Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag tycker att det är väldigt dumt. Det du gör gör en anledning till att jag skrivit spisbibeln och den direkta anledningen till att vi alltid tvingas råda till att
1. kontrollera spisuttaget,
2. kontrollera spisuttaget,
3. kontrollera spisuttaget,
4. kontrollera spisuttaget,
5. kontrollera spisuttaget,
6. plugga i stickproppen.

Om du behöver göra en snabbfix, så montera i så fall bort perilexuttaget och gör en fast anslutning.

Och med lite hjälp och lätt våld trår jag nog det går att få ledarna i röret att röra på sig, så länge inte röret är genomspikat.
Tack, har läst "spisbibeln" nu, den var alldeles förträfflig!
useless useless skrev:
Det är inte förbjudet att "märka om" en ledare i en befintlig installation. Det är inte heller något större problem att en fas fattas i perilexuttaget

Däremot är det väldigt dumt att sätta nollan på fel ställe i perilexuttaget - Även om det är en tillfällig lösning (som brukar bli permanenta). Köp en ny stickpropp eller fullkopplat kabelställ och gör rätt.
Tack för infon.
Flytten av nollan är redan utförd, så det får jag ta på mig som en episkt dålig sak.
Var dock medveten om att det är katastrofalt, men det var enda sättet att lösa det där och då, jag hade inte material för en fast installation (wagoklämmor i en fryspåse kändes ännu sämre).
Så stickproppen ska bytas hur som helst, så att faser och nolla ligger på rätt stift.
Alternativt gör jag en fast installation, men det verkar vara flera som antyder att det inte är någon fara att utelämna en fas i uttaget, och då blir det enklare för dom att dra ut spisen helt och hållet vid städning.

Men vad menas med "fullkopplat kabelställ"?
Perilexuttaget som sitter i väggen nu har i alla fall alla fyra hål (3 faserna samt nolla).

Jag tror ändå att det kommer att vara en "dealbreaker" för min farbror om den nolla som nu är tillverkad är förbjuden eller inte.
Är det inte förbjudet, då kommer den att få leva vidare, men om det finns någon lag/regel som säger att det är otillåtet, då blir det ett elektrikerjobb.
Han är Tornedalning, så man gör ingenting i onödan 🙃

Hannuse Hannuse skrev:
Men vad menas med "fullkopplat kabelställ"?

Vit elektrisk kabel med trepolig kontakt i ena änden och exponerade ledningar i olika färger i andra änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A
Hannuse Hannuse skrev:
Alla nolledare är blå i centralen, förutom den jag har skapat nu, så därav frågan också, det vill säga om det är otillåtet att göra på det sätt som jag har gjort.
Jag vet att det inte är optimalt, men är det förbjudet?

Och det är korrekt tolkat angående perilexuttaget, det var/är ju inte fullkopplat, nollan saknades.
Nu kan det däremot bli "fulkopplat" om jag väljer att avstå från en fas i uttaget.
Före vi gick över till den nya metoden så var nog regelverket ganska statiskt och låst där man tyvärr var tvungen att följa de föreskrifter som fanns utan möjlighet att göra på annat sätt.

Nuförtiden när detaljerna i reglerna är flyttade till olika standarder kan man avvika om den avvikande lösningen ger minst motsvarande elsäkerhet som svensk standard.

Men jag håller med GK100 i inlägg #26

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Ur artikelinformationen "Används även med fördel vid dragning av installationskablar i rör och som fuktisolering av strömförande delar".

bara skala efter man dragit kabeln så har du en 100% kontaktyta..

Inte haft några problem iallafall 😎
Var hittar du den artikelinformationen?
(Gissar på någon som säljer VVS-prylar och där har dom säkert ingen koll på att det är otillåtet)

Textutdrag om mekanisk påverkan på ledningssystem, med varning mot användning av silikonolja för kablar i elinstallationsrör och kanaler.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
G
snaggletooth snaggletooth skrev:
Var hittar du den artikelinformationen?
(Gissar på någon som säljer VVS-prylar och där har dom säkert ingen koll på att det är otillåtet)

[bild]
Ahlsell gissar att det kommer från Glidex själv.

Dock så betyder "ska inte användas" att det är förbjudet att använda.

