlLaYtdK3Wuo2VR8hxoC8FUQAvD_BwE
Ja ett sånt tilltag är ju som att be om en framtida katastrof.Bo.Siltberg skrev:
Det möjliga tillfälliga fusket är att skippa en fasledare, låta den bli nolla, och flytta denna ledare till rätt plats både i uttag och central.
Ja det är illa nog det, så värre än så ska vi inte tillåta oss att göra.
Min egen lösning vid sådana fall är att dra fram typ en meter extra av ledarna, och sist av allt avsluta med att klippa och skala efter att man i möjligaste mån torkat och rengjort ledarna från kladd.snaggletooth skrev:
Har nog sagt det förr men det tål att upprepas:
(Krypförmågan gör att det lätt tar sig vidare där det inte ska vara, t.ex. kontaktytor, silicon/kisel är som bekant en halvledare vilket säger sig självt att det inte bra att använda här)
[länk]
Visst, den där krypförmågan kanske är så våldsamt jäklig att det inte räcker... men jag har i alla fall gjort såhär någon gång.
Det vanliga kabelsmörjmedlet är inte speciellt lätt att få in i befintliga rör fulla med trådar.
Nej, det är redan gjort, så det ser ut så just nu.Bo.Siltberg skrev:
Men när jag ska ordna till detta så väger jag mellan en fast installation, eller ett byte till rätt stickpropp, med 4+1 stift.
Drar jag fram en ledare till från centralen (en blå nolla) då är det en ickefråga, men om jag låter det vara som det är, med den "ful nolla" som jag har konstruerat idag, då kommer perilexuttaget att sakna en fas.
Men det var mindre bekymmersamt om jag tolkar @Mikael_L rätt.
Det är ju i praktiken inget problem att utelämna en fas om man är lite ute i tassemarkerna. Enda som betyder något är att främst naturligtvis PE ligger rätt och sen N. Alla olika spistrådar här bygger ju i stort på att N saknas oberoende fast- eller stickproppsanslutning med risk för skador på utrustningen.Hannuse skrev:
Så kan du inte byta ledningarna ser åtminstone jag både din omläggning av en fas och icke fullkopplat uttag som helt hanterbart. Man får vikta olika saker rätt oberoende vad man helt formellt skulle vilja göra som "rätt". Bara att anstränga sig lite så det märks upp och på så sätt är redigare är ett stort kliv i rätt riktning om man fuskar lite sett till praxis inget att ligga sömnlös över.
Ur artikelinformationen "Används även med fördel vid dragning av installationskablar i rör och som fuktisolering av strömförande delar".snaggletooth skrev:
Har nog sagt det förr men det tål att upprepas:
[länk]
bara skala efter man dragit kabeln så har du en 100% kontaktyta..
Inte haft några problem iallafall 😎
Om installationen är från 70-talet ska färgerna på ledarna vara enligt den tidens regelverk.Hannuse skrev:
Man kan ju kika i elcentralen på neutralskenan vid osäkerhet. Den brukade vara svart eller vit på den tiden om jag minns rätt.
Det verkar inte vara gjort rätt från början heller om en pol i uttaget var tomt. Kanske det var ok att göra så förr i tiden? Vet någon? Nuförtiden ska uttag vara fullkopplade och färger enligt 514 i SS 436 40 00. Men det är ju inte särskilt relevant i en installation från 1970.Hannuse skrev:
Alla nolledare är blå i centralen, förutom den jag har skapat nu, så därav frågan också, det vill säga om det är otillåtet att göra på det sätt som jag har gjort.A avh67f skrev:Om installationen är från 70-talet ska färgerna på ledarna vara enligt den tidens regelverk.
Man kan ju kika i elcentralen på neutralskenan vid osäkerhet. Den brukade vara svart eller vit på den tiden om jag minns rätt.
Det verkar inte vara gjort rätt från början heller om en pol i uttaget var tomt. Kanske det var ok att göra så förr i tiden? Vet någon? Nuförtiden ska uttag vara fullkopplade och färger enligt 514 i SS 436 40 00. Men det är ju inte särskilt relevant i en installation från 1970.
Jag vet att det inte är optimalt, men är det förbjudet?
Och det är korrekt tolkat angående perilexuttaget, det var/är ju inte fullkopplat, nollan saknades.
Nu kan det däremot bli "fulkopplat" om jag väljer att avstå från en fas i uttaget.
Det är inte förbjudet att "märka om" en ledare i en befintlig installation. Det är inte heller något större problem att en fas fattas i perilexuttagetHannuse skrev:
Däremot är det väldigt dumt att sätta nollan på fel ställe i perilexuttaget - Även om det är en tillfällig lösning (som brukar bli permanenta). Köp en ny stickpropp eller fullkopplat kabelställ och gör rätt.