25 597 läst ·
309 svar
26k läst
309 svar
Får ADHD nämnas och är det kränkande?
Får nog säga DITT språk där, för adhd-byggare är första gången jag hör.Claes Sörmland skrev:
Du slingrar dig ändå bra genom att säga att du är mänsklig i princip. Men exempel du ger är längre ifrån än hur du använder en ny sammansättning av ord.
En genuin fråga, bortsett från att du tycker uttrycket var olämpligt och kanske idiotiskt eller stötande skrivet på internet, hade du svårigheter att associera till vad ADHD-byggare syftar på? Att det är ett fyndigt epitet för en byggare som inte kan hantera sin impulser, planera och få bygget genomfört på ett ordnat sätt? Eller tänkte du att nu skriver han om personer som arbetar med byggnation och har den kliniska diagnosen ADHD?Forlowt skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Jag tycker det är en obehaglig tendens att använda kränkthet (eller ännu oftare proxy-kränkthet) som vapen i en diskussion, det gör samtalsklimatet fattigare, både på nätet och i verkligheten.
Om jag ogillar ett inlägg någon skrivit fungerar det inte att posta ett eget inlägg med texten "håll käften" som svar. Dels kommer meddebattören inte sluta skriva, och dels kommer mitt inlägg troligen tas bort av en moderator eftersom "håll käften" utgör brott mot en eller flera forumregler.
Om jag däremot svarar med "det där är kränkande mot människor med xxx eftersom uttrycket yyy upplevs som nedsättande och stigmatiserande" finns en stor chans att meddebattören faktiskt blir tyst. Ett subtilt, men mycket effektivt sätt att skriva "håll käften".
Jag har full respekt för svarta personer som själva säger att de inte vill bli kallade för n-ordet. Men det är svårare att fullt ut respektera de som oombedda gör sig till talesperson för människor med ADHD, rullstolsburna eller transpersoner, utan att själva ha ADHD, sitta i rullstol eller vara trans.
Om jag ogillar ett inlägg någon skrivit fungerar det inte att posta ett eget inlägg med texten "håll käften" som svar. Dels kommer meddebattören inte sluta skriva, och dels kommer mitt inlägg troligen tas bort av en moderator eftersom "håll käften" utgör brott mot en eller flera forumregler.
Om jag däremot svarar med "det där är kränkande mot människor med xxx eftersom uttrycket yyy upplevs som nedsättande och stigmatiserande" finns en stor chans att meddebattören faktiskt blir tyst. Ett subtilt, men mycket effektivt sätt att skriva "håll käften".
Jag har full respekt för svarta personer som själva säger att de inte vill bli kallade för n-ordet. Men det är svårare att fullt ut respektera de som oombedda gör sig till talesperson för människor med ADHD, rullstolsburna eller transpersoner, utan att själva ha ADHD, sitta i rullstol eller vara trans.
Nu lägger du upp frågan på ett sätt som gör att jag kan antingen svara att jag förstod avsikten med vad du skrev eller att jag är en dum typ som bara tycker det är fel för att. Jag förstod avsikten, jag tycker ändå den är olämplig, mänsklig eller ejClaes Sörmland skrev:
En genuin fråga, bortsett från att du tycker uttrycket var olämpligt och kanske idiotiskt eller stötande skrivet på internet, hade du svårigheter att associera till vad ADHD-byggare syftar på? Att det är ett fyndigt epitet för en byggare som inte kan hantera sin impulser, planera och få bygget genomfört på ett ordnat sätt? Eller tänkte du att nu skriver han om personer som arbetar med byggnation och har den kliniska diagnosen ADHD?
I en svartvit värld, tycker du det är lämpligt ?
Om du haft adhd hade du känt dig stärkt av nya uttryck som adhd-byggare?
Nu förstår jag dig inte, jag respekterar fullt din värdering att "ADHD-byggare" är ett olämpligt uttryck på detta forum. Liksom jag antar att du respekterar min åsikt att det är olämpligt att du och andra skriver ut N-ordet.Forlowt skrev:
Nu lägger du upp frågan på ett sätt som gör att jag kan antingen svara att jag förstod avsikten med vad du skrev eller att jag är en dum typ som bara tycker det är fel för att. Jag förstod avsikten, jag tycker ändå den är olämplig, mänsklig eller ej
I en svartvit värld, tycker du det är lämpligt ?
Om du haft adhd hade du känt dig stärkt av nya uttryck som adhd-byggare?
Med tanke på denna diskussion så skulle jag nog inte återanvända uttrycket på forumet i en annan tråd, även om det är en minoritet (tror jag!) som hakar upp sig på uttrycket så förlorar jag dessa läsare in i irrelevanta orddiskussioner. Kommunikationskostnaden är för hög.
Men kanske fiskar du efter något annat, att det objektivt skulle vara olämpligt att använda vissa uttryck eller inte. Typ "Det är fult att svära". Jag ser inte språk på det sättet även om jag förstår att det kan vara ett pragamstiskt förhållningssätt när man uppfostrar barn.
(Det finns säkert en och annan med en klinisk ADHD diagnos som blir irriterad eller kränkt. Inte minst kan jag tänka mig att föräldrar som använder diagnosen instrumentellt för att få hjälp gällande sina barn av skola/vård och har fått kämpa för den kan läsa det fel. Men skribenter har starka känslomässiga rörelser i alla möjliga trådar p g a sina livserfarenheter så jag ser inte det unika i det.)
Ja plötsligt händer det.bonnier skrev:
Den som lever får se.....
Jag har fåt inlägg raderat där jag har frågat TS om omständigheterna och har varit intresserad av ämnet och velat hjälpa TS, så det är lite godtyckligt vad som raderas av moderatorerna.
Claes Sörmland skrev:
Nu förstår jag dig inte, jag respekterar fullt din värdering att "ADHD-byggare" är ett olämpligt uttryck på detta forum. Liksom jag antar att du respekterar min åsikt att det är olämpligt att du och andra skriver ut N-ordet.
Med tanke på denna diskussion så skulle jag nog inte återanvända uttrycket på forumet i en annan tråd, även om det är en minoritet (tror jag!) som hakar upp sig på uttrycket så förlorar jag dessa läsare in i irrelevanta orddiskussioner. Kommunikationskostnaden är för hög.
Men kanske fiskar du efter något annat, att det objektivt skulle vara olämpligt att använda vissa uttryck eller inte. Typ "Det är fult att svära". Jag ser inte språk på det sättet även om jag förstår att det kan vara ett pragamstiskt förhållningssätt när man uppfostrar barn.
(Det finns säkert en och annan med en klinisk ADHD diagnos som blir irriterad eller kränkt. Inte minst kan jag tänka mig att föräldrar som använder diagnosen instrumentellt för att få hjälp gällande sina barn av skola/vård och har fått kämpa för den kan läsa det fel. Men skribenter har starka känslomässiga rörelser i alla möjliga trådar p g a sina livserfarenheter så jag ser inte det unika i det.)
Det är för mig hur man skriver som gör saker olämpligt, så n ordet användes i exemplet inte för att beskriva en viss grupp människor.Claes Sörmland skrev:
Nu förstår jag dig inte, jag respekterar fullt din värdering att "ADHD-byggare" är ett olämpligt uttryck på detta forum. Liksom jag antar att du respekterar min åsikt att det är olämpligt att du och andra skriver ut N-ordet.
Man behöver inte ens dra till med skällsord eller annat för att skriva olämpliga saker.