Hannuse Hannuse skrev:
Så stickproppen ska bytas hur som helst, så att faser och nolla ligger på rätt stift.
Ja, det är det minsta som behöver göras. Frågan är bara när det kommer att ske, före eller efter nyår, eller aldrig ;) Jag skulle inte lita ens på mig själv här om jag gjort en fullösning då troligen ingen kommer att reagera på den inom de närmaste 10 åren.

Att märka om en fasledare till neutralledare är ingen stor grej när nöden tränger på, speciellt inte i en spisledning. Skadan som EU orsakat är redan skedd och går inte att reparera. Vi måste fortsättningsvis råda till att man kontrollerar spismatningen, åtminstone i 30 år till... Men saknad nolla i ett uttag skulle jag aldrig göra. Att den har flyttat till ett annat stift hjälper ingenting. Det bör fixas omgående, trots att detta fel funnits i 20-30 år?

En saknad fas i uttaget leder dock inte till något farligt eller dyrt.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Ahlsell gissar att det kommer från Glidex själv.

Exakt. Förbjudet - otillåtet - "ska ej....", finns säkert fler synonymer.

G
Exakt. Förbjudet - otillåtet - "ska ej....", finns säkert fler synonymer.
Det där är inte synonymer..

...silicon/kisel är som bekant en halvledare...
Nej, siliconspray (och silicongummi) är baserat på föreningar där kisel ingår, men är inte halvledande.
Däremot är det riktigt att det kryper iväg överallt och kan ge halvdåliga kontaktytor och oönskade fenomen.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det där är inte synonymer..
Det var väl precis så du skrev? (Ord som betyder samma sak = synonymer)
G Greger_08 skrev:

G
Det var väl precis så du skrev? (Ord som betyder samma sak = synonymer)
aha ser att jag krånglade till det hela genom att inte skriva ett "inte". 😎

Men är det ett förbud eller en rekommendation? Såg att tillverkaren av Glidex (Unipak) även säljer kabel glidmedel med vax men även med 30% silikon i.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är det minsta som behöver göras. Frågan är bara när det kommer att ske, före eller efter nyår, eller aldrig ;) Jag skulle inte lita ens på mig själv här om jag gjort en fullösning då troligen ingen kommer att reagera på den inom de närmaste 10 åren.

Att märka om en fasledare till neutralledare är ingen stor grej när nöden tränger på, speciellt inte i en spisledning. Skadan som EU orsakat är redan skedd och går inte att reparera. Vi måste fortsättningsvis råda till att man kontrollerar spismatningen, åtminstone i 30 år till... Men saknad nolla i ett uttag skulle jag aldrig göra. Att den har flyttat till ett annat stift hjälper ingenting. Det bör fixas omgående, trots att detta fel funnits i 20-30 år?

En saknad fas i uttaget leder dock inte till något farligt eller dyrt.
Ja, jag håller med dig, skulle inte ha gjort det om risken funnits att det blir "aldrig".
Nu bor han granne med min mamma, så jag besöker varje vecka, vilket naturligvis inte är någon garanti för att det fixas 😆
Har beställt rätt kabel nu, med fyra stift.
Vi får se när det blir gjort, kanske före nyår, men efter nyår är ju ett betydligt vidare begrepp tidsmässigt.
Tack för all input så långt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
G Greger_08 skrev:
aha ser att jag krånglade till det hela genom att inte skriva ett "inte". 😎

Men är det ett förbud eller en rekommendation? Såg att tillverkaren av Glidex (Unipak) även säljer kabel glidmedel med vax men även med 30% silikon i.
Tillverkaren av en produkt kan ha i åtanke många användningsområden men för att uppfylla elinstallationsreglerna så ska inte en sådan produkt användas inom den standardens omfattning.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
S
Gällande att använda annan färg än blå för nolla, särskilt om det märks upp i ändar för extra tydlighet är knappast något förkastligt i en befintlig anläggning byggd enligt äldre regelverk.

Fulkoppla uttag och sladdställ tycker jag däremot är no-go-zone. Nog för att jag skulle göra det själv som en ytterst temporär slö-lösning i nödfall men aldrig rekommendera någon annan att göra det 😆

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.