Jag ser forum som en plats för diskussion så detta känns inte irrelevant, det är kul läsning många ggr
I grund och botten tror jag det handlar om att vi får direkttillgång till andras tankevärld i form av illa skriven text. Vi träffar på andra vi annars inte skulle träffa och vi är inte överens om det sociala spelets regler, d v s etiketten.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tycker det är en obehaglig tendens att använda kränkthet (eller ännu oftare proxy-kränkthet) som vapen i en diskussion, det gör samtalsklimatet fattigare, både på nätet och i verkligheten.
Då känner sig en och annan manad att ta rollen som uppfostrare, särskilt de med starka känslor om vad som är rätt och fel gällande etiketten. Och som du skriver så fungerar egentligen endast kränkthetsinstrumentet som argument p g a teknologin.
Kan vi inte ha en omröstning om det är ok att skriva ADHD-byggare eller inte? Bara vi som har diagnosen får rösta.
Ni andra kan under tiden skriva ändlösa inlägg som vi med ADHD inte har tålamod nog att läsa.
Ni andra kan under tiden skriva ändlösa inlägg som vi med ADHD inte har tålamod nog att läsa.
Var tvungen att kolla med en nära släkting som har Adhd och hans konstarerar bara det är ju vad jag har.
Han brukar själv säga när något går lite snett "det är min jäkla Adhd, fort men fel". För honom var inte Adhd något skällsord, däremot nämnde han att Damp var något mycket negativt.
Han brukar själv säga när något går lite snett "det är min jäkla Adhd, fort men fel". För honom var inte Adhd något skällsord, däremot nämnde han att Damp var något mycket negativt.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Om man pratar om en sjukdom/tillstånd kan man inte välja att bortse från vissa aspekter bara för att de är obekväma eller svåra. Man måste se till hela bilden.Claes Sörmland skrev:
Nu byter du ämne till ett riktigt svårt ett - sjukdomsbegreppet. Att viss biologi går att observera molekylärbiologiskt gör inte variationen inom biologin automatiskt till en sjukdom. Då får du sjukdomsklass nästan alla människor. Jag tror inte du menar detta.
Jag reagerade över den nedvärderade tanken att det är fel på människor med ADHD-diagnos. Jag tycker tankesättet är lika stötande som att det skulle vara fel på människor som har genetisk predisposition för viss cancer.
Jag ser inte att det skulle vara fel på någon, eller att någon skulle vara ”dålig/sämre” för att denna har en diagnos av något slag. Då hade jag inte fungerat i mitt yrke.
Däremot reagerar jag starkt när folk bagatelliserar ADHD och menar att det inte är en riktig diagnos, det är bara att vara udda etc. Om man levt med eller i omedelbar närhet av någon med ADHD och till fullo förstår hur det är att leva i deras verklighet vet man precis hur utmanande och tuff deras liv är. Man förstår deras behov av hjälp och stöd, och har man sett skillnad med medicin förstår man också vilken skillnad denna gör.
Det som gör det extra tufft är att deras tillstånd/sjukdom/funktionshinder (vad man nu föredrar att kalla det) inte syns och många inte förstår. Föräldrar får höra att de är dåliga föräldrar och att deras barn behöver bara uppfostras. Skolkamrater uppmanas undvika barn m ADHD. Många m ADHD vågar inte berätta för kompisar eftersom de är rädda att få en ”stämpel”.
Tro mig, jag har detta i mitt liv dagligen och vet vilka utmaningar i livet det innebär att ha ADHD. Det är ingen lek eller något bagatellartat. Det är på liv och död, blodigt allvar.
När sedan ordet ADHD används för att nedsättande beskriva en dålig hantverkare, tja då reagerar jag. Jag tycker det är olämpligt.
Uppenbarligen tycker många det är kul.
Antar att de inte känner sig personligen berörda, då kanske det är roligt? jag tycker iaf inte det.
A AndersS skrev:
Nej det är ju inte ett skällsord, det som är poängen men ts valde att dra till med det för att beskriva någons idioti.
Dumma beslut tas nog av fler utan adhd än med, man kan ju vara smart och ha adhd och vara trög och ha adhd